Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
saarie schreef:Mijn paard is in principe altijd nageeflijk, dat wil zeggen: als ik contact vraag neemt hij zonder protest het bit aan. Hij hoeft niet gelijk aan de teugel.
De eerste rondjes (2 op elke kant ongeveer) stap ik zonder contact (als zijn humeur en springerigheid dat toelaat). Hierna zoek ik licht contact en zakt hij gelijk tot halsstrekken. Lang-laag dus. Hoeft nog niet persee rond, als hij maar voorwaarts, recht en laag is. Vanuit deze positie maak ik overgangen stap-halt-stap, stap-draf-stap-halt-stap-draf en hetzelfde voor de galop. Alles dus vanuit een lang-laag positie. Ik rij wat voltes en kijk of hij op allebei de kanten makkelijk loslaat. Daarna ga ik even terug naar de stap en pak dan wat meer op.
Dit losrijden duurt ongeveer 20 minuten denk ik. Ik rij van de drie kwartier die ik meestal train dus 20 minuten lang-laag los, daarna pak ik 10 tot 15 minuten op waarvan 5-10 echt opgericht, en bouw daarna in 10 minuten weer af naar lang-laag en uitgestapt.
Uppojono schreef:Ik irriteer me er ook aan, als mensen opstappen en paard direct rond rijden.. Ik rij mijn paarden altijd eerst laag, lang los, dus in zoverre vrij, dat ik direct richting ontspanning wil.. Ik laat ze dus niet met hun hoofd in de lucht lopen, maar ben wel vanaf dat ik opstap direct met ze bezig..