waarom het gebruik van een slofteugel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

M_D_H

Re: waarom het gebruik van een slofteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 22:07

alsjeblieft :)) :+ :')

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 12:55

Amsterdam_30: jij mag het misschien onzin vinden en niet nodig vinden, maar er is niemand die op mijn paard naar buiten gaat zonder dat ding om.
Ik wil graag dat die ruiter EN vooral ook mijn paard thuiskomen zonder kleerscheuren.
Als ik ervoor zorg dat mijn paard nooit meer zou trekken in galop, breek ik zijn karakter, en dat vind ik persoonlijk erger dan een slofteugel gebruiken ;)

KellyDV_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 17:42

Veiligheid (In sommige gevallen), Hulp (Voor jonge paarden welke kant ze op moeten met het hoofd), Oeveningen (Je hoeft niet erg er op te letten dat hij dan omhoog gaat)
Maar ja, zo zijn er nog veel meer dingen, ik vind het een fijn hulpmiddel, vaaks word de slof fout gebruikt om het paard naar beneden te trekken.
Jammer, want zo vinden veel mensen de slof slecht op een moment dat het goed is.
Als de slof er niet was geweest had ik nu al lang mijn nek gebroken :)

@ amsterdam_30
Ik denk eerder dat jij een lesje meer moet meepakken.
Er zijn veel mensen die de slof fout gebruiken, dus met name ook dat ie veel te strak zit.
Als je daar een combinatie tussen vind, dus niet te strak en niet te los anders stapt het paard er in, en de teugels ontspand als hij goed loopt.
Nee, ik zeg niet dat je er elke dag mee moet gaan rijden, een periode van 1 week of 2 weken, soms kan het langer zijn, maar niet heel jaar achter elkaar, dan kan het geen kwaad.
Zolang jij je slofteugel ontspannen houd, word hij niet gebruikt, pas als het paard omhoog gaat met het hoofd, of als je de slof strak zet.

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 17:59

Yamcha schreef:
MDH, niets aan toe te voegen :)

Ik klom al enthousiast in de pen, maar dat bleek heel niet nodig, want jij schrijft precies wat ik bedoel +:)+

Ik begon ook al te tikken, maar ja als mensen het al bij voorbaat een zinloze discussie noemen zijn we eigenlijk een
beetje uitgelu.... :evaw:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 18:08

Nogal Ja. En dat is best jammer, van zulke discussies kun je best veel leren :)

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 18:10

Ach...ik durf eerlijk toe te geven dat ik geen ster ruiter ben hoor...voor mij is de hoge dressuur niet weggelegd...
Maar dat betekend niet dat ik niet verstandig om kan gaan met bepaalde middelen...Ik ga me niet verdedigen om mijn slof gebruik omdat ik dat niet nodig vindt.
Als je de juiste hulpmiddelen op een juiste manier inzet met gezond verstand en ook juist weet wanneer hem niet te gebruiken...dan ben je m.i. prima KUNDIG bezig en niet met dierenmishandeling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 18:29

Probleem is alleen dat 90% denkt kundig te zijn en maar 10% het ook echt is.

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 19:09

Goede begeleiding doet wonderen in zo'n geval! :)

Ik gebruik zelden de slof zonder begeleiding.

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 19:19

De vraag is dan of wij tot die 90% of die 10% horen he...:P

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 19:22

Ik zou zelf nooit een slof gebruiken ;)

Volgens de manege is het: 'Omdat ze anders veelste sterk zijn en je ze niet kunt houden' :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 20:45

Kitty84 schreef:
De vraag is dan of wij tot die 90% of die 10% horen he...:P

Ja, kijk, dat zullen we nooit weten :D

:') :P

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 20:48

Iedereen hoopt natuurlijk bij die 10 procent te horen hihi!

netjuh6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 20:53

ik gebruik mijn slofteugel als trainingsmiddel en hb hem met het longeren als bijzet.
Ook heb ik hem ALTIJD bij de buitenritten om omdat ik haar anders niet veilig over de weg krijg in het bos hangt ie gewoon lekker losjes over der hals, haha en als we dan weer een sprintje trekken dan pak ik hem der weer bij aangezien ze erg fanatiek is in het bos!

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:51

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:53

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 22:25

Raja: Als de slof los hangt ziet het er misschien vriendelijk uit, maar daar werkt hij ook niet in... De slof werkt alleen als hij soms toch strak komt te staan. Dus hoe zie jij dat?

Die tweede foto vind ik ook niet goed, omdat het bit uit de mond wordt getrokken, het paard duidelijk pijn heeft (tong uit de mond!) en de achterhand er niet bij is. Dit is idd een geval van naar beneden trekken. De gewone teugel hangt ook te los. Toch staat de slof bij ons ook strak af en toe. Als je 'm alleen los laat hangen, waarom hangt hij er dan om?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 10:01

Het verschil zou moeten zijn:
2 paarden in de aanleuning met slof. Het goede gebruik heeft de slof los hangen, het slechte gebruik heeft hem zelfs in de aanleuning nog strak.
MAAR... ook daar kan een reden voor zijn ;) dus is het nog niet per definitie meteen slecht gebruik ;)

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 10:38

Safiera schreef:
Raja: Als de slof los hangt ziet het er misschien vriendelijk uit, maar daar werkt hij ook niet in... De slof werkt alleen als hij soms toch strak komt te staan. Dus hoe zie jij dat?

Die tweede foto vind ik ook niet goed, omdat het bit uit de mond wordt getrokken, het paard duidelijk pijn heeft (tong uit de mond!) en de achterhand er niet bij is. Dit is idd een geval van naar beneden trekken. De gewone teugel hangt ook te los. Toch staat de slof bij ons ook strak af en toe. Als je 'm alleen los laat hangen, waarom hangt hij er dan om?

een slof hoort alleen strak te staan op het moment dat hij inwerkt..
wanneer het paard gewoon ontspannen loopt moet hij wel losjes hangen.. wanneer het paard omhoog komt dan werk de slof als corectie en werkt dus even in..
zodra het paard hier weer aan toegeeft dus gaan ontspannen, dan hangt hij weer los

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 10:47

Mensen die met slofteugel rijden, hebben of geen tijd, of kunnen niet rijden.
Denkt u maar eens over deze zin na.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 11:04

Professor schreef:

Lees jij maar eens het topic door ;)

KellyDV_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 11:14

Don_Zhivago schreef:
Professor schreef:

Lees jij maar eens het topic door ;)

Hahaha nou inderdaad :')

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 11:19

Lees ik niet na, alleen het topic waar het overgaat.
Dan zeg ik slofteugel is een scheermes in de hand van een aap.
Men heeft hem helemaal niet nodig wanneer men rijden kan, dus blijft er alleen over mensen die geen tijd hebben.

KellyDV_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 11:21

Professor schreef:
Lees ik niet na, alleen het topic waar het overgaat.
Dan zeg ik slofteugel is een scheermes in de hand van een aap.
Men heeft hem helemaal niet nodig wanneer men rijden kan, dus blijft er alleen over mensen die geen tijd hebben.

En waarom zou iemand die goed kan rijden hem niet nodig hebben?
Je kunt op Grand prix niveau rijden, en een behoorlijk flippend dier onder je kont hebben, dan voor eigen veiligheid hang je hem er wel om hoog, en haal je hem er weer af als hij rustig is.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 11:27

RougeLaMer schreef:
Je kunt op Grand prix niveau rijden, en een behoorlijk flippend dier onder je kont hebben, dan voor eigen veiligheid hang je hem er wel om hoog, en haal je hem er weer af als hij rustig is.

Een slofteugel geeft geen veiligheid, de mens die erop zit dient eerst te leren zitten en een onafhankelijke zit te krijgen en de hulpen kunnen geven.
Heb in mijn leven meer paarden aangereden dan de meeste bokkers.
Daarom durf ik er oordeel over te vellen, het is voor mij onzin dat men zegt dat het veilig zou zijn heb nog nooit een paard zien bokken met zijn hoofd ophoog maar juist naar beneden.
Eerlijk en goed rijden dat geeft veiligheid. Het is de luiheid van diegene die erop zit.

KellyDV_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 11:30

Professor schreef:
RougeLaMer schreef:

Een slofteugel geeft geen veiligheid, de mens die erop zit dient eerst te leren zitten en een onafhankelijke zit te krijgen en de hulpen kunnen geven.
Heb in mijn leven meer paarden aangereden dan de meeste bokkers.
Daarom durf ik er oordeel over te vellen, het is voor mij onzin dat men zegt dat het veilig zou zijn heb nog nooit een paard zien bokken met zijn hoofd ophoog maar juist naar beneden.
Eerlijk en goed rijden dat geeft veiligheid. Het is de luiheid van diegene die erop zit.

Misschien geeft het bij jou geen veiligheid, maar bij vele anderen wel.. en als je hem dan losjes hebt hangen, en als ie er van door gaat er bij pakt, is er geen probleem?
Dan is het niets luiheid, natuurlijk zijn er mensen die hem wel voor de luiheid gebruiken, maar als ik de slofteugel niet had gehad op mijn vorige pony had ik nu mijn nek gebroken.
Het is een HULPteugel, dat zegt al genoeg of niet?