zweep is straf en zielig ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 11:37

Dat hangt nog al van het gebruik af. Denk dat vrijwel iedereen het er mee eens is dat echt meppen zielig s. Wanneer je een tikt geeft met de zweep en ondertussen in de mond loopt te sjorren, dan schiet je er niks mee op en vind ik het wel zielig. Paard heeft geen flauw idee wat je dan bedoeld. Weet wat je ermee wilt bereiken voordat je het doet.

xMakitax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 09:56

Ik rij altijd met zweep voor het geval dat maar gebruik hem eigenlijk bijna nooit.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 10:02

Het ligt er maar aan wat je bedoeld met straffen/ corrigeren. Het kan zomaar hetzelfde betekenen.

Als ik been geen en hij reageerd niet geef ik nogmaals been. Reageerd ie weer niet krijg hij een tik met de zweep. Voor mij is dat toch een vorm van straffen. Want hij luisterd niet naar mijn hulp. Daarmee probeer ik dus zijn reactie snelheid op mijn oorspronkelijke hulp te corrigeren.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 15:08

lindsey_pony schreef:
Nou ik vind gwn dat als je paard niet luisterd een tik geeft legt er aan op welk paard ik rij maar een een aantal neem ik echt eeen zweem

Als ie niet luistert kan het ook aan de ruiter liggen.
Er is bij mij een meisje in de les, als het paard de hoefslag niet afgaat: 'petspetspets'.
Maar je kan beter nadenken: waarom ging hij de hoefslag niet af?
Gaf ik de hulp verkeerd?

joy333

Re: zweep is straf en zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 18:56

Het ligt er heel erg aan of je een hele harde tik geeft of gewoon.
Als je gewoon een keer een tikje geeft met je zweep is het niet erg,
maar wat ik dus al zij het ligt er heel erg aan.

Nietactief1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 19:43

Ik vind als je je paard echt in elkaar mept het zielig.
Maar een tikje om te laten merken dat ie dat niet moet doen vind ik niet zielig.
Ik rijd altijd met zweep, meer omdat we net een bok- en steiger periode achter de rug hebben.
Nu kan die wel weer in de kast gelaten worden.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 19:56

teunticheler schreef:
Waarom zou, een zweep zielig zijn`??? je geeft er toch alleen maar een misschien iets duidelijkere hulp mee, weet je wat pas zielig is? dat schoppen en klapperen op de flanken van je paard/pony. Om nog niet te spreken over overmatig spoorgebruik... Tegen woordig zie je mensen met twee sporen aan een been 8)7 8)7 8)7 niet normaal!!!! Het beste is om je paard gewoon constant aan het been te houden, (al is dat soms moeilijk).
[/quote]

Het is niet goed als je constant been geeft hoor. Daar gaat je paard aan wennen en ''voelt/merkt'' hij/zij het op een gegeven moment niet meer. Dan doe je sporen op en zodra je ook weer constant been geeft reageert het paard daar ook niet meer op zodra jij een zweep pakt en contant been geeft en omdat het paard niet luistert steeds een tik geeft gaat hij/zij daar ook niet meer op reageren. Het beste is alleen been te geven wanneer het nodig is. Desnoods een tikje voor een betere prestatie of voor te corrigeren.

dat is precies wat ik probeer uit te leggen maar hoezo een tikje voor de prestatie, dat is niet nodig (vind ik), je moet niet meer uit je paard halen dan wat erin zit.

1997suus: Een tikje voor prestatie bedoel ik: Je kan wel meer been geven maar misschien is het net dat ene been wat even meer mee moet, dat los je niet op met je been om meer been te geven want dan gaan alle benen mee. Snap je me nu?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 18:05

Hm ligt er denk aan,,
als jij je pony zo hard slaat dat werkelijk je er "sporen" van ziet als je m poetst bij de romp, sla je duidelijk te hard.
Maarja ik heb toch wel geleerd dat je het beter is om 1 of 2 x een echte 'tik' te geven dan 10 x heel zacht een tikje te geven. ;)

elizewe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 21:27

Ik sluit me aan bij Lieshorses.
Als het nodig is moet je wel een goede tik verkopen, maar er zijn ook wel mensen die hun zweep verkeerd gebruiken. Onnodig gebruiken eigenlijk. Je hoort ook geen striemen te zien dan is het idd duidelijk dat je gewoon te hard slaat.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 18:05

Wat voor een zweep gebruik je eigenlijk TS?

OMGponies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 19:40

Een zweep is imo een verlengstuk van je been en zou niet gebruikt moeten worden om het paard te straffen.

Straffen deed ik bij mijn paarden altijd met mijn stem, een keer flink schreeuwen dan was het ook wel duidelijk.

Dropsleutel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 19:19

Veel mensen vragen dat ook aan mij, maar ik dacht dat het paard een dikkere laag vet heeft dan de mens. Dus ze voelen het eerder als een aandrijf, en gaan dus vooruit. Ik vind het niet zielig, tenzij je echt heel hard slaat. Dan wel. :j

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 17:36

Ik heb wel geleerd dat j beter niet kunt schreeuwen bij ht bijzijn van een paard ;) maarja licht nartuurlijk ook aan je paardje ;)
OMGponies schreef:
Een zweep is imo een verlengstuk van je been en zou niet gebruikt moeten worden om het paard te straffen.

Straffen deed ik bij mijn paarden altijd met mijn stem, een keer flink schreeuwen dan was het ook wel duidelijk.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 18:53

ik vind een zweep nog echt wel kunnen , maar sporen vind ik wel zielig.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 18:57

Hier geen zweep en geen sporen, ook niet 'gewoon' slaan

Soms best nog een uitdaging geweest een oplossing te vinden voor ongewenst gedrag maar wel gelukt.
Nu bezig een eigen hengst op te voeden op dezelfde manier :j

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 19:03

ik gebruik mijn zweep als hulpmiddel bij de vrijheidsdressuur.
als paardlief even niet oplet, dan tik ik even met de zweep op m'n laars, zodat ie weer oplet.
de enige keer dat ik mijn zweep echt gebruik om te slaan is als ik in de bak sta, en het paard respectloos word en gericht gaat trappen.. dan krijgt ie wel ff 1 flinke lel. maar verder eigenlijk niet

Pien1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 14:16

ik gebruik géén zweep, tijdens het rijden.
vind het een "hulpmiddel" die te makkelijk word gebruikt op het paard.
wel gebruik ik hem als soort verlenger van mijn arm tijdens grondwerk.
ik raak mijn paard er niet mee aan en jaag hem er ook niet mee op.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 17:23

Je kunt wel beter rijden zonder zweep, dan leer je echt rijden", dus eigenlijk ook je paard gehoorzamen

_jasmijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 10:32

Het lastig is dat de meeste straf middellen, zoals zweep, sporen, maar ook bepaalde bitten en nog wat dingen, ooit ontworpen zijn als hulpmiddel. Zweep als verlenging om het paard duidelijk te maken dat het paard zijn achterhand niet vergeet. Sporen en sommige bitten om de hulp te verkleinen. Er zijn wel bitten die ik eigenlijk niet vind kunnen.
Zolang je weet hoe je met zweep, sporen en bitten moet rijden en je hebt ook er ook de kundigheid voor (niet met sporen gaan rijden als je benen niet stil kan houden etc), kan je die dingen best gebruiken.

Wat betreft je paard straffen... Ik ga altijd eerst na of ik geen onduidelijk, verkeerde, slechte hulp of commando heb geven. Mijn paard mij al niet meerdere keren heeft gewaarschuwd dat wat ik doe niet leuk is. Pas als ik vrij zeker ben dat die dingen niet aan de hand zijn straf ik. Soms met stem, door mijn paard achteruit te zetten, haar van mij weg te sturen en als ze het echt te bont maakt heel soms door slaan. In de kudde doen ze dat ook bij elkaar, maar je moet donders goed weten wanneer je kan slaan zodat je paard het ook begrijpt!!!

jb_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 14:28

ik vind het correct gebruiken van een zweepje niet zielig
zelf rijdt ik zo goed als altijd met een zweepje om hem vervolgens te gebruiken als het nodig is
wel ben ik dan inderdaad bij mezelf nagegaan heb ik de goede hulpen geeven maar als een paard neit aan het been is en ook neit naar twee keer vragen krijgt hij een tikje van de zweep erbij
verder rijdt ik niet emt sporen omdat ik mijn beenligging en het stilhouden van mijn benen nog neit goed genoeg vindt

daphnijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 15:25

dus als je met zweep rijd kun je niet echt rijden? :')
Lieshorses schreef:
Je kunt wel beter rijden zonder zweep, dan leer je echt rijden", dus eigenlijk ook je paard gehoorzamen

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 15:54

Lieshorses schreef:

argh oliebol, dus ik ben mijn tijd aan het verdoen door met zweep te rijden, want zo leer ik het toch niet echt ;( :D

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 16:40

zucht... even snappen...
Ik bedoel, sporen en de zweep zijn dingen om te straffen" maar sommige gebruiken het gewoon als hulpmiddel, bijvoorbeeld:
Je wilt dat je paard doorloopt en en geeft GEEN been inplaats van dat geef je ff een tik, omdt je geen zin hebt om te drijven :+ gestoort

daphnijntje schreef:
dus als je met zweep rijd kun je niet echt rijden? :')
Lieshorses schreef:

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 16:40

Waarom noem je mij oliebol? ;( ben 10 jaar

Blabla1980 schreef:
Lieshorses schreef:

argh oliebol, dus ik ben mijn tijd aan het verdoen door met zweep te rijden, want zo leer ik het toch niet echt ;( :D

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 16:42

Waarom noem je mij oliebol? ;( ben 10 jaar

Blabla1980 schreef:
Lieshorses schreef:

[/quote]

Ze noemt je geen oliebol, dat doet bokt automatisch bij grove taal. Zij heeft nu Sh*t getypd, sh*t word dus oliebol