Loodlijn, afhankelijk van bouw paard? Jullie mening!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 22:02

Paard kreeg doorgaans als opmerking voor de loodlijn te lopen en te laag.
Waarbij haar bouw het niet bepaals makkelijker maakte, voor haar.

Armen is waar, zijn ondertussen met nieuw paard (nieuwe kansen) weer stuk gezakt, nu weer te laag...
Niemand zegt dat paardrijden simpel is...

Galop is verbeterd door het simpel km's maken met het trainen voor endurance,
echter nooit meer dressuur gestart en al deze foto's van voor die tijd.

Terug rijden in tempo en impuls laten behouden was altijd ons probleem, met name in galop,
bijkomend probleem als je haar door de kaak probeerde te rijden, haar ademhaling.
Daar had toendertijd niemand een passende oplossing voor.
Heb ook heel wat vierkanten in contra op de binnenhoefslag moeten rijden, werd het wel
iets beter van, maar dat was het ook niet helemaal.

In draf hadden we dat probleem niet (de ademhaling).
Zijgangen schenen haar geen enkele moeite te kosten, heb dat nooit goed begrepen,
dus die werden wel gereden, maar uiteraard ga je geen halve les traver rijden, overschenkelen of wat dan ook.
Heb er nooit, maar dan ook nooit een fatsoenlijke uitgestrekte draf uit kunnen rijden. (nou ja, sporadisch)

galop..
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

Ze is gepensioneerd wegens blessure, kan hier dus helaas met haar niet verder aan werken.
(niet veroorzaakt door de dressuur, maar zo uit de wei gekomen, dan wel veroorzaakt door de cross les avond ervoor,
waar niets raars was gebeurt.)
Nou ja, gepensioneerd met kleine kanttekening.. nu recreatie paard en zonder zadel doet ze het zeer verdienstelijk!
En een loodlijn heb je daar ook.
http://lh5.ggpht.com/_K_-98rq2IWw/TJUCL ... %20082.JPG

S_en_Z

Re: Loodlijn, afhankelijk van bouw paard? Jullie mening!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 22:40

Je paardje zijn heupen en schouders zijn ook steil, had
mijn kwpner ook en die kon ook niet genoeg springen
en uitgestrekte draf. Handicap van de bouw.

Ik geloof je als hij zijn uiterste best deed, die van mij
heeft het ook altijd geprobeerd en verschrikkelijk zijn
best gedaan.

:)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 22:49

svdijk86 schreef:
Je paardje zijn heupen en schouders zijn ook steil, had
mijn kwpner ook en die kon ook niet genoeg springen
en uitgestrekte draf. Handicap van de bouw.

Ik geloof je als hij zijn uiterste best deed, die van mij
heeft het ook altijd geprobeerd en verschrikkelijk zijn
best gedaan.

:)

Heerlijk he? Als ze zo hun best doen! Ben haar ook heel dankbaar, voor de wijze lessen.
We hadden nog zoveel te ontdekken samen.
Ook nog eens heerlijk dominant eigenzinnig zelfverzekerd paard, voorzien van eigen mening,
maar indien je met haar netjes met 2 woorden spreekt, doet ze ontzettend veel voor je.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 22:51

marijkedam schreef:
Professor schreef:
En laat u eens dat vervloekte sperriempjes eens weg, meestal worden de paarden veel veel makkelijker in het regelen van het tempo.
quote]

Geldt dit voor erg voorwaartste paarden? of alle soorten?
Wat is de achtergrond hiervan?

Meestal voelen de voorwaarts gaande paarden zich ingeengd, en hebben liever dat sperriempje niet en gaan meestal veel beter zonder.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 22:56

Die van mij idem dito.. heb nu een paard die als een mak
schaap achter me aan huppelt maar zo was mijn ouwe
vriend echt niet hoor. Hij ging voor je door t vuur en liet
zich met enige moeite toch bewerken en dan deed hij ook
echt zijn best.. maar achter je lopen? Echt niet, liever voor je
of hooguit naast je en dan was ie zo vervelend dat ik er
beter op kan klimmen

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 23:00

Professor schreef:
Meestal voelen de voorwaarts gaande paarden zich ingeengd, en hebben liever dat sperriempje niet en gaan meestal veel beter zonder.

Dat wist ik niet, van een sperriempje.
Moet zeggen nooit over nagedacht zelfs, moet ik bekennen.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 02:15

Heel interessant topic om te volgen, jammer genoeg heb ik geen nuttige rijfoto's om te laten beoordelen.
Nu ik hier toch inbreek, hebben jullie nog tips wat te doen met een paard wat zich hevig verzet zodra je de teugels aanneemt? Ze heeft bij haar vorige eigenaar geleerd om bij heel veel druk haar hoofd te laten zakken (vooral vanuit stilstand) en is nu echt totaal wars van alles wat ermee te maken heeft. Een vriendin die ervarener is dan ik heeft haar wel eens gereden en die krijgt haar wel naar beneden, maar dit heeft in mijn optiek weinig te maken met ontspanning, want het moet met flink wat geweld eigenlijk. Bij verschillende instructeurs krijg je adviezen om de teugel meer aan te nemen (of te 'spelen' ofwel zagen, altijd fijn), wat natuurlijk niet werkt. Daarnaast kan ze haar achterhand niet goed strekken, iets wat het sowieso niet makkelijker maakt. Wat ik zelf altijd doe is veel overgangen en figuren rijden, ze is dan ook prima aan het been, maar echte ontspanning en goed ruggebruik is moeilijk te bereiken. Nu moet ik zeggen dat ik ook absoluut geen fan ben van dressuurmatig rijden, maar het is toch wel belangrijk. Binnenkort komt er weer een nieuwe lesmiep, dus ben benieuwd hoe dat gaat, maar wil toch graag weten wat jullie ervan zouden zeggen :j.

Toch nog wat foto's ter illustratie:
Foto van het trucje om haar hoofd omlaag te krijgen:
Afbeelding

Foto van ons in de bak, hier loopt ze voor haar doen ontspannen
Afbeelding
Afbeelding

Dit is wat ze doet als je (teveel) druk op de teugels hebt, hals uitstrekken en touwtrekken dus:
Afbeelding

Dit was zo'n moment waarbij de dus wel flink zakte, maar waar ik niet echt de ontspanning in zie die je eigenlijk zou moeten hebben, beter gezegd, ik weet dat het niet bereikt is door ontspanning.
Afbeelding

Het is trouwens wel een paard wat ooit Z gelopen heeft, nog even ter info.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 02:53

Volgens mij zijn we ondertussen ietsjes van het topic afgedwaald...
Ik vind niet dat sommige paarden door hun bouw beter achter de loodlijn zouden lopen.
Hier een paar foto's van een groot, lang paard. Ben benieuwd wat jullie hier dan van vinden ;)

Zo longeer ik hem, met touwtjes.
Afbeelding
En onder het zadel: (niet op mijn eigen houding letten :o )
Afbeelding
Afbeelding

Hij is op deze foto's denk ik 30 dagen onder het zadel.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 07:42

Ik wil ook graag even een paar foto`s plaatsen, om jullie mening tehoren ;)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 08:28

Heb even geen tijd om het topic door te lezen, maar wou toch even een reactie plaatsen. Excuus daarvoor.

Ik vind dat de loodlijn niet afhankelijk van het paard is. De loodlijn is de loodlijn, een verticale lijn waar het paard met z'n neus moet lopen. En dit moet ook zeker tijdens wedstrijd zo zijn. Waar het paard zich op de loodlijn bevind is natuurlijk wel paard afhankelijk.

Maar in de training kan je juis wat achter de loodlijn (goed je been er aan) maar ook wat voor de loodlijn rijden. Daar kan je natuurlijk wel mee spelen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 09:24

Elise kun je ook onderbouwen waarom jij vind dat het niet afhankelijk is van de bouw van het paard of hij beter, losser en meer op zijn gemak gaat voor of achter de loodlijn?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 09:33

Als een paard z'n hoofd ontspannen laat afhangen zal de neus een fractie voor de loodlijn zijn. Dat is anatomisch zo bepaald.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 10:03

hyppolyte schreef:
Heel interessant topic om te volgen, jammer genoeg heb ik geen nuttige rijfoto's om te laten beoordelen.
Nu ik hier toch inbreek, hebben jullie nog tips wat te doen met een paard wat zich hevig verzet zodra je de teugels aanneemt? Ze heeft bij haar vorige eigenaar geleerd om bij heel veel druk haar hoofd te laten zakken (vooral vanuit stilstand) en is nu echt totaal wars van alles wat ermee te maken heeft. Een vriendin die ervarener is dan ik heeft haar wel eens gereden en die krijgt haar wel naar beneden, maar dit heeft in mijn optiek weinig te maken met ontspanning, want het moet met flink wat geweld eigenlijk. Bij verschillende instructeurs krijg je adviezen om de teugel meer aan te nemen (of te 'spelen' ofwel zagen, altijd fijn), wat natuurlijk niet werkt. Daarnaast kan ze haar achterhand niet goed strekken, iets wat het sowieso niet makkelijker maakt. Wat ik zelf altijd doe is veel overgangen en figuren rijden, ze is dan ook prima aan het been, maar echte ontspanning en goed ruggebruik is moeilijk te bereiken. Nu moet ik zeggen dat ik ook absoluut geen fan ben van dressuurmatig rijden, maar het is toch wel belangrijk. Binnenkort komt er weer een nieuwe lesmiep, dus ben benieuwd hoe dat gaat, maar wil toch graag weten wat jullie ervan zouden zeggen :j.

Het onderdeel aan de teugel rijden/laten komen heeft met de weerstandbiedende hand te maken, echter is het zo dat de weerstand biedende hand nooit vast staan maar de beweging van het hoofd in alle gangen mee gaat, wanneer dit niet het geval is is er dus geen spraken meer van een weerstandbiedende hand maar van een vaste hand.
Door dat de weestand biedende hand in werkt op de lagen en tong van het paard, een noodzakelijk kwaad in eerste instantie, word de bloodsomloop beperkt waar door het paard wijkt voor de de weerstand en een soort knikje geeft, afbuigt, in de kaak, op dit moment geeft het paard na, en moet de ruiter dus ook na geven om de hand naar voren te brengen en het op deze wijze te belonen, dit is miliseconde werk of dat de ruiter geprikt word door een bij, het idee er achter is wijken voor druk zoals allens in het paardrijden op dat consept werkt.
door tijdig de weerstand biedende hand weg te kunnen geven en aan te kunnen nemen leerd het paard dat wanneer hij het hoofd naar benende brengt hij door de ruiter losgelaten word en daar in de onspanning begeleid word door een zachte hand, dit proses duur bij het eene paard iets wat langer als bij het ander, over het algemeen zij de basis teugelvoering binnen een uurtje wel bekent aan het paard , helaas niet aan de ruiter.

Citaat:
Toch nog wat foto's ter illustratie:
Foto van het trucje om haar hoofd omlaag te krijgen:
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-BFMJRWCK.jpg
Foto van ons in de bak, hier loopt ze voor haar doen ontspannen
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-IGNWUEVQ.jpg
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-RQHN6DIV.jpg\]

de eerste foto geeft goed weer dat het paard de hand niet durt te zoeken, omdat de weerstand die word gegeven niet door het paard bepaald woord maar de de hand van de ruiter, dus het dier komt achter de teugel.

Citaat:
Dit is wat ze doet als je (teveel) druk op de teugels hebt, hals uitstrekken en touwtrekken dus:
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-IAZHXQEP.jpg\

Dit was zo'n moment waarbij de dus wel flink zakte, maar waar ik niet echt de ontspanning in zie die je eigenlijk zou moeten hebben, beter gezegd, ik weet dat het niet bereikt is door ontspanning.
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-6KTNPTPI.jpg\
Het is trouwens wel een paard wat ooit Z gelopen heeft, nog even ter info.

het is vervelend om te moeten zeggen de teugelvoering is het dier nooit correct aan gebracht, en u als ruiter heeft ook helaas niet de juiste begeleiding mogen hebben in het voeren van een correcte aanleuning, zoals ik hier boven al geschreven hebt, wat ik u kan adviseren, echter is dit moeilijk, omdat het punt van nageven niet altijd evenduidelijk is voor een niet getrande ruiter hand, is als volgt, wanneer u op uw paard zit, en u begind met stappen en het dier wilt aan u hand trekken mag u best weerstand bieden op de hand echte lat uw hand wel mee gaan in de beweging van het hoofd van het paard en altijd richting de mond van het paard, bewaar deze weerstand tot het paar een keer lost, u geeft na, en beging het proses opnieuw, elke keer als uw paard lost en een fraktie zakt in de hals en hoofd houding geeft u na, probeer u dit eens, en dan kan ik u welligt weer verder adviseren.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 10:07

Anatomisch zo bepaald.. dat vind ik een beetje makkelijk zo gezegd. Er zijn zoveel verschillende type's qua bouw, dat je dit niet over 1 kam kunt scheren met "anatomisch zo bepaald" denk ik hoor (blijf ik bij).

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 10:11

Nibbit schreef:
Ik wil ook graag even een paar foto`s plaatsen, om jullie mening tehoren ;)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het paard is niet gedragen , en ook hier is de teugelvoering het probleem er is te veel drul in de hand, waar het paard zich tegen verzet, het dier kan de schoft niet openen en de schouder niet vrij verplaatsen.
de hand van de ruiter word het 5e been, en de achterhand doet infeiten niet meer mee, het kantelen van uit het heupgewricht is weg genomen.
het dier is achter deloodlijn en word daar onder druk bewaard, als ik u mag vragen, beschrijf u eens met hoeveel gewicht u in uw handen rijd?

werk aan uw balans naar mijn idee bewaard u veel balans op de teugel en klemt u licht met het boven been met namen in de galop

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 10:12

Leorah schreef:
Anatomisch zo bepaald.. dat vind ik een beetje makkelijk zo gezegd. Er zijn zoveel verschillende type's qua bouw, dat je dit niet over 1 kam kunt scheren met "anatomisch zo bepaald" denk ik hoor (blijf ik bij).

elk kan gewoon op de loodlijn lopen zoals voorgaand in dit topic is besproken, dat heeft niets met de anatomie van het dier te maken.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 10:23

Tuurlijk kan elk paard dat.. twijfel ik niet aan. Maar of het goed is voor ieder paard, blijven mijn vraagtekens bij staan.;)

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 10:29

Ik vind het eigenlijk een rare opmerking, want het paard (zowel interieur als exterieur) is altijd je uitgangspunt. Het ene paard zit nou eenmaal beter in elkaar voor het gebruiksdoel dan het andere.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 10:33

Dus jouw conclusie is, dat als je een paard hebt die super gangenwerk heeft, zeer sterk achterbeen gebruik, alle dressuurtechnische oefeningen tot en met ZZ-Zwaar beheerst bij wijze van, alleen hij heeft nu eenmaal een langere rug/nek en loopt van zich uit graag wat te diep.. je dan beter buitenritjes kunt maken omdat ie niet geschikt is voor de dressuur?

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 10:40

Als hij zo onvoordelig in elkaar steekt heeft hij ook geen super gangwerk en krijg je de oefeningen t/m de lichte tour er ook niet op. Het is nooit of-of, het is altijd een optelsom van dingen.

Je kunt niet met elk paard Grand Prix rijden, en hoewel je door gerichte training heel veel kunt verbeteren aan een paard, is het het paard dat de kaders bepaalt en aangeeft tot hoe ver je kunt gaan.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 10:42

Das knap, want ik had dus wel zo'n paard en die liep dus ook op dat niveau en zeker niet zonder succes. Dus helemaal kloppen doet het verhaal niet.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 10:49

Ik ben het wel met Equimotion eens hoor :j Niet ieder paard kan de Grand Prix fysiek gezien aan. Echter, karakter speelt wel een heel belangrijke rol hierin. Er zijn paarden die puur op karakter lopen ;)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 11:09

Echter is het wel dat elk paard gewoon Z nivo kan lopen, het is immers gewoon basis

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 11:10

Dat is ook zo :) elk gezond (!) paard zou je naar de Z moeten kunnen rijden.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 11:15

Pletje123 schreef:
Dat is ook zo :) elk gezond (!) paard zou je naar de Z moeten kunnen rijden.

Klopt :j