Slofteugel en springen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amytj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 11:33

als je instructeur het nodig vond om met slof te springen omdat hij anders zijn hoofd omhoog zou doen dan kun je beter een martigaal aandoen. Een paard heeft ruimte nodig om te springen en krijgt dit niet als je een slof aan doet. Bij ons stal ging ook iemand springen met slof het paard wilde zijn hals naar voren brengen maar dat ging niet door de slof waardoor hij 2m de lucht in sprong van paniek en vervolgens op de balk knalde met zijn achterbeen hij heeft daarna wel kreupel gestaan dus het lijkt me zeker niet slim.

liberty22

Re: Slofteugel en springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:14

ik sta open voor dingen , een aantal jaren terug heb ik een paard gekocht van mijn springinstructrische en kreeg ook de aanbeveling om met slof te rijden , wat een teugel zeg heb het twee keer geprobeerd en het ding in de prullebak gegooid wat een teugel zeg , ik ben er ook niet kundig mee moet ik zeggen maar een ophoudingetje en het paard zit al achter de loodlijn , bedriegelijk hoor je lijkt niets te doen met je handen maar voor het paard is het wel even wat anders. Ik ga me er ook niet in verdiepen vind het geen schoonheidsprijs , dan steek ik die tijd wel in een andere manier van oplossen.

_lalala_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:18

Bij sommige paarden kan het wel nuttig zijn, met een slof springen, maar best niet TE hoog, het kan je wel helpen om hem rustiger naar de sprong toe te krijgen, maar een slecht gebruik van je slof kan tegen werking hebben, daar kan je je paardje mee naar de tut doen..

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 08:53

_lalala_ schreef:
Bij sommige paarden kan het wel nuttig zijn, met een slof springen, maar best niet TE hoog, het kan je wel helpen om hem rustiger naar de sprong toe te krijgen, maar een slecht gebruik van je slof kan tegen werking hebben, daar kan je je paardje mee naar de tut doen..

Hoe werkt een slofteugel dan volgens u????
Lijkt net of het een remteugel is, zo komt dat bij mij over.

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 10:06

Professor schreef:
_lalala_ schreef:

Zo gebruikt men een slof ook vaak O:)

Het kan een hulpsteuntje zijn om het paard beter over de rug te rijden maar dan zou de slof op dat moment ontspannen/losjes moeten zijn waardoor hij ook niet als rem fungeert. Als het paard over de rug loopt kun je hem vaak ook beter controleren maar dat vergt iets meer rijkunst dan het gros van de ruiters beheerst. En dan praat ik in sommige gevallen ook wel over mijzelf.

Rooooomz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 10:12

Om een paard rustiger naar de sprong te laten gaan zweer ik toch bij mijn martingaaltje, uitvinding van de eeuw voor mij haha

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 10:16

vera_pino schreef:
Het kan een hulpsteuntje zijn om het paard beter over de rug te rijden maar dan zou de slof op dat moment ontspannen/losjes moeten zijn waardoor hij ook niet als rem fungeert. Als het paard over de rug loopt kun je hem vaak ook beter controleren maar dat vergt iets meer rijkunst dan het gros van de ruiters beheerst. En dan praat ik in sommige gevallen ook wel over mijzelf.

Wat is dan een paard gaat over de rug, lijkt net of ze een koprol moeten doen, mij is geleerd dat juist de buikspieren verantwoordelijk zijn om de rug te laten swingen, en controle over je paard krijgt men door gefundeerd en consequent dressuurmatig te rijden. Dus de uitspraak daar waar het verstand (rijkunst) ophoud begint de hulpteugel klopt dus wel, en de uitspraak of te lui of onnozelheid of geen tijd ook?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 10:38

zeg proffesor, ik wacht eigenlijk nog steeds op de documenten/regelementen die u zou opzoekn...
u weet wel, die warop staat dat met slof rijden/springen thuis verboden is ;)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 10:47

M_D_H schreef:
zeg proffesor, ik wacht eigenlijk nog steeds op de documenten/regelementen die u zou opzoekn...
u weet wel, die warop staat dat met slof rijden/springen thuis verboden is ;)

U haalt wat door elkaar leest u eens in rust terug misschien begrijpt u dan wat er werkelijk geschreven is door mij.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 11:05

ik weet wel wat er geschreven is hoor...
ik weet ook dat meerdere mensen benieuwd waren naar die documenten/regelmenten...
maar als u ze niet te voorschijn kunt toveren...
vraag ik me af of er uberhaubt wel documenten/regelementen zijn waarin staat dat thuis gebruik verboden is ;)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 12:18

M_D_H schreef:
ik weet wel wat er geschreven is hoor...
ik weet ook dat meerdere mensen benieuwd waren naar die documenten/regelmenten...
maar als u ze niet te voorschijn kunt toveren...
vraag ik me af of er uberhaubt wel documenten/regelementen zijn waarin staat dat thuis gebruik verboden is ;)

Wanneer iets op het terrein van de vereninging verboden is, en ook op wedstrijden dan bent u wanneer u het thuis doet illegaal bezig.
En dat het dan uw verantwoording is is niet geheel waar, wanneer iemand dit ziet en aangeeft bij de organisatie met bewijs dan word u volgens de reglementen geschorst.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 12:20

dat had u al gezegd...
en nu het document of regelement waar dat zwart op wit staat graag...

_lalala_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 12:31

Professor schreef:
_lalala_ schreef:

Het is helemaal geen remteugel, maar je kan hiermee je paardje veel rustiger naar de sprong rijden! Omdat hij dan meer naar beneden wordt gereden is hij daar ook een deel mee bezig, en niet alleen maar met dr sprong..

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 13:00

Er zijn andere manieren om je paard rustiger naar de sprong of naar beneden te rijden, daarvoor hoef je imo niet naar een slofteugel te grijpen!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 13:14

lees eens een bladzijde terug ;)
daar wordt de volledige werking van een slof uitgelegd inclusief wat het voordeel van een slof is ten overstaande van andere hulpteugels ;)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 14:32

M_D_H schreef:
daar wordt de volledige werking van een slof uitgelegd inclusief wat het voordeel van een slof is ten overstaande van andere hulpteugels ;)

Dat staat er nog steeds niet, een slofteugel is een onding bij het springen een martelwerktuig.
En ruiters die denken het paard te dwingen naar beneden te kijken voor de sprong hebben geen kaas gegeten wat betreft het aanrijden voor de sprong.
Denk dat de ruiters eens meer zelfkritiek moeten hebben en niet zo maar een hoe ze dat noemen een slofje erbij nemen, die zo denken beseffen niet waarmee zij bezig zijn.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 14:34

als u zich nou eens eerst bezig ging houden met het vinden van dat document/regelement...
want ik krijg toch aardig het vermoeden dat u uit uw nek kletst ;)

verder had ik het over de werking van de slof, en niet de werking van de slof bij het springen ;)
zou fijn zijn als u ook eens beter ging lezen in plaats van over anderen te mopperen dat ze niet goed lezen ;)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 14:55

M_D_H schreef:
als u zich nou eens eerst bezig ging houden met het vinden van dat document/regelement...
want ik krijg toch aardig het vermoeden dat u uit uw nek kletst ;)

Kijk zoals u omgaat met uw discussie partner zo gaat u ook met uw paard/en om en het fijngevoel dat een ruiter kenmerkt in betrekking wat niet of wel toegestaan is niet kan selekteren dan word het heel moeilijk om met zo´n persoon nog een discussie te voeren, bovendien iemand opleggen dat hij antwoorden moet heeft vaak tot gevolg dat diegene niet meer antwoord.

M_D_H schreef:
verder had ik het over de werking van de slof, en niet de werking van de slof bij het springen ;)
zou fijn zijn als u ook eens beter ging lezen in plaats van over anderen te mopperen dat ze niet goed lezen ;)

Nu begint u dingen te verwarren, het gaat hier over slofgebruik bij het springen, op de vorige pagina´s werd er aangeduid dat het bij dressuur kan, maar bij het springen gewoon een martelwerktuig is.
Bovendien werd hier beschreven dat men een slof erbij haalde omdat dat makkelijker is bij het aanrijden van een sprong om het paard rustiger en meer naar beneden te laten kijken voor de sprong dus bij het aanrijden van deze.
En mopperen is iets anders dan het wijzen op niet oplettend lezen.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 15:24

ja het lijkt mij ook dat er voorbij gegaan word aan hoe de ogen van een paard werken en hoe deze afstanden in moet schatten.

_lalala_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 16:05

Professor schreef:
M_D_H schreef:

Dat staat er nog steeds niet, een slofteugel is een onding bij het springen een martelwerktuig.
En ruiters die denken het paard te dwingen naar beneden te kijken voor de sprong hebben geen kaas gegeten wat betreft het aanrijden voor de sprong.
Denk dat de ruiters eens meer zelfkritiek moeten hebben en niet zo maar een hoe ze dat noemen een slofje erbij nemen, die zo denken beseffen niet waarmee zij bezig zijn.

Dus een heleboel internationale springruiters zijn volgens jou ook heel slecht bezig, want er zijn er een hele boel die tijdens te trainingen soms met een slof springen, ze springen dan wel geen 1m40, maar ze gebruiken ook een slof..

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 16:15

Citaat:
Dus een heleboel internationale springruiters zijn volgens jou ook heel slecht bezig, want er zijn er een hele boel die tijdens te trainingen soms met een slof springen, ze springen dan wel geen 1m40, maar ze gebruiken ook een slof..

Juist, prestatie wil nog niet zeggen dat het goed voor het paard is, bovendien waarom zou men alles goed vinden van hun????

_lalala_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 16:19

Professor schreef:
Citaat:

Juist, prestatie wil nog niet zeggen dat het goed voor het paard is, bovendien waarom zou men alles goed vinden van hun????

Ik zeg niet dat alles goed is wat ze doen, maar dan zijn deze mense allemaal slecht bezig.
Bij het springpaard dat ik heb gereden was het een goede hulp op met de slofteugel te rijden.. Dit kan bij andere paarden helemaal anders zijn, maar bij deze helpte het echt..

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 17:24

Dat kundige ruiters met veel gevoel in de dresuurmatige training van hun springpaard eens een slof gebruiken en wellicht bij een klein trainingssprongetje, daarover valt natuurlijk te discussieren.. maar kan iemand mij uitleggen wat voor goeds het brengt om met slof te springen??
Zoals hierboven al werd gezegd lijkt mij ook dat de slof dan als handrem wordt gebruikt.. en ontbreekt er dan niet iets in je basis?
En wanneer je hem gebruikt om het hoofd van je paard dieper te laten lopen omdat je dan zogenaamd meer controle of de aandacht van je paard hebt idem dito, en dan belemmer je inderdaad zijn zicht en het vermogen om de hindernis juist in te schatten om nog maar niet te spreken van de afbreuk die het in de sprong kan veroorzaken.
Wie kan mij overtuigen en concreet vertellen wanneer een slof bij het springen toegevoegde waarde heeft?
Laatst bijgewerkt door JPS op 08-01-11 17:28, in het totaal 1 keer bewerkt

_lalala_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 17:27

@ JPS: Het wordt echt niet als handrem gebruikt! Bij mij toch niet! Het springpaard waar ik mee trainde was er veel rustiger mee.. Ze had echt geen last van de slofteugel tijdens het springen..
Groetjes

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 17:29

_lalala_ schreef:
@ JPS: Het wordt echt niet als handrem gebruikt! Bij mij toch niet! Het springpaard waar ik mee trainde was er veel rustiger mee.. Ze had echt geen last van de slofteugel tijdens het springen..
Groetjes

Maar waarom was zij er rustiger mee?