TEGEN bitloos rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 01:56

Lusitana schreef:
Ik ben tegen verkeerd gebruik van bitloos... (zit dus op een lijn met Stef zie ik)
Bitloos is niet automatisch altijd vriendelijker dan met bit. Ik denk dat een flink aantal mensen zich daar in vergissen. Ik denk ook dat de reden om voor bitloos te gaan soms niet helemaal klopt.

Amen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 20:51

Loes000 schreef:
Je hebt bitloze hoofdstellen die werken met druk op de luchtwegen van 't paard.
je knijpt letterlijk zijn luchtwegen af als je stuurt.
.

Heb je daar voorbeelden van, want ik kan me haast niet voorstellen dat ze zo bedoeld zijn? Het gebeurd wel als ze te laag bevestigd zijn.
Ook bij een bitloos hoofdstel is het van belang dat de neusriem twee vingers onder de jukbeenuitsteeksels komen.
Daarbij als je stuurt, is er maar druk aan een kant, dus de luchtweg vrij aan de andere kant?
Ik heb hier gewoon meer info nodig. Kun je wat meer vertellen, heb je foto's?

Ik weet wel dat ze dat beweren van de neckrope, maar dat is onjuist anders konden paarden er geen endurance mee lopen...

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 21:13

Ik ben niet tegen bitloos en ook niet tegen rijden met bit.

Ik ben wel tegen mensen met harde handen en mensen die negatief oordelen over andere methoden, omdat ze zelf niet volgens de methode kunnen rijden of achteloos meelopen met één of andere goeroe om maar ergens bij te horen. En als je een bit niet paardvriendelijk vindt, dan moet je helemaal niet op een paard gaan zitten denk ik dan. Een paard heeft hier netzomin om gevraagd.

*zoekt dekking*

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 21:24

Tja, ik heb het denk ik wel eens eerder gezegd, als je ergens voor bent, hoef je toch niet meteen tegen het andere te zijn? Het kan gewoon naast elkaar bestaan.
Wat is paardvriendelijk? Rekening houden met je paard, je paard respecteren maar niet verwennen, eerlijk en geduldig zijn. Corrigeren/straffen op het juiste moment op de juiste plek en in de juiste mate (en dus niet omdat je kwaad wordt of je geduld verliest!), en belonen op het juiste moment in de juiste mate. Je paard een duidelijke dit wel en dat niet keuze geven en niet als het al voorwaarts gaat in de gewenste gang in het gewenste tempo dus nog door blijven drijven etc. En niet iets de ene keer toestaan en de andere keer er kwaad om worden. Niet vragen waar het paard geestelijk of lichamelijk niet aan toe is, niet meer vragen dan nodig, zelf kennis en inzicht hebeben in hoe een paard geestelijk een lichamelijk functioneert, zo correct mogelijk rijden zodat je het paard niet in de weg zit (nummer 1 is onafhankelijke zit ontwikkelen zonder beugels en teugels), pas met iets nieuws beginnen als het eerdere p de trainingschaal bevestigd is. Zodat je werkt vanuit een basis die het paard al kent en zich vertrouwd in voelt.
En zo kan ik nog wel even doorgaan. Rijkunst en ruiterschap eerst. Een goed ruiter kan met alle paarden overweg, met alle middelen en kan ook bewust kiezen wat het beste is.

Het middel dat je gebruikt om met de voorkant van je paard te communiceren is totaal niet belangrijk! Als je het maar op een eerlijke, aanvaadbare manier doet. Paardvriendelijkheid zit niet in een middel, maar hoe (en soms waarom) je dingen toepast.

Lusitana

Re: TEGEN bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 21:35

Sorry dat het wel een preek lijkt, maar ik vind het zo belangrijk dat men niet denkt dat áls je maar zonder bit rijdt dat je dan persee paardvriendelijk bezig bent en dat als je met bit rijdt, je persee paardonvriendelijk bezig bent.
Het komt toch neer op kunde, ruiterschap, hoe je het wendt of keert.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 21:39

Amen Lusitana, helemaal mee eens, maar ik lees wel eens mee in bitloze topics en dan zijn er toch best wel veel bitloos extremisten om zo maar te zeggen en daar heb ik echt niks mee. :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 21:42

Ja precies en dat is zo jammer, dat ze meteen TEGEN bitten zijn.
Prima als jet het product waar je dol op bent wilt aanprijzen enzegt waraom je het zo het einde vindt, maar dat hoeft niet via het neerhalen van andere producten!

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 23:58

ik ben niet tegen bitloos, maar zou het zelf nooit gaan doen.
vind het leuk voor de mensen die het doen maar heb er zelf niets mee.
net zoals ik niks heb met dat natural horsemanship gedoe, ieder zijn ding...

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 02:55

Lusitana: En dat is ook andersom zo :j. Als je 1 bitloos hoofdstel hebt geprobeerd en het werkt niet kan je niet zeggen dat het hele bitloos dna maar niks is, wordt helaas vaak wel gedaan.

mimeslosydy schreef:

Bitloos is niet heel wat anders dan met bit hoor, tis geen methode :=. Niet over iets oordelen als je niet weet wat het is!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 10:08

Ilse_123 schreef:
yep, in de hogere springsport springen ze inderdaad bitloos... met een hackamore. En ik rij altijd me een dubbel gebroken watertrens, behalve buiten. ik ben eerlijk als ik zeg dat ik niet altijd de baas ben over mijn paard, ik probeer zoveel mogelijk samen te werken en dat gaat goed, maar in de bossen met een 5 jarige puber van 1.70 die stapeldol word zodra de hengstige merrie er weer eens vandoor gaat, en ook omdat afgelopen zomer (toen ik vooral met die merrie erbij heb gereden) rondreed met 2 overbelaste ellebogen, dan heb je echt meer te vertellen met een pessoa bit, en als hij gewoon braaf is en niet moeilijk doet, dan is er niets aan de hand. Ik zie het vooral als een extra stok achter de deur (is dat het goeie spreekwoord trouwens? :+ ) . Daarbij vind ik het beter dat hij zelf een keer tegen de pessoa aanloopt in zo'n situatie in plaats van dat men moet gaan trekken en zagen of rare teugels erbij moet gaan halen.

een hackamore valt bij mij over het algemeen niet onder de noemer 'vriendelijk'....ik zie regelmatig,in de springsport,dat er flink aan getrokken wordt.
Je kunt kiezen....of je paard inhouden,of hem door de hindernis heen laten denderen.

mjba

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 11:04

Ik heb er niet zo heel veel verstand van hoor, van bitloos rijden (eigenlijk gewoon niet)
maar ik dacht juist dat bijv een hackamore niet vriendelijker was voor een paard!
want omdat je door die hefboomwerking zo'n grote druk op dat neusbotje geeft dat hij wel moet luisteren.
En bij een bit kan je er veel meer aanzitten zegmaar zonder dat het pijn doet.
Bij een bit zit er wel iets in de mond, maar wie zegt dat een paard dat erg vind?
ik zag het altijd zo: een paard gaat anders lopen omdat hij ergens een druk voelt.
Als hij die druk dan niet meer voelt is het goed en blijft hij zo lopen.
Sommige paarden negeren die druk van het bit door er doorheen te lopen bijv, en met een hackemore moeten ze wel luisteren, want anders ja,,, dan breekt dat neusbotje. Dus je bent veel sterker met een hackamore.
Ik ben zeker niet tegen bitloos rijden hoor! want het ene paard die luisterd beter naar druk in z'n mond, en het andere paard luisterd beter naar druk op de neus. En zoals bij alles: als je het goed gebruikt kan het zeker geen kwaad, en is het alleen maar makkelijker.
Maar zoals ik al zei, ik me er nog helemaal niet verdiept,
dus het kan helemaal niet kloppen wat ik zeg.
maar zo dacht ik dat het altijd was XD

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 12:31

Marit1991 schreef:
maar ik dacht juist dat bijv een hackamore niet vriendelijker was voor een paard!
want omdat je door die hefboomwerking zo'n grote druk op dat neusbotje geeft dat hij wel moet luisteren.

Wat dacht je van de hefboomwerking van stang & trens.
Marit1991 schreef:
Sommige paarden negeren die druk van het bit door er doorheen te lopen bijv, en met een hackemore moeten ze wel luisteren, want anders ja,,, dan breekt dat neusbotje. Dus je bent veel sterker met een hackamore.

Over het wel/niet kunnen breken van de neus, lees dit eens: http://www.bitloospaardrijden.info/neusbreken.htm

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 13:40

Air schreef:
Inderdaad.
En als ik mij niet vergis lopen er in de springsport ook paarden met een bitloos hoofdstel om. En ik gok zomaar dat die niet heel kalm zijn :+

Grappig dat je dit aanspreekt. Een van die ruiters is namelijk Jürgen Krackow, die zijn paard Looping met een bosal rijdt. Echter rijdt Krackow het paard Looping ook vaak genoeg met bit. In een interview gaf Krackow ooit aandat het hem niet uitmaakt of hij nu een paard met bit of bitloos rijdt. Het hangt sterk van het paard af volgend hem. Het vordert een grote vorm van bereidwilligheid, "meedenkendheid" en intelligentie om een paard op dat niveau bitloos rond te sturen volgens hem.

Tja, je zou dus haast gaan geloven dat niet alle paarden er geschikt voor zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 14:14

Air schreef:
Lusitana: En dat is ook andersom zo :j. Als je 1 bitloos hoofdstel hebt geprobeerd en het werkt niet kan je niet zeggen dat het hele bitloos dna maar niks is, wordt helaas vaak wel gedaan.

mimeslosydy schreef:

Bitloos is niet heel wat anders dan met bit hoor, tis geen methode :=. Niet over iets oordelen als je niet weet wat het is!

Ze zegt toch ook nergens dat het een methode is?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 15:02

Ik rij bitloos en moet eerlijk zeggen dat ik ook niet zo weg ben van de hackamore. Het metaal wat er aan hangt, daar wou ik juist vanaf.

Ik ben eigenlijk tegen elke optoming in de handen van onkundige ruiters. Die zouden gewoon geen teugels, sporen of een zweep in hun handen mogen hebben. Als je de basis kan rijden zonder al die dingen, ben je naar mijn mening pas klaar voor een optoming. Helaas wordt het vaak juist andersom gedaan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 16:33

Ik ben er nog altijd (maar ik roep dit al jaren) groot voorstander van mensen eerst goed te leren zitten (waarbij het paard gelongeerd wordt) voordat ze überhaupt teugels in handen krijgen, waar die dan ook maar aan bevestigd zijn.
Iemand die geen onafhankelijke zit heeft, zoekt vaak steun bij de teugels, wat voor het paard erg vervelend is.
Sporen moeten pas gebruikt kunnen worden als de persoon zijn benen stil kan houden, en ze echt alleen gebruikt wanneer dat moet. Dan moet je ook nog zo'n controle hebben dat je kunt kiezen of je alleen been geeft, of het spoortje gebruikt. En met een zweep heeft een onervaren ruiter al helemaal niets te doen, het is zinloos een paard de corrigeren als men zelf de hulpen niet correct kan geven.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 19:09

Ik zelf rijd bitloos, niet zozeer om het principe maar omdat mijn pony onwijs gevoelig is in de mond.
Je kun bitloos rijden en met bit rijden zo onvriendelijk maken als je het wilt als de hand erna is,
maar je kunt het ook als vriendelijk beschouwen, als de hand erna is.
Persoonlijk vind ik bitloos rijden vriendelijker dan met bit, of je nou een harde of een zachte hand is, een bit lijkt me niet fijn voor een paard.
En begrijp me vooral niet verkeerd met het eerst volgende paard rijd ik gewoon weer met bit. :)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 19:17

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 23:56

Ik ben niet voor en niet tegen bitloos. Dit meer omdat er aan het bit nadelen zitten, maar ook zeker wel aan bitloos. Het jammere vind ik dat mensen die voor bitloos zijn meestal heel erg tégen bit zijn. Bitloos hoeft niet per sé bij iedere ruiter paardvriendelijk te zijn en bit niet onvriendelijk. Als je alleen het bit er al in hebt zitten (stel dat je bijvoorbeeld je cap op doet en de teugels niet aanraakt) zal het paard meer druk hebben dan een paard dat een bitloos hoofdstel in heeft. Maar iemand met een zachte hand hoeft het paard niet per sé pijn te doen omdat hij alleen al met bit rijdt. Daar kan ik me echt niet in vinden.

Daarnaast zit je met het paard, want je hebt paarden die bitloos te rijden zijn en die dat niet kunnen. Vaak kun je het een paard aanleren, maar er zijn ook paarden die de druk op de neus/achter de oren/bij de luchtwegen mocht dat waar zijn, willen ontlopen of er maling aan hebben. Of die daar simpelweg niet tegen kunnen. Ik ben zelf een keer bitloos gaan rijden met mijn Welsh en dat ging wel oké, maar het ging ook niet heel goed. Ze reageerde tamelijk laat of soms helemaal niet op mijn hulpen dus als mevrouw zin had om te gaan draven moest ik nog wel eens een minuutje of tien wachten voor ze dacht: oh, ik ga stoppen. Ik heb ook een keer een Welshje gereden voor een kennis omdat die afwezig was en die was juist heel goed bitloos te rijden. Tja, het ligt er maar net aan hoe jij bent en hoe het paard is.

Citaat:
Over het wel/niet kunnen breken van de neus, lees dit eens: http://www.bitloospaardrijden.info/neusbreken.htm

Jammer dat je een site hebt gekozen om neer te zetten die geheel voor de kant van het bitloos rijden is. Het komt imo geloofwaardiger over als het onderzoek of de stuk tekst gedaan (en beschreven/geplaatst) is door een onafhankelijke groep. Heel simpel, niet voor bitloos en niet tegen bitloos, hetzelfde naar bit toe.

Edit: Wat dingetjes toegevoegt.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 00:34

Als je maar met 1 hoofdstel hebt gereden kan je niet zeggen dat het niet werkt. Idem dito aan bitten. Niet ieder bit is voor ieder paard geschikt en dat is hetzelfde met bitloos.
Maar uit jou info maak ik meer op dat je paard nog niet helemaal correct aan je hulpen staat en dat daar het probleem ligt. (Een paard neem je voornamelijk terug met je houding, pas als 'noodrem' gebruik je dan de teugels.)

Druk bij de luchtwegen komt bij goed gebruik echt niet voor en dan waarschijnlijk alleen bij verkeerd gebruik van een neckrope. Maar dat is dus verkeerd gebruik.

Kunst is om de juiste info er uit te halen als je denkt dat ze niet objectief genoeg zijn :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 00:36

Ayasha schreef:
Air schreef:

Ze zegt toch ook nergens dat het een methode is?

''Net zoals ik niks heb met dat NH gedoe''.
Daar maak ik uit op dat ze het een aparte categorie vindt en het niet onder het 'gewone' schaart.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 01:25

een goeie ruiter stuurt met zn zit en benen en niet met de teugel. Er word altijd maar gedaan alsof alle bit ruiters ook met het bit sturen. In de western (reining) zit je nauwlijks aan het bit, alles word op zit gedaan. Die hebben dan wel een shank er in hangen, maar rijden wel op paarden die de juiste bespiering hebben om bereden te worden.. Geef mij dat maar dan.

Vind ook dat hele neckrope gedoe zo overdreven. Alsof het een nieuwe religie is.. Elke ruiter moet zonder hoofdstel kunnen sturen halthouden enz. Dat moet vanzelfsprekend zijn eigenlijk. Net als dat je je paard zijn spieren hoort te trainen zodat hij jou kan dragen.......

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 01:43

Yamcha schreef:
Ik ben er nog altijd (maar ik roep dit al jaren) groot voorstander van mensen eerst goed te leren zitten (waarbij het paard gelongeerd wordt) voordat ze überhaupt teugels in handen krijgen, waar die dan ook maar aan bevestigd zijn.
Iemand die geen onafhankelijke zit heeft, zoekt vaak steun bij de teugels, wat voor het paard erg vervelend is.
Sporen moeten pas gebruikt kunnen worden als de persoon zijn benen stil kan houden, en ze echt alleen gebruikt wanneer dat moet. Dan moet je ook nog zo'n controle hebben dat je kunt kiezen of je alleen been geeft, of het spoortje gebruikt. En met een zweep heeft een onervaren ruiter al helemaal niets te doen, het is zinloos een paard de corrigeren als men zelf de hulpen niet correct kan geven.

_/-\o_
Ik ben niet voor en niet tegen bitloos. Ik ben wel tegen VERKEERD gebruik van bitloos. Hard roepen dat het oh zo vriendelijk is en ondertussen maar rukken, plukken en doen aan teugels die aan een niet goed zittend bitloos hoofdstel hangen. Veelal wordt er, zonder zich er eerst in te verdiepen, maar begonnen met bitloos rijden. Jammer.
Dit zelfde geldt ook voor de normale optoming.
Zoals Yamcha zegt: het correcte aanleren van de basis van het rijden laat nogal eens te wensen over. En of je dan nu met of zonder bit rijdt....is mij om het even.

Kijk naar je paard en beslis dan welke optoming er het beste bij past. Geen bit of wel een bit, en dan ook WELK bit....

Isis_Ywen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 10:17

Citaat:
Grappig dat je dit aanspreekt. Een van die ruiters is namelijk Jürgen Krackow, die zijn paard Looping met een bosal rijdt. Echter rijdt Krackow het paard Looping ook vaak genoeg met bit. In een interview gaf Krackow ooit aandat het hem niet uitmaakt of hij nu een paard met bit of bitloos rijdt. Het hangt sterk van het paard af volgend hem. Het vordert een grote vorm van bereidwilligheid, "meedenkendheid" en intelligentie om een paard op dat niveau bitloos rond te sturen volgens hem.

Je zou daar ook de conclusie uit kunnen trekken dat niet alle paarden geschikt zijn voor de hoge wedstrijdsport.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 12:22

Isis_Ywen schreef:
Citaat:

Je zou daar ook de conclusie uit kunnen trekken dat niet alle paarden geschikt zijn voor de hoge wedstrijdsport.

Euh, dan trek jij vreemde conclusies. Deze man rijdt dus op hoog niveau en bitloos en geeft aan dat niet alle paarden er geschikt voor zijn. Hij spreekt uit eigen ervaring...

En jij baseert jouw mening op...?