Yamcha schreef:Ik ben er nog altijd (maar ik roep dit al jaren) groot voorstander van mensen eerst goed te leren zitten (waarbij het paard gelongeerd wordt) voordat ze überhaupt teugels in handen krijgen, waar die dan ook maar aan bevestigd zijn.
Iemand die geen onafhankelijke zit heeft, zoekt vaak steun bij de teugels, wat voor het paard erg vervelend is.
Sporen moeten pas gebruikt kunnen worden als de persoon zijn benen stil kan houden, en ze echt alleen gebruikt wanneer dat moet. Dan moet je ook nog zo'n controle hebben dat je kunt kiezen of je alleen been geeft, of het spoortje gebruikt. En met een zweep heeft een onervaren ruiter al helemaal niets te doen, het is zinloos een paard de corrigeren als men zelf de hulpen niet correct kan geven.
Ik ben niet voor en niet tegen bitloos. Ik ben wel tegen VERKEERD gebruik van bitloos. Hard roepen dat het oh zo vriendelijk is en ondertussen maar rukken, plukken en doen aan teugels die aan een niet goed zittend bitloos hoofdstel hangen. Veelal wordt er, zonder zich er eerst in te verdiepen, maar begonnen met bitloos rijden. Jammer.
Dit zelfde geldt ook voor de normale optoming.
Zoals Yamcha zegt: het correcte aanleren van de basis van het rijden laat nogal eens te wensen over. En of je dan nu met of zonder bit rijdt....is mij om het even.
Kijk naar je paard en beslis dan welke optoming er het beste bij past. Geen bit of wel een bit, en dan ook WELK bit....