Paard neemt gevoel van ruiter over.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 18:18

heb je mijn voorbeelden dan wel gezien?
een gedeelte is goed, maar je slaat een stap over
en een aantal zijn het ook wel met mij eens hoor
maarja, blijf jij maar bij je eigen standpunt, dan denk je er zo over, maar moet je het ook accepteren dat ik er zo over denk.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 18:21

ja dát ben ik wel met je eens , hij krijgt zijn eigen gevoel er bij . maar het BASISGEVOEL neemt hij wel over ; hij wordt bang omdat jij dat bent. hoe hij dat uit, verschilt per paard . en niet ieder paard neemt het over , over het algemeen de koudbloeden wat minder . zoals jij ook al zegt in je laatste zin , er zjn paarden die blijven erg kalm als de ruiter bang wordt. dus niet ieder paard neemt het gevoel over , maar met jou stelling'' overnemen kan niet'' zal ik het nooit eens worden .[/quote]
basisgevoel? waar slaat dat nou weer op .
iedereen krijgt gewoon zijn eigen gevoelens erbij
basisgevoel, beetje apart

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 21:42

ik ga er niet meer op reageren .
je slaat ineens erg over van toon , terwijl ik naar mijn weten alleen mijn best doe mijn verhaal te vertellen en niets kwaads bedoel . En ik heb meerdere malen gezegd dat ik ook jou standpunt begrijp grietje. en ja ik heb je voorbeelden gelezen ;) daar heb ik ook meerdere malen reacties op gegeven .

maar jou reactie als'' slaat nergens op'' vind ik wat raar , ik leg iets uit dat je misschien voor jou niet te begrijpen is.dat kan gebeuren natuurlijk. maar dan kun je dat zeggen , dan zal ik het op een andere manier uit proberen te leggen .

ik vind je toon dus een beetje apart.. sorry.

Kendra

Re: Paard neemt gevoel van ruiter over.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 09:31

Een paard neemt helemaal niks over ...hij reageert op de fysieke signalen van de ruiter. Als je dus verkrampt, je spieren te veel aanspant, nét met wat meer druk rijdt, wat hectischer in je bewegingen bent, reageert je paard daarop - als vluchtdier. Hij zal dus extra alert zijn (er is gevaar...). Dat kan zich uiten in schrikachtig gedrag (wegspringen) maar ook in hard weglopen of gaan bokken.
Als je relaxed op je paard zit, zal je paard zich sneller ook zo voelen....
De reactie verschilt natuurlijk per paard, de één is meer relaxed, de ander is wat sneller van slag of wat sneller wantrouwig. En het verschilt ook per ruiter - sommige ruiters zijn veel koelbloediger en uiten zich wat minder, andere reageren bij het minste of geringste.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 10:38

Kendra schreef:
Een paard neemt helemaal niks over ...hij reageert op de fysieke signalen van de ruiter. Als je dus verkrampt, je spieren te veel aanspant, nét met wat meer druk rijdt, wat hectischer in je bewegingen bent, reageert je paard daarop - als vluchtdier. Hij zal dus extra alert zijn (er is gevaar...). Dat kan zich uiten in schrikachtig gedrag (wegspringen) maar ook in hard weglopen of gaan bokken.
Als je relaxed op je paard zit, zal je paard zich sneller ook zo voelen....
De reactie verschilt natuurlijk per paard, de één is meer relaxed, de ander is wat sneller van slag of wat sneller wantrouwig. En het verschilt ook per ruiter - sommige ruiters zijn veel koelbloediger en uiten zich wat minder, andere reageren bij het minste of geringste.

kan ook wel , alleen dat is tijdens het rijden
maar een paard kan jou wel aanvoelen, door hoe jij je voelt , b.v bang dat breng je over en een paard reageert daar op zijn eigen manier op. maar dat van jou kan ook wel kloppen, want overnemen dat is gewoon ondenkbaar, maar aanvoelen kan wel. maar niks overnemen

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 10:40

YelaBrenda11 schreef:
ik ga er niet meer op reageren .
je slaat ineens erg over van toon , terwijl ik naar mijn weten alleen mijn best doe mijn verhaal te vertellen en niets kwaads bedoel . En ik heb meerdere malen gezegd dat ik ook jou standpunt begrijp grietje. en ja ik heb je voorbeelden gelezen ;) daar heb ik ook meerdere malen reacties op gegeven .

maar jou reactie als'' slaat nergens op'' vind ik wat raar , ik leg iets uit dat je misschien voor jou niet te begrijpen is.dat kan gebeuren natuurlijk. maar dan kun je dat zeggen , dan zal ik het op een andere manier uit proberen te leggen .

ik vind je toon dus een beetje apart.. sorry.

owke, maar een basisgevoel, ik vind dat kan niet .
iedereen heeft gewoon zjin eigen gevoelens
een paard neemt niet over,maar reageert wel op zjin eigen manier

angelmootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 15:03

Onassa schreef:
kensha schreef:
Paarden weten soms meer over jou gevoelens dan jij over je eige gevoelens.

En dat is een waarheid als een koe, absoluut, daar ben ik ook heilig van overtuigd!

Hier ben ik het helemaal mee eens !!!!!!! Paarden weten veel meer dan een mens denk te weten !!!!!

marly22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 15:07

Het paard dat ik rijd is altijd onrustig, maar zodra ik erop zit en me ontspan en het gevoel heb dat het heel goed gaat, gaat zij ook meer ontspannen en gaat het (meestal) alleen maar beter =)

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 15:07

Ik ken een manege paard waar regelmatig een mevrouw op reed die veel last had van haar rug. En op het moment dat ze afstapte had ze helemaal geen last meer van rugpijn! Alles leuk en aardig, maar de eigenaresse van de manege kon wel regelmatig haar paard wegbrengen om zijn rugpijn te verhelpen..

Ik geloof er dan ook zeker in dat paarden jouw gevoel kunnen overnemen. Ze kunnen pijn wegnemen maar zijn ook een spiegeltje van jezelf...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 15:14

Mijn paard en ik hebben allebei last van ons SI gewricht.
Mijn paard is altijd boos als ik een paar dagen niet geweest ben bijv door ziekte. Ik ben dan weer op stal als ik beter ben. Hij draait letterlijk zijn hoofd van me weg en wil ff niets met me te maken hebben.
Als ik een slechte dag heb (humeur) hoef ik hem echt niet in de bak te gaan rijden want dat wordt echt ruzie. Buiten uitwaaien is geen probleem :n
Hij heeft mijn vriendin letterlijk getroost toen haar paard was ingeslapen, het was ook zijn maatje...
Momenteel zit ik al 3 weken heel slecht met mijn rug, en hij is zelfs voorzichtig, schuurt zijn hoofd niet meer aan me, en is ook niet boos als ik een dag of 2 niet geweest ben.
Ook bokt hij nooit bij mij, maar wel bij anderen O:)

Ik heb het hier over een Arabier en die zijn heel sensible. Ofwel erg gevoelig voor de energie van de mens.

Als jij een druk persoon bent, heb je ook een drukke Arabier bijvoorbeeld.
Dit geldt ook voor Engelse volbloeden, die zijn ook heel sensible.

Dit wil neit zeggen dat het voor elk ander paard niet geldt, ik ben juist van mening dat het wel geldt, maar dat sommige paarden zich afsluiten voor de (negatieve) energie van de mens.

blitsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 15:18

Mijn pony heeft dit heel hard. Wanneer ik denk van oei daar staat iets eng waarvan hij kan schrikken, dan schrikt mijn pony er ook van.
Gisteren ook zo met het paard waarop ik reed. Ik zag achter me iemand lopen en dacht daar zal hij wel van schrikken en hij schrok inderdaad.

Dus paarden voelen de ruiter aan en ze gaan van daaruit reageren, elk paard weliswaar op zijn/haar manier. In mijn 2 gevallen hierboven nemen ze (naar mijn mening) het gevoel van de ruiter (hier de angst) mee over en dat uit zich in een schrikreactie.
Er zullen zeker ook paarden zijn die de ruiter wel aanvoelen maar er dan verder niets mee doen. Als je een angstige ruiter op een doodbraaf en rustig paard zet, voelt het paard de angst wel maar neemt het paard de angst niet over.

Naar mijn mening voelen alle paarden de ruiter aan, maar niet alle paarden nemen dat gevoel ook over. Of ze het gevoel mee overnemen hangt, denk ik, af van het karakter van het paard.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 16:05

paarden die pjin overnemen, dat is wel bijzonder. ik weet zelf niet of dat wel kan hoor, maar zou best kunnen. en ja, een paard weet veel meer dan we denken. zelfs al doe je horsemanship, een paard weet nog altijd meer.

123djeby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 18:24

ik merk wel als je op een paard zit en je ben onzekker bang of iets anders neemt mijn paard dat snel op en weet dan dat er iets is...

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 16:33

ja, want een paard voelt je aan

danielle_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 19:04

Ik weet wel zeker dat hij het overneemt, paarden zijn een spiegel!

Als ik niet lekker in me vel zit gaat het rijden ook niet lekker. Als ik ergens bang voor ben dan wordt het paard ook bang. Heel bewust ontspannen rijden is erg moeilijk als je onbewust gespannen bent maar dit heeft mij geholpen om het paard meer ontspannen te laten lopen!

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 19:09

Kom maar eens bij mij, ik heb een verschrikkelijk sensibel beestje,
ben ik boos wordt zij narrig, ben ik verdrietig is zij hangerig en lusteloos.
En heb ik net een flinke migraine-aanvak gehad doet zij haar stinkende
best om mij te dragen terwijl mijn balans dan echt abominabel is...
Ja ik denk dat ze wat dat betreft een zesde zintuig hebben! <3

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 19:11

Dan heb ik kennelijk een heel bijzonder exemplaar in de wei staan.
Als ik me rot voel, fleur ik juist altijd op bij mijn pony, Niets werkt beter dan een heerlijke buitenrit, als ik moe, chagrijnig, verdrietig, boos, of wat dan ook ben.
Ik kom altijd weer blij en gelukkig terug.

Of zou dat komen omdat ik dan de stemming (altijd vrolijk) van mijn pony overneem?

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 15:41

een paard neemt niet over
hij reageert gewoon op jouw stemming doordat hij wel aanvoelt hoe jij je voelt

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 11:41

@ grietje14
Ik denk wel dat een paard je stemming over kan nemen.
Maar er is niet echt bewijs tegen of zo.
Dus ik vind het een beetje raar dat je iedereen zo over probeert te halen
Want het is gewoon je eigen mening ;p

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 14:18

hij reageert op jouw stemming
paarden kunnen heb ik weleens gehoord wel p ijn overnemen

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 14:25

een paard voelt het wel zeker..
Ik had een paard in de verkoop staan voor iemand..

Het trainen ging altijd super.. gewoon relaxt ..
toen kwam e een kopen kijken en was ik wat nerveus..
alleen met zadelen was ze al druk en met rijden werkte het ook door..

Ik had het al tegen de kopende partij gezegd..
en ze stapt zelf op relaxt en hup alles weer normaal

paarden voelen meer dan dat jij denkt

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 14:26

grietje14 schreef:
een paard neemt niet over
hij reageert gewoon op jouw stemming doordat hij wel aanvoelt hoe jij je voelt

beetje duppel je zin
zin 1 zegt hij doet het niet
en je tweede zin zegt dat hij opje stemming reageerd dus het over neemt..

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 17:49

Ik denk dat heel veel mensen paarden teveel vermenselijken.
Paarden zijn inderdaad ongelofelijk perceptief, maar dan in elke kleine of grote handeling. Géén emotie.

Appelpit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 17:50

mijn verzorg paardje is altijd al een beetje schaggo,, maar als ik een k*t dag heb.. dan wordt ze alleen nog maar meer chaggo..
als ik bang ben ergens voor dan wordt zij stront irritant en dan gaat ze er juist vandoor als ik daar bang voor ben..
dus ik denk dat dat wel kan jaa. :P

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 18:06

Ik weet wel zeker dat paarden ons en elkaar aan kunnen voelen. Honden ook, trouwens... als het niet zo lekker met me gaat lopen ze voor mijn voeten of trekken aan de riem; ben ik blij; lopen ze netjes mee... ook los dus daar kan het geen spierspanning zijn die ze voelen. aan mijn hond die net dood is kon ik bij wijze van spreken beter merken hoe ik me voelde dan aan mezelf. Als ik ruzie had met iemand ging hij dan ineens deuren open maken of trappen op (deed hij normaal nooit) om tegen me aan te komen liggen... tja dan kun je moeilijk ongelovig blijven.