"Mijn armen doen zo pijn"...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chaos

Re: "Mijn armen doen zo pijn"...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 17:25

Er zijn ook enorm veel rijtechnische problemen.
Anders was het wel een heel gemakkelijke sport. :+

xIsmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 17:31

Helemaal mee eens!
Vandaag waren er ook weer eens 'gezellig' wedstrijden op de manege waar ik rijd, waar ook een vrouw aan het rijden was die haar handen ongeveer op d'r buik hield en waarbij het paard alleen maar achter de loodlijn kon lopen. Echt vreselijk vond ik het, en het verbaasde me niets dat het paard op een gegeven moment fel in protest ging (bokken, steigeren, stilstaan)
Dus ik ben blij dat ik hier genoeg mensen heb gezien die het wel goed begrijpen. :)

Wonto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 17:43

Tja, ik ben ook absoluut niet van het trekken aan het paard maar betrap mijzelf er ook wel regelmatig op. Let dus wel op dat je niet iemand er scheef op aan kijkt zonder dat degene er erg in heeft...

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 18:12

Chaos schreef:
Er zijn ook enorm veel rijtechnische problemen.
Anders was het wel een heel gemakkelijke sport. :+

Offcourse, maar beetje jammer dat bij 90% van de ruiters er gewoon geen fatsoenlijke basis in gebracht is vroeger door de basis instructeur. Dat zou een hoop gescheeld hebben.

Wonto, misschien onbewust, maar je doet het wel & daar irriteer ik me aan. ;) Jouw paard heeft niks aan het feit dat je het "onbewust" doet.

yosfunprints

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 21:48

ts ik heb precies dezelfde irritaties!!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 21:51

Nou....aan het einde van een slipjacht waar je goed 20 km haast alleen gegaloppeerd bent met een heet paard die alleen maar nummer 1 wil zijn....Dan voel ik mijn armen toch best wel even :o

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 22:55

Ja, maar dat is ook niet wat ik bedoel hoor. Ik doelde eigenlijk op in de krul trekken :))

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 07:45

Joscaa schreef:
Ja, maar dat is ook niet wat ik bedoel hoor. Ik doelde eigenlijk op in de krul trekken :))

I know ;)

Wilde alleen een paar andere bokkers laten zien dat het niet altijd zonder pijn in je armen gaat ;)

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 08:52

Nee, met zoiets kan ik het begrijpen hoor. Was laatst met vriendin naar het strand met twee (koers)dravers, om wat te trainen, dan gaan ze natuurlijk ook op de hand "hangen" om hard te kunnen,
en na twee keer een kilometer, ga je dat ook best voelen :P

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 01:14

Ik trek mijn pony niet in de krul, dat gaat gewoon met drijven, ophoudingen en loslaten.

Ik trek alleen met buitenrijden als ze zich tijdens de galop een keer heel sterk maakt en als een trein doordendert (en dan stopt ze dus echt nergens meer voor, heel gevaarlijk). Ik heb al 100 miljoen keer commentaar gehad dat je aan 1 teugel moet trekken, paard op een volte moet sturen (handig met een paard dat zich niet meer laat sturen), dat het op zit moet zonder teveel aan de teugels te zitten, dat je zou moeten zagen, rukken en weet ik wat allemaal en tot mijn spijt moet ik toegeven dat ik daar ook nog naar geluisterd heb en dat ik daar alleen maar mijn pony mee over de zeik hielp (behalve met het zitten want dat boeide haar 0,0) Het werkt bij haar toch het best om er eens goed hard aan te trekken met twee handen en dat doet mij dan ook zeer ja.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 01:26

Ja, maar niemand zegt dat je nooit de noodrem niet een keer mag gebruiken. Als je maar weer loslaat en niet blijft hangen. Dan trekken je paards spieren toch alleen maar harder terug. :P Een beetje pompend remmen met behoud van contact, en dat kan dan best eens heeeuul flink remmen zijn.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 12:15

Tsja ik hoor vaak gemekker dat het zo zielig is maar vind het op zo'n moment gewoon het beste, ook al doet het veel zeer aan mijn armen...

wendydej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 17:01

Al bij de basis leer je (als het goed is) om je bovenarmen losjes langs je lijf te hebben!!! Je stuurt/e.d. vanuit je pols!
Het is nooit de bedoeling een paard naar beneden te trekken.....Je dient hem/haar naar beneden te rijden!! Maar ja er zijn ook mensen die zelfs z rijden op de "trek"manier ??? Onbegrijpelijk maar waar!

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 17:10

marsss schreef:
Ik irriteer me ook mateloos aan de zogenaamde "moderne dressuur"
Snap niet dat die mensen zo kunnen rijden :n

Sluit me hier volledig bij aan! Ik ben blij dat ik af en toe mensen tegenkom die het nog wel weten :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 17:30

Junia schreef:
Ik trek mijn pony niet in de krul, dat gaat gewoon met drijven, ophoudingen en loslaten.

Ik trek alleen met buitenrijden als ze zich tijdens de galop een keer heel sterk maakt en als een trein doordendert (en dan stopt ze dus echt nergens meer voor, heel gevaarlijk). Ik heb al 100 miljoen keer commentaar gehad dat je aan 1 teugel moet trekken, paard op een volte moet sturen (handig met een paard dat zich niet meer laat sturen), dat het op zit moet zonder teveel aan de teugels te zitten, dat je zou moeten zagen, rukken en weet ik wat allemaal en tot mijn spijt moet ik toegeven dat ik daar ook nog naar geluisterd heb en dat ik daar alleen maar mijn pony mee over de zeik hielp (behalve met het zitten want dat boeide haar 0,0) Het werkt bij haar toch het best om er eens goed hard aan te trekken met twee handen en dat doet mij dan ook zeer ja.

mensen die zeggen "trek 'm om" hebben nog niet vaak op eentje gezeten die écht gaat. :+ Dat lukt je in een piste met een paard dat een sprintje trekt maar niet met eentje die het meent en zeker niet buiten. :) Enige wat je buiten kán doen als ze echt gaan is laten weten dat je er op zit (ophouding) en bidden. :+

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 20:31

Ayasha schreef:
Junia schreef:

mensen die zeggen "trek 'm om" hebben nog niet vaak op eentje gezeten die écht gaat. :+ Dat lukt je in een piste met een paard dat een sprintje trekt maar niet met eentje die het meent en zeker niet buiten. :) Enige wat je buiten kán doen als ze echt gaan is laten weten dat je er op zit (ophouding) en bidden. :+

zelfde ervaring hier :o die van mij gaat niet vaak. Maar ALS hij gaat dan zit er geen rem meer op.

En na zo'n rit heb ik ook pijn in mijn armen... heel fout. Op het moment dat hij gaat is mijn reactie proberen om hem tegen te houden... dat gaat vanzelf. Zodra ik het doorheb laat ik ook los. Maar dan is het al gebeurd. Moet ik mezelf afleren, kan hem er toch niet mee stoppen.

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 20:37

Nou ik moet zeggen dat mijn rechterarm toch ook wel eens flink pijn kan doen maar dat komt vooral door mezelf en mijn eigen technische rijprobleem om het zo maar te noemen.
Mijn pony is aan de ene kant sterker als aan de andere kant, vroeger wilde ze op buitenrit graag er vandoor gaan. Om haar voor mijn idee beter te kunnen houden heb ik toen vaak mijn schouder, vooral aan mijn rechterarm vastgezet, dat is ook wat pijn doet en iets wat helaas niet meer zo maar uit mijn automatisme verdwijnt :+ dit heb ik dus dan ook wel eens op een volte of met een wending wanner ze dit niet wil.

Ik ben het heel erg met je eens, dat zeker, gelukkig gaat het hier steeds beter :Y)

sneeuwbloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 21:34

ben het met je eens. rijden met een paard wat aan je hangt is niet fijn. ene paard moet op ze eigen benen lopen.
heb het in het begin bij mijn paardje gehad die vond het heerlijk om te hangen. zodra die dat deed liet ik de teugels los zodat ie bijna op ze smoel ging. na een paar keer snapte die het en was het gehang over :D

wat is het fijn om een paard te hebben wat op ze eigen benen loopt en los in je hand is

OneFellSwoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 08:46

ben het helemaal eens met Joscaa! als je trekt, trekt het paard terug. als je aan zn sterke kant trekt, trekt het paard met heel zn gewicht terug. en winnen kunnen we toch niet. de oplossing? gewoon rechtrichten. alleen in een proef kan dat helaas niet. dus zodra je paard nog steeds aan 1 of 2 kanten teveel trekt, is ie nog niet klaar voor wedstrijden naar mijn mening.

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 11:50

ik heb vrijwel altijd pijn in mijn arm bij het rijden
ik mag zeggen dat dit apsolut niet komt door trekken of kloe met teugels en bit van het paard.
ik hoor ook vaak mensen zeggen dat ik dan iets verkeerts doe.
bij mij licht het aan mijn spierdistrofie in mijn hand.
zodra ik me teugels als beet pak doet het zeer.

maar inderdaat als je gaat trekken en of een paard gaat hangen dat krijg je zeker last van je arm en is er eigenlijk tog iets niet helemaal goed als ze dat doen.
al lukt het niet bij elke ruiter dit uit het paard te krijgen (als ze dit doen)

okaykayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 12:45

Josca, leuk je hier tegen te komen! Ben het helemaal met je eens! Dit is voor mij een van de redenen geweest om western te gaan rijden en sinds een aantal jaar ook regelmatig bitloos. Het is volgens mij voor iedereen wel eens goed om de basis oefeningen van het omscholen naar western, teugels los en been los zo nu en dan eens uit te proberen. Zeker voor mensen met spier en gewrichtsproblemen kan het rijden op deze manier een verademing zijn. En voor een heleboel paarden ook! Bij trainingen bij Emiel Voest, staan op een evenwichts bal met de teugels in je handen die aan de staldeur vast zitten word duidelijk hoeveel steun je vaak onbewust aan de teugels zoekt. Pas als je dit soort oefeningen zo nu en dan eens doet word het je duidelijk hoeveel je kunt met je zit en wordt het veel gemakkelijker om er op te vertrouwen dat je gerust wat los kunt laten.

even voor Josca, ben chantal van BHL

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 13:40

Op het moment ben ik bezig om anders op mijn paard te gaan zitten en moet hierdoor mijn armen heel anders houden en ja: dat doet zeer na een uur! Ik ben dan ook iemand die echt een uur ook in deze nieuwe houding gaat zitten en door iedere pijn heen rijdt. Deze pijn komt niet omdat mijn paard zo zwaar is in de mond, maar puur omdat ik zo moet zitten.

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 07:14

Bij ons op de manege is zo'n meisje die denkt dat ze heel goed kan rijden, paard waar ze op ging heeft heeeel gauw last van zweertjes, door al dat getrek en gezaag, (kwamen wij de volgende dag na de wedstrijden achter) was de hele mondhoek kapot, weet niet heel erg zeker dat dat hierdoor komt, maar dat zou me niet verbazen, was gewoon zielig voor het paard. #)

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 14:43

ik heb ook altijd last van mijn armen, maar ik heb medische reden :+

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 16:00

ik had wel eens last van m'n armen, omdat m'n paard liep te drammen en hangen. Had les, dus kreeg meteen te horen dat ik geen constante tegendruk moest geven en dat het paard op eigen benen moest lopen. Na een paar lessen oefenen kon ik gewoon m'n halve uur uitijden zonder pijn in m'n armen :)