Dressuur voor Springruiters en Springpaarden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JJCR

Re: Dressuur voor Springruiters en Springpaarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 15:44

en dat laatste bedoel ik zeker niet slecht!

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 15:50

Ik denk dat de gouden tip niet bestaat JJCR, anders wil ik het ook wel weten. Ik denk veel oefenen, veel verschillende paarden rijden, goed les hebben.. toch gevoel voor ritme hebben/krijgen is de enige mogelijkheid om het echt te verbeteren.

ALs één van die dingen niet mogelijk is (bij mij veel paarden rijden, ik heb een " normale" baan) moet je het ook een stukje accepteren dat het niet altijd kan lukken...

JJCR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 15:54

Muc: daar vreesde ik al voor :D
Ik heb me er bij neergelegd dat ik nooit gemakkelijk afstanden ga zien, maar ik kan het nog wel veel verbeteren, daar ben ik zeker van! Ik oefen al veel, ook met verschillende paarden (al is dit iets minder de laatste tijd) ik denk als ik men ritme kan bewaren ik al voor de helft geholpen ben. En dan nog proberen op het einde voor de sprong niet te veel te duwen, dat wil ik ook nog wel es doen als ik niet zeker ben!

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 15:56

Wat mij ook erg helpt is eraan te denken, Hand en been er aan.
In het parcours rij ik ook altijd in gedachten HAND EN BEEN, HAND EN BEEN! ;-)
Ik wil mijn hand noch wel eens vergeten maar dan kom je ook niet fijn naar de hindernis.

JJCR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 16:00

ja, ik heb zo'n beer van een paard, ik moet hem verzameld houden int parcours, hem genoeg laten galopperen (niet sneller, wel actief) en niet in de sprong duwen... maar ben soms met zoveel bezig int parcours dat het één en ander en nog wel eens vergeet! IK ben meestal te gefocust op mijn afstanden en dan schiet ik tekort in de rest....

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 16:03

jasmijn78 schreef:
Ik , als dressuurruiter, heb altijd een beetje hekel aan de term 'Z' oefeningen... Dan lijkt het namelijk net of het kunstjes zijn. De essentie van dressuur is namelijk dat je alle basisaspecten van het skala behoudt tijdens de oefeningen. Daar moet de nadruk op liggen. Het doel is dit te perfectioneren (en dat doen dressuurruiters, of althans, dat zouden ze moeten doen). Als je daar niet gericht op traint, dan blijfen het oefeningetjes, oftewel kunstjes op zich.
.

Ik ben het voor een groot deel met je eens. Toch denk ik dat je op een goede manier Z oefeningen kan rijden zonder goede proef neer te kunnen zetten. Bij een proef moet het namelijk ook op het goede moment en het moet er allemaal tiptop uit zien. Terwijl als ik als springruiter een wissel spring maakt het mij niet uit als deze een beetje vlak is. Als ik een appuyement rij maakt het mij niet uit als hij een tikje te diep loopt.

Je doet nu net of alle springruiters zomaar wat oefeningen rijden terwijl er genoeg dressuur ruiters zijn die dit ook doen.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 20:18

KambiusH schreef:
Ik heb niet het hele topic gelezen, maar moet wel even zeggen dat Roelie bril echt top is en dat hij súper fijn les geeft! ;)

Zeker weten! :j

JJCR schreef:
Das waar! :)
Heb al een deel doorgelezen en het deeltje over hunter vindt ik wel interessant. Ik ben ook zo iemand die nogal snel begint de klooien in de afstanden op parcours, en een groot deel van die fout ligt idd in het tempo niet kunnen bewaren. Mijn paard komt in de wending nogal snel terug en dan moet ik steeds beetje duwen voor het tempo er terug in te krijgen. Resultaat: afstand en ritme naar de botten!
Er wordt hier hard aan gewerkt, maar dit is idd belangrijker dan 5 of 6 galopsprongen. En tellen wil idd ook helpen, doe ik ook nog steeds in men lessen en parcoursen.

Oefenen in het ritme houden in wendingen dus.
Je kunt dit oefenen in voltes, je maakt een volte die je steeds iets kleiner maakt, zonder dat je impuls verliest.
Verder het rijden niet te ingewikkeld maken, voor je gevoel moet je in de wending iets naar voren rijden en niet trekken, waarschijnlijk behoud je dan in werkelijkheid dezelfde snelheid en ritme.

JJCR schreef:
Maar hoe leer je nou echt goed afstanden zien, ik weet wel, km's maken, km's maken en nog eens km's maken zeker. Ik oefen ook veel met balken op de grond, dan is het niet zo erg als ik eens fout kom. Lijnen leggen en dan het aantal galopsprongen wisselen, eens 4, eens 5 eens 7....
Mijn paard is ook niet de handigste, dus als ik mis kom zal hij wel springen, maar me niet redden en in het M mis komen is niet leuk! :)
Iemand een gouden tip missch?

idd veel sprongen maken :D
Wat helpt is altijd in hetzelfde ritme en tempo rijden en op tijd kijken naar de hindernis waar je naartoe gaat. Hoe eerder je kijkt, hoe eerder je de afstand ziet. Verder idd meetellen in het ritme van de galop, dat helpt je om beter da galopsprong aan te voelen.
Als je toch ooit twijfelt over je afstand als je naar de sprong rijd, is het balangrijk dat je niet te veel je paard uit het ritme gaat halen. Als je voorwaarts naar de sprong rijd en je paard niet stoort is de afstand bijna altijd springbaar voor je paard.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 23:31

sporter schreef:
Je doet nu net of alle springruiters zomaar wat oefeningen rijden terwijl er genoeg dressuur ruiters zijn die dit ook doen.

Zo bedoel ik het niet hoor! het valt mij alleen op, in het algemeen/op bokt, dat men denkt een bepaald niveau te beheersten als men een paar oefeningetjes denkt te kunnen van dat niveau. Zo ook veel (wannabe) dressuurruiters hoor. Dan rijden ze B en zeggen 'thuis op M niveau' te trainen omdat ze wel eens een sb rijden (of iets wat daar op moet lijken). (en dan vaak nog geen fatsoenlijke overgang kunnen laten zien) Dat is een beetje mijn ergernis, mijn ding ;)

Gezien de volgende onderbouwing van JJCR denk ik echter wel dat wij het hier over hetzelfde hebben:
JJCR schreef:
omspringen.
Ik rij op een stal waar goede springpaarden worden gefokt, maar ze zijn wel heel erg bezig met de dressuur ook. Ik zeg niet dat we een zz licht proef moeten kunnen rijden, maar onze oefeningen moeten wel goed zijn. De paarden moeten in het appuyeren bv wel goed buigen, een mooi voorbeen hebben en goed ondertreden... niet zomaar iets rijden en het een appuyement noemen!
Ik zeg niet dat dit voor alle oefeningen geld, maar ik probeer men paard in alle oefeningen van achter naar voor te rijden, licht in de hand te houden en goed te rijden. Als ik in een parcours een wissel rij en hij blijkt na afloop scheef te zijn geweest ook al was hij gelijk krijg ik van men lesgeefster als opmerking, hey je wissel was wel scheef!

Dan bedoelen we beide gewoon goed dressuurrijden :D

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 00:16

Misschien kom ik met mijn antwoord een beetje als mosterd na de maaltijd :D

Een eenvoudige wissel is hetzelfde als een enkelvoudige wissel (dmv stap naar andere galop), een vliegende spreekt voor zich (sorry, als dit zo al vermeld is).

Verder vond ik de inbreng van JJCR erg leuk, zeker de manier van training en de opmerkingen van de lesgever.
Als je kan vertrouwen op de talenten van je paard is het zoveel makkelijker (zowel dressuur als springen :D ), maar heb je een paard met toch een minpuntje(s) moet je het dmv scholing toch proberen naar een hoger nivo te tillen.
Heb je zelf een minpuntje, het niet goed zien van afstanden bijv, kunnen bovenstaande tips en adviezen misschien heel goed werken.
Maar, als je het echt niet ziet (als ruiter) en uiteindelijk niet kan leren, is er dan een eindstation? Schik je je dan in het feit, dat je jonge paarden op kan leiden tot B/L nivo? Niet iedereen schopt het tot een nationale of internationale crack.
En kan dressuurtraining het vermogen van je paard bevorderen? En de precisie daarin?
Niets scheve wissel in evt 2 stukken, gewoon correct gesprongen, recht.
En ik zag een stukje oprichting langskomen bij JJCR, ik vraag me af, na rond en laag losgereden te zijn, wat oprichting, wat meegenomen wordt in de training, voor goeds kan brengen voor een springpaard?

En ben het niet eens, dat een springpaard geen eenvoudige wissel moet kunnen beheersen. Ho is ho, of stilzetten of stappen of draven. En al van jongs af aan ;) .

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 12:45

setteke schreef:
Misschien kom ik met mijn antwoord een beetje als mosterd na de maaltijd :D

Een eenvoudige wissel is hetzelfde als een enkelvoudige wissel (dmv stap naar andere galop), een vliegende spreekt voor zich (sorry, als dit zo al vermeld is).

Verder vond ik de inbreng van JJCR erg leuk, zeker de manier van training en de opmerkingen van de lesgever.
Als je kan vertrouwen op de talenten van je paard is het zoveel makkelijker (zowel dressuur als springen :D ), maar heb je een paard met toch een minpuntje(s) moet je het dmv scholing toch proberen naar een hoger nivo te tillen.
Heb je zelf een minpuntje, het niet goed zien van afstanden bijv, kunnen bovenstaande tips en adviezen misschien heel goed werken.
Maar, als je het echt niet ziet (als ruiter) en uiteindelijk niet kan leren, is er dan een eindstation? Schik je je dan in het feit, dat je jonge paarden op kan leiden tot B/L nivo? Niet iedereen schopt het tot een nationale of internationale crack.
En kan dressuurtraining het vermogen van je paard bevorderen? En de precisie daarin?
Niets scheve wissel in evt 2 stukken, gewoon correct gesprongen, recht.
En ik zag een stukje oprichting langskomen bij JJCR, ik vraag me af, na rond en laag losgereden te zijn, wat oprichting, wat meegenomen wordt in de training, voor goeds kan brengen voor een springpaard?

En ben het niet eens, dat een springpaard geen eenvoudige wissel moet kunnen beheersen. Ho is ho, of stilzetten of stappen of draven. En al van jongs af aan ;) .

Als je het niet ziet en het niet kan leren houd het ver op. Maar ik denk dat iedereen die graag wil en zich er voor inzet, wel verder kan komen dan een B/L nivo mits er genoeg lef aanwezig is.

Voor mij is het een stuk controle om te kijken of ik mijn paard goed voor elkaar heb. Net als dat ik hem laag en rond ik wil kunnen stellen wil ik hem ook kunnen oprichten terwijl hij daarin los in zijn lijf moet blijven.

Hier heb je helemaal gelijk in. En ik ben ook erg van het ho is ho. Maar ik train niet op een eenvoudige gallopwissel ik vind het voor een springpaard geen nut hebben. Al is het vrij makkelijk te rijden als je de rem goed voor elkaar hebt.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 02:02

Dan vraag ik me opnieuw af, dank Sporter voor je antwoorden, een dressuurruiter met niet al teveel talent, met een paard met ook niet het laatste talent, kan dmv trainen en iedere week :D op concours toch echt wel de puntjes sprokkelen om Z dressuur te worden.
Maar, als je het als ruiter niet in je hebt om afstanden te zien en je beschikt over een "gewoon" paard, dan strand je toch al veel eerder?

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 12:13

@setteke, als je als ruiter je afstand echt niet ziet en op de een of andere manier het niet kunt leren, dan houd het idd meestal wel op na het L. Je hebt natuurlijk uitzonderingen die een niet te voorzichtig paard hebben met veel vermogen, die kunnen met dat paard misschien nog richting het Z komen, maar dan moet de ruiter verder wel goed rijden, geen schrik hebben en het paard nooit in de weg zitten.
Een ruiter zonder oog kan imo geen jonge paarden opleiden, omdat door steeds een andere afstand te rijden, het paard zichzelf geen goede techniek aan kan leren en door de slechte afstanden ook het vertrouwen kwijt kan raken.

Het vermogen van een paard word verbeterd door het sterker en leniger maken van het paard. Maar het grootste deel van het vermogen is aangeboren. Vermogen is vooral de mogelijkheid om te rekken. Bijna elk springpaard kan een steil van 1.40m springen, een brede oxer op die hoogte is een stuk moeilijker en een combinatie nog moeilijker.

De oprichting is nodig voor een springpaard om wat makkelijker de achterhand eronder te krijgen en om te controleren of je het paard niet te veel op de kop hebt lopen. In de ring loopt het springpaard ook van zichzelf opgericht, maar dan met minder nageeflijkheid. Ik denk wel dat een springpaard minder oprichting nodig heeft dan een dressuurpaard. Als het paard licht in de hand is en met meer gewicht op de achterhand loopt, dan is het goed voor een springpaard. Het is tenslotte belangrijker de rugspieren op te rekken en te gymnastiseren.

Eenvoudige galopwissel oefen ik noout. Ik ben het met je eens dat ho, ho moet zijn, maar dat oefen ik dan liever met halthouden vanuit galop of na een hindernis. Daarbij vind ik de overgangen tussen draf en galop belanrijker en moeilijker voor een springpaard, omdat die vaak liever galoperen en stappen. En ik wil een paard absoluut niet aanleren dat ie terugkomt als we in galop de diagonaal op gaan. De vliegende galopwissel is gewoon een must voor een springpaard, hoe dan ook gesprongen. De dressuurmatige perfectie in die wissel werk ik dan later wel aan en is natuurlijk van belang dat dat steeds beter gesprongen gaat worden.

Schoentje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 13:42

setteke schreef:
Dan vraag ik me opnieuw af, dank Sporter voor je antwoorden, een dressuurruiter met niet al teveel talent, met een paard met ook niet het laatste talent, kan dmv trainen en iedere week :D op concours toch echt wel de puntjes sprokkelen om Z dressuur te worden.
Maar, als je het als ruiter niet in je hebt om afstanden te zien en je beschikt over een "gewoon" paard, dan strand je toch al veel eerder?

een gewone ruiter met een gewoon paard komt zichzelf in het springen waarschijnlijk voor het Z al een keer tegen. Een gewoon paard die met een goede ruiter misschien een Z kan lopen kan met een ruiter die niet altijd het goede ritme houd, ooit wel eens mist of niet altijd in balans zit geen Z lopen, omdat ie in de lagere klassen genoeg fouten aan z'n broek zal krijgen en waarschijnlijk een keer beledigd gaat zijn en dus gaan stoppen.

In de dressuur kun je met een schappelijke jury weleens een winstpunt halen met een mindere proef en voor verliespunten moet je het wel heel erg bont maken. Dus met genoeg geduld kan een mindere ruiter met een minder paard wel Z dressuur worden.
Bij de dressuur zie je op hoger landelijk nivo ook regelmatig een barok- of koudbloed paard, bij het springen heel misschien in 't B, maar daarna houd het echt op.

Bij het springen kan het gewoon eerder gevaarlijk worden en kun je makkelijker het vertrouwen kwijt raken, bij de dressuur kun je hoogstens slechte punten krijgen.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 16:39

schoentje schreef:
Bij het springen kan het gewoon eerder gevaarlijk worden en kun je makkelijker het vertrouwen kwijt raken, bij de dressuur kun je hoogstens slechte punten krijgen.

Denk dat je hier echt een spijker op z'n kop slaat!

schoentje schreef:
De oprichting is nodig voor een springpaard om wat makkelijker de achterhand eronder te krijgen en om te controleren of je het paard niet te veel op de kop hebt lopen. In de ring loopt het springpaard ook van zichzelf opgericht, maar dan met minder nageeflijkheid. Ik denk wel dat een springpaard minder oprichting nodig heeft dan een dressuurpaard. Als het paard licht in de hand is en met meer gewicht op de achterhand loopt, dan is het goed voor een springpaard. Het is tenslotte belangrijker de rugspieren op te rekken en te gymnastiseren.

Ik heb het idee dat ik hiermee juist wat in de knoop kom met het springen. Tris wil in z'n enthousiasme zich wat te veel opdrukken, en is (helaas in dit geval :+ ) ook sterk genoeg om in deze oprichting gewoon door te gaan, maar 'blijft er dan teveel in'. Krijg 'm dan gewoon niet meer fijn achter mijn hand aan naar voren en beneden en hij springt dan veel minder fijn als wanneer hij dat wel doet (minder ruggebruik, een beetje 'vierkant' over de sprong). Bij Tris moet ik er tijdens het springen altijd aan denken dat ik 'm lager en langer ingesteld wil hebben als tijdens de dressuur, voor mijn gevoel zelfs véél lager en langer. En dát is nou net even lastig als 'ie weer speelkwartier in z'n bol heeft en zijn enthousiasme het overneemt :Y)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 01:13

Schoentje, je hebt mijn punt :D .

JJCR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 10:40

Dank je schoentje: dat zijn leuke tips, ga er mee aan het werk! Lesgeefster zegt ook dikwijls dat ik het in de wendingen verlies, dus daar gaan we op blijven werken! en je kan afstanden idd leren zien, met veel geduld en oefenen, als je ziet waarvan ik kom tot nu, ik zie het al allemaal beter, kan alleen maar vooruit gaan als ik blijf oefenen, maar dat ik nooit op internationaal niveau ga rijden dat is normaal e! Ligt ook men ambitie niet, heb er ook het talent simpelweg niet voor! Ik amuseer me wel op provinciaal en soms eens nationaal niveau :) en idd schoentje, je laatste statement is de nagel op de kop!
Jasmijn: :D we zitten op dezelfde golflengte!
setteke: hahaha, nu ben ik helemaal in de war! Ik hou het dus op een enkelvoudige of een vliegende wissel! :D Of dressuurtraining het vermogen kan verbeteren, denk ik wel voor een deel, een deel is idd aangeboren, maar je kan toch wel oefenen door veel overgangen bv om de achterhand sterker te maken en ik denk dat dit voor een springpaard toch een voordeel is! Ik vindt dat je paard ook in oprichting los en makkelijk in de hand moet blijven, in mindere mate dan een echt dressuurpaard, maar toch als je eens terug moet rijden in een parcours moet hij toch wel licht blijven, das makkelijker dan als moet beginnen vechten. Ik oefen ook nog wel eens op een enkelvoudige wissel, al is dat meer om de ontspanning erin te houden, hij moet de enkelvoudige als de vliegende gewoon doen als ik dat vraag :)

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 14:33

Beetje stil hier :(

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 15:16

verzin eens een nieuw discussiepunt dan :D

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 15:21

Ja dat zou een oplossing zijn. En ik loop er echt al ff over na te denken maar ik kan niks verzinnen :+ 8)7

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 11:31

Nieuw discussiepunt: hmmm moeilijk (heb mijn gebruikersnaam van JJCR naar Hera laten veranderen)
Euh missch inrijden van sommige ruiters? Ik zie dikwijls op parcours van 1m dat sommige ruiters tot 1.20m zitten in te springen. De paarden zijn in mijn ogen al beetje moe voor het parcours begint en waarom zou je zo hoog inspringen voor een lager parcours? Om je paard te laten zien voor verkoop? Vindt ik beetje dom, een enkele sprong van 1.20m springen kunnen wel meer paarden, maar een goed leuk parcours van 1m is dikwijls al moeilijker. Wat vinden jullie hiervan? Ik rij nooit te lang en te zwaar in, niet teveel inspringen, paard beetje fris houden voor het parcours. :)
Is wel niet echt een dressuurmatige springvraag, maar tja, bij gebrek aan.... :)

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 21:21

dat verschild een beetje per paard hera.
Ik spring meestal niet veel los, om ze idd fris te houden. Vaak begin ik ook op een klein oxertje ipv een kruisje, scheelt toch mooi 5 a 6 sprongen. Voor sommige paarden is het wel beter om iets hoger te springen op het voorterrein, al vind ik 20cm te veel. Meer dan 10cm hoger dan de klasse waarin je springt is trouwens ook niet toegestaan.
Sommige paarden hebben net die hogere sprong nodig om attenter te worden, of om een keer te rekken.
Andere paarden spring ik juist lager om ze fris en dapper te houden.
Het verschilt dus weer van paard tot paard, maar echt veel te hoog springen doe ik meestal niet op een voorterrein.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 08:22

Ik ga meestal wel vroeg het losrijterrein op, zodat mijn paard beetje went aan de sfeer, hij heeft dat nodig om ontspannen te worden.
Bij ons in België maakt niemand er iets uit hoe hoog je inspringt, je mag 1.30m springen in een clear round klasse van 80cm bij wijze van spreken.
Ik spring meestal iets hoger in dan de klasse waar ik uit kom, zo'n 10cm idd. En dan meestal 1x de oxer en 1x de rechte hoger.
Ik spring dus ook meestal niet te hoog en te veel in, maar kan van paard tot paard verschillen missch ja....

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 09:47

Bij mij hangt het van het paard af hoe veel ik inspring. Als het een hele nerveuze- hete is spring ik meer dan dat het een wat rustiger paard is.
Om ze nog even "voorzichtig" te maken voor ik de ring in ga spring ik meestal een hogere stijl en "help" ze daar niet mee. Daarna nog een keer normaal en dan de ring in.

Nadat ik gister WEG gekeken heb, heb ik een nieuw discussiepunt (misschien, als we het niet allemaal met elkaar eens zijn). :)*

Vinden jullie dat een springpaard nageeflijk moeten lopen tussen de hindernis. Of mag hij/zij met haar neus in de lucht lopen?
En, komt dit de springtechniek ten goede.....

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 10:08

Hmmm, goed punt muc! :)
Moeten nageeflijk lopen is missch wat overdreven, sommige paarden zijn nu eenmaal sterk in parcours en door de sfeer, denk dat degene nageeflijk MOETEN lopen ook wel nageeflijk gereden zullen worden.... Maar in zo'n competitie op die hoogtes is dat volgens mij niet zo makkelijk.
Ik denk dat het de springtechniek voor een deel ten goede komt, ze gaan toch wat meer over de rug springen als ze nageeflijk lopen, maar ik denk dat deze paarden ook wel zonder nageeflijkheid kunnen springen :)
Conclusie: moet volgens mij niet, maar is wel makkelijker....

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 12:01

nageeflijk in de zin van 'aan de teugel'?
Dat vind ik niet nodig in de ring, als het hoger word dan 1m. Het paard moet zelf kunnen kijken waar hij heen gaat en de hindernis kunnen bekijken, daarvoor moet hij z'n neus naar voren kunnen brengen. Maar nageeflijk betekend 'ontpanning in nek- en kaakgewricht' dat kan imo ook met de neus er iets uit, als je dan een ophouding maakt dan komt de neus even iets op of achter de loodlijn. Dus in die zin is nageefljk zijn in de ring wel prettig. En zo'n paard zal een goede ontspannen sprong maken.
Ik vind dat een paard dat echt 'aan de teugel' moet lopen in de ring, vaak minder vermogen krijgt, de sprong minder mooi af maakt en met minder ruggebruik gaat springen, omdat vaak de kop geforceert naar beneden word getrokken, omdat ruiters denken dat ze zo in het duitse systeem rijden. Deze ruiters zie je ook vaak op het voorterrein met slofteugel losspringen.

Thuis op kleine huppeltjes moet het paard wel 'aan de teugel' kunnen blijven om vervolgens op de sprong de hand te kunnen volgen. Dit moet natuurlijk wel de ontspannen nageeflijkheid zijn. Als het paard dan een galopsprong voor de hindernis de neus er iets uit wil drukken vind ik dat niet zo'n probleem, als hij daarbij maar niet sterk word en de rug weg drukt, maar het doet omdat hij wil kijken.