Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
jasmijn78 schreef:Ik , als dressuurruiter, heb altijd een beetje hekel aan de term 'Z' oefeningen... Dan lijkt het namelijk net of het kunstjes zijn. De essentie van dressuur is namelijk dat je alle basisaspecten van het skala behoudt tijdens de oefeningen. Daar moet de nadruk op liggen. Het doel is dit te perfectioneren (en dat doen dressuurruiters, of althans, dat zouden ze moeten doen). Als je daar niet gericht op traint, dan blijfen het oefeningetjes, oftewel kunstjes op zich.
.
KambiusH schreef:Ik heb niet het hele topic gelezen, maar moet wel even zeggen dat Roelie bril echt top is en dat hij súper fijn les geeft!
JJCR schreef:Das waar!![]()
Heb al een deel doorgelezen en het deeltje over hunter vindt ik wel interessant. Ik ben ook zo iemand die nogal snel begint de klooien in de afstanden op parcours, en een groot deel van die fout ligt idd in het tempo niet kunnen bewaren. Mijn paard komt in de wending nogal snel terug en dan moet ik steeds beetje duwen voor het tempo er terug in te krijgen. Resultaat: afstand en ritme naar de botten!
Er wordt hier hard aan gewerkt, maar dit is idd belangrijker dan 5 of 6 galopsprongen. En tellen wil idd ook helpen, doe ik ook nog steeds in men lessen en parcoursen.
JJCR schreef:Maar hoe leer je nou echt goed afstanden zien, ik weet wel, km's maken, km's maken en nog eens km's maken zeker. Ik oefen ook veel met balken op de grond, dan is het niet zo erg als ik eens fout kom. Lijnen leggen en dan het aantal galopsprongen wisselen, eens 4, eens 5 eens 7....
Mijn paard is ook niet de handigste, dus als ik mis kom zal hij wel springen, maar me niet redden en in het M mis komen is niet leuk!![]()
Iemand een gouden tip missch?
sporter schreef:Je doet nu net of alle springruiters zomaar wat oefeningen rijden terwijl er genoeg dressuur ruiters zijn die dit ook doen.
JJCR schreef:omspringen.
Ik rij op een stal waar goede springpaarden worden gefokt, maar ze zijn wel heel erg bezig met de dressuur ook. Ik zeg niet dat we een zz licht proef moeten kunnen rijden, maar onze oefeningen moeten wel goed zijn. De paarden moeten in het appuyeren bv wel goed buigen, een mooi voorbeen hebben en goed ondertreden... niet zomaar iets rijden en het een appuyement noemen!
Ik zeg niet dat dit voor alle oefeningen geld, maar ik probeer men paard in alle oefeningen van achter naar voor te rijden, licht in de hand te houden en goed te rijden. Als ik in een parcours een wissel rij en hij blijkt na afloop scheef te zijn geweest ook al was hij gelijk krijg ik van men lesgeefster als opmerking, hey je wissel was wel scheef!
setteke schreef:Misschien kom ik met mijn antwoord een beetje als mosterd na de maaltijd![]()
Een eenvoudige wissel is hetzelfde als een enkelvoudige wissel (dmv stap naar andere galop), een vliegende spreekt voor zich (sorry, als dit zo al vermeld is).
Verder vond ik de inbreng van JJCR erg leuk, zeker de manier van training en de opmerkingen van de lesgever.
Als je kan vertrouwen op de talenten van je paard is het zoveel makkelijker (zowel dressuur als springen), maar heb je een paard met toch een minpuntje(s) moet je het dmv scholing toch proberen naar een hoger nivo te tillen.
Heb je zelf een minpuntje, het niet goed zien van afstanden bijv, kunnen bovenstaande tips en adviezen misschien heel goed werken.
Maar, als je het echt niet ziet (als ruiter) en uiteindelijk niet kan leren, is er dan een eindstation? Schik je je dan in het feit, dat je jonge paarden op kan leiden tot B/L nivo? Niet iedereen schopt het tot een nationale of internationale crack.
En kan dressuurtraining het vermogen van je paard bevorderen? En de precisie daarin?
Niets scheve wissel in evt 2 stukken, gewoon correct gesprongen, recht.
En ik zag een stukje oprichting langskomen bij JJCR, ik vraag me af, na rond en laag losgereden te zijn, wat oprichting, wat meegenomen wordt in de training, voor goeds kan brengen voor een springpaard?
En ben het niet eens, dat een springpaard geen eenvoudige wissel moet kunnen beheersen. Ho is ho, of stilzetten of stappen of draven. En al van jongs af aan.
setteke schreef:Dan vraag ik me opnieuw af, dank Sporter voor je antwoorden, een dressuurruiter met niet al teveel talent, met een paard met ook niet het laatste talent, kan dmv trainen en iedere weekop concours toch echt wel de puntjes sprokkelen om Z dressuur te worden.
Maar, als je het als ruiter niet in je hebt om afstanden te zien en je beschikt over een "gewoon" paard, dan strand je toch al veel eerder?
schoentje schreef:Bij het springen kan het gewoon eerder gevaarlijk worden en kun je makkelijker het vertrouwen kwijt raken, bij de dressuur kun je hoogstens slechte punten krijgen.
schoentje schreef:De oprichting is nodig voor een springpaard om wat makkelijker de achterhand eronder te krijgen en om te controleren of je het paard niet te veel op de kop hebt lopen. In de ring loopt het springpaard ook van zichzelf opgericht, maar dan met minder nageeflijkheid. Ik denk wel dat een springpaard minder oprichting nodig heeft dan een dressuurpaard. Als het paard licht in de hand is en met meer gewicht op de achterhand loopt, dan is het goed voor een springpaard. Het is tenslotte belangrijker de rugspieren op te rekken en te gymnastiseren.