Achterbeengebruik Totilas

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 17:34

@ polly2

Dat heb ik nu precies zo! :j
Ik kan er de vinger niet precies opleggen, maar ergens klopt het beeld niet.
Het is gewoon niet in harmonie en het loopt niet synchroon en dat maakt het voor mij dat ik er absoluut géén WAUW! gevoel bij krijg.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 17:34

Miska schreef:
@ ceasario

Ik vind bij jouw stills zijn rug gebruik maar matig hoor...
Niet echt vanuit de oprichting.
Rug is kaarsrecht, hij gaat niet 'zitten' in de achterhand zeg maar.
Maar dat is vanuit mijn perspectief.

Nou nieteens kaarsrecht maar met een holling erin :\

kimberleyhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 17:36

polly2 schreef:
Allereerst even vooropgesteld...ik ben geen deskundige. Ik ben slechts toeschouwer die het niveau van rijden van de "groten" nog niet op kilometersafstand kan benaderen...maar dat even ter zijde.

Als toeschouwer keek ik vroeger in de jaren negentig naar de topdressuurruiters en ik werd stil. Ik kreeg kippevel en kon ademloos kijken. Ik kon volkomen ontroerd raken door de paarden, zoals ze daar hun best deden.

Ik kijk nu bijna nooit meer naar de topsport. Want het kijkt voor mij niet meer prettig. Ik kan niet beschrijven wat het is. Ik kan niet zeggen...het is het achterbeen...of het is dit of het is dat.... Ik kan alleen maar zeggen dat ik er moe van word als ik er naar kijk. Ik word er zelf onrustig van. Het spreekt mij niet meer aan, het raakt mij niet meer (ja soms nog even....sommige momenten en sommige ruiters), het irriteert me en daar word ik onrustig van.

Of dat goed of slecht is in het algemeen kan ik niet zeggen. Wat ik wel kan zeggen is dat er iets veranderd is. Is dat een verbetering?
Dat hangt er vanaf vanuit welk perspectief je het bekijkt. Volgens de juryleden wel, want die punten hoger dan ooit. En waarschijnlijk volgens de ruiters en trainers dan ook...want die trainen voor de punten....
Maar vanuit mijn perspectief bezien niet meer....want ik vind er niks meer aan... het raakt me niet meer....
Maar gaat het om wat ik vind? Nee...het gaat om wat de trend is die ingezet is. Tenminste als je aan de top wilt blijven. En die trend is zoals de huidige paarden bewegen, waarbij de beweging van de voorbenen vaak groter is dan die van de achterbenen. Dat wil dus niet zeggen dat de achterhand niet meer meekomt....maar de achterbenen en de voorbenen gaan niet meer synchroon. En vroeger vond men dat juist belangrijk, dat de ruimte tussen de beide voorbenen in de beweging, hetzelfde was als de ruimte tussen de beide achterbenen (de driehoeken die dat vormt, voor de kenners van de theorie van de ORUN). En terwijl ik dat nu zo opschrijf bedenk ik me, dat dat waarschijnlijk hetgene is wat ik niet prettig vind om te zien...
Maar smaken verschillen...er zijn legio die dat wel prachtig vinden...en wellicht is dat het nieuwe doel wat zich nu ontwikkelt: dat de achterbenen wel goed onderkomen, maar dat de ruimte tussen de voorbenen groter is dan tussen de achterbenen. En als je dat doortrekt houdt dat in dat er ook andere paarden gefokt gaan worden (gebeurt al) en andere trainingsmethoden nodig zijn...
Zo is alles aan verandering onderhevig....maar dat hoeft in feite niet ook meteen een verbetering te zijn...soms gaat de ene verbetering ten koste van iets anders dat al goed was.
Of het echt iets blijvends is en of het daadwerkelijk een verbetering is, of dat men er op terugkomt....dat kan alleen de tijd ons leren.

Maar...voorlopig doen ze het even zonder mij als toeschouwer (niet dat daar iemand van wakker ligt.... :D )

Edit: Nog even toegevoegd: als ik naar tuigers kijk voor de showwagen heb ik hetzelfde gevoel. Ook daar zal met de achterhand niks mis zijn...maar het komt bij mij niet binnen in mijn gevoel....word ik ook onrustig van als ik er naar kijk....

amen!
ik kan ook niet echt rustig naar totilas kijken, het is gewoon niet mijn smaak kwa lopen en paard.. maar iedereen heeft daar zijn eigen mening over.
ook vind ik het vreemd dat de kur van adelinde en parzival die strak en goed was zonder fouten minder punten kreeg dan die van edward en toot terwijl er tussen hun 2 storingen waren in de overgangen.. maar goed das eff off topic...

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 17:37

@ ceasario

Ik mis nog steeds de opwaartse lijn in je stills en net wat x_Marr ook zegt, een holling in de rug en dat geeft ook geen fijn beeld. :n

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 17:42

Wat ik dus echt wel grappig vind dat is dat ik vorig jaar deze slowmo's gemaakt heb door precies dezelfde discussie. Nu is het plotseling niet meer van toepassing omdat het van 2009 is en toen was het nog goed? Sorry hoor, toen zeiden precies dezelfde mensen precies dezelfde dingen.
Maar nog even geduld, de slowmo's van 2010 komen eraan.

Ook weet ik heel goed wat met de slingerbeweging van het achterbeen bedoelt wordt en zelfs als je daar extra op let in de slowmo's zie je dat hij niet meer naar achteren, maar juist nog verder naar voren gaat met zijn schenkel en dus nooit ipv dragend stuwend kan gaan lopen. Dan zou het immers andersom moeten zijn? Als hij zich meer van het achterbeen af zou drukken, wordt de beweging naar achteren groter, blijft de schenkel verder naar achteren en komt het achterbeen nooit meer onder het zwaartepunt.
Wat ik me ook afvraag is hoe mensen kunnen denken dat een paard wat niet dragend op het achterbeen loopt, naadloos kan schakelen naar passage en piaffe vanuit zo'n niet dragend achterbeen. Juist de paarden die stuwend lopen, hebben zeer grote problemen met die overgangen. Alleen al het feit dat Totilas die perfect vloeiend maakt, zou je al moeten vertellen dat hij wél dragend loopt.

Verder wil ik wat betreft de punten van Adelinde en Edward er even op wijzen dat Edward al twee keer uitgestrekte draf had gedaan in zijn kür en het aangalopperen in het laatste stukje van het korte derde stukje uitgestrekte draf dus niet op een heel onderdeel doorweegt en beide fouten dus in zwaarte nauwelijks meetellen.
Laatst bijgewerkt door horseyfries op 20-07-10 17:44, in het totaal 2 keer bewerkt

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 17:42

polly2 schreef:
Maar smaken verschillen...er zijn legio die dat wel prachtig vinden...en wellicht is dat het nieuwe doel wat zich nu ontwikkelt: dat de achterbenen wel goed onderkomen, maar dat de ruimte tussen de voorbenen groter is dan tussen de achterbenen.

Dat is te realiseren door te fokken achterbeen eerst...
Terwijl men de laatste jaren voorbeen eerst gefokt heeft...vandaar dat er een hele generatie gebruikers er nu echt niets meer van begrijpt.
en voor de "mode" een verkeerd-om paard op stal hebben staan.. :(:)

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 17:50

ceasario schreef:
polly2 schreef:
Maar smaken verschillen...er zijn legio die dat wel prachtig vinden...en wellicht is dat het nieuwe doel wat zich nu ontwikkelt: dat de achterbenen wel goed onderkomen, maar dat de ruimte tussen de voorbenen groter is dan tussen de achterbenen.

Dat is te realiseren door te fokken achterbeen eerst...
Terwijl men de laatste jaren voorbeen eerst gefokt heeft...vandaar dat er een hele generatie gebruikers er nu echt niets meer van begrijpt.
en voor de "mode" een verkeerd-om paard op stal hebben staan.. :(:)

Blijft wel de vraag: wie bepaalt dan wat verkeerd is???? En wat goed is????? Want er zijn tallozen die het wel mooi vinden! Dus er is markt voor er is een doelgroep!

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 17:53

horseyfries

Re: Achterbeengebruik Totilas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 17:54

Meen je dat?

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 17:55

ook echt te vergelijken met het beeld dat totilas geeft... 8)7

africhting is ook precies hetzelfde...

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 17:57

horseyfries schreef:
Meen je dat?

Ja, er zit ruimte in.
Het is ook nog geen perfect beeld, maar het is in ieder geval mooi ruim zoals het imo hoort.

timilon schreef:
ook echt te vergelijken met het beeld dat totilas geeft... 8)7

Wellicht niet, maar het is in ieder geval wel meer synchroon dan onze Toot.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 17:57

Horseyfries: Naar mijn mening komt dat achterbeen toch te ver naar achteren en laat zo zien dat hij toch stuwt.
Van stuwing naar dragen hoeft geen probleem te zijn wanneer het paard wel kan dragen. Maar dat zegt niet dat het paard dat dan ook de hele tijd doet.

Maar dan het ruggebruik... Heeft iemand een standfoto van Totilas?
Ik zie toch telkens een holle rug en een achterhand die nog meer mag zakken.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 17:58

als je een foto van toot kan vinden, waarop hij in dezelfde houding en in het zelfde tempo word gerden, dan kun je pas zeggen of het werkelijk meer synchroon is.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 18:00

Joolien schreef:
Bomba schreef:
Ik vind het achterbeengebruik van Totilas incorrect. In verhouding tot het voorbeen doet het achterbeen niks, en laat het ook nog eens steeds minder worden ook. De kracht moet vanuit het achterbeen komen, niet van het voorbeen. Wat Edward en Totilas laten zien is geen dressuur, maar een circus act.

Een circusact vind ik weer onzin.

Waarom gaan wij hier over discussieren terwijl hij wereldrecord naar wereldrecord loopt? Wat zien wij wel wat de beste dressuurjury's ter wereld volgens jullie niet zien? Of zijn er jury's en andere bevestigde criticy die dit beamen?

Denk jij werkelijk dat de Jury kijkt naar wat correct is?
De Jury kijkt naar hoe spectaculer het is.
En wat vindt men spectaculer juist een paard dat niet corect loopt en bij voorkeur stress uit doormiddel van wild zwiepen en zwaaien met de staart want dat vindt men spectaculer.
Dresuur gaat al lang niet meer om netjes en corect rijden maar om spectaculer rijden

Maarja ik zal maar niks zeggen he.
Want iemand die hoog in de sport rijdt en een proefje neer kan zetten wat de Jury spectaculer rijdt die rijdt automatisch goed he?
Want tja als je hoog rijdt dan weet je het allemaal wel en dan kan je geweldig rijden.
(alleen zo leuk dat we vergeten dat tussen echt rijden en een spectaculeren proef een groot verschil zit)
Laatst bijgewerkt door Moontje1991 op 20-07-10 18:04, in het totaal 1 keer bewerkt

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 18:03

Sorry hoor, maar daarmee geef je wel aan dat je weinig weet van het internationaal jureren.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 18:04

Moontje1991 schreef:
Dresuur gaat al lang niet meer om netjes en corect rijden maar om spectaculair rijden

En waar vind je dat terug in de reglementen?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 18:06

Niezel schreef:
Wat een gezeur en ge-emmer.
Iemand als Edward Gal is niet zo ver gekomen om zijn paarden te verneuken en Totilas loopt niet record na record voor inmiddels al een anderhalf jaar omdat ie nou zo geweldig slecht wordt bereden.
Wát een discussie.
Ik doe nog wel even een herhaling van zondag kijken! :Y)

_/-\o_
Bokt weet het allemaal weer veeeeeeeeel beter! :D :Z

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 18:06

x_Marr schreef:
Horseyfries: Naar mijn mening komt dat achterbeen toch te ver naar achteren en laat zo zien dat hij toch stuwt.
Van stuwing naar dragen hoeft geen probleem te zijn wanneer het paard wel kan dragen. Maar dat zegt niet dat het paard dat dan ook de hele tijd doet.

Maar dan het ruggebruik... Heeft iemand een standfoto van Totilas?
Ik zie toch telkens een holle rug en een achterhand die nog meer mag zakken.

Als zijn achterhand nog meer zakt wordt zijn voorbeen nog hoger.... :D Dacht nou echt te begrijpen dat je dat NIET wilde! ;)

Elk paard heeft een stuwfase en een draagfase, er is geen paard dat alleen zijn been maar naar voren slingert. Als hij zijn achterbeen zoals jij zegt té ver naar achteren zou brengen, kan hij niet gemakkelijk van duwend naar dragend schakelen omdat hij dan altijd enkele passen nodig heeft om zijn achterbeen weer bij te trekken. Dat dit dus naadloos gaat is onmogelijk met een duwend paard, het is alleen mogelijk in een geleidelijke overgang en dat doet Totilas niet, hij gaat vloeiend over van het één in het ander.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 18:07

Iris82 schreef:
Moontje1991 schreef:
Dresuur gaat al lang niet meer om netjes en corect rijden maar om spectaculair rijden

En waar vind je dat terug in de reglementen?

Oja vergeten jog de Jury doet alles precies volgens het boekje en denkt niet na?
Het zijn geen robots ze hebben ook een mening.
Maar jij vindt spectaculer blijkbaar hetzelfde als corect net zoals de Jury.
Want ja je kijkt toch liever naar een spectaculer incorect lopend paard waarvan iedereen denkt wauw wat mooi en wauw wat gaaf en waar iedereen het nog weken over heeft.
Dan naar een corect lopend paard dat niet spectaculer loopt maar op de juiste wijzen daar valt men bij in slaap tegenwoordig.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 18:08

timilon schreef:
als je een foto van toot kan vinden, waarop hij in dezelfde houding en in het zelfde tempo word gerden, dan kun je pas zeggen of het werkelijk meer synchroon is.

Wat een onzin, want je ziet toch meteen dat Jurriaan veel meer ruimte achter heeft en voor ook genoeg in dezelfde lijn mee komt.
Een heel ander been gebruik dan Totilas heeft wat ik persoonlijk mooier vind.
Ligt het dan aan de mensen die de foto's maken dat niemand de perfecte shot kan maken van Totilas in dezelfde houding of komt het doordat onze Toot lang niet zo goed kan lopen?
Het is en blijft een kwestie van smaak en de jury wil graag een Totilas zien lopen, maar het gaat af aan de kwaliteit van de werkelijke essentie van dresuur.
Wat staat voor harmonie en dat is bij Totilas er gewoon niet genoeg imo.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 18:10

Miska schreef:
timilon schreef:

Wat een onzin, want je ziet toch meteen dat Jurriaan veel meer ruimte achter heeft en voor ook genoeg in dezelfde lijn mee komt.
Een heel ander been gebruik dan Totilas heeft wat ik persoonlijk mooier vind.
Ligt het dan aan de mensen die de foto's maken dat niemand de perfecte shot kan maken van Totilas in dezelfde houding of komt het doordat onze Toot lang niet zo goed kan lopen?
Het is en blijft een kwestie van smaak en de jury wil graag een Totilas zien lopen, maar het gaat af aan de kwaliteit van de werkelijke essentie van dresuur.
Wat staat voor harmonie en dat is bij Totilas er gewoon niet genoeg imo.

ik vind het geen onzin, want jurriaan loopt in een horizontaal evenwicht, en totilas loopt bergopwaarts.
waar het aan ligt dat je niet eenzelfde foto van totilas kan vinden?
misschien omdat totilas op een heel ander(hoger) niveau loopt dan jurriaan op de foto.(leuk, een rondje rond laten rennen op een keuring?zadelrubriek?!)
vind je dat werkelijk te vergelijken?!
Laatst bijgewerkt door timilon op 20-07-10 18:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 18:10

Ik ben het helemaal eens met Polly2 :j ik kan mijn vinger er niet opleggen wat het is, maar ik vind dat voorbeen van Totilas gewoon eng :o

Ik kijk geen topsport meer omdat het beeld, wat ik bij bijv. Imke zo onwijs fijn vind, gewoon niet meer algemeen is. Dat stuwen hoeft voor mij niet, dragen wel. Maar goed, ik rij niet op dat niveau dus ik kan er niet zo over oordelen, maar mijn mening is, dat het gewoon niet gezond kan zijn :o

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 18:12

daarom is totilas ook een wonderpaard :D omdat het bijna onrealistisch is zoals hij loopt...
een sprookje, een droom.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 18:13

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 18:14

Niemand ooit bedacht dat het helemaal geen natuurlijke gang van Totilas is en dat er wellicht getraind wordt zoals ze bij tuigers doen om dat achterlijke voorbeen omhoog te krijgen?