Dat heb ik nu precies zo!

Ik kan er de vinger niet precies opleggen, maar ergens klopt het beeld niet.
Het is gewoon niet in harmonie en het loopt niet synchroon en dat maakt het voor mij dat ik er absoluut géén WAUW! gevoel bij krijg.
Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
polly2 schreef:Allereerst even vooropgesteld...ik ben geen deskundige. Ik ben slechts toeschouwer die het niveau van rijden van de "groten" nog niet op kilometersafstand kan benaderen...maar dat even ter zijde.
Als toeschouwer keek ik vroeger in de jaren negentig naar de topdressuurruiters en ik werd stil. Ik kreeg kippevel en kon ademloos kijken. Ik kon volkomen ontroerd raken door de paarden, zoals ze daar hun best deden.
Ik kijk nu bijna nooit meer naar de topsport. Want het kijkt voor mij niet meer prettig. Ik kan niet beschrijven wat het is. Ik kan niet zeggen...het is het achterbeen...of het is dit of het is dat.... Ik kan alleen maar zeggen dat ik er moe van word als ik er naar kijk. Ik word er zelf onrustig van. Het spreekt mij niet meer aan, het raakt mij niet meer (ja soms nog even....sommige momenten en sommige ruiters), het irriteert me en daar word ik onrustig van.
Of dat goed of slecht is in het algemeen kan ik niet zeggen. Wat ik wel kan zeggen is dat er iets veranderd is. Is dat een verbetering?
Dat hangt er vanaf vanuit welk perspectief je het bekijkt. Volgens de juryleden wel, want die punten hoger dan ooit. En waarschijnlijk volgens de ruiters en trainers dan ook...want die trainen voor de punten....
Maar vanuit mijn perspectief bezien niet meer....want ik vind er niks meer aan... het raakt me niet meer....
Maar gaat het om wat ik vind? Nee...het gaat om wat de trend is die ingezet is. Tenminste als je aan de top wilt blijven. En die trend is zoals de huidige paarden bewegen, waarbij de beweging van de voorbenen vaak groter is dan die van de achterbenen. Dat wil dus niet zeggen dat de achterhand niet meer meekomt....maar de achterbenen en de voorbenen gaan niet meer synchroon. En vroeger vond men dat juist belangrijk, dat de ruimte tussen de beide voorbenen in de beweging, hetzelfde was als de ruimte tussen de beide achterbenen (de driehoeken die dat vormt, voor de kenners van de theorie van de ORUN). En terwijl ik dat nu zo opschrijf bedenk ik me, dat dat waarschijnlijk hetgene is wat ik niet prettig vind om te zien...
Maar smaken verschillen...er zijn legio die dat wel prachtig vinden...en wellicht is dat het nieuwe doel wat zich nu ontwikkelt: dat de achterbenen wel goed onderkomen, maar dat de ruimte tussen de voorbenen groter is dan tussen de achterbenen. En als je dat doortrekt houdt dat in dat er ook andere paarden gefokt gaan worden (gebeurt al) en andere trainingsmethoden nodig zijn...
Zo is alles aan verandering onderhevig....maar dat hoeft in feite niet ook meteen een verbetering te zijn...soms gaat de ene verbetering ten koste van iets anders dat al goed was.
Of het echt iets blijvends is en of het daadwerkelijk een verbetering is, of dat men er op terugkomt....dat kan alleen de tijd ons leren.
Maar...voorlopig doen ze het even zonder mij als toeschouwer (niet dat daar iemand van wakker ligt....)
Edit: Nog even toegevoegd: als ik naar tuigers kijk voor de showwagen heb ik hetzelfde gevoel. Ook daar zal met de achterhand niks mis zijn...maar het komt bij mij niet binnen in mijn gevoel....word ik ook onrustig van als ik er naar kijk....
polly2 schreef:Maar smaken verschillen...er zijn legio die dat wel prachtig vinden...en wellicht is dat het nieuwe doel wat zich nu ontwikkelt: dat de achterbenen wel goed onderkomen, maar dat de ruimte tussen de voorbenen groter is dan tussen de achterbenen.
ceasario schreef:polly2 schreef:Maar smaken verschillen...er zijn legio die dat wel prachtig vinden...en wellicht is dat het nieuwe doel wat zich nu ontwikkelt: dat de achterbenen wel goed onderkomen, maar dat de ruimte tussen de voorbenen groter is dan tussen de achterbenen.
Dat is te realiseren door te fokken achterbeen eerst...
Terwijl men de laatste jaren voorbeen eerst gefokt heeft...vandaar dat er een hele generatie gebruikers er nu echt niets meer van begrijpt.
en voor de "mode" een verkeerd-om paard op stal hebben staan..
Joolien schreef:Bomba schreef:Ik vind het achterbeengebruik van Totilas incorrect. In verhouding tot het voorbeen doet het achterbeen niks, en laat het ook nog eens steeds minder worden ook. De kracht moet vanuit het achterbeen komen, niet van het voorbeen. Wat Edward en Totilas laten zien is geen dressuur, maar een circus act.
Een circusact vind ik weer onzin.
Waarom gaan wij hier over discussieren terwijl hij wereldrecord naar wereldrecord loopt? Wat zien wij wel wat de beste dressuurjury's ter wereld volgens jullie niet zien? Of zijn er jury's en andere bevestigde criticy die dit beamen?
Niezel schreef:Wat een gezeur en ge-emmer.
Iemand als Edward Gal is niet zo ver gekomen om zijn paarden te verneuken en Totilas loopt niet record na record voor inmiddels al een anderhalf jaar omdat ie nou zo geweldig slecht wordt bereden.
Wát een discussie.
Ik doe nog wel even een herhaling van zondag kijken!
x_Marr schreef:Horseyfries: Naar mijn mening komt dat achterbeen toch te ver naar achteren en laat zo zien dat hij toch stuwt.
Van stuwing naar dragen hoeft geen probleem te zijn wanneer het paard wel kan dragen. Maar dat zegt niet dat het paard dat dan ook de hele tijd doet.
Maar dan het ruggebruik... Heeft iemand een standfoto van Totilas?
Ik zie toch telkens een holle rug en een achterhand die nog meer mag zakken.
Iris82 schreef:Moontje1991 schreef:Dresuur gaat al lang niet meer om netjes en corect rijden maar om spectaculair rijden
En waar vind je dat terug in de reglementen?
timilon schreef:als je een foto van toot kan vinden, waarop hij in dezelfde houding en in het zelfde tempo word gerden, dan kun je pas zeggen of het werkelijk meer synchroon is.
Miska schreef:timilon schreef:als je een foto van toot kan vinden, waarop hij in dezelfde houding en in het zelfde tempo word gerden, dan kun je pas zeggen of het werkelijk meer synchroon is.
Wat een onzin, want je ziet toch meteen dat Jurriaan veel meer ruimte achter heeft en voor ook genoeg in dezelfde lijn mee komt.
Een heel ander been gebruik dan Totilas heeft wat ik persoonlijk mooier vind.
Ligt het dan aan de mensen die de foto's maken dat niemand de perfecte shot kan maken van Totilas in dezelfde houding of komt het doordat onze Toot lang niet zo goed kan lopen?
Het is en blijft een kwestie van smaak en de jury wil graag een Totilas zien lopen, maar het gaat af aan de kwaliteit van de werkelijke essentie van dresuur.
Wat staat voor harmonie en dat is bij Totilas er gewoon niet genoeg imo.