Dressuur voorwaarts in oefeningen tot western oefeningen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 12:49

Moll schreef:
essiedepessie schreef:
Mijn buckskin is op de foto's in mijn profiel 2 jaar en jonger, als hij 6 is mag je kijken hoe overbouwd hij dan nog is.

goed graag, maar kunt u mij dan helpen naar een antwoord naar mijn vraag over de hoefkatrol?

mol

ik quote hier even cassidy uit een ander topic:

De verhalen gaan dat de hoeven van veel westernpaarden te klein voor het gewicht dat erdoor gedragen moet worden. Maar of het ontstaan van de HKO dat nu een probleem is van exterieur of manier van rijden, of de manier van opfok of het houden van de dieren blijft een punt van discussie.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 12:52

FaberSmid schreef:
Moll heeft dat niet meer te maken met verkeerde voeding, erfelijkheid verkeerd fokken en te vroeg te zwaar trainen?

ik ben het met u eens dat voeding erfelijkheid factoren hier zeker mee te maken hebben dat het de aanleg versterkt, en dat de manier van trainen hier dan de boosdoener word helemaal met u eens, en dat er tevroeg teveel gevraagt word kwa opleiding ook geheel met u eens, echter is het na mijn beleving en word graag gecorigeer indeze, dat de westernpaarden veel al op de voorhand gereden worden en is het mijn beleving dat het dus in deze tak van paardrijden hoefkatrol meer voorkomt, en als ik dan hoor/lees dat er onderzoek gedaan zou zijn en de quarter 50/50 belasting heeft dan verbaas ik me daar heel erg over.

mol

essiedepessie

Re: Dressuur voorwaarts in oefeningen tot western oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 12:53

Ik denk dat dat probleem echter ook ligt bij veel ruiters, over het algemeen wanneer ik praat over het feit dat ik western rij, roept iedereen, goh wat fijn! Lekker ontspannen rondhobbelen aan een losse teugel...

Dat is echter geen western, dat is slecht paardrijden.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 13:01

Moll schreef:
en als ik dan hoor/lees dat er onderzoek gedaan zou zijn en de quarter 50/50 belasting heeft dan verbaas ik me daar heel erg over.

mol

Dat is niet verwonderlijk kijk u eens naar de bespiering, die voor minder dan achter, en spieren is gewicht.
Laat de pony ca 400 kg wegen, dan heeft u 200 kg voor en 200kg achter.
Een rijpaard wat u voorstaat is gelijker gebouwd, voor qua gewicht net zo als achter, daardoor de verdeeling van 60/40%. De quarter is achter 10% zwaarder dat is slechts 40kg. Eenvoudig gezegd 40 kg meer spier, en botten.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 13:05

Professor schreef:
Moll schreef:
en als ik dan hoor/lees dat er onderzoek gedaan zou zijn en de quarter 50/50 belasting heeft dan verbaas ik me daar heel erg over.

mol

Dat is niet verwonderlijk kijk u eens naar de bespiering, die voor minder dan achter, en spieren is gewicht.
Laat de pony ca 400 kg wegen, dan heeft u 200 kg voor en 200kg achter.
Een rijpaard wat u voorstaat is gelijker gebouwd, voor qua gewicht net zo als achter, daardoor de verdeeling van 60/40%. De quarter is achter 10% zwaarder dat is slechts 40kg. Eenvoudig gezegd 40 kg meer spier, en botten.

oke zo had ik het niet bekeken, echter is het dan toch nog raar dat de dieren dan van wat ik zie weinig achterhand gebruik vertonen en veel al op de voorhand lopen, en in galop boegtrekkerige vertoning hebben.

mol

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 13:08

@Moll: In uw beleving zou bij westernpaarden hoefkatrol meer voorkomen. Waarop baseert u die mening?

Ik ben van mening dat HKO waarschijnlijk evenveel bij warmbloeden (zowel bij tuig-, dressuur- & springpaarden) als bij westernpaarden (zowel pleasure- als reiningpaarden) voorkomt :)

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 13:11

@ mol: nogmaals, slecht gereden westernpaarden zijn wat anders dan goed gereden westernpaarden... maar dat is in de dressuur exact hetzelfde. Ik struikel bij HAW vaak genoeg over rijtechnisch vreselijke staaltjes.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 13:13

@ Moll: dit vind ik wel interessante observatie. Ben zelf niet bekend met het fenomeen dat HFK vaker bij Quarters voorkomt.

Zelf heb ik overigens niet de ervaring dan in de westernsport meer op de voorhand wordt gereden dan dressuursport.
Dit geldt ook voor de observatie dat HFK meer voorkomt bij westernrijden dan dressuurmatig rijden.
Maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat dit puur mijn eigen beleving is hoor!

Misschien kan iemand door verwijzen naar een onderzoek hierover (HFK)?

@ essiedepessie: heel herkenbaar... Lekker beetje rondhobbelen, met je sporen rammen en stoer in een zadel hangen.....
Helemaal met je eens dus. Lekker de teugels losgooien en niks doen. Dan gaan ze vanzelf wel op de voorhand vallen :D

Ehm, kan iemand mij een goede omschrijving van boegtrekken geven :o ?
Mij staat bij een sloffende overgang, naar voren vallen, achter de teugel lopen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 13:15

dit uitt persoonlijk ervaring in het verleden veel gedaan met western paarden, vriend van mij fokt ze ook, en kom door het werk op veel stallen, en veel al wanneer er gesproken word over hoefkatrol gaat het over western pony's

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 13:18

is het overigens nodig om overal je naam onder te schrijven? inmiddels weet ik heus dat jij de mol bent.

Ik ken overigens genoeg verhalen over dressuurpaarden/fjorden/hafjes/springpaarden met hoefkatrol ontsteking.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 13:44

Verkeert rijden word zowel bij Engels als Western gedaan, vooral bij western denkt men dat alleen maar langzaam gaat in de Jog, het is een langzame draf met een aktieve achterhand.
Jog gebruikte de cowboy´s om de afrastering te controleren, het vermoeid het paard het minst en zijn ruiter ook, en men kan zich toch sneller voorbewegen als in de stap.
Maar sloffen is het niet, het word in de westernsport gereden met een aktieve achterhand, die men verkrijgt door Tempi te rijden, en de achterhand los te krijgen door bv wijken voor de kuit, Renvers en Travers en het achtbeen sterker te maken met Schouderbinnenwaarts.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 14:26

Professor schreef:
Verkeert rijden word zowel bij Engels als Western gedaan, vooral bij western denkt men dat alleen maar langzaam gaat in de Jog, het is een langzame draf met een aktieve achterhand.

Ik sluit me hier helemaal bij aan.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 14:31

Moll schreef:
dit uitt persoonlijk ervaring in het verleden veel gedaan met western paarden, vriend van mij fokt ze ook, en kom door het werk op veel stallen, en veel al wanneer er gesproken word over hoefkatrol gaat het over western pony's

Als uw mening niet is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek of te bewijzen feiten, is deze IMHO niet ter zake doende :)

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 14:32

Amen WB

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 14:33

Moll schreef:
FaberSmid schreef:
Moll heeft dat niet meer te maken met verkeerde voeding, erfelijkheid verkeerd fokken en te vroeg te zwaar trainen?

ik ben het met u eens dat voeding erfelijkheid factoren hier zeker mee te maken hebben dat het de aanleg versterkt, en dat de manier van trainen hier dan de boosdoener word helemaal met u eens, en dat er tevroeg teveel gevraagt word kwa opleiding ook geheel met u eens, echter is het na mijn beleving en word graag gecorigeer indeze, dat de westernpaarden veel al op de voorhand gereden worden en is het mijn beleving dat het dus in deze tak van paardrijden hoefkatrol meer voorkomt, en als ik dan hoor/lees dat er onderzoek gedaan zou zijn en de quarter 50/50 belasting heeft dan verbaas ik me daar heel erg over.

mol

Ik persoonlijk rij westernpaarden net als engelse paarden, niet op de voorhand. Rij net zo tempi en overgangen, maar naast de voor u bekende dressuur tempi en gangen zijn er ook de western tempi. Maak graag gebruik van balken, cavaletti en terrein.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 14:36

essiedepessie schreef:
@ mol: nogmaals, slecht gereden westernpaarden zijn wat anders dan goed gereden westernpaarden... maar dat is in de dressuur exact hetzelfde. Ik struikel bij HAW vaak genoeg over rijtechnisch vreselijke staaltjes.

Zoals bij engels en alle takken van de paardensport, is er ook slecht rijden, hobbelen en poedeldressuur.

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 14:37

de kracht van de herhaling he FS...

Dat is wat ik daar zeg, omdat mol blijft hameren op het laten sloffen op de voorhand.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 14:39

Moll schreef:

mol

Hier en op anderen klinieken staan de stallen en smederij ook niet vol met alleen maar westernpaarden? Veel ook engelse paarden en voor juist die doelgroep meer aanpast beslag voor hko. Hoe kokt dat moll, ocd zal u dan ook de horen zijn gekomen?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 14:55

FaberSmid schreef:
Moll schreef:

mol

Hier en op anderen klinieken staan de stallen en smederij ook niet vol met alleen maar westernpaarden? Veel ook engelse paarden en voor juist die doelgroep meer aanpast beslag voor hko. Hoe kokt dat moll, ocd zal u dan ook de horen zijn gekomen?

ik spreek hier in uit persoonlijke ervaring, dus geen feiten onderbouwde onderzoeken enz.
en OCD ja uiteraard is dit mij regelmatig ten gehooren gekomen, maar hier in kan ik voor me zelf geen verband leggen tot de westernrijerij.

mol

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 16:19

Op ocd wordt gelet bij de fokkerij van western rassen, doormiddel van erfelijksonderzoek.
Ik schreef ook gewoon van het geen wat ik als hoefsmid zijnde op klinieken en smederijen tegen kom. En om eerlijk te zijn, is de meerderheid voor speciaal beslag voor de engels gereden paarden. En western paarden in minderen maten, waar dat aan zal liggen dat wij contra ervaren?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 17:12

dat zou ik niet zo durven beantwoorden, zou het zo kunnen zijn dat het land waar u zich bevind USoffA correct me if i'm rong, toch mee toeweiding heeft aan correct rijden van de western style dan hier in dit kikkeland?

mol

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 17:21

Europa en USA verschillen niet zo veel van elkander. In USA kan het per staat wel eens verschillen, omdat er staten zijn met veel western raspaarden en minder engels gefokte paarden of anders om.
America kan hard zijn tegen paarden en europa kan dat goed na doen. Zoals in de zon vastbinden, zak over het hoofd binden, halsriem met spijkers bij cutting, knevelen, water en voer onthouden.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 17:39

Volgens een van de veeartsen in Emmeloord kwam HKO bij Quarters minder voor dan bij andere rassen.
Ik was daar voor röntgenfoto's van het hoefbeen van mijn quarter

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 17:48

Dan ben ik dus net als de anderen hoefsmeden, niet de enige met die ervaring?

Nog steeds kan ik de teugel neutraal dus geen teugelhulpen meer niet geheel begrijpen in de spin, net zoals met het binnenbeen de spin stoppen. De filmpjes tonen dat niet, hoe is dat nu mogelijk?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 18:01

Heb ik een vraagje, men ziet dat sommige ruiters op wedstijden zwaardere teugels hebben.
Word dit gecontroleerd hoe zwaar de teugels zijn, omdat ik het vermoeden heb dat men dan toch meer teugelcontakt heeft door het gewicht van de teugel.
Kan iemand dit beantwoorden?