Overgewicht van de ruiter, negatief effect op het paard..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 19:40

wilde hier een reactie plaatsen, want ik zie in enkele posts al staan dat ik aan dierenmishandeling doe :+

mijn mening is dat een paard niet van porselein is. Ik vind het vaak erg ver gaan, een paard kan best wat hebben.. maar goed... ik ben niet objectief, ik heb zwaar overgewicht en stap gewoon op mijn paardje zonder schuldgevoel. Ik ben van mening dat ik hem daar niet mee schaad. Voor ieder is dat natuurlijk anders. Sommige vinden dat je bij 80 kilo al te zwaar bent, ieder zijn eigen keuze. Ik ben wel benieuwd of ooit wetenschappelijk is aangetoond wanneer iemand te zwaar is?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 19:44

Persoonlijk denk ik dat je het moet bekijken per persoon en per paard. Ik denk dat het te makkelijk is om te zeggen dat iemand van 90 kilo niet meer mag rijden. Je moet het een beetje in verhouding zien.
Ik denk ook dat mensen zich verkijken wat een paard qua gewicht mag hebben. Ik zag net een poster die zei dat ze zich achter de oren zou krabben of ze iemand van 72 kilo op haar PAARD zou laten... :roll:
Nou, ik weet niet, is het een fragiel houten hobbelpaard dan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:28

Er zijn richtlijnen wat paarden kunnen dragen. Het is vaak de ruggegraad waar mensen op zitten, de spieren zijn vaak amper getraind en de meeste paarden dragen niet, die zeulen de ruiter mee.

Ook iets om zelf een richtlijn te nemen, een maximum aan je zelf stellen kwa gewicht. Afvallen is moeilijk, maar waar een wil is, is een weg, het lukt iedereen. Een vorm van respect voor je paard hebben.

Volgens mij is de richtlijn voor een warmbloed paard 85 kg. Vind dat op die kleine m2 eigenlijk best wel veel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:31

barbara28 schreef:
wilde hier een reactie plaatsen, want ik zie in enkele posts al staan dat ik aan dierenmishandeling doe :+

mijn mening is dat een paard niet van porselein is. Ik vind het vaak erg ver gaan, een paard kan best wat hebben.. maar goed... ik ben niet objectief, ik heb zwaar overgewicht en stap gewoon op mijn paardje zonder schuldgevoel. Ik ben van mening dat ik hem daar niet mee schaad. Voor ieder is dat natuurlijk anders. Sommige vinden dat je bij 80 kilo al te zwaar bent, ieder zijn eigen keuze. Ik ben wel benieuwd of ooit wetenschappelijk is aangetoond wanneer iemand te zwaar is?

ik heb even in je profiel gekeken,, maar vind je eigenlijk wel mooi op je paardje passen :)

verder ligt het er vind ik ook aan hoe je meebeweegt met je paard. Heb wel eens bij een meisje moeten schrijven die haar paard zo belemmerde, dat deze in draf en galop niet soepel neerkwam maar echt neerstuiterde. Als je goed met je paardje meebewegen kan dan scheelt dat ook weer :)!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:36

Ik zag vorige jaar zomer foto's van mij zelf. Wist niet dat ik zo dik was geworden, ben er van geschrokken en ben meteen op dieet gegaan, die 4 kilo minder is duidelijk te zien en ik weet zeker dat mijn paard het ook voelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 21:06

russel schreef:
Een vrouw van 92 heeft denk ik geen smal bibsje en dan is een passend zadel ook niet makkelijk te vinden op een manege. Als iemand als beginner op de lepel van het zadel bupst, niet fijn voor het paard, dat een uur lang en als hij pech heeft 2 uur lang, dat een paar keer per week en dan heb je een paard dat snel rug problemen heeft.

Vraag mij soms ook wel eens af of ruiters/amazones zelf niet beseffen dat ze het paard met hun rij ambitie niet iets aan doen?
Je hoeft dan toch niet gekwetst of beledigd te zijn om te weten dat het niet kan?

Je hebt grote koudbloeden die daar goed mee weg kunnen, het beeld is dan ook meteen weer leuk. Een kleine iele op een reus van een paard is ook geen gezicht.

Absoluut mee eens!
barbara28 schreef:

Ben je van mening dat je hem niet schaadt omdat dat toevallig goed uitkomt?
Volgens de gewichtstabellen wat een paard mag dragen vrees ik namelijk dat je hem wel schaadt. En ja, het is wetenschappelijk aangetoond dat te zwaar zijn voor een paard schadelijk is voor het paard, helaas niet voor de ruiter. Wanneer dat is, is vrij nauwkeurig uitgerekend door dierenartsen, en foysiotherapeuten voor paarden, en kun je vrij makkelijk op internet vinden.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 21:25

Yamcha schreef:
russel schreef:
Een vrouw van 92 heeft denk ik geen smal bibsje en dan is een passend zadel ook niet makkelijk te vinden op een manege. Als iemand als beginner op de lepel van het zadel bupst, niet fijn voor het paard, dat een uur lang en als hij pech heeft 2 uur lang, dat een paar keer per week en dan heb je een paard dat snel rug problemen heeft.

Vraag mij soms ook wel eens af of ruiters/amazones zelf niet beseffen dat ze het paard met hun rij ambitie niet iets aan doen?
Je hoeft dan toch niet gekwetst of beledigd te zijn om te weten dat het niet kan?

Je hebt grote koudbloeden die daar goed mee weg kunnen, het beeld is dan ook meteen weer leuk. Een kleine iele op een reus van een paard is ook geen gezicht.

Absoluut mee eens!
barbara28 schreef:

Volgens de gewichtstabellen wat een paard mag dragen vrees ik namelijk dat je hem wel schaadt. En ja, het is wetenschappelijk aangetoond dat te zwaar zijn voor een paard schadelijk is voor het paard, helaas niet voor de ruiter. Wanneer dat is, is vrij nauwkeurig uitgerekend door dierenartsen, en foysiotherapeuten voor paarden, en kun je vrij makkelijk op internet vinden.

Waar baseer je dat op? ik heb namelijk nergens een gewicht genoemd. Dat je fysio's makkelijk op internet kan vinden is mij bekend. Ik heb namelijk een 2x per jaar preventief de fysio bij mijn paard. Zijn rug is in prima conditie, hij draagt goed, gebruikt zeer goed zijn buik en rugspieren en mijn gewicht is geen enkel probleem. Zijn haar worden, niet de mijne..

Ik ben wel benieuwd naar die tabellen. Ben erg benieuwd namelijk wat een paard mag dragen, en dan goed onderbouwd. EDIT: ik heb even gezocht op internet, maar kan er weinig over vinden. Enige wat ik kan vinden is dat je kan uitgaan van 20% van zijn eigen gewicht. Dat lijkt mij wat veel. Mijn paard weegt 681 kilo. Dat betekent dat hij iets van 135 kilo mag dragen. Ik ben niet zo moeilijk maar dat vind ik dat wel weer wat veel.
Laatst bijgewerkt door happy2014 op 11-05-10 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 21:28

Yamcha schreef:
russel schreef:

Absoluut mee eens!
barbara28 schreef:

Overigens ben ik dat niet van mening omdat mij dat goed uitkomt. Toen ik mijn paard kocht, was ik zelf een kilo of tien lichter. Toen heeft een stalgenoot die tegen de 100 aanzit gevraagd of ze er eens op mocht rijden. Daar heb ik ook geen nee tegen gezegd, puur omdat ik van mening ben dat mijn paard dat niet schaadt. Ik maak mij veel meer zorgen als ik een periode geen les heb gevolgd en mijn paard teveel op de voorhand rijdt etc, ik denk dat ik hem daar veel meer mee schaadt.

happy2014

Re: Overgewicht van de ruiter, negatief effect op het paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 21:38

spruitjee: ik heb toch echt behoorlijk overgewicht, maar dank je wel!! mijn paard is ook erg groot en grof gebouwd, dat scheelt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 21:40

Ik denk dat je je paard met beide schaadt, het een is niet slechter als het ander.

Die tabellen bedoelde ik, die zijn op internet vrij makkelijk te vinden. Op http://www.buitenzinnig.nl staat er een, overigens is die gebaseerd op rijden met een boomloos zadel, maar het verschil met een boomzadel zal hoogstens 5 kg zijn.....

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 21:48

daarin verschillen we dan denk ik van mening. ik denk namelijk dat rijtechnische onkunde veel nadeliger is voor een paard. Mijn gevoel zegt dat je een paard veel eerder kapot rijdt, door niet correct te rijden dan door overgewicht. Overigens wil ik hier niet mee zeggen dat ik rijtechnisch alles voor elkaar heb hoor, integendeel! Ik moet nog een hoop leren en daar kan ik me dan wel druk over maken en schuldig over voelen.

Overigens is dat zoals je zelf zegt, gebasseerd op een boomloos zadel, ik kan nergens terug vinden dat dit 5 kilo met een gewoon zadel verschilt. In andere tabel lees ik weer 20% van het gewicht van het paard (wat ik erg veel vind). Wat is waar? Mijn fysio zegt dat ik qua gewicht geen belemmering voor mijn paard vorm. Wat is waar? Er zijn zoveel verschillende tabellen en waardes

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 21:51

heey mensen ik ben dan heel beniewud wat jullie van deze combi vinden.

Jong paard ( 4 jaar ) 1,63 geloof ik. en ik. euhh durf bijna niet te zeggen :o 90 Kg en 1.70 lang.

wat vinden jullie? als het onderwerp zwaardere mensen op paard toch aan bod komt wil ik graag weten wat jullie van deze combi vinden!

http://www.mijnalbum.nl/Foto-VSCZBN6Q.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-R6TJN3IO.jpg Let niet op me houding hoor. ben er mee bezig

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:07

Hallo Dhani, geloof dat de discussie is of overgewicht het paard schaadt, niet of het plaatje klopt :-) Maar, om antwoord op je vraag te geven, ik vind het plaatje prima kloppen! op papier zou ik zeggen 1.70 en iets overgewicht op een "klein" paard van 1.63 is geen mooi beeld, maar het tegendeel is waar, ik vind je er prima op passen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:28

Overgewicht ook weer niet, maar om het maximaal aantal kilo's waar je een paard mee kan belasten. Of je nu overgewicht hebt of niet. En idd, het gaat niet om het plaatje.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:45

Dhani schreef:

Jong paard ( 4 jaar ) 1,63 geloof ik. en ik. euhh durf bijna niet te zeggen :o 90 Kg en 1.70 lang.

wat vinden jullie? als het onderwerp zwaardere mensen op paard toch aan bod komt wil ik graag weten wat jullie van deze combi vinden!

http://www.mijnalbum.nl/Foto-R6TJN3IO.jpg Let niet op me houding hoor. ben er mee bezig

Sorry, ik wil je zeker niet beledigen maar ik vind het echt geen gezicht..sorry..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:47

Wat vind je er zelf van?

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:48

Barbara28: Ik heb even in je profiel gespiekt en rij technisch is er zeker nog wel het 1 en ander te verbeteren en dat heb ik het alleen al over de houding van je handen je zet ze op deze manier helemaal vast en belemmer je je paard..

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:50

Elco schreef:
Dhani schreef:

Sorry, ik wil je zeker niet beledigen maar ik vind het echt geen gezicht..sorry..

wat is dit nou voor een belabberde reactie. tuurlijk ziet het er goed uit. ruiter zit paard niet in de weg en ruiter is overduidelijk niet te zwaar..

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:54

en hoe reageren jullie als er een cliënt (verstandelijk beperkt) van 100 + kg op een haflinger gaat rijden?

hetgeen wat nog moed geeft bij het afvallen en het plezier in hun leven. dat ook maar afnemen omdat ze te zwaar is?

hoe kijken jullie daar naar? cliënt zit prima, heeft een tijd niet kunnen lichtrijden en stuiterde dan een beetje. zal nog geen korte zijde zijn geweest. maar door het oefenen lukt het nu wel. zit paard niet in de weg. galop word overigs niet uitgevoerd.

maar mag ze dan niet meer rijden? waardoor ze meer aankomt, depressief raakt en uit eiendelijk helemaal niets meer wilt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:59

Je kan er vreselijke ervaringen of belevingen van mensen bij halen Jolandaa, maar daarmee maak je wat krom is niet recht.

Maar 100+kilo op een haflinger en stuiteren, nee sorry, vind ik niet kunnen. Heel vervelend voor die persoon, voor het paard ook.

Ik kijk naar het feit gewicht in kilo's en ervaring in rijden en niet naar persoonlijke omstandigheden van de mens. Dat heeft namelijk niets met de belasting van de paardenrug te maken.

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 23:21

Ik ben zelf ook een amazone met overgewicht. Maar heb dan ook een absoluut geen damespaardje, maar een behoorlijke kerel van 1.75.
Hij wordt minimaal 2x per jaar nagekeken door een fysiotheapeut/ostheopaat die van huis uit dierenarts is. Deze vindt dat het prima kan. Mijn paard heeft absoluut geen last van zijn rug of welke plek dan ook. Ook vraag ik mijn instructrice regelmatig of zij ziet of mijn manneke er hinder van heeft. Ook zij vindt van niet. Ik blijf dit in de gaten houden en zo snel ook maar een enkel signaal opvang van hem dat hij er hinder van ondervindt dan zal ik de eerste zijn die zegt dat ik er niet meer opstap.

Natuurlijk staat het belang van het paard voorop!

Ik vind het wel kwalijk dat er zo makkelijk wordt gezegd "dan val je maar af ".
Helaas is dat voor sommige mensen niet zo makkelijk. Dit kan meerdere redenen hebben. Obesitas is een ziekte. En afvallen is voor deze mensen een opgave van jewelste!
Dat mensen blijven paardrijden ( als het het paard niet benadeelt dus! ) kan ik alleen maar aanmoedigen. Zo blijven ze in beweging.

Zelf heb ik overgewicht door een ziekte. Door deze ziekte slik en spuit ik aardig wat medicijnen op een dag en helaas zijn een aantal van die medicijnen behoorlijke dikmakers. En tja, dat heb je dan zelf niet in de hand, hoe graag ik ook zou willen. Het is kiezen uit twee kwaden en in mijn geval is de minst kwade dan toch overgewicht.

Dus mensen die zo snel en makkelijk schreeuwen: " dan val je maar af ". Pas een beetje op, want zo makkelijk zit het leven niet altijd in elkaar!!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 23:23

Beter een zwaardere ruiter die goed met de bewegingen vh paard meegaat en het paard niet stoort in mond/rug/waar ever,
dan een licht persoon die het dier rijtechnisch hindert.
Maar echt extreem kan natuurlijk niet, het is en blijft een heel klein oppervlak waar de piekbelasting op ligt.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 23:27

Elco schreef:
Dhani schreef:

Nou zeg! Ik vind het prima kunnen!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 23:40

Citaat:
Dus mensen die zo snel en makkelijk schreeuwen: " dan val je maar af ". Pas een beetje op, want zo makkelijk zit het leven niet altijd in elkaar!!

Afvallen, aankomen het is voor sommigen niet het gemakkelijkste idd.

Maar het gaat niet om persoonlijke situaties hier toch? Of je overgewicht hebt en daar niets aan kan doen, of je depri wordt als je niet kunt paardrijden. Daar heeft de welstand van een paard toch niet mee van doen? Voor de persoon in kwestie vervelend misschien.
Het hier hier toch gaat puur om het aantal kilo's? En niet hoe die er gekomen zijn, er niet af willen of er niet zijn en de emotionele welstand van de mens heeft met het onderwerp toch ook niets te maken?

Ik heb gegoogled op dit onderwerp en ik kwam tegen dat overgewicht in die mate vervelend is voor een paard omdat vet een nabeweging maakt op de rest van het lijf en de piekbelasting dus langer duurt voor de spieren van een paard, ook een reden waarom amazones wordt geadviseerd een sportbeha te dragen .
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-05-10 23:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 23:42

[/quote]
Nou zeg! Ik vind het prima kunnen!![/quote]

Tja niet iedereen heeft dezelfde mening..