hoe denken jullie over deze uitspraak?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:12

Citaat:
Wel een beetje kort door de bocht..

kort door de bocht? weetje wat kort door de bocht is, ooh ik kan mijn paardje nog niet aan maar ik hang d'r wel 'n slofteugel aan dan heb ik meer over 'm te zeggen. ja helemaal waar, maar als je paard te kletter gaat, houd ook een slofteugeltje 400 kilo paard niet tegen.
en dan krijg je ongelukken.
Laatst bijgewerkt door Illusion op 07-05-10 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

KiWiKo schreef:
ach ik doe er nog een tandje bovenop :) ik heb mijn enigste eigenste paard een slof omgeknupt EN een streepje sedalin gegeven toen ik voor het eerst met hem buiten ging rijden :D :D :D

zo zie je maar, het kan altijd erger :D

Ik voel me nu hartstikke blond, maar wat is sedalin :')

Bloem24

Inderdaad mijke, ieder paard kan schrikken.

Ik snap de reacties ook wel dat je niet persee meteen een slof nodig hebt, maar een slof is wel een hulpmiddel.
Als het de allereerste keer is buiten zou ik voor de zekerheid altijd wel een hulpmiddel meenemen, je weet maar nooit.

Mijn paard is 8 en ik rijd veel buiten maar ook zij schrikt van de stomste dingen.
Ik heb tijdens het buitenrijden wel contact met het bit maar zodra ik relax, blijft zij ook relaxt (al blijf ik wel altijd oplettend, zodra ze ook maar 1 boomstam ziet...)

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:13

Maar waarom zou je paard ervan door gaan=
Dat snap ik dus niet, tuurlijk schrikken mijn paarden ook wel eens maar zolang ik rustig blijft, is er echt niks aan de hand hoor.
HIer rij ik zo de polder in met een nieuw paardje, ja ze schrikt bv van een fazant weet ik veel eenden die opvliegen uit de greppels whatever.
Waarom zou een paard daar door ervan door gaan.
en in blinde paniek helpt een slof echt niks hoor echt niet!!
Dan zou je het om zijn benen moeten binden :P

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:13

Bizzybijtje schreef:
KiWiKo schreef:
ach ik doe er nog een tandje bovenop :) ik heb mijn enigste eigenste paard een slof omgeknupt EN een streepje sedalin gegeven toen ik voor het eerst met hem buiten ging rijden :D :D :D

Verdovingsmiddel toch?

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:14

Marian_ schreef:
Citaat:

kort door de bocht? weetje wat kort door de bocht is, ooh ik kan mijn paardje nog niet aan maar ik hang d'r wel 'n slofteugel aan dan heb ik meer over 'm te zeggen. ja helemaal waar, maar als je paard te kletter gaat, houd ook een slofteugeltje 400 kilo paard niet tegen.
en dan krijg je ongelukken.

Hoeft toch niet altijd te zijn dat je je paard niet aankan?
Sommige mensen geeft het IDEE hun een goed gevoel.. en dan hangt de slof gewoon los.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:14

Bizzybijtje schreef:
KiWiKo schreef:

een sederende paste (tegenwoordig trnaquigel :D )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:15

Marian_ schreef:
Citaat:

Onzin.

Een slofteugel heeft sowieso een veel sterkere inwerking dan aan de teugels gaan hangen, omdat -ja, het klinkt ruw- het hoofd van het paard zo'n beetje op de borst getrokken wordt (probeer dan maar door te rennen). Dat is dus niet hetzelfde effect als braaf diep gaan zitten en druk op de teugels zetten. Denk je dat dat wel een paard tegenhoud? Iniedergeval minder goed dan een slof. En die slof hou je er toch niet de hele tijd aan? Als hij de hele rit los hangt heeft het paard er helemaal geen last van, en je kunt hem erg snel aannemen zodat je je paard beter tegen kan houden. En 'je paard niet aankunnen' heeft hier niks mee te maken. Het is en blijft een vluchtdier, hoeveel je er ook over te zeggen hebt. Als een paard schrikt vergeet hij het wel dat er nog iemand op zijn rug zit...

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:16

Zeeuwtje68 schreef:
Dat snap ik dus niet, tuurlijk schrikken mijn paarden ook wel eens maar zolang ik rustig blijft, is er echt niks aan de hand hoor.
HIer rij ik zo de polder in met een nieuw paardje, ja ze schrikt bv van een fazant weet ik veel eenden die opvliegen uit de greppels whatever.

nou ik weet niet wat voor paarden jij heb hoor, maar van sommige dingen gaat mijn paard toch echt wel aan de kletter.. ze is dan bang en vlucht, het is alsnog een vluchtdier.
En wat doen vluchtdieren als ze bang zijn? Jaaaaa vluchten .
Dus als er uit een dooie hoek een eend opspringt springt mijn paard ook naar voren.

amber_1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:16

Bizzybijtje schreef:
amber_1993 schreef:
Als ik zo'n uitspraak hoor dan zou ik zelfs twijfelen of deze man wel echt een 'natural horsemanship' ruiter is. Ik kan mij niet voorstellen dat zo iemand dat zou zeggen. Vreselijk eigenlijk. Met slofteugel naar buiten? onbegrijpelijk gewoon. Ik hoop dat jij beter weet dan zo'n man

Onbegrijpelijk :) ? Waarom?
Iets meer argumenten is wel handig ;)

Slofteugel is een vrij grove manier van rijden vind ik zelf. Ik ken mensen die hun paard er compleet mee hebben verpest en dat was zelfs in de bak. Laat staan met buitenrijden. En dan gaat een man die naar eigen zeggen aan 'natural horsemanship' doet zeggen dat hij dat kan aanraden. Dan heb ik zo iets van in hoeverre doe jij aan natural horsemanship dan? Ik ben zelf ook natural horsemanship ruiter en dat houd voor mij in dat ik met weinig of geen hulpmiddelen rij. Dat zou hij dan helemaal moeten doen of niet?

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:17

S__L schreef:
Als je het op zo'n manier bekijkt miss niet nee. Maar ik denk wel dat vertrouwen een grote rol speelt als ie aan de kletter slaat..

Dat is helemaal waar ben ik helemaal met je eens , ik weet ook dat als mijn paard schrikt hij misschien een paar passen versnelt en dan weer bij me is omdat ik me namelijk helemaal niet druk maak op zijn rug.
Maar het is ook wel eens gebeurt dat er een hond in zijn sok hing aan zijn achterbeen , nou dan kan ik rustig blijven wat ik wil , maar dat hielp ons op dat moment niet.
Hoe goed we elkaar ook vertrouwen , een paard gaat in een paniek situatie toch echt zijn eigen instinct volgen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:17

Zeeuwtje68 schreef:

Zijn het dan échte paarden of robotpaarden :D ? De vluchtreactie is namelijk hartstikke natuurlijk, heeft niets te maken met het vertrouwen van het paard in de ruiter.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:18

Citaat:
hoofd van het paard zo'n beetje op de borst getrokken wordt

mits de ruiter sterk genoeg is om een paard op hol zo bij te pakken.
Citaat:
'je paard niet aankunnen'

niet? het handelen met een schrikachtig paard of een paard dat schrikt moet je toch wel aankunnen, kan je dat niet ben je helemaal nergens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:18

amber_1993 schreef:
Bizzybijtje schreef:

Onbegrijpelijk :) ? Waarom?
Iets meer argumenten is wel handig ;)

Slofteugel is een vrij grove manier van rijden vind ik zelf. Ik ken mensen die hun paard er compleet mee hebben verpest en dat was zelfs in de bak. Laat staan met buitenrijden. En dan gaat een man die naar eigen zeggen aan 'natural horsemanship' doet zeggen dat hij dat kan aanraden. Dan heb ik zo iets van in hoeverre doe jij aan natural horsemanship dan? Ik ben zelf ook natural horsemanship ruiter en dat houd voor mij in dat ik met weinig of geen hulpmiddelen rij. Dat zou hij dan helemaal moeten doen of niet?

Heb ik het mis, of volg jij de Parelli-manier?

Maar goed, imo is het vrij lastig om je paard te verpesten als je een slofteugel los hebt hangen :j

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:19

Bizzybijtje schreef:
Zijn het dan échte paarden of robotpaarden :D ?.

Stokpaardjes _O-

sorry kon het niet laten om ff te grappen in deze serieuze situatie

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:20

amber_1993 schreef:

Ja maar daar gaat het niet om in dit topic ;)
met een slof kan je heel grof rijden , is waar, en als mensen dat doen zal ik zeker mijn mond niet houden door daar iets van te zeggen.
Maar waarop de slof in dit topic besproken wordt , vind ik niet dat iedereen maar moet roepen dat het belachlijk is , het lijkt wel alsof de slof een moordwapen voor je paard is zoals sommige reageren

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:21

Maar als een paard ergens van wegspringt en dan ook echt wegspringt dus niet zo een klein sprongetje dan zouden die slofteugels toch gewoon breken door de aderelinne kracht de paard gebruik?, en dan heb je hem/haar ook echt niet onder controle wat je ook maar als noodrem wilt gebruiken.
Het enigste wat dan werk is je stem bij je paard binnen laten komen en natuurlijk stevig zitten en je paard weer rustig proberen te krijgen.

Gelukkig heb ik een schat van een paard waar zover ik weet die nog nergens bang voor is en ja het kan ooit gebeuren.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:22

Vluchten is gedrag en dat kan je trainen ;)
Het paard kan nog altijd schrikken, maar je kan het af leren te vluchten. Daarnaast kan je je paard zo trainen dat hij relaxed is en dus minder schrikt.
"echte" paarden hebben een vreselijk leven in onze maatschappij, denk je dat het fijn is voor je paard om elke keer in de stress te schieten?

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:23

Als een paard echt totaal niet op een slof reageert of het zelfs breekt moet er toch wel flinke paniek zijn.. Ja en dan vraag ik me af, wanneer heeft een paard nou zo'n erge paniek dat ruiter noch slof hem niet kan remmen of gerust stellen..?

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:24

ik wil ook even melden dat ik het absoluut geen moordwapen o.i.d. vind mits het goed gebruikt wordt natuurlijk :+ maar ik vind het nogal makkelijk gezegt, ik denk dat er snel naar een hulpmiddel gepakt wordt, maar dat wanneer je echt 'n hulpmiddel nodig hebt en je paard echt te kletter gaat zo'n slofteugeltje daar echt geen werking op heeft..
daarbij ben ik het er mee eens dat je een paard nooit 100% kan vertrouwen, ze kunnen altijd schrikken maar juist het omgaan met de schrikreactie e.d. moet je ook maar kunnen, en daar vind ik een slof geen oplossing voor.

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:24

sanne83 schreef:
Vluchten is gedrag en dat kan je trainen ;)
Het paard kan nog altijd schrikken, maar je kan het af leren te vluchten. Daarnaast kan je je paard zo trainen dat hij relaxed is en dus minder schrikt.
"echte" paarden hebben een vreselijk leven in onze maatschappij, denk je dat het fijn is voor je paard om elke keer in de stress te schieten?

En door het te trainen moet je paard toch eerst een aantal keer schrikken ;)
En als je dan voor de veiligheid van jou zelf, anderen en het paard moet denken , wat is er dan mis met een hulpteugel ?

Brittje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:26

waarom denken sommigen dat met een slof naar buiten gaat alleen bedoelt is dat als een paard schrik hem met de kin op de borst te trekken om hem tot stilstand te zetten
van dit paard http://www.youtube.com/watch?v=4Xz-5-JubhM
vond ik dat ik haar best goed onder controle had en ik kon met haar lezen en schrijven maar al ik met haar naar buiten ging dan deed ik er altijd een slof aan gewoon omdat ik gewoon stukje zekerheid wou
maar zo als ik dat paard op het filmpje rijdt kon ik hem zelf als ze er in rengalop vandoor ging op de zit terug rijden maar ik had wel een slof nodig om haar aan te tonen dat ik een hulp gaf want door de angst vergat ze dat ik er op zat en een hulp gaf
en van als je de slof er bij pakt als ze er vandoor gaan kunnen ze omhoog komen of bokken
datt kunnen ze niet als ze in zo'n snelheid gaan daarom zegt men ook altijd als je paard aan het klieren gaat doormiddel van bokken of omhoog komen moet je dat voorwaarts op lossen

Bloem24

Nou, ik laat mijn 'echte' paard voortaan wel thuis.. want ja.. onderweg komen wij nog wel eens koeien tegen en tis zo zielig als ze daarvan in de stres schiet!

Nou sorry hoor.. vluchten kun je niet trainen..
Als iemand jou verdriet doet huil je toch? En heb je toch een rotgevoel?
Lijkt me dat niemand jou traint om rotgevoel af te leren..

Anoniem

Marian_ schreef:
ik wil ook even melden dat ik het absoluut geen moordwapen o.i.d. vind mits het goed gebruikt wordt natuurlijk :+ maar ik vind het nogal makkelijk gezegt, ik denk dat er snel naar een hulpmiddel gepakt wordt, maar dat wanneer je echt 'n hulpmiddel nodig hebt en je paard echt te kletter gaat zo'n slofteugeltje daar echt geen werking op heeft..
daarbij ben ik het er mee eens dat je een paard nooit 100% kan vertrouwen, ze kunnen altijd schrikken maar juist het omgaan met de schrikreactie e.d. moet je ook maar kunnen, en daar vind ik een slof geen oplossing voor.

Zo, als het geen effect heeft moet je paard wel echt kéihard aan de kletter gaan hoor :+

KiWiKo

S__L schreef:
Als een paard echt totaal niet op een slof reageert of het zelfs breekt moet er toch wel flinke paniek zijn.. Ja en dan vraag ik me af, wanneer heeft een paard nou zo'n erge paniek dat ruiter noch slof hem niet kan remmen of gerust stellen..?

mijn enigste eigenste kon als jonkie MET slof EN onereignstop....... met zn neus op mijn teen......... NOG de meest achtelijke capriolen uithalen in de binnenbak :D :D En vertrok net zo makkelijk uit die positie :)

vandaar de sedalin met mijn eerste buitenrit :)