dressuur voor het paard of paard voor dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 12:04

liljebo schreef:
Het antwoord zou voor mij simpel zijn. Zonder enige twijfel zou ik zelf voor het laatste kiezen.
Maar dat blijkt simpeler gezegd dan gedaan, getuige deze discussie.
Dan zakt mij de moed in de schoenen.
Wie ben ik dat ik denk dat te kunnen? :o

Kies dan voor het laatste
en stop met twijfelen over jezelf
ik denk dat jij, meer dan de meeste hier, heel goed aanvoelt wat goed is voor je paarden. ;)
niet je omver laten blazen door gewauwel over grootmeesters en (goedbedoelde) adviezen waar je toch niks mee kan.
Kijk naar je paard, en je weet het antwoord :D

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 12:05

FaberSmid schreef:
U behoeft bij mij niet aan te komen met Native Indian, de reservaten en hun inwoners zijn mij niet vreemd. Als u niet begrijpt wie ik op die wijze aan schrijf, begrijpt u er werkelijk helemaal niks van.
Een van de desbetreffende zelfbenoemde zogenaamd "grootmeester" sekte goeroe is boven nog als voorbeeld gegeven, de hele riddersekte zelfs. Waarom denkt u dat ik woorden tussen haakjes schrijf? Er zijn ook Nederlandse en Duitse goeroes die zogenaamde "paardenfluisteraars" zijn, maar die doen niks anders dan circusdressuur en poedeldressuur en de mens is nog zo dom voor zo een show geld te geven. En dan niet alleen voor de show, maar zo ook hun "stokje", halster, kaptoom, kleding, zogenaamde "scholing".
Maar dit alles heeft niks meer met de dressuur te maken?

dat vind jij
zij niet

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 12:11

Professor schreef:
Wat ik niet begrijp je eigentaal ontwikkelen, dat loopt al spaak bij het begrijpen van de jury.
Die gebruikt in het protocol zo als geleerd de paardenvak taal.
Die kennen de ruiters dan niet, aangezien de instructie hun eigentaal bezigen.
Het word steeds verwarrender, dan heb je weer een tolk nodig om die te vertalen in die jip en janneke taal.

Kan je zo de "vaktaal" van de jury laten zien, die niemand verstaat 8-)
Die zelfs niet te begrijpen is.
Maar dat is natuurlijk het verschil tussen "kunnen" en "kennen"

Dus ik vind het enorm geneuzel om te neuzelen over "vaktaal"

Ik vind het persoonlijk, veel belangrijker, dat een paard goed in zijn vel zit. Lichamelijk en geestelijk.
De manier waarop dat bereikt wordt, is voor ieder persoonlijk.

Maar de essentie van de "dressuur" is voor het paard: goed in zijn "vel" zitten, op alle fronten.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 12:12

Waratje schreef:
phormicola schreef:
Viel me idd op dat we nog steeds Anky zeggen ipv Edward :+

De meeste bokkers zijn van het vrouwelijk geslacht en die hebben dan vaak moeite met zich in te leven in een man :+

Ik moet zeggen dat ik het jammer vind dat de discussie is verzandt in geneuzel over taalgebruik in plaats van inhoudelijk over paarden en dressuur.

Het is juist jammer dat je niet begrijpt dat het niet alleen maar over paarden en dressuur gaat, dat is wel erg kort door de bocht.
De stelling die TS naar voren bracht is vele malen complexer en alle aspecten die ik hier heb gezien zijn relevant.

Zoals altijd zal de waarheid in het midden liggen, het is nooit zwart of wit. Praktijk en theorie zijn even belangrijk. Het is jammer dat de meeste mensen 1 van die uitersten kiezen.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 12:14

modie schreef:
Professor schreef:
Wat ik niet begrijp je eigentaal ontwikkelen, dat loopt al spaak bij het begrijpen van de jury.
Het word steeds verwarrender, dan heb je weer een tolk nodig om die te vertalen in die jip en janneke taal.

Ik vind het persoonlijk, veel belangrijker, dat een paard goed in zijn vel zit. Lichamelijk en geestelijk.

Maar de essentie van de "dressuur" is voor het paard: goed in zijn "vel" zitten, op alle fronten.

En daar wringt de schoen nu juist. Als we kijken naar de toppers van deze tijd, hoeveel paarden zie jij onder hun kont die lekker in hun vel zitten? Om over tijdens de training nog maar te zwijgen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 12:22

modie schreef:
Professor schreef:

U verwisseld vaak de fora.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 12:25

phormicola schreef:
modie schreef:

En daar wringt de schoen nu juist. Als we kijken naar de toppers van deze tijd, hoeveel paarden zie jij onder hun kont die lekker in hun vel zitten? Om over tijdens de training nog maar te zwijgen.

Daar wringt voor mij, ook de schoen.
Ik zie in de "top" weinig paarden die lekker in hun vel zitten ;(

En dan is het geen "dressuur" meer voor het paard, maar "dressuur" voor de ruiter.
Dressuur, voor de ruiter om bovenaan te eindigen bij de jury.

*die wel of niet, de vaktaal gebruikt, maar zeker niet beheerst, daar anders de meeste "top"ruiters niet bovenaan hadden kunnen eindigen.
Maar ja, dit is zoals ik het zie :P

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 12:29

Professor schreef:
modie schreef:

U verwisseld vaak de fora.

Nee, hoor ;) echt niet, heb net gegeten en met een volle maag zit ik echt goed in mijn vel :Y)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 12:30

in de huidige topdressuur zie ik veelal zure paarden, afgesloten en niet lekker in hun vel
mis ook vaak de humor, spel en genieten in deze dicipline

wat dat betreft is dressuur voor mij een verkeerd gekozen woord.
samenwerking zou meer in mijn straatje passen met het behoud van het unieke karakter van het betreffende paard *D

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 12:34

in die zin
is dus voor mij
de dressuur er voor de ruiter
niet voor het paard.

dus de mens heeft het paard tot dressuur paard gebombardeerd.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 12:35

Het is jammer dat men niet begrijpt en rancuneus word wanneer men iets niet wil begrijpen.
Het eerste is toch het paard, die staat in de voorgrond, maar dat hoeft men niet steeds te herhalen, dat die er beter van word door goede dressuur.
Het steeds herhalen van normale begrippen zoals paard moet goed in zijn vel zitten, natuurlijk is dat de eerste vereiste, heb herhaaldelijk geschreven een paard blijft een paard, een ruiter is geen ruiter zonder paard.
In deze laatste zin zit eigenlijk alles.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 12:38

nombrado schreef:
in die zin
is dus voor mij
de dressuur er voor de ruiter
niet voor het paard.

dus de mens heeft het paard tot dressuur paard gebombardeerd.

En omdat wij dat gedaan hebben, is het aan ons.. om dat zo goed mogelijk te doen.
Dus toch een beetje (veel) dressuur voor het paard.
Maar dan wel het liefst vanuit en voor het paard, met zo min mogelijk "spanning" voor het paard op wat voor manier dan ook (die spanning) ;)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 12:44

nombrado schreef:
liljebo schreef:
Het antwoord zou voor mij simpel zijn. Zonder enige twijfel zou ik zelf voor het laatste kiezen.
Maar dat blijkt simpeler gezegd dan gedaan, getuige deze discussie.
Dan zakt mij de moed in de schoenen.
Wie ben ik dat ik denk dat te kunnen? :o

Kies dan voor het laatste
en stop met twijfelen over jezelf
ik denk dat jij, meer dan de meeste hier, heel goed aanvoelt wat goed is voor je paarden. ;)
niet je omver laten blazen door gewauwel over grootmeesters en (goedbedoelde) adviezen waar je toch niks mee kan.
Kijk naar je paard, en je weet het antwoord :D

Ik zal zelf nooit naar hulpteugels/middelen kiezen, maar goed....
Ik rij ook niet met bit.
Omdat ik dat voor mijn doel niet nodig vind en gewoon lekkerder vind zonder.

Maar die twijfel... die is ontstaan in mijn zoektocht naar het beter te doen. Te veel kapotgereden paardjes gezien, gemerkt dat onze merrie na een werkeloze periode ondanks 24/7 weidegang stijver werd, wordt je bang om je paard verkeerd te belasten. En dan ga je op zoek... Gymnastiek/dressuur... wat kan ik doen? Wat moet ik doen om mijn paard gezond te houden, zodat ie met me kilometers kan vreten in het bos. In rustig tempo overigens (wil samen met mijn echtgenoot en zijn paard het bos in en we doen graag rustig aan met gezellige pauze's)Maar wel zo dat paardlief er geen problemen aan over houdt. Het moet ook voor hem leuk blijven
Grondwerk thuis dus, boeiend en leuk... maar ik hoef geen hogeschool te rijden. Alleen paard gezond houden. Tot hoever moet ik dan gaan... en hoe hou ik het leuk voor allebei?
En natuurlijk wil ik graag afwisseling... beetje lange teugelen... waarom niet?
Spelen.
Rechtrichten voor de gym?
Maar ik heb er weinig ervaring in...
(kom ook uit de oude stam die gewoon op een paard ging zitten en aan reed...)

Heb een tijd lang zoveel info proberen op te zuigen, dat ik het gevoel had weer op peuterniveau te zitten. Blijkbaar wist ik niets.
Begin nu het krampachtige weer los te laten. Als ik wandel, mag paardje lopen waar ie wil. Als ie maar luistert en als we het maar naar de zin hebben. Ik hoef niet persé die en die oefening te doen. Als we er niets aan vinden, doen we het niet.
Zover ben ik dan al.
Maar nu dus nog het dressuur verhaal.
In mijn geval dus voor het paard, zodat het mij kan dragen (en in die zin dus ook voor mij, want ik wil erop zitten)
Hoe ver ga je dan?
Niet zover als deze discussie voert iig. Niet voor mij.
Dat laat ik aan mensen over met een ander doel voor ogen.
Voor mij blijft alleen de vraag... wat is het beste voor mijn paard? En waar kan ik mij aan wagen?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 12:49

Ik heb even deze zin eruit gehaald.
Het doel zou voor een ieder hetzelfde moeten zijn. Een gezond paard, wat het werk wat we ervan vragen met gemak aan kan.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 13:20

nombrado schreef:
FaberSmid schreef:
U behoeft bij mij niet aan te komen met Native Indian, de reservaten en hun inwoners zijn mij niet vreemd. Als u niet begrijpt wie ik op die wijze aan schrijf, begrijpt u er werkelijk helemaal niks van.
Een van de desbetreffende zelfbenoemde zogenaamd "grootmeester" sekte goeroe is boven nog als voorbeeld gegeven, de hele riddersekte zelfs. Waarom denkt u dat ik woorden tussen haakjes schrijf? Er zijn ook Nederlandse en Duitse goeroes die zogenaamde "paardenfluisteraars" zijn, maar die doen niks anders dan circusdressuur en poedeldressuur en de mens is nog zo dom voor zo een show geld te geven. En dan niet alleen voor de show, maar zo ook hun "stokje", halster, kaptoom, kleding, zogenaamde "scholing".
Maar dit alles heeft niks meer met de dressuur te maken?

dat vind jij
zij niet

En met zij doelt u op?

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 13:59

Er was ooit eens een groot ruiter, al om gewaardeerd voor zijn kennis en zijn rijden: Rudolf. G. Binding, die ooit een zei of schreef:"Val door niets op, behalve door GOED paardrijden."
Circusruiters verdienen hun geld met optredens in 'kostuums', zeker vanaf het begin van de twintigste eeuw, daar waar de splitsing begon te ontstaan tussen wedstrijdrijden en het andere rijden, dat veelal plaatsvond in het circus. Dat valt te begrijpen

Iemand die nu in allerhande kostuums rondrijdt, moet zich niet verwonderen als hem verweten wordt dat de ware aandacht wordt afgeleid van hetgene waar het om gaat : GOED PAARDRIJDEN.
Dan heb ik het niet over die ruiters die bij gelegenheid, naar aanleiding van een boek of een voorstelling, in de kleding van de betreffende tijd hullen, zoals Phillipe Karl, Hinrichs, Michel Henriquet, Nuno Oliveira. Maar wel over diegene die vanzichzelf een soort kunstwerk maken, zoals ene Brenderrup: Dat heeft niets met vakmanschap te maken. En helemaal die clowns die 'riddertitels' verlenen. (een titel die pas van waarde is als het door een gezag van een staat, als 'erfgenaam' van een voormalig koninkrijk, maar eigenlijk het liefst door een (gezalfde) koning, wordt verleend). Hetgeen de heren Brenderrup en Pes doen vind ik ronduit belachelijk. Zij zijn niet de figuren die de rang hebben riddertitels te verlenen; KINDERACHTIG? niets anders dan dat en eigenlijk nog degraderend voor de kennis die ze pretenderen. Even belachelijk vind ik de personen die deze titels vol trots aannemen. Alsof de kwaliteit van hun rijden niet voldoende zou zijn. In een woord ridicuul. Ze wekken bij mij een vorm van lachkramp op.

In deze zin kan ik FaberSmid slechts gelijk geven.
Ik neem aan dat Nombrado met "zij" doelt op degene die dit theater instaleren en degene die er vol trots in meedoen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 14:09

De Amerikaanse Tina Konyot won onlangs met haar Deense hengst Calecto V (v. Comeback II) het testevenement voor de Wereldruiterspelen. Ze deed dat met een persoonlijk record van 76,25 procent. Konyots achtergrond is niet alledaags. Ze groeide op in het circus. "Ik ben heel blij met mijn circusachtergrond. In feite laat je in een dressuurproef een paard ook kunstjes doen.”

“Calecto liep geweldig in Lexington, ik hoop dat ik hem op dit niveau kan houden. We rijden nog maar een jaar op Grand Prix-niveau en het belangrijkste is dat we constant kunnen blijven presteren. Als dat lukt ben ik ervan overtuigd dat ik mee kan naar Kentucky”, zegt Konyot die in Amerika de ene na de andere wedstrijd op nationaal niveau wint. Om op de Wereldruiterspelen te mogen starten moet de amazone zich kwalificeren. Daarom komt ze aankomende zomer naar Europa om onder andere mee te strijden in Aken.

“Veel dresuurruiters zouden zich schamen voor een achtergrond in het circus. De klassieke rijkunst is volgens hen ver verheven boven de kunstjes daar. Ik denk dat de twee dingen eigenlijk vrij dicht bij elkaar staan. Neem nou bijvoorbeeld een wissel, elk paard kan een wissel springen, dat is gewoon een kunstje. Ik zeg niet dat elk paard een wissel op Grand Prix-niveau kan springen, maar de oefening zelf is gewoon een kunstje.”

Zelfs Grand Prix-paard Calecto kan met vier benen op een emmertje staan. “Dat soort dingen kunnen ze alleen maar doordat ik ze veel heb beloond. En belonen hoeft in mijn ogen niet alleen met de stem of met een aanraking, dat mag van mij ook gerust met suikerklontjes. Ik kreeg in Duitsland altijd boze blikken van de Duitse grootmeesters die in een strak klassiek systeem werkten en mij zagen als een Amerikaanse knuffelkont met suikerklontjes. Ze konden dat niet uitstaan. Toch ben ik er altijd mee doorgegaan. Niet alleen de liefde van een man gaat door de maag.”

een stukje voorpagina-nieuws ;)
Dus niks mis met een circus-achtergrond.
Kan menigeen nog veel van leren *D

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 14:13

modie schreef:

Ik heb even deze zin eruit gehaald.
Het doel zou voor een ieder hetzelfde moeten zijn. Een gezond paard, wat het werk wat we ervan vragen met gemak aan kan.

Ik had niet zoveel wijsheid voor ogen toen ik dat schreef. Ik dacht eigenlijk aan mensen die prestaties neer willen zetten/les willen geven e.d.
Maar zoals u het stelt, heeft u absoluut gelijk.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 14:16

modie schreef:
De Amerikaanse Tina Konyot won onlangs met haar Deense hengst Calecto V (v. Comeback II) het testevenement voor de Wereldruiterspelen. Ze deed dat met een persoonlijk record van 76,25 procent. Konyots achtergrond is niet alledaags. Ze groeide op in het circus. "Ik ben heel blij met mijn circusachtergrond. In feite laat je in een dressuurproef een paard ook kunstjes doen.”

“Calecto liep geweldig in Lexington, ik hoop dat ik hem op dit niveau kan houden. We rijden nog maar een jaar op Grand Prix-niveau en het belangrijkste is dat we constant kunnen blijven presteren. Als dat lukt ben ik ervan overtuigd dat ik mee kan naar Kentucky”, zegt Konyot die in Amerika de ene na de andere wedstrijd op nationaal niveau wint. Om op de Wereldruiterspelen te mogen starten moet de amazone zich kwalificeren. Daarom komt ze aankomende zomer naar Europa om onder andere mee te strijden in Aken.

“Veel dresuurruiters zouden zich schamen voor een achtergrond in het circus. De klassieke rijkunst is volgens hen ver verheven boven de kunstjes daar. Ik denk dat de twee dingen eigenlijk vrij dicht bij elkaar staan. Neem nou bijvoorbeeld een wissel, elk paard kan een wissel springen, dat is gewoon een kunstje. Ik zeg niet dat elk paard een wissel op Grand Prix-niveau kan springen, maar de oefening zelf is gewoon een kunstje.”

Zelfs Grand Prix-paard Calecto kan met vier benen op een emmertje staan. “Dat soort dingen kunnen ze alleen maar doordat ik ze veel heb beloond. En belonen hoeft in mijn ogen niet alleen met de stem of met een aanraking, dat mag van mij ook gerust met suikerklontjes. Ik kreeg in Duitsland altijd boze blikken van de Duitse grootmeesters die in een strak klassiek systeem werkten en mij zagen als een Amerikaanse knuffelkont met suikerklontjes. Ze konden dat niet uitstaan. Toch ben ik er altijd mee doorgegaan. Niet alleen de liefde van een man gaat door de maag.”

Ik vind het eigenlijk wel een mooi verhaal.
Ik ben absoluut geen ruiter op topniveau. Mag ik niet eens aan snuffelen.
Maar met beloning werk ik ook, zowel bij mijn pogingen het paard te gymnastiseren, als bij andere dingen waarvan ik denk dat het het moet leren.
En ik ben het ermee eens... de liefde gaat door de maag. IJver van het paard trouwens ook.
En hoewel ik maar een bosklosser ben, wordt het toch nog veelal met afkeuring bekeken.
Daarom vind ik het zo leuk dat Tina dat ook doet en zo relativerend is.
:D
(ik ken haar niet, maar doel dus op de bovengeschreven tekst)

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 14:25

GEachte Modie,
Ik deel U opvatting over circus. Dat is ook te lezen in meerdere 'Schrijfsels' van mijn hand. Ja veel dressuurruiters zouden zich een voorbeeld aan bepaalde circusruiters kunnen nemen. Nog een voorbeeld mevrouw Iklé die veel geleerd heeft, naar eigen zeggen van Freddie Knie senior.
Ook ik geef veel (snoep-)beloning indien een paard 'n opdracht goed heeft vervuld. Daar zie ik geen kwaad in.

Ik doelde hierboven op iets anders, mar wellicht heb ik uw schrijven . In dat geval zie het 'als niet geschreven'.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 14:32

Kadankovitch schreef:
GEachte Modie,
Ik deel U opvatting over circus. Dat is ook te lezen in meerdere 'Schrijfsels' van mijn hand. Ja veel dressuurruiters zouden zich een voorbeeld aan bepaalde circusruiters kunnen nemen. Nog een voorbeeld mevrouw Iklé die veel geleerd heeft, naar eigen zeggen van Freddie Knie senior.
Ook ik geef veel (snoep-)beloning indien een paard 'n opdracht goed heeft vervuld. Daar zie ik geen kwaad in.

Ik doelde hierboven op iets anders

Dat begreep ik volledig, Kadankovitch.

Was ook meer bedoeld voor mensen, die een hekel hebben aan "circus-kunstjes" etc.

Als de gedachte naar het paard, vanuit het paard, volledig begrepen en gerespecteerd wordt, maakt het niet uit, hoe iets geleerd wordt.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 14:54

Kadankovitch schreef:
Er was ooit eens een groot ruiter, al om gewaardeerd voor zijn kennis en zijn rijden: Rudolf. G. Binding, die ooit een zei of schreef:"Val door niets op, behalve door GOED paardrijden."
Circusruiters verdienen hun geld met optredens in 'kostuums', zeker vanaf het begin van de twintigste eeuw, daar waar de splitsing begon te ontstaan tussen wedstrijdrijden en het andere rijden, dat veelal plaatsvond in het circus. Dat valt te begrijpen

Iemand die nu in allerhande kostuums rondrijdt, moet zich niet verwonderen als hem verweten wordt dat de ware aandacht wordt afgeleid van hetgene waar het om gaat : GOED PAARDRIJDEN.
Dan heb ik het niet over die ruiters die bij gelegenheid, naar aanleiding van een boek of een voorstelling, in de kleding van de betreffende tijd hullen, zoals Phillipe Karl, Hinrichs, Michel Henriquet, Nuno Oliveira. Maar wel over diegene die vanzichzelf een soort kunstwerk maken, zoals ene Brenderrup: Dat heeft niets met vakmanschap te maken. En helemaal die clowns die 'riddertitels' verlenen. (een titel die pas van waarde is als het door een gezag van een staat, als 'erfgenaam' van een voormalig koninkrijk, maar eigenlijk het liefst door een (gezalfde) koning, wordt verleend). Hetgeen de heren Brenderrup en Pes doen vind ik ronduit belachelijk. Zij zijn niet de figuren die de rang hebben riddertitels te verlenen; KINDERACHTIG? niets anders dan dat en eigenlijk nog degraderend voor de kennis die ze pretenderen. Even belachelijk vind ik de personen die deze titels vol trots aannemen. Alsof de kwaliteit van hun rijden niet voldoende zou zijn. In een woord ridicuul. Ze wekken bij mij een vorm van lachkramp op.

In deze zin kan ik FaberSmid slechts gelijk geven.
Ik neem aan dat Nombrado met "zij" doelt op degene die dit theater instaleren en degene die er vol trots in meedoen.

Dat heeft u duidelijker beschreven dan ik, maar dat is voor u niet zo moeilijk als dat het voor mij is. Het doet me dan ook goed uw schrijven te lezen, die duidelijkheid van zaken vergeeft.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 14:55

modie schreef:

En heeft u mijn reactie ook gelezen?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 15:07

Citaat:
Ik kreeg in Duitsland altijd boze blikken van de Duitse grootmeesters die in een strak klassiek systeem werkten en mij zagen als een Amerikaanse knuffelkont met suikerklontjes. Ze konden dat niet uitstaan. Toch ben ik er altijd mee doorgegaan. Niet alleen de liefde van een man gaat door de maag.”

Dan bent u ook al oud, die leefde zeker een eeuw geleden.
Die Grootmeesters bedoel ik.
U verwisseld waarschijnlijk Grootmeesters men Reitmeister?

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 15:28

Ik meng mij graag in deze discussie.
Geneuzel of niet.
Het gaat om het paard; ieder paard kan je in de krul trekken en kunstjes aanleren, maar vind het paard dat ook leuk?
Dat kan je alleen maar zien aan het paard zelf.
Lichaamstaal en gedragingen van paarden kennen we hier toch wel op bokt? Hoop ik........?
Als je die onderscheiding kan maken, weet je of dressuur voor het paard is of het paard voor dressuur. :)*