Lesgeefster op je paard laten rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bietjuhh

Re: Lesgeefster op je paard laten rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 12:32

Mijn lesgeefster tevens eigenaar, rijd ook op haar paard en heeft hem zelf opgeleid dus kent hem door en door maar die stapt er soms ook even op als het mij niet lukt om even te voelen wat die percies doet ookal weet ze eigenlijk overal een manier voor.

lovehannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 12:33

Nee, mijn instructrice is een hoofd groter dan ik, dus zij is gewoon ruimschoots te groot.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 15:38

Zelf zou ik er geen problemen mee hebben, heb het zelfs een keer aangeboden(was eraf gevallen, voor m'n gevoel doordat ze na een sprongetje een vreugdebok gaf die mij iets uit m'n balans haalde maar nog lang niet genoeg om te vallen, waarna ik ff op d'r hals leunde waar ze van schrok en ging bokken). Ik woon in Duitsland maar haar reactie was te vertalen als: geen haar op m'n hoofd, heb m'n been al is gebroken. Kort hierna ben ik naar een ander gegaan.

Gina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 15:40

Mijn lesgeefster heeft vandaag even gereden. Zodat ik kon zien hoe zij het precies deed en om aan te voelen hoe ze is.

Jacqanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 15:43

mij lesgever klom er ook afentoe op nu kan het niet aangezien ze zwanger is maar het was wel super fijn want dan voelt zij ook hoe hij doet. :D

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 15:57

Als ik loop te strubbelenmetm ijn paard stapt mijn instructrise er ook op.
Dankan ik vanaf de grond zien hoe zij het probleem oplost en kan ik het na die tijd overnemen.
Lukt niet altijd maar ik kan wel zien hoe zij de hulpen geeft en daar kan ik dan op oefenen.
Ze kanhet me wel uitleggen maar als het niet doorkomt bij mij of mijn paard dan gaat er toch iets verkeerd.
Zo kan zij voelen waar het probleem ;igten kan kijken hoe het het beste opgelost kanworden en kan ik kijken vanaf de grond hoe ze het doet en van daaruit verder werken.

Ook mijn nicht rijd haar wel eens (zij rijd z dressuur en heeft haar paarden zelf opgeleid) en voelt haar perfect aan en ze kan ook alle knopjes vidnen op mijn paard (voor zover ze die heeft dus niet passage en zo) dan sta ik op de grond te kijken met een hoofd van goh mijn paard kanhet dus tocvh wel.
Het ligt dan meestal ook niet aan haar maar aan mij omdat ikd ie ervaring dan is maar door de begeleiding en het laten zien van wat ik fout doe leer ik weer een hoop

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 16:04

Ik doe het ook wel eens andersom. Ik geef zelf ook les en laat soms leerlingen op mijn eigen paard rijden. Voor hun leuk om een paard te rijden wat al wat verder is en voor mij een mooi moment om te zien hoe mijn paard loopt en of ie zich fijn laat narijden.

Maar zelf laat ik mijn instructeur ook wel eens op mijn paard rijden en vraag hem dan te vertellen wat hij voelt en hoe hij het oplost. Meestal zie ik een behoorlijk verschil na een poosje en voel ik het verschil nog duidelijker!

Kortom, geen problemen mee, zolang ik de kwaliteiten van de instructeur maar ken. Sommigen wil ik dus echt niet op mn paard hebben, maar ernaast heb ik er geen probleem mee!

wendyy1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 17:39

Ik laat mijn instructeur wel is op mijn paard. De 1e keer omdat hij dan aan kan voelen hoe mijn paard is en wat het beste werkt.. en daarna nog enkele keren daarna omdat ze zo lekker los komt bij hem :)

lauraenabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 18:21

1 van mijn instructrices wel. Zij voelde hem dan even hoe hij die week was en reed hem soms even los voor mij (i.v.m. mijn gezondheid was dat wel heel fijn)
Wel fijn, dat weet je allebij waar je het over hebt in de les ;)

rimini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 12:01

Ik laat haar liever niet rijden, dan neem ik wel een extra les:) Het heeft voor mij geen nut, ik kan niet voelen hoe mijn paard op dat moment aanvoelt en hij moet het toch echt bij mij doen en niet bij haar..

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 12:06

Soms kan je vanaf de grond niet goed zien wat een paard doet onder het zadel, en dan is het handig om te voelen. Ik stap regelmatig op ;)

Ineke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 00:49

Eens met Annemeik, Ik zie heel veel vanaf de grond, maar soms dan is het net niet duidelijk waar het stoor-factor vandaan kom. Dan stap ik ook op en dan is het een kwestie van 3 min aanvoelen, en dan er weer af. De eigenaar zal het uiteindelijk zelf moeten oplossen.

juno88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 23:00

heb met mijn eigen paardje nooit echt les gehad.

heb altijd les gehad op manege en later met mijn verzorgpaardje les gehad.
daar klom mijn lesgever wel eens op het paard. gewoon om te voelen en mij beter te helpen.

nu heb ik geen les meer. alleen als ik ergens tegen aan loop vraag ik om een extra oogje en wat advies.
bij ons op stal worden ook lessen gegeven dus dat is makkelijk

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 08:56

Ja, zo begrijpt de instruteur/instructrice beter wat je problemen zijn als hij of zij ze zelf ook voelt :)

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 11:23

vilouma schreef:
Ja, zo begrijpt de instruteur/instructrice beter wat je problemen zijn als hij of zij ze zelf ook voelt :)

:j

Mijn instructrische stapt liever niet op mijn paard. Paard is haar wat te sensibel.
Ik voel, leg uit wat ik voel. Zij kijkt en geeft aanwijzingen om het beeld mooier te maken.
Echter voel ik soms iets wat zij niet ziet en dat is best lastig.

Mijn instructeur ziet echt alles, kan mij vanaf de grond super helpen maar mocht hij zelf eens willen voelen vind ik dat geen probleem.
Kan soms heel verhelderend zijn. Zowel voor mij (kijken) als voor hem (zelf voelen).

marlouzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 21:29

Een goede instructeur moet de problemen ook van de grond op kunnen lossen, daar zijn ze tenslotte instructeur voor......

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 00:04

Ik heb mij mijn huidige lesgeefster er absoluut geen probleem mee als ze er op klimt, geeft voor beide af entoe juist wat duidelijkheid :j

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 09:57

marlouzy schreef:
Een goede instructeur moet de problemen ook van de grond op kunnen lossen, daar zijn ze tenslotte instructeur voor......

Hier ben ik het dan ook mee eens. Wat heb ik aan een instructeur die het enkel kan oplossen als ze er zelf moet opkruipen en het niet vanaf de grond kan uitleggen? :)
Hij moet het uiteindelijk echt wel met mij op zijn rug doen en niet met iemand anders..

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 10:01

Daar ben ik het natuurlijk ook mee eens, maar wat ik wel fijn vind is dat als hij er even opgaat, hij mij nog beter les kan geven omdat hij dan ook echt vóelt waar de problemen zitten. En dan ook meteen of dat aan mij of het paard ligt. Meestal gewoon aan mij.. zucht..

Betaal mijn instructeur trouwens ook wel eens om mijn paard te rijden als ik een drukke week heb :j

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 10:15

Mi ligt het altijd aan de ruiter en nooit aan het paard ;-)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 10:20

Dat denk ik ook. Maar misschien kan het soms helpen als de instructeur even voelt hoe een paard reageert, zodat hij zo de ruiter verder kan helpen.

Ik ben namelijk ook niet voor instructeurs die het paard wel even 'goed' rijden, en dat de ruiter dan alleen nog maar mooi hoeft te zitten. Aan de andere kant vind ik het wel prima als mijn nieuwe instructrice zegt, laat mij er maar even op, dan weet ik ook een beetje beter hoe ze is, en dan kan ik jullie samen verder helpen.

Mijn instructrice zei bv na het rijden op mijn nieuwe paard "Jeetje het ziet er echt veel beter uit, dan het voelt." Dus toch goed dat ze er ook even op heeft gezeten, want toen kan ze me beter helpen.

amber2202

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 10:23

mijn vorige instructeur reed er soms op om hem er even doorheen te rijden..
ik vond het heerlijk als hij erop had gezeten.. ten eerste zie ik wat mijn pony allemaal kan en ten tweede kon ik er daarna een paar dagen super relaxt op rijden!!
mijn instructrice die ik nu heb heb ik er 1x op laten rijden gewoon omdat ik wil weten hoe mijn instructrice zelf rijdt op mijn paardje..
ik heb altijd de instructeur of instructrice er min. 1x op gehad omdat ik gewoon wil weten hoe of wat..
sommige kunnen het goed overbrengen maar kunnen zelf niet rijden..
prima, maar wil ik wel even weten ;)
Dus ja.. ik laat mijn instructrice rijden maar niet te vaak, ik heb natuurlijk les om zelf iets te leren ;)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:44

ja hoor, no problem. vaak ziet het er namelijk heel anders uit dan het voelt, dus heb tot nu toe bijna elke instructeur/instructrice wel eens op m'n paard gehad om aan te voelen HOE mijn paarden precies reageren en doen.
Mijn 2 merries zijn namelijk flink zwaar en sterk in de hand,maar dit valt voor omstanders totaal niet op ( terwijl ze wel m'n handen en armen uit de kom trekken := )
Door mijn instructrices er even op te laten, wisten ze daarna dat mijn paarden dit deden en ook wanneer.
dit draagt in mijn ogen vaak juist extra bij in het lessen,omdat je instructeur dan weet wat het probleem is.
wel heb ik dit niet vaak hoor, want wil het gewone rijden heel graag zelf aanleren en doen :j

als instructrice zelf zit ik ook weleens op de pony's/paarden van leerlingen ( enkele doorgereden of ingereden),maar ook zeer sporadisch

Undomiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 12:58

Als ze dat zou willen zou ik het toestaan.. Zij weet hoe ze ermee om moet gaan..

Undomiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 12:59

maar mijn instructrice zegt altijd dat ik het zelf op moet lossen, omdat ik uiteindelijk degene ben die het paard daar moet krijgen.