Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
SlovesA schreef:ik vind dat niet waar want je hebt aan allebij evenveel,
alleen een springpaaard kan sneller iets krijgen want je belast natuurlijk wel ze peen met neerkomen,
xxBritt schreef:Wel een beetje mee eens.
Een springpaard zou ook nog wel dressuur kunnen, maar meestal kan een dressuur paard echt niet springen.
Toch kan je het beste een paard hebben die het allebij kan
Ayasha schreef:xxBritt schreef:Wel een beetje mee eens.
Een springpaard zou ook nog wel dressuur kunnen, maar meestal kan een dressuur paard echt niet springen.
Toch kan je het beste een paard hebben die het allebij kan
waar haal je die wijsheid vandaan en kan je dat onderbouwen?
en op basis waarvan bepaal je of een paard een springpaard of een dressuurpaard is?
Maar ik heb het dan wel over paarden met een bewuste goede afstamming, vol met springbloed, of vol met allemaal dressuurpaarden. Geryon schreef:Zie je het zelf niet dan? Vaak zie je springpaarden beter dressuur doen dan dressuurpaarden springen.. Ik weet niet hoe jullie kijken hoe een paard springt, maar vaak is de techniek van een echt dressuurpaard waardeloos. Ik had een dressuurpony, afstamming allemaal dressuur, maar die sprong met veel vermogen en echt een goeie techniek.. Een goed springpaard kan altijd wel dressuur (ieder paard met correcte bouw en gangen kan dat), terwijl een goed dressuurpaard vaak niet goed spingt. Zit ook vaak niet in het bloed.. Komt misschien wel over een sprong heen van Z-niveau, maar ik heb liever toch wel een paard met veel vermogen en een goeie techniek, een paard dat in mijn ogen dan beter isMaar ik heb het dan wel over paarden met een bewuste goede afstamming, vol met springbloed, of vol met allemaal dressuurpaarden.
dus kan je ongeveer stellen dat er geen dressuurpaarden bestaan als je je baseert op afstamming.
Geryon schreef:Dan niet vol dressuurbloed, ze gaan er toch niet beter op springen..![]()
Maargoed, het lijkt me gewoon een feit dat een correct springpaard altijd goed kan dressuren en dat een correct dressuurpaard niet altijd goed kan springen.
Ayasha schreef:Geryon schreef:Dan niet vol dressuurbloed, ze gaan er toch niet beter op springen..![]()
Maargoed, het lijkt me gewoon een feit dat een correct springpaard altijd goed kan dressuren en dat een correct dressuurpaard niet altijd goed kan springen.
maar wat maakt een paard dan dressuur of springpaard?
Die vraag wordt nogal ontweken heb ik de indruk

Anders zou elke springruiter een 'gewoon' paard kunnen nemen en erbij gaan springen. Nee, dat zie ik echt niet gebeuren..
Geryon schreef:Ik weet dat een dressuurpaard niet perse gefokt hoeft te worden met 'dressuurbloed'. En tuurlijk kan een correct paard ook springen. Maar je ziet toch echt wel verschil tussen een paard dat erop gefokt is en een paard zonder springbloed.. Het verschil zit hem gewoon puur in de techniek van het springen en dat is waar ik na kijk en waar ik alles op baseer. Daar valt gewoon niet over te discuseren want een paard heeft nou eenmaal een goede techniek of niet..Anders zou elke springruiter een 'gewoon' paard kunnen nemen en erbij gaan springen. Nee, dat zie ik echt niet gebeuren..

goede techniek is IMO per individu, anders zou mijn trut de sterren van de hemel moeten springen. 
Roos_s schreef:Geloof dat het kwpn toch echt laatste jaren behoorlijk aan weg getimmerd heeft wat betreft dressuurfokkerij. Helaas. Tegenwoordig is voorbeenzwaaierrij in inmiddels vele malen belangrijker dan een goed ondertredende achterhand
Roos_s schreef:Geloof dat het kwpn toch echt laatste jaren behoorlijk aan weg getimmerd heeft wat betreft dressuurfokkerij. Helaas. Tegenwoordig is voorbeenzwaaierrij in inmiddels vele malen belangrijker dan een goed ondertredende achterhand