Je hebt meer aan een springpaard dan aan een dressuurpaard.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daphnijntje

Re: Je hebt meer aan een springpaard dan aan een dressuurpaard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 11:49

Licht net aan waar je van houd...
Je hetb aan allebij even veel teminste , als je dat erg leuk vind V.B:
Ik hou heel veel van dressuur en niet van springen dus heb ik meer aan een dressuur paard..

SlovesA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:32

ik vind dat niet waar want je hebt aan allebij evenveel,
alleen een springpaaard kan sneller iets krijgen want je belast natuurlijk wel ze peen met neerkomen,

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 11:48

SlovesA schreef:
ik vind dat niet waar want je hebt aan allebij evenveel,
alleen een springpaaard kan sneller iets krijgen want je belast natuurlijk wel ze peen met neerkomen,

Ook onzin als je met verstand springt en niet te vaak of overbelast dan is maat van blessures niet hoger dan bij een dressuurpaard met dressuur worden ook veel paarden overbelast dus net zo blessure gevoelig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 14:35

SlovesA schreef:
ik vind dat niet waar

Dat kan niet. Iets is waar, of iets is dat niet. Je kunt niet iets waar vínden.

xxBritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 14:57

Wel een beetje mee eens.
Een springpaard zou ook nog wel dressuur kunnen, maar meestal kan een dressuur paard echt niet springen.
Toch kan je het beste een paard hebben die het allebij kan :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 15:47

xxBritt schreef:
Wel een beetje mee eens.
Een springpaard zou ook nog wel dressuur kunnen, maar meestal kan een dressuur paard echt niet springen.

waar haal je die wijsheid vandaan en kan je dat onderbouwen?
en op basis waarvan bepaal je of een paard een springpaard of een dressuurpaard is?

yrsa_karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 15:55

Wij hadden vroeger op de manege een paard, was van de eigenaresse van de manege. A-ha heette hij en spring gefokt. Had hele goede bloedlijnen in het springen, maar meneer brak zijn nek nog over een cavaletti. Ze is toen met hem gaan dressuren en daar liep hij de sterren van de hemel in.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 16:02

Ayasha schreef:
xxBritt schreef:
Wel een beetje mee eens.

waar haal je die wijsheid vandaan en kan je dat onderbouwen?
en op basis waarvan bepaal je of een paard een springpaard of een dressuurpaard is?

Zie je het zelf niet dan? Vaak zie je springpaarden beter dressuur doen dan dressuurpaarden springen.. Ik weet niet hoe jullie kijken hoe een paard springt, maar vaak is de techniek van een echt dressuurpaard waardeloos. Ik had een dressuurpony, afstamming allemaal dressuur, maar die sprong met veel vermogen en echt een goeie techniek.. Een goed springpaard kan altijd wel dressuur (ieder paard met correcte bouw en gangen kan dat), terwijl een goed dressuurpaard vaak niet goed spingt. Zit ook vaak niet in het bloed.. Komt misschien wel over een sprong heen van Z-niveau, maar ik heb liever toch wel een paard met veel vermogen en een goeie techniek, een paard dat in mijn ogen dan beter is :) Maar ik heb het dan wel over paarden met een bewuste goede afstamming, vol met springbloed, of vol met allemaal dressuurpaarden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 16:06

Geryon schreef:
Zie je het zelf niet dan? Vaak zie je springpaarden beter dressuur doen dan dressuurpaarden springen.. Ik weet niet hoe jullie kijken hoe een paard springt, maar vaak is de techniek van een echt dressuurpaard waardeloos. Ik had een dressuurpony, afstamming allemaal dressuur, maar die sprong met veel vermogen en echt een goeie techniek.. Een goed springpaard kan altijd wel dressuur (ieder paard met correcte bouw en gangen kan dat), terwijl een goed dressuurpaard vaak niet goed spingt. Zit ook vaak niet in het bloed.. Komt misschien wel over een sprong heen van Z-niveau, maar ik heb liever toch wel een paard met veel vermogen en een goeie techniek, een paard dat in mijn ogen dan beter is :) Maar ik heb het dan wel over paarden met een bewuste goede afstamming, vol met springbloed, of vol met allemaal dressuurpaarden.

zoek jij maar es een dressuurpaard dat vol dressuurbloed heeft. ;) dus kan je ongeveer stellen dat er geen dressuurpaarden bestaan als je je baseert op afstamming.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 16:55

Dan niet vol dressuurbloed, ze gaan er toch niet beter op springen.. ;)

Maargoed, het lijkt me gewoon een feit dat een correct springpaard altijd goed kan dressuren (gewoon een questie van beleren) en dat een correct dressuurpaard niet altijd goed kan springen (dat zit er nou eenmaal in, of er niet in. kan wel verbeteren maar het meeste hebben ze toch in zich).
Laatst bijgewerkt door Geryon op 28-02-11 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 16:58

Geryon schreef:

Maargoed, het lijkt me gewoon een feit dat een correct springpaard altijd goed kan dressuren en dat een correct dressuurpaard niet altijd goed kan springen.

maar wat maakt een paard dan dressuur of springpaard?
Die vraag wordt nogal ontweken heb ik de indruk :+

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 17:03

Ayasha schreef:
Geryon schreef:

Maargoed, het lijkt me gewoon een feit dat een correct springpaard altijd goed kan dressuren en dat een correct dressuurpaard niet altijd goed kan springen.

maar wat maakt een paard dan dressuur of springpaard?
Die vraag wordt nogal ontweken heb ik de indruk :+

Uhm tja, ik vind dat je een springgefokt paard origineel kan benoemen als springpaard en zo ook voor een dressuurpaard. Net zoals dat hunters ook ander soort type paarden zijn, andere bouw. Nu liggen dressuur en springpaarden dicht bij elkaar maar ik vind er toch een heel verschil in zitten.. Ik kan het niet precies uitleggen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 17:14

dan mag je flink zoeken naar een dressuurpaard. _O-
Dus wil je rijden kan je inderdaad best tevreden zijn met een hupser :D
puur dressuurbloed vind je simpelweg niet meer, ik ken geen ene in elk geval.

een correct gebouwd paard kán in theorie beide. Wil je resultaten moet je kijken naar het paard, minder naar de afstamming, dan zijn het allemaal springers.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 18:02

Ik weet dat een dressuurpaard niet perse gefokt hoeft te worden met 'dressuurbloed'. En tuurlijk kan een correct paard ook springen. Maar je ziet toch echt wel verschil tussen een paard dat erop gefokt is en een paard zonder springbloed.. Het verschil zit hem gewoon puur in de techniek van het springen en dat is waar ik na kijk en waar ik alles op baseer. Daar valt gewoon niet over te discuseren want een paard heeft nou eenmaal een goede techniek of niet.. :) Anders zou elke springruiter een 'gewoon' paard kunnen nemen en erbij gaan springen. Nee, dat zie ik echt niet gebeuren.. :)

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 19:32

Geloof dat het kwpn toch echt laatste jaren behoorlijk aan weg getimmerd heeft wat betreft dressuurfokkerij. Helaas. Tegenwoordig is voorbeenzwaaierrij in inmiddels vele malen belangrijker dan een goed ondertredende achterhand ;)

heid_vally

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 19:36

Ik heb meer aan een dressuurpaard want ik hou niet van springen, maar ieder z'n eigen mening. Al is 'dressuurpaard' ook niet helemaal waar want die van mij heeft ook spring genen in z'n bloed... Maar toch kan je zien dat ie grotendeels dressuur gefokt is, hij springt wel over kruisjes enzo maar hij heeft niet echt een goede techniek, en dat hoeft van mij ook niet als ie maar lekker in de dressuur loopt!
;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 20:59

Geryon schreef:
Ik weet dat een dressuurpaard niet perse gefokt hoeft te worden met 'dressuurbloed'. En tuurlijk kan een correct paard ook springen. Maar je ziet toch echt wel verschil tussen een paard dat erop gefokt is en een paard zonder springbloed.. Het verschil zit hem gewoon puur in de techniek van het springen en dat is waar ik na kijk en waar ik alles op baseer. Daar valt gewoon niet over te discuseren want een paard heeft nou eenmaal een goede techniek of niet.. :) Anders zou elke springruiter een 'gewoon' paard kunnen nemen en erbij gaan springen. Nee, dat zie ik echt niet gebeuren.. :)

ken jij er eentje zonder springbloed?

die van mij is springgefokt, vermogen zat maar die techniek is om van te janken. :+

Geryon ik zie een dressuurruiter ook geen gewoon springpaard nemen en een proef neer te zetten, maar rnogmaals, 't peerd weet ni wat ie hoort te zijn hoor. Er worden gewoon correct gebouwde paarden gefokt en als die willen mag t zoveel dressuurbloed zijn als het wil, een b- parcoursje kunnen ze dan wel.. :+ goede techniek is IMO per individu, anders zou mijn trut de sterren van de hemel moeten springen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 19:21

Zonder springbloed bedoel ik gewoon een paard dat bedoeld is om gefokt te worden als dressuurpaard, niet perse als springpaard... Of ik er eentje ken zonder springbloed, geen idee :)

Ik ken inderdaad goed gefokte springpaarden met geen goede techniek, maar zie er wel heel wat meer met een goede techniek die een goede springafstamming hebben. Zoals ik al zei kunnen internationale springruiter dan ook gewoon een normale knol nemen met (bijna) geen springbloed..

Ja, ik kan niet goed uitleggen, maar ik weet zelf wel wat ik ermee bedoel en ik weet ook zeker dat dat waar én logisch is :)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 12:40

Roos_s schreef:
Geloof dat het kwpn toch echt laatste jaren behoorlijk aan weg getimmerd heeft wat betreft dressuurfokkerij. Helaas. Tegenwoordig is voorbeenzwaaierrij in inmiddels vele malen belangrijker dan een goed ondertredende achterhand ;)

Eens, de springer daarentegen...Daarbij gaat het nog steeds op de power vanuit de achterhand....Daarom kan ik me best vinden in een spreuk die ik vaak hoor: "Springpaarden zijn de betere dressuurpaarden"

yaske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 17:42

tgoh.. uiteindelijk is een veelzijdig paard dat beiden kan toch beter? :)

Vionaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 19:59

Powerhouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 20:15

Eindelijk mocht ik mijn eigen paard kopen!!
Was er helemaal van overtuigd dat het een (donkerbruin/zwart) dressuurpaard zou worden met een lekker bloedlijntje erin. Ben wezen kijken naar Krack c's, hannoveranen, een painted black en een Ferro.
Maar zoals mijn vriendin altijd zegt:"Je komt met het tegenovergestelde thuis!" en ook deze keer leek dat waar te worden....
Vrienden wezen me op een heel erg leuk paardje : Een 5,5 jarige keur merrie van de springhengst Kojak. leuk papier erbij. Is ze ook nog eens een vos,, nou echt rood gewoon:O
Ze kan goed bewegen,, de moeder had namelijk een fokindex van 126 bij dressuur. Ze wordt hopelijk een leuke All-rounder!! We gaan lekker met haar aan de slag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 14:34

Roos_s schreef:

Is zo'n bullshit, dit, sorry......

Een paard heeft met een schuinere schouder heel simpel gewoon meer ruimte, en dus kan dat voorbeen verder naar voren.

Maar jouw redenering gaat volledig mank, want als de achterhand niet draagt, dan kan een paard nooit zo dat voorbeen naar voren gooien, dat is gewoon NIET mogelijk.
Jij en de rest van die anti-moderne-dressuur kliek (wat an sich al onzin is, want er bestaat helemaal niet zoiets als moderne dressuur) willen de bewegingen van een Anda of een Lusitano bij een KWPN-er zien. Dat gaat niet, want die KWPN is heel anders gebouwd, dus doe die oogkleppen eens af, en ga de bewegingen eens wat objectiever beoordelen.......

evyy11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 10:56

mijn paardje is 1m60 en is een andalusier (dus niet echt voor springen)
maar is wel al 2x over de buitenpiste gesprongen die 90cm hoog is xd

Esthera75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 15:54

Ik vind van niet.. basis is immers dressuur en vanuit daar ga je verder werken.. Ik zie veel spring ruiters die de basis niet beheersen en ik denk dat dit een effect heeft op de kwaliteit van het paard.,