MarcelDufour schreef:En hoe weet jij of die beesten versleten zijn of niet? Staan ze in jouw wei of heb je misschien doktersrapporten of Rontgenfoto's waaruit blijkt dat alles toppie is met ze, en ze niets geleden hebben? Zo niet, hoe weet jij dan zo zeker dat die beesten allemaal gezond in de wei staan?
?
Zolang er geen foto's en rapporten zijn kan er ook niet met zekerheid gezegd worden dat ze WEL stress en schade hebben
En zolang er geen foto's en rapporten zijn van gepensioneerde LDR getrainde paarden, van gepensioneerde klassiek getrainde paarden en van gepensioneerde paarden uit andere disciplines die we met elkaar kunnen vergelijken kunnen we gewoon weinig zeggen over de schade van topsport en trainingsmethoden bij paarden...
ilse86 schreef:En dan bedoel ik geen tekeningen of weet ik veel welke theoretische voorbeelden, maar dan bedoel ik concrete voorbeelden van échte paarden die écht op die manier gereden zijn.
Precies... Als uit een dergelijk onderzoen zou blijken dat LDR echt schadlijk is zou ik de eerste zijn die het volledig zal veroordelen. Tot die tijd hou ik toch mijn twijfels. Als er een echt valide onderzoek zou zijn geweest waarin onomstotelijk bewezen werd dat LDR schadelijk is voor paarden dan zou de FEI het toch allang verboden hebben? Ze kunnen toch niet naar de buitenwereld goed gaan praten dat ze schadelijke trainingsmethoden toelaten?
MarcelDufour schreef:Wel weet ik dat het onderzoek dat gedaan is en waaruit bleek dat paarden letterlijk de adem ontnomen wordt als ze zo diep getrokken worden, voor mij al genoeg is om het af te keuren.
Maar hoe weet je nou of ruiters hun paard echt zo ver instellen dat hun de adem ontnomen wordt? Of dat ze nog net op de grens zitten dat dat niet gebeurd? Want nogmaals; ik zie niet in hoe het ontnemen van de adem van je paard prestatiebevorderend gaat werken???? Als ze op die grens zitten kan het er voor het oog misschien nog wel naar zuitzien, maar dan is het wellicht niet schadelijk?
MarcelDufour schreef:Daarbij moet ik je er op wijzen dat ik in mijn 35-jarige loopbaan nog nooit zo'n grote publiekelijke verontwaardiging ben tegen gekomen alsdat nu het geval is omtrent de Rollkur. Dat zegt ook wel iets, denk ik. Meer dan 10.000 anti handtekeningen op een dag!! Dat is ongeevenaard.
Ter relativering; 35 jaar geleden bestond er nog geen internet waar men tot in den treure foto's kon plaatsen, en beelden vertraagd kan afspelen. Iedereen een camera op zijn telefoon had en te pas en te onpas overal (in het geniep) foto's kon schieten. Kan mij nog herrinneren dat jaren geleden het 'barreren' in de springsport aan het licht kwam. Als destijds internet zo hot was als nu had dat toen ook veel grotere vormen aangenomen.
ilse86 schreef:Dit is het enige wat ik weet van deze manier. Ik kies zelf voor de 'klassieke' manier en training. Ik heb ook niet de kwaliteit om GP te rijden. Ben allang blij als ik ooit Z mag starten. Toch vind ik het interessant om me erin te verdiepen en voors en tegens te horen.
Ik ben ook nog steds op zoek naar de voors en tegens... Ik heb al meerdere keren aangegeven dat ik er nog niet echt een oordeel over heb. Dat ik vaak de andere kant belicht komt omdat veel 'nadelen' in mijn oren vaak niet logisch klinken. Ik raak gewoon verward door allerlei tegenstrijdigheden.
MarcelDufour schreef:Gelukkig heb ik heel goed nieuws voor je....Edward bewijst dat je de allerbeste kan worden, zelfs als je niet flext en rollkurt! Misschien zelfs wel, als je vooral niet rollkurt en flext!
Als ik mij niet vergis is EG er ook niet vies van zijn paard LDR in te stellen.... Of heb ik dat mis? Ik heb van hem toch ook dergelijke foto's gezien?