Discussie's, kan het de meningen veranderen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:45

horseyfries schreef:
Je verslaat Totilas nog niet, die heeft zijn bekken nog wel wat meer gekanteld, dus wat dit nu zegt?

Dit lijkt op zelfverheerlijking.

Inderdaad, ik begon niet met foto's van mijn paard plaatsen, dat deed Clarence. En dat is een foto van oktober 2009. Vandaar dat ik er een recente foto bij plaats om de ontwikkeling te laten zien. Daarbij zeg ik meteen bij die foto dat ik er nog genoeg aan te verbeteren heb dus waarom je nu weer zo uit je plaat gaat snap ik niet. Ik pretendeer zelf helemaal niet dat mijn paard op het moment perfect piaffeert. Maar ik zeg wel dat ik perse niet wil dat hij zo leert piafferen als de zgn TOPsportpaarden. Ja zoals Balagur graag zelfs. Maar niet zoals Salinero en consorten.

FaberSmid

Re: Discussie's, kan het de meningen veranderen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:46

Daarom begrijp ik al die persoonlijke aanvallen niet?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:49

Ayasha schreef:
modie: nee hoor, ik neem als voorbeeld de bitloze onderzoeken uitgevoerd door Dr Cook... Die man verkoopt bitloze hoofdstellen... Vind jij dat geloofwaardig? :) Dus als een anti-rollkur persoon een onderzoek gaat doen waar uit komt dat rollkur slecht is, ja sorry, maar dat is niet geloofwaardig.

Dan is het zeker geloofwaardiger wanneer voorstanders een onderzoek doen? ;) :D

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:51

horseyfries schreef:
Je verslaat Totilas nog niet, die heeft zijn bekken nog wel wat meer gekanteld, dus wat dit nu zegt?

Dit lijkt op zelfverheerlijking.

Totilas heeft een volstrekt andere bouw; het is voor dat paard fysiek 'makkelijker' om te gaan 'zitten'.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:01

Waarom is een onafhankelijk onderzoek niet mogelijk, verdenkt u ook het laboratorium als u uw bloedbeeld van uw paard laat onderzoeken?

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 21:39

Mindfields schreef:
Zelfde paard een paar maanden later(gistermiddag). Nog genoeg te verbeteren maar wel al een heel stuk meer bekkenkanteling te zien. Langzamerhand knutselen we door, zonder dwang, zonder zweet, zonder stress, met geduld en de tijd nemen om de spieren sterker en sterker te maken. Dit is een sterk overbouwd paard overigens, dus voor hem is dit al heel wat.

Afbeelding

Ik vroeg me af of jij vond dat jouw foto wel een gekanteld bekken liet zien. Er waren geen andere piaffe foto's, dus ik weet niet over welke andere foto's Faber het heeft. Ik vind het ook te kort door de bocht om te stellen dat alle top-dressuurpaarden vast gereden zijn.

De foto hierboven is inderdaad al heel wat beter. Maar... de klassieke ruiters zouden die foto keihard neerhalen voor het trianguleren van de voorbenen. Ze zouden zeggen dat die piaffe totaal op de voorhand is aangezien je paard z'n voorbeen naar achter plaatst.

Waar ik dus alleen maar mee wil zeggen dat het erg makkelijk oordelen is vanuit een stoel achter de computer.

Als laatste is het natuurlijk wel raar dat Klaus' foto door iedereen gewoon wordt genegeerd. Gelijke monniken, gelijke kappen.

Misschien dat mijn ideeën alsnog de mening kunnen veranderen (om voor de grap maar weer on-topic gaan).

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 21:42

Ik zeg toch zelf ook: er is nog genoeg aan te verbeteren? Nergens zeg ik dat mijn paard perfect piaffeert. Jij haalt mijn foto's erbij, niet ik hoor. :)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 02:14

Het blijkt zo makkelijk, kritiek spuien, zonder dat je er zelf iets van bakt. Waar is iedereen als concurrent van Totilas? Met hun tot op de finesse en diervriendelijke opgeleide paarden?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 05:06

Ninx schreef:
Ayasha schreef:
modie: nee hoor, ik neem als voorbeeld de bitloze onderzoeken uitgevoerd door Dr Cook... Die man verkoopt bitloze hoofdstellen... Vind jij dat geloofwaardig? :) Dus als een anti-rollkur persoon een onderzoek gaat doen waar uit komt dat rollkur slecht is, ja sorry, maar dat is niet geloofwaardig.

Dan is het zeker geloofwaardiger wanneer voorstanders een onderzoek doen? ;) :D

zo kom jij even laat de bocht om racen, heb je een trein te halen dat je zo kort er door gaat?

door te gooien met loze conclusies ga je er niet komen vrees ik. :)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 07:50

horseyfries schreef:
Dit is wat Mindfields zei. En ja, dan verwacht ik wel wat meer, als je zo denigrerend praat over TOPsport. Zeker als je maar één aspectje hoeft te laten zien en niet een complete Grand Prix proef, waarin een paard misschien heel andere sterktes heeft dan de piaffe.

Natuurlijk mevrouw horseyfries, maar waarom word u steeds zo agressief met u woorden.
Maar de combinatie Totilas en van Gal voldoet niet aan de elementaire dingen.
De ruiter zit scheef met het bovenlichaam naar rechts, steekt zjn onderbenen van het paard af.
Er word alleen naar het spectuculaire van Totilas gekeken, niet naar het totaal beeld.
Als men dat ziet, dan zijn er heel wat mooiere en eerlijker gereden paarden, en veel beter en eleganter zittende ruiters/amazones.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 09:30

"Piaffe is niks bijzonders en niks meer dan het paard aan te sterken in bepaalde spiergroepen alleen."

Nou Moll, ik kon het toch niet laten hier even op te reageren. Sorry dat ik nou net deze uitspraak eruit pik, maar ik kreeg hier toch veel kriebels van. Piaffe is niks bijzonders. Hmmm, uit welke ervaring doe je deze uitspraak? Ik vind het namelijk nogal een boute uitspraak en die zou ik kunnen accepteren van iemand die heel veel ervaring heeft in de africhting van piaffe bij heel veel paarden en deze dan ook op een juiste manier heeft getoond in diverse Grand Prix-proeven. Is dat het geval bij jou? of komt deze wijsheid ergens anders vandaan?
Ik hoop op een antwoord.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 10:27

mijn antwoord komt van de oorsprong en de doelstelling van de dressuur, piaffe heeft nooit meer waarde gehad dan alleen het voor bereiden tot en versterken van, meer waarde dan dat kan je het niet toe rekenen, dat het zoals u aangeeft in de GP het neusje van de zalm is so be it, echter is dit in het klassieke onderdeel voor berijding tot veel meer groots dan dat alles, voor bereiding tot de echte kunst van het paardrijden opzich, n dan praat ik over de hogeschool sprongen.

mol

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 10:42

Kan wel zijn, maar wordt er dan ook gezegd dat het niks voorstelt?

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 10:44

Maar Moll ben je daar inmiddels al aan toe dan? Zo lang ben je toch ook niet bezig met paarden dacht ik? Tot nu toe zie ik je eigenlijk ook nooit zelf in het zadel, ik zie wel jouw opgezadelde paard, maar zonder jou zelf er op. daar ben ik best wel benieuwd naar.

Wat we wel te zien krijgen is jouw vriendin Mindfields die toch al een zeer aardige ontwikkeling heeft doorgemaakt.
Ik vind het bijvoorbeeld leuk om te zien hoe haar piaffe zich heeft ontwikkeld tot wat hij nu is.

Wil je niet boos maken natuurlijk, het is gewoon een belangstellende vraag. O:)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 10:49

vur schreef:

verklaar u nader? hoe bedoet u dat dan?

mol

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 10:58

Paardentango schreef:
Maar Moll ben je daar inmiddels al aan toe dan? Zo lang ben je toch ook niet bezig met paarden dacht ik? Tot nu toe zie ik je eigenlijk ook nooit zelf in het zadel, ik zie wel jouw opgezadelde paard, maar zonder jou zelf er op. daar ben ik best wel benieuwd naar.

het werk aan de hand is inderdaad is waar ik veel al mee bezich ben en waar sporadies fotos van worden genomen, ik werk veel al alleen met me eigen paard of andere paarden, dus fotos worden er niet zo veel gemaakt, maar goed ik zal eens kijken of er eens fotos te maken zijn die je goed keuring kunnen weg dragen.
en ben ik daar in middels aan toe tja volgens mijn instructie wel maar goed, de beste man zal wel in u gen niet van die waarde zijn dat u u goed keurig hier aan kan geven.

Citaat:
Wat we wel te zien krijgen is jouw vriendin Mindfields die toch al een zeer aardige ontwikkeling heeft doorgemaakt.
Ik vind het bijvoorbeeld leuk om te zien hoe haar piaffe zich heeft ontwikkeld tot wat hij nu is.

Wil je niet boos maken natuurlijk, het is gewoon een belangstellende vraag. O:)

belangstelling in u medemens seert u kan me helaas niet geheel van de indruk ontrekken dat u dit niet geheel in eigenbelang neer zet, maar goed ik ga uit van het goed in de mens en dank u dan ook voor de complimente voor de vrouw des huizes.

mol

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 11:18

Herkenbaar :j , het is ook erg lastig om foto's van jezelf te maken. Dat is ook zo. Bovendien zijn vaak de beste momenten als je met elkaar samenwerkt en er niemand anders bij is.

Het hoeft natuurlijk ook niet hoor, ik was alleen nieuwsgierig omdat je over de Hoge School sprak. De sprongen boven de aarde. Vandaar de vraag.

Zelf ben ik nog maar bij het voorkomen van de sprongen boven de aarde, ha, ha. :=

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 12:21

foto's maken van je zelf is ook niet mogelijk geheel eens, maar om over hoogeschool sprongen te kunnen praten is net zo als dat er over GP oefeningen gepraat word, derhalve dat de eerst genoemden kunst is van de eerste graad, en dat GP eigelijk nog maar de weg er naartoe is.

mol

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 13:06

Moll schreef:
vur schreef:

verklaar u nader? hoe bedoet u dat dan?

mol

Je zei dat piaffe niks bijzonders is. Zeggen ze dat in de klassieke leer dan ook over de piaffe? Of zeggen ze daar ook dat het een moeilijke oefening is en niet zo maar voor een ieder te rijden, laat staan voor elk paard goed uit te voeren is, of is het daar net zo makkelijk als aan een lang teugeltje in de baan rondstappen oid?

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 13:12

Een discussie zal mijn mening niet zo een twee drie veranderen, wel het zien en voelen van verschil.

Een gehele trainingsmethode onderuit halen is mijns inziens niet mogelijk want je hebt nu eenmaal mensen die goed rijden en mensen die gewoon aan een bit aan het sjorren zijn. Bij de bitsjorrers ben ik tegen de rolkur maar ik zou ze ook verafschuwen als ze bij wijze van spreken het hoofd van het paard omhoog zouden trekken. Kortom ik ben tegen trekken en afdwingen.

Zou je nu aan mijn benen gaan sjorren tot ik in de splagaat lig, ja dan is er zeker sprake van menselijk onwel zijn en zeer waarschijnlijk grote schade aan mijn lijf.
Bouw je dit netjes op met oefeningen om mij leniger te maken om me na een half jaar in een splagaat te leggen dan zal ik daar geen schade van ondervinden en dit psychisch ook wel te doen vinden ookal is het een onnatuurlijke houding voor mij en ziet het er niet uit ;)

Als ik mindfield haar foto's bekijk zie ik niet veel bekkenkanteling zoals bij veel ruiters die volgens wat voor manier ook trainen. Dit heeft niks te maken met de trainingsmethode in dit geval. Dit heeft te maken met de bouw van het paard en het feit dat het paard bij de piaffe zijn broekspieren, biceps femorus ook zou moeten gebruiken en dit niet doet/kan. Vandaar ook dat op foto 2 de voorbenen meer gaan compenseren wat het paard van achter niet kan. Op foto 1 zie je heel duidelijk dat de gluteus (De dikke bilspier over ontwikkeld is) waardoor de bicepsfemorus en de broekspieren al minder mee kunnen doen in deze oefening. De rug is te strak en daardoor KAN het paard zijn bekken niet meer kantelen dan dit.

Er zijn dus meer redenen waarom paarden dingen doen zoals ze doen en ook daarom zal het ene paard meer 'pijn' ondervinden van een trainingsmethode zoals de rollkur dan een ander. Spierproblemen zijn een grote oorzaak. Soms al ver in het verleden ontstaan.

Ik weet uit posts van Mindfields dat ze meer gelooft in goede training dan in spierbehandelingen en osteo's. Ik geloof daarom ook dat ik haar met deze opmerking niet zal overtuigen dat haar paard beter kan nadat in ieder geval de gluteus en costarum losgemaakt zijn om de simpele reden dat ze waarschijnlijk net zo is als ik en vele anderen: eerst zien/voelen dan geloven.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 13:14

Overtuigen is dus een lastig iets, is wat ik met mijn betoog probeer te zeggen. En zeker op papier zal iemand niet snel overstag gaan.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 13:19

elke oefening heeft een leer proces, en dat het eene paard het makkelijk oppakt en doet dan het andere laat daar geen misverstand over bestaan.
Echter moet er wel van uit worden gegaan dat piaffe opzich geen extra doel heeft dan het sterker maken van.... en voorbereiding is voor b.v levade.
echter moet er niet vergeten worden dat Piaffe van oudsher aan de hand word aangeleerd.

echter is stappen aan een lange teugel ook nog niet zo van zelfsprekend als u nu doet doen lijken.

mol

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 14:21

Nee, misschien niet, maar toch wel veel meer vanzelfsprekend dan een piaffe. Maar goed, je standpunt is me nu een beetje duidelijker geworden. Ik heb waarschijnlijk je uitspraak wat te letterlijk genomen.

Een goeie communicatie op basis van argumenten lost veel onduidelijkheid op. Kennis van zaken delen, kan naar mijn mening meningen doen veranderen. Daarom is uitleg zo belangrijk. In ieder geval mijn dank voor de uitleg Moll.

;)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 14:23

pasdedeux schreef:
Een discussie zal mijn mening niet zo een twee drie veranderen, wel het zien en voelen van verschil.

Een gehele trainingsmethode onderuit halen is mijns inziens niet mogelijk want je hebt nu eenmaal mensen die goed rijden en mensen die gewoon aan een bit aan het sjorren zijn. Bij de bitsjorrers ben ik tegen de rolkur maar ik zou ze ook verafschuwen als ze bij wijze van spreken het hoofd van het paard omhoog zouden trekken. Kortom ik ben tegen trekken en afdwingen.

Zou je nu aan mijn benen gaan sjorren tot ik in de splagaat lig, ja dan is er zeker sprake van menselijk onwel zijn en zeer waarschijnlijk grote schade aan mijn lijf.
Bouw je dit netjes op met oefeningen om mij leniger te maken om me na een half jaar in een splagaat te leggen dan zal ik daar geen schade van ondervinden en dit psychisch ook wel te doen vinden ookal is het een onnatuurlijke houding voor mij en ziet het er niet uit ;)

Als ik mindfield haar foto's bekijk zie ik niet veel bekkenkanteling zoals bij veel ruiters die volgens wat voor manier ook trainen. Dit heeft niks te maken met de trainingsmethode in dit geval. Dit heeft te maken met de bouw van het paard en het feit dat het paard bij de piaffe zijn broekspieren, biceps femorus ook zou moeten gebruiken en dit niet doet/kan. Vandaar ook dat op foto 2 de voorbenen meer gaan compenseren wat het paard van achter niet kan. Op foto 1 zie je heel duidelijk dat de gluteus (De dikke bilspier over ontwikkeld is) waardoor de bicepsfemorus en de broekspieren al minder mee kunnen doen in deze oefening. De rug is te strak en daardoor KAN het paard zijn bekken niet meer kantelen dan dit.

Er zijn dus meer redenen waarom paarden dingen doen zoals ze doen en ook daarom zal het ene paard meer 'pijn' ondervinden van een trainingsmethode zoals de rollkur dan een ander. Spierproblemen zijn een grote oorzaak. Soms al ver in het verleden ontstaan.

Ik weet uit posts van Mindfields dat ze meer gelooft in goede training dan in spierbehandelingen en osteo's. Ik geloof daarom ook dat ik haar met deze opmerking niet zal overtuigen dat haar paard beter kan nadat in ieder geval de gluteus en costarum losgemaakt zijn om de simpele reden dat ze waarschijnlijk net zo is als ik en vele anderen: eerst zien/voelen dan geloven.

Ten eerste zou ik het fijn vinden als men een mening heeft over mijn foto's dat die dan ook in de juiste context bekeken worden. Namelijk dat ik de afgelopen 5 maanden helemaal niet zelf heb gereden omdat ik erg veel zwangerschapskwalen had en sinds afgelopen week rij ik pas weer zelf. Nicky is al die tijd gereden door twee jonge meiden maar heeft niet echt hoeven werken, was meer beweging geven in ontspanning zonder echt werken. Ik heb wel wat met hem aan de hand gewerkt op goede dagen maar dat waren maar een paar keer. Dus dat hij afgelopen week zo liep als hij op de foto's laat zien vond ik alleen maar fijn en bij de foto's in mijn topic(dat niemand van hier waarschijnlijk bekeken heeft) staat ook dat ik nog genoeg te verbeteren heb aan de piaffe. Nicky is behoorlijk overbouwd waardoor hij dit soort oefeningen niet vanzelf doet en hij zoekt daardoor natuurlijk nog erg naar zijn balans. Ik geef hem rustig de tijd om langzamerhand steeds een beetje sterker te worden zonder hem te overvragen en de overontwikkelde bilspier die genoemd wordt is op dit moment nog gewoon voornamelijk vet ;)

Ik ben absoluut niet tegen osteopaten of fysio's, vorig jaar zomer is er nog een fysio bij Nicky geweest en die man kon nergens iets vinden wat niet goed zat, hij vond hem zelfs verbazingwekkend los in het lijf.

Mijn mening over behandelingen vs training is dat de meeste mensen hun paard zelf vastrijden, een osteo of fysio erbij halen die het paard weer losmaakt, waarna de ruiter het paard weer vastrijdt. Dit heb ik zelfs meerdere fysio's zelf horen zeggen en mijn mening is dan, investeer daarnaast dan ook in goede instructie die je leert hoe je je paard juist losser maakt ipv vaster. Anders blijf je aan het symptoombestrijden.

Voor de mensen die een mening hebben over een foto waarbij ze de uitleg helemaal niet gelezen hebben, hier het topic, waarin ook te zien is hoe Nicky er een poos geleden nog bijliep:
[RIJ-ITP] Ik 5 maanden zwanger op SUPERNICKY(o.a. piaffe)

Ik knutsel lekker door aan het piaffeje en natuurlijk aan de rest en het maakt mij niet uit hoe lang het duurt, ik overvraag niks en ben al blij met alles wat dit paard geleerd heeft de afgelopen tijd.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 14:38

Mindfieds ik beoordeel rijtechnisch helemaal niks hoor, ik vind dat je prima bezig bent en ik doe het je zeker niet na. Ik kan zien dat je paard overbouwd is en dat het niet makkelijk is. Dat zet ik er ook bij. Ik gebruikte je foto ter illustratie en gaf mijn visie daarop vanuit spiertechnisch en bouwoogpunt niet vanuit het rijtechnische. Die dikke bilspier zie ik voornamelijk op je oude 1e foto en daar is tie niet te dik. (althans dat vind ik niet).

Ik ben het er mee eens dat goede training heeeeeeeel belangrijk is en dat een los paard vast getrokken kan worden en dat je dan als osteo/fysio of wat dan ook aan de gang blijft.

Naar spieren kijk en werk ik meer volgens de Jack Meagher methode wat fysio's niet doen. Ik snap dat je jouw paard los vind aanvoelen, maar ik denk dat het losser kan :D om maar even te kijken of ik je kan overtuigen. Ik denk ook dat een discussie hier over jouw paard zijn spieren niet je mening zal veranderen want voordat ik bekend was met deze methode van masseren voor paarden discuseerde ik toevallig ook met iemand hier op bokt over precies hetzelfde. Pas toen ze mij liet zien en voelen wat deze methode van masseren deed, ben ik overtuigd en heb ik het zelf ook geleerd om mijn werkscala uit te breiden. Het punt is sommige spieren zitten zo vast, die zijn gewoon niet los te trainen.

Je woont bij mij in de buurt dus als je het wilt proberen in het kader van overtuigen van iets... mijn pb staat open.

Discussies en overtuigen is een lastig iets.