Een discussie zal mijn mening niet zo een twee drie veranderen, wel het zien en voelen van verschil.
Een gehele trainingsmethode onderuit halen is mijns inziens niet mogelijk want je hebt nu eenmaal mensen die goed rijden en mensen die gewoon aan een bit aan het sjorren zijn. Bij de bitsjorrers ben ik tegen de rolkur maar ik zou ze ook verafschuwen als ze bij wijze van spreken het hoofd van het paard omhoog zouden trekken. Kortom ik ben tegen trekken en afdwingen.
Zou je nu aan mijn benen gaan sjorren tot ik in de splagaat lig, ja dan is er zeker sprake van menselijk onwel zijn en zeer waarschijnlijk grote schade aan mijn lijf.
Bouw je dit netjes op met oefeningen om mij leniger te maken om me na een half jaar in een splagaat te leggen dan zal ik daar geen schade van ondervinden en dit psychisch ook wel te doen vinden ookal is het een onnatuurlijke houding voor mij en ziet het er niet uit
Als ik mindfield haar foto's bekijk zie ik niet veel bekkenkanteling zoals bij veel ruiters die volgens wat voor manier ook trainen. Dit heeft niks te maken met de trainingsmethode in dit geval. Dit heeft te maken met de bouw van het paard en het feit dat het paard bij de piaffe zijn broekspieren, biceps femorus ook zou moeten gebruiken en dit niet doet/kan. Vandaar ook dat op foto 2 de voorbenen meer gaan compenseren wat het paard van achter niet kan. Op foto 1 zie je heel duidelijk dat de gluteus (De dikke bilspier over ontwikkeld is) waardoor de bicepsfemorus en de broekspieren al minder mee kunnen doen in deze oefening. De rug is te strak en daardoor KAN het paard zijn bekken niet meer kantelen dan dit.
Er zijn dus meer redenen waarom paarden dingen doen zoals ze doen en ook daarom zal het ene paard meer 'pijn' ondervinden van een trainingsmethode zoals de rollkur dan een ander. Spierproblemen zijn een grote oorzaak. Soms al ver in het verleden ontstaan.
Ik weet uit posts van Mindfields dat ze meer gelooft in goede training dan in spierbehandelingen en osteo's. Ik geloof daarom ook dat ik haar met deze opmerking niet zal overtuigen dat haar paard beter kan nadat in ieder geval de gluteus en costarum losgemaakt zijn om de simpele reden dat ze waarschijnlijk net zo is als ik en vele anderen: eerst zien/voelen dan geloven.