Wanneer rijden jullie met sporen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

johanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 19:22

marisjee91 schreef:
Ik vind dat je er pas mee mag rijden als je er mee om kunt gaan, en ze echt nodig hebt bij je paard. Veel meiden vinden het alleen maar 'stoer' maar later komen ze erachter dat het veel stoerder is als je je paar goed kan rijden zonder hulpmiddelen ;)

Hier ben ik het ook mee eens! Ik vind het er beter uit zien als je je paard goed onder controle hebt zonder sporen, dan met sporen.
Ik rij dan zelf geen hoog niveau, maar begrijp wel als je dat wel doet dat je dan wel sporen nodig hebt om de hulpen te verfijnen.
En dat je er dan mee om gaat zo als het hoort.

Prinssieboy

Re: Wanneer rijden jullie met sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:22

Ik rij meeste met sporen als het paard niet reageert op mijn been. want anders ben je zo aan het trappen en dat ziet er helemaal zielig uit. maar ten aller tijden probeer ik zonder sporen te rijden

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 16:43

Ik rij normaal niet met sporen, alleen ben ik nu mijn paard aan het leren wijken en dan is een spoortje wel fijn om de hulpen wat beter door te geven.
Zodra ze het onder de knie heeft, gaan ze ook zo weer de kast in.

Ik vind rijden met sporen niet slecht, maar dan moet de ruiter/amazone wel weten hoe ze een spoortje moeten gebruiken en een stil been hebben.

x_Charlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 16:45

LauraLala schreef:
Ik rijd ook met sporen, maar ook alleen omdat me paard soms zo kan drammen tegen het been dat ik af en toe eens flink door moet komen..
Heb liever dat ik een paar keer goed door kom met een spoor dan dat ik de hele tijd loop te 'schoppen' ;)

Hier hetzelfde :j.

Roosje1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 17:52

op wedstrijden rij ik met sporen, met gewoon rijden niet
ik weet eigenlijk niet echt waarom ik met ze rij, maar het gaat dan lekkerder en dan kan ik m'n benen stil houden omdat ik nogal veel moet aandrijven

Charissa_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 17:57

Ik reed eigenlijk nooit met sporen tot mijn lieve pony mij tot 3x toe vet liet zitten op wedstrijd... :( voor de proef ging lekker, toen de proef in en gewoon niet meer luisteren naar mijn been en gewoon inkakken he... hij had door dat ik hem daar niet op ze flikker gaf als die ff niet irritant was haha, mafkees!! ;) toen ben ik maar met sporen gaan rijden. Maar nu ben ik gestopt met wedstrijden ( ben nu M2+8 ) en nu rij ik gewoon weer zonder sporen :P

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 17:58

Ik vind dat je als ruiter pas met sporen kunt gaan rijden wanneer je een dusdanige beenligging hebt, dat je je paard
niet irriteerd met de sporen.

Ik weet van mezelf dat ik een rustige beenligging heb, rijd dan ook met wieltje (wel de botte)!!
Dit omdat mijn paard er echt niks om geeft wanneer ik hem aanspoor om iets te doen wanneer ik zonder rijd.

Ik vind sporen ten eerste onnodig voor de mensen die er NIET mee om kunnen gaan en hen paard hierdoor dus of
pijn doen, of constant irriteren.

Ik ben ht ook met de meeste eens, een paard wat loopt zonder zweep of spoor, geeft een relaxend en fijn beeld!
Hiermee kan ik helemaal instemmen.
Wanneer ik een paard zou rijden, waarbij ik geen spoor nodig had, zou ik deze ook niet voor de leukig heid aandoen.
Het geeft zo'n fijn en relaxd beeld wanneer je zonder hulpmiddelen je paard lekker aan het werk kunt zetten.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 18:10

Ik rijd alleen op springwedstrijden met spoortjes. Gewoon knopspoortjes, meer om haar goed op te laten letten en dat ze er over gaat.

In de trainingen heb ik nooit spoortjes ogehad.

En ik heb 1x spoortjes omgehad naar het duin toe omdat ze opeens elke keer als ik richting duin ging, ging steigeren-bokken-half sloot in gaan enzo.., 1x spoortje omgehad & even spoortje erin en het was over.. eigenwijs..

anneo3o

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 20:36

gewoon niet :D

Black_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 23:06

ik rijdt nooit met sporen .. ik zou zelf alleen sporen gebruiken als het paard niet goed aan de hulpen is. of als je in de hogere sport rijdt en je dus heel veel hulpen moet geven met je benen,.

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 23:11

ik rijd met sporen omdat mijn paard niet goed wijkt voor druk. met de sporen verfijnen we de hulp, waar door hij wel gaat wijken voor druk.
zo dra hij dat onder de knie heeft bouwen we het weer af en gaan we weer zonder sporen rijden.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 23:11

ik rijd ook niet met sporen,gef mij maar een dressuur zweepje om vast te houden dat is al voldoende.
ik denk als ik sporen op mijn paard ga gebruiken dat ga vliegen,zij is heel erg gevoelig.

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 23:18

Toen ik op de manegepaarden reed, reed ik met sporen. Voor sommigge omdat, zoals boven al geschreven is, je anders blijft schoppen om je paard vooruit te krijgen.

Maar sinds een paar maanden heb ik een ander paard waar ik ook nu mee op de manege rijd. Ik begon gewoon zonder sporen te rijden, omdat hij nog erg jong is en gevoelig genoeg is voor mijn hulpen. De instructeur waarvan ik les kreeg, zei dat ik met sporen moest gaan rijden, maar dat ben ik niet gaan doen.
Hij is nog jong en we moeten elkaar nog goed leren kennen. Ik zit daarom ook nog niet zo stevig op hem. Daarom wil ik nog niet met sporen rijden en niet omdat hij nog goed genoeg reageert op mijn hulpen. Dat wil ik niet gaan verpesten!

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 23:23

Ik rij met mijn Haflinger voornamelijk recreatief, en dan rij ik gewoon zonder sporen, alleen met zweep. Zo af en toe heb ik dressuurles (ong. B niveau) en dan rij ik wel met sporen sinds een tijdje, dit zijn gewoon hele simpele, vriendelijke stompe knopsporen. Hier rij ik mee omdat ik dan net iets scherpere beenhulpen kan geven wat het rijden voor mij en mijn paard dan net wat makkelijker maakt. Als ik zonder sporen dressuur dan kost het veel meer ''moeite'' en het resultaat is dan eigenlijk ook minder. Maar met buiten rijden heb ik ze niet nodig, dan loopt hij al voorwaarts genoeg op een normale beenhulp of evt. een tikje.

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 00:23

Ik rijd af en toe met zo'n klein stomp knopspoortje als we aan de zijgangen gaan werken ed. En dan inderdaad om het te verfijnen :j

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 00:30

Mijn paard liep verschrikkelijk door mijn binnenbeen heen, dat is nu wel minder geworden maar ik heb mijn sporen wel gewoon nog om.
Als ik mijn hakken goed uitdruk merkt hij niets van die sporen, en kan ik gewoon mijn kuithulpen gebruiken

xelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 00:35

ik rij eigenlijk altijd met sporen!
niet omdat ze niet goed voorwaarts zijn, maar gewoon om de hulpen te verfijnen.
ik vindt niet dat je bij manegepaarden sporen moet gebruiken, lijkt me slecht voor die ponys als er een wel met sporen op rijdt die er dan waarschijnlijk ook nog niks mee kan. maarja dat is iedereen zn eigen beslissing.

petroushka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 15:05

Ik rij nooit met sporen, ik vind het belangrijk om ze eerst normaal aan het been te hebben voordat je er mee bezig gaat om met sporen te rijden. Ik vind het overbodig. Ik ben het eens met xelmo dat op manegepaarden sporen al helemaal niet gebruikt moeten worden, dan is het einde toch zeker zoek?

marisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 17:59

jaaaa idd

x_Anouk_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 19:05

Op mijn verzorgpaarden rijd ik zonder, af en toe wil ik er nog wel eens knopjes bijpakken aangezien mijn verzorgpaard ook de helft van het jaar getraind is bij en dressuurstal en daar werd ze met sporen gereden. Dus als ze mijn been niet helemaal begrijpt wil ik ze er wel eens bijpakken voor de verfijning, dan snapt ze het meteen. Maar verder rijd ik altijd zonder.

Skyka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 19:10

Mijn eigen paard rijd ik zonder sporen. Zij staat lekker aan mijn been en tot nu toe zijn we dus nog geen spoortje nodig. Wellicht als ons niveau wat hoger wordt en we gaan verfijnen het spoortje er wel bij moet af en toe, maar dat verwacht ik tot nu toe nog niet.

Het paard dat ik hiervoor reed was aardig lui. Thuis reed ik zonder spoor, op wedstrijd met. Dan reageerde hij net wat vlugger en zag het er allemaal wat netter uit.

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 10:58

Wij hebben trouwens een lesstal thuis, en er wordt geen 1 paard of pony gereden met spoortjes.
Vind dat niet kunnen, is niet eerlijk voor de dieren en de ruiters doen hun best, maar hebben soms moeite hun been stil te houden.

angelalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 19:23

heel vaak gebruik ik mijn sporen niet!
Maar soms als ik echt ga trainen, met mijn paard doe ik min sporen wel eens om.

Valerie_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 20:02

Ik rij mijn paard zonder sporen omdat het bij haar gewoon niet nodig is want ze reageert netjes op mijn hulpen. :)

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 21:07

Heb vandaag toevallig voor het eerst met spoor gereden. Had priveles en dametje liep enorm door mijn rechterbinnenbeen heen. Van intructrice haar spoortjes omgekregen (net geen kinderspoor) en daar had Cassie meteen respect voor. Rest van de les heeeerlijk kunnen rijden. Merk ook dat je meteen heel bewust wordt van je beenhulp.

In een half uur de spoor misschien twee keer gebruikt, lijkt mij geen probleem. Voorwaarts is sowieso geen probleem, alleen gebruikt voor buiging om binnenbeen (dat van mij) en om binnenachterbeen (van het paard) te activeren