De 'Hollandsche school' wat is dat ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 12:09

Bandida schreef:
zipje71 schreef:
Maar er zijn al zo veel Topics over HS. Waar een willekeurig topic ook mee begint het eindigt vaak in een discussie over HS.

Dat geeft alleen maar aan dat het verschil in denken over wat kan en wat niet (meer) kan meer uitgesproken wordt, en er dus discussie nodig is om de verschuiving in normen weer duidelijk te hebben.

Ja en dan blijft dus de vraag, waarom steeds weer over HS beginnen terwijl er nog genoeg andere misstanden zijn? Of heeft het dan toch met Sjef en Anky te maken, lekker makkelijk die zullen hier toch nioet antwoorden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 12:11

FaberSmid schreef:
Kunnen de paarden zich verdedigen?

Nee, maar er zijn genoeg partijen op internet (als blijkt!) die de paarden verdedigen... :+

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 12:12

FaberSmid schreef:
Dus ik kan geen beeld vormen, hoe u zich nu laat leren kennen?

In real life, je kan iemand niet leren kennen via internet.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 12:12

zipje71 schreef:
FaberSmid schreef:
U weet toch wel het verschil tussen die stress van een paard met hyperflexi en een hond die apporteren wil? Bent u bekend met honden, die ter plekke flauw vallen?

Honden kunnen dagen na stressverhogend incident nog zoveel stress hebben dat zij bijv.uit kunnen vallen naar bijv.kinderen, iets wat zij wellicht normaliter nooit zouden doen.
Je moet honden en paarden niet vergelijken. Totaal andere dieren.
En waarom zou stress bij een paard erger zijn danbij een hond?

U weet dus niet het verschil, tussen positieve en negatieve stress? Opgewondenheid en angst? Genot en pijn?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 12:13

FaberSmid schreef:
Janine1990 schreef:
Die prikband bij honden is een stuk vriendelijker dan een reguliere sjorketting. Maar dat wil men ook niet zien. Vergelijk het met de wielspoor en de gewone spoor. De eerste richt veel minder schade aan bij goed gebruik... :)

Overigens doen honden ook gewoon mee in een circus, dus paard of hond, het is beide raar. Als we het dan toch over het circus hebben...

Die onzin hoeft u mij niet wijs proberen te maken. Ik heb van alle marteltuigen de wantoestanden gezien. Sjorketting met stikkende hond, prikband met geperforeerde hond, teletac met spastischw hond, veldtelefoon (stroom) met geëlektrocuteerde hond. Ik heb ook zat "geleiders" gegrepen zien worden door hun eigen honden of anderen honden, gericht en ongelukjes. Minder schade? De schade richt de mens toe door middel van marteltuigen. Omdat ze het persoonlijk alleen niet kunnen redden. Hoeveel honden en paarden "verdwijnen", hoeveel honden en paarden redden de africhting, hoeveel honden en paarden kunnen hun dienst hun gehele leven draaien?

Hier zwijgt u maar wijs over.

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 12:13

Janine1990 schreef:
FaberSmid schreef:

Nee, maar er zijn genoeg partijen op internet (als blijkt!) die de paarden verdedigen... :+

Ja op het internet! Als ze de kans krigen om Anky of sjef kritische vragen te stellen zijn ze in geen velden of wegen te bekennen. Die discussie is al eerder gevoerd. FS beslaat ook gewoon de paarden van zijn klanten die HS toepassen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 12:15

Janine1990 schreef:
FaberSmid schreef:

Hebben de paarden daar geen recht op, kunt u uw gelofte aan de paarden en paardensport?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 12:16

Janine1990 schreef:
FaberSmid schreef:
Dus ik kan geen beeld vormen, hoe u zich nu laat leren kennen?

Maakt dat de kat wijs, u doet zich als een valse kat voor en ga er van uit dat u dat niet bent. Al schrijft u zelf het tegendeel, dat u wel een valse kat bent?

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 12:16

FaberSmid schreef:
U weet toch wel het verschil tussen die stress van een paard met hyperflexi en een hond die apporteren wil? Bent u bekend met honden, die ter plekke flauw vallen?

Honden kunnen dagen na stressverhogend incident nog zoveel stress hebben dat zij bijv.uit kunnen vallen naar bijv.kinderen, iets wat zij wellicht normaliter nooit zouden doen.
Je moet honden en paarden niet vergelijken. Totaal andere dieren.
En waarom zou stress bij een paard erger zijn danbij een hond?[/quote]

U weet dus niet het verschil, tussen positieve en negatieve stress? Opgewondenheid en angst? Genot en pijn?[/quotE)

Dat weet ik wel! Maar positieve stress is alleen positief in noodsituaties. De stress die een hond opbouwt in spelletjes die wij leuk vinden is meestal negatief. En nee dat heb ik niet zelf verzonnen. Lees maar eens de boeken van Turid Rugaas

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 12:21

Citaat:
Waarom moeten mensen die zich zorgen maken over welzijn van dieren en het wangedrag van anderen (mensen) zich altijd verdedigen?

Is dit een rare vraag ?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 12:24

FaberSmid schreef:
FaberSmid schreef:
Die onzin hoeft u mij niet wijs proberen te maken. Ik heb van alle marteltuigen de wantoestanden gezien. Sjorketting met stikkende hond, prikband met geperforeerde hond, teletac met spastischw hond, veldtelefoon (stroom) met geëlektrocuteerde hond. Ik heb ook zat "geleiders" gegrepen zien worden door hun eigen honden of anderen honden, gericht en ongelukjes. Minder schade? De schade richt de mens toe door middel van marteltuigen. Omdat ze het persoonlijk alleen niet kunnen redden. Hoeveel honden en paarden "verdwijnen", hoeveel honden en paarden redden de africhting, hoeveel honden en paarden kunnen hun dienst hun gehele leven draaien?

Hier zwijgt u maar wijs over.

Ik heb gelukkig meer te doen dan de hele dag op bokt hangen, dus hier heb ik overheen gelezen.
Omdat je er zo nadrukkelijk om vraagt, zal ik toch even reageren.

Nu gaan we de hond weer met het paard vergelijken, zoals ik het lees (zal het wel weer hélemaal fout hebben) denk jij dat in de dressuur ook martelwerktuigen gebruikt worden?
Nou, zo zwartgallig zie ik het niet in.
Onze hond is niet naar een cursus geweest, maar luistert geweldig, complimenten en gehoord dat we hem naar een politieopleiding moesten sturen. Nouja, het was onze hond, dus dat deden we maar niet.
Maar hij is wel het voorbeeld van een liefdevol tehuis met een liefdevolle, doch consequente opleiding!!!
En vaak vergeet met dat laatste, dieren blijven dieren, daar moet je consequent mee omgaan.
Ik zie dus niet echt de toevoeging van je post, aangezien ik neit zo zwartgallig kan kijken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 12:25

FaberSmid schreef:
Janine1990 schreef:

Hebben de paarden daar geen recht op, kunt u uw gelofte aan de paarden en paardensport?

Ik zeg niet dat de paarden daar geen recht op hebben, of wel soms?
Het tweede gedeelte van de zin begrijp ik niet helemaal, kunnen of kennen???????????????????? Wezenlijk verschil in de hedendaagse Nederlandse taal, sorry

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 12:27

zipje71 schreef:
Ja en dan blijft dus de vraag, waarom steeds weer over HS beginnen terwijl er nog genoeg andere misstanden zijn? Of heeft het dan toch met Sjef en Anky te maken, lekker makkelijk die zullen hier toch nioet antwoorden.

Nee, beeldvorming.. ik had het toch al eerder over de kracht van beelden in de verandering van normen en waarden?
Dit is wat je krijgt als je veel op de televisie wil zijn. Dressuur is nu eenmaal de paardensport die het meest in beeld is in Nederland. En Anky en Sjef hebben daarin een hoge symboolwaarde.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 12:28

FaberSmid schreef:
Janine1990 schreef:

Maakt dat de kat wijs, u doet zich als een valse kat voor en ga er van uit dat u dat niet bent. Al schrijft u zelf het tegendeel, dat u wel een valse kat bent?

Sorry, maar dit gaat wel héél offtopic.
Ik schilder mezelf maar af, zoals ik hier het gevoel krijg bekeken te worden.
Daar hoeft niemand mij naar te vragen, dat vullen jullie allemaal zelf maar in. :)

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 12:44

Bandida : Van harte, ik dacht al 5 december zal daarmee te maken hebben, weer wat geleerd.

FaberSmid: U gaat een beetje van het onderwerp van het topic af. Janine1990 verwoordt haar mening, en dat mag ze zonder meer doen.

Janie1990: In dit geval geef ik u helemaal gelijk.

Hopelijk kan er een zinnige discussie plaatsvinden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 12:47

Paardentango schreef:

Nee, dat is hopeloos helaas.
- er is geen gelijkwaardige kennisbasis
- er is een fundamenteel verschil in ethiek en daar is geen discussie over mogelijk

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 12:53

Huertecilla schreef:
Paardentango schreef:

Nee, dat is hopeloos helaas.
- er is geen gelijkwaardige kennisbasis
- er is een fundamenteel verschil in ethiek en daar is geen discussie over mogelijk

Dan stel ik voor dat alle dressuurprikkers en verdedigers van de 'Hollandsche School', zich (inclusief mijzelf) terugtrekken.
Kunnen jullie gezellig door discussieren...

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 12:59

Paardentango schreef:
Citaat:
Waarom moeten mensen die zich zorgen maken over welzijn van dieren en het wangedrag van anderen (mensen) zich altijd verdedigen?

Is dit een rare vraag ?

De vraag niet, wel dat u de vraag moet stellen. Het antwoord kan ook raar zijn.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 13:02

HC als uw stelling klopt getuigt dat niet echt van gelijkwaardigheid, en daar kan ik me niet in vinden.
In een volwassen discussie maakt het niet uit of iemand 6 of 60 is en of de achtergrond academi of kleuterschool heeft.

De grote overeenkomst is dat we allemaal gewoon mensen zijn die 'iets met paarden' hebben.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 13:05

Paardentango schreef:
Bandida : Van harte, ik dacht al 5 december zal daarmee te maken hebben, weer wat geleerd.

:D Dankje

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 13:06

Janine1990 schreef:
FaberSmid schreef:

Ik heb gelukkig meer te doen dan de hele dag op bokt hangen, dus hier heb ik overheen gelezen.
Omdat je er zo nadrukkelijk om vraagt, zal ik toch even reageren.

Natuurlijk een ander antwoord had ik niet verwacht.

Nu gaan we de hond weer met het paard vergelijken, zoals ik het lees (zal het wel weer hélemaal fout hebben) denk jij dat in de dressuur ook martelwerktuigen gebruikt worden?
Nou, zo zwartgallig zie ik het niet in.

U niet waarschijnlijk omdat u nog niet zo veel ervaring heeft. En dan niet alleen met dressuur, alle paardensporten, ook western. Bent u bekend met een halsriem met "spijkers", om het paard een lesje cutting te leren? Dat het paard tot bloedens toe zich kapot laat rijden? En mensen dan nog staan te klappen, hoe mooi cutting wel niet is om te zien? De wonden worden dan verzorgd, let wel de sporen gewist. En het paard krijgt zijn wel verdiende verzorging, zo slecht heeft het paard toch niet.

Onze hond is niet naar een cursus geweest, maar luistert geweldig, complimenten en gehoord dat we hem naar een politieopleiding moesten sturen. Nouja, het was onze hond, dus dat deden we maar niet.
Maar hij is wel het voorbeeld van een liefdevol tehuis met een liefdevolle, doch consequente opleiding!!!
En vaak vergeet met dat laatste, dieren blijven dieren, daar moet je consequent mee omgaan.
Ik zie dus niet echt de toevoeging van je post, aangezien ik neit zo zwartgallig kan kijken.

Wat weet u van het africhten van politiehonden af en wat voor hond schrijft u over? Maar dit is geen reactie te noemen, blijft u nog steeds bij uw mening dat prikbanden een welzijn voor de hond zijn?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 13:10

Janine1990 schreef:
FaberSmid schreef:

Ik zeg niet dat de paarden daar geen recht op hebben, of wel soms?
Het tweede gedeelte van de zin begrijp ik niet helemaal, kunnen of kennen???????????????????? Wezenlijk verschil in de hedendaagse Nederlandse taal, sorry

U schrijft veel, maar hoe u het ook schrijft het komt allemaal op hetzelfde neer. De mensen familie Janssen en hollandse school zijn volgens u slachtoffer. Maar de ware slachtoffers zijn de paarden.
Laten we het maar op de Nederlandse taal laten, ik ben meertalig opgevoed en met de ouderwetse Nederlandse taal. Al probeer ik hier redelijk modern te schrijven. Het gaat om beide, bent u bekend met uw gelofte aan de paarden en paardensport en kunt u zich aan uw gelofte houden. Wat de gelofte is hoef ik u niet wijs te maken, daar bent u vast wel bekend mee?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 13:15

Paardentango schreef:
HC als uw stelling klopt getuigt dat niet echt van gelijkwaardigheid, en daar kan ik me niet in vinden.
In een volwassen discussie maakt het niet uit of iemand 6 of 60 is en of de achtergrond academi of kleuterschool heeft.

De grote overeenkomst is dat we allemaal gewoon mensen zijn die 'iets met paarden' hebben.

Het spijt me, maar het is niet mogelijk over trainingsmethodes te discussieëren zonder basis van kennis van gedragsleer, zonder kennis van zaken.
Wetenschap is maar theorie, doch in de praktijk laat niemand diens paarden op de Maasvlakte los om te bewijzen dat het zelf aan komt rennen om het bit aan te nemen voor een sessie Hollandse School :P
Dit in tegenstelling tot de keffende witte haarballen zodra ze een flyball-apparaat dénken te zien.

Het spijt me, ik ga wat nuttigs doen met mijn paarden. Stukje wandelen of zo....
http://www.mijnalbum.nl/Foto-JOZVSZCT.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-JKWMN8KA.jpg

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 13:19

Mijn hond is een kruizing, golden retriever x canadese herder. Ik weet niets van politiehonden af, maar de trainer uit ons dorp wellicht wel... :+

Kennen en kunnen is al jaren een verschil.

Ik heb geen flauw idee wat de gelofte is, maar ik geloof dat iedereen zijn eigen gelofte aflegt naar zijn/haar paard toe.

Ik zeg niet dat Sjef en Anky het slachtoffer zijn, ik ben alleen van mening dat je niet over dingen moet praten waar je niets van af weet. En als je er iets mee wilt doen, je naar de bron moet gaan.

Maargoed, wie ben ik? Een simpel pennymeisje van 19 met geen enkele snars verstand van paarden. Ik heb niet eens een eigen paard :oo Ik denk dat ik mijn mening maar niet moet geven en gewoon mijn verzorgpownies moet gaan borstelen en er mee moet gaan wandelen. Ohja, ik zal niet vergeten een rol snoep mee te nemen om de pownies te verwennen :)
Wat mijn echte leven inhoudt, doet er weinig toe hier op bokt. Ik heb toch een EQ van 87, omdat mijn mening is dat je niet moet praten over dingen waarvan je het fijne niet weet.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 13:25

Iedereen moet een normale discussie kunnen voeren, daar zijn we mens voor.

Ik heb er in ieder geval een enorme hekel aan als men zich opwerpt als 'de wijze', vooral omdat de èchte wijsheid al helemaal niet zit in gedragsleerdingen. Echte wijsheid zit in iemand zelf en heeft o.a. te maken met respectvol naar anderen kunnen zijn.

Is mijn mening.