Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Cassidy schreef:Iemand die paarden inrijdt, heeft er ongeveer 100 nodig voordat hij een beetje doorheeft waar hij echt mee bezig is. Voordat hij een beetje doorheeft wat hij kan doen en wat de problemen zijn die je kunt tegenkomen. Alle aantallen die daaronder zitten zijn in mijn ogen niet relevant...
Cassidy schreef:Als die argumenten dat de profs het ook een keertje hebben moeten leren slaan in mijn ogen kant nog wal. Hoeveel profs zijn er? En hoeveel mensen die denken het zelf te kunnen (en het helaas ook zelf doen)? Echt goed zadelmak maken kun je pas als er een paar 100 gedaan hebt, en dan nog is ieder paard anders. Verkeerde dingen zijn net zo makkelijk aangeleerd dan de goede dingen, maar eenmaal geleerde dingen afleren gaat heel moeilijk. Iedere prof zal in het verleden met paarden die hij zadelmak heeft gemaakt ook zijn fouten hebben gemaakt. Iedere jongvolwassene die hetzelfde doet, maakt dezelfde of vergelijkbare fouten. Als ik mijn paard door iemand wil laten inrijden, dan kies ik voor een persoon die de meest voor de hand liggende fouten al heeft gemaakt, en de meeste problemen die je tegen kunt komen al eens in handen heeft gehad. Mijn paard hoeft dan geen proefkonijn te zijn. Wat een ander doet (om wat voor reden ook, maar negen van de tien keer is het een financiele reden) mag hij helemaal zelf weten. Ik ben alleen van mening dat je de toekomst voor een paard zoveel beter maakt als hij een goede en degelijke opleiding heeft gehad.
Ik maak een duidelijk onderscheid tussen zadelmak maken, en doorrijden. Zadelmak maken is in mijn ogen, en even heel oneerbiedig geformuleerd: zadel op, gewicht van de ruiter in het zadel en stuur en rem erop zetten. Je kunt bokkers tegenkomen, maar ook paarden die niet zoveel problemen hebben met de eerste paar keren dat ruitergewicht in het zadel. De echte problemen komen dan pas als het paard zijn balans gevonden heeft, met ruitergewicht in het zadel. Of dat de ruiter gaandeweg meer gaat vragen, en dan als reactie "nee" krijgt van het paard. En ook die situaties moet je aankunnen, bokken moet je uit kunnen zitten, en als het nodig is, moet er even geknokt worden en kunnen worden. Iemand die geen ervaring heeft met het beleren en zadelmak maken van het paard, heeft dat soort kennis niet in huis.
Ja, maar het gaat zo goed, hoor ik dan. Jawel, voor het oog misschien wel, maar sommige dingen kun je niet zien, die moet je voelen. En iemand die 1 of 2 paardjes heeft ingereden, kan die dat voelen? Iemand die goed is in het doorrijden van een paard naar de Z en hoger, is niet altijd de meest aangewezen persoon om een paard zadelmak te maken.
Paarden beleren onder begeleiding wordt hier op bokt wel vaker geroepen als de ultieme manier om je paard te beleren. Maar hoe vaak is die begeleiding aanwezig als jij dat paard pakt om te rijden? Is hij er echt iedere keer bij? Één sessie waarin je een probleem tegenkomt dat jij niet op kunt lossen, één sessie dat het paard de baas is, en het is gebeurd. Je kunt niet zomaar afstappen, paard wegzetten, een boek ter hand nemen of je instructie bellen hoe je dit op zou moeten lossen. Als je iets tegenkomt moet je dat meteen en ter plekke op kunnen lossen. Hoeveel mensen die nog niet zoveel ervaring hebben, kunnen dat? Dan wordt er achteraf de prof erbij gehaald die soms wat harder in moet grijpen dan nodig was geweest. Als hij het paard groen in handen had gekregen en niet eerst dingen had moeten oplossen die anderen door maar wat aan te klooien erin hebben gereden, kan het negen van de tien keer zonder knokwerk.
Even statistisch gezien. Je hebt een tiental profs die het moeten leren. Je hebt een miljoen recreatieruiters die het ook willen leren. Iedereen die het moet leren maakt fouten. Hoeveel paarden denk je dat die miljoen recreatieruiters met inrijambitie gaan verslijten voordat ze het een beetje onder de knie krijgen, en hoeveel paarden denk je dat die recreatieruiters in hun ruitercarriere in handen krijgen? En hoeveel paarden krijgen die profs in handen? Van hoeveel fouten die een prof maakt zal hij leren? Hoeveel paarden krijgen de recreatieruiters in handen om ueberhaupt fouten op te kunnen maken, zijn er dan paarden die volgen die profiteren van de fouten die eerder zijn gemaakt?
Het argument om iedere recreatieruiter te stimuleren om het vooral zelf maar te gaan doen, omdat ook een prof fouten maakt en het ooit heeft moeten leren, houdt in mijn ogen geen steek. Een prof zal een leerproces door moeten maken om een vak te moeten leren. Zoals een metselaar en een timmerman een traject door moeten om een echt vakman te worden. Dat er allerlei DHZ-ers ook ambitie hebben om lekker te klussen maakt ze nog geen vakman. Een plankje dat je verkeerd zaagt, een wc die je verkeerd installeerd, verkeerd behangplaksel bij het behangen: kost een hoop irritatie, en misschien geld. Maar een paard is een levend wezen. Je kunt hem niet gewoon resetten zoals je dat met een computer doet. Geen schijf wissen omdat je verkeerd hebt geinstalleerd. En daar zit hem nou net het verschil.
Equidea schreef:Een hoop pubers zijn door de leeftijd nog erg naief en denken het wel even te kunnen. Dat beperkt hen om verder na te denken over de volgende stap, dat weerhoud hen ervan om bij elke huidige stap te denken hoe ze het beter hadden kunnen doen.
Cassidy schreef:Ervaring maakt helemaal niets uit. Leeftijd maakt niets uit. Het is de dosis lef die een ruiter heeft, de durf om over grenzen heen te gaan, van jezelf en die van het paard. Ik weet van 14 jarige ruiters die in hun broek schijten bij ieder onverwachtte beweging die een paard maakt. En ik ken oudere ruiters die niet zo snel onder de indruk zijn en het paard wel een stapje verder kunnen brengen....
Bomba schreef:Maar ditzelfde verhaal kan zich ook voordoen bij volwassen met geen ervaring die een jong paard willen opleiden. Ook dat kan problemen veroorzaken, maar die mensen zijn volwassen en weten als het goed is welke keuze ze maken.
Manegepaard schreef:Een puber kan geen paard opleiden omdat zij/hij niet sterk genoeg is, fysiek en lichamelijk. Er zijn natuurlijk pubers die het wel aankunnen, maar over het algemeen moet je het overlaten aan volwassenen. Pubers zijn stronteigenwijs, de paarden ook. Door die eigenwijsiteit vergeten ze vaak dat het opleiden van een paard gedult en tijd nodig heeft.
Ik kan het weten, ben zelf een stronteigenwijze puber
superwoman schreef:Manegepaard schreef:Een puber kan geen paard opleiden omdat zij/hij Piet sterk genoeg is, fysiek en lichamelijk. Er zijn natuurlijk pubers die het wel aankunnen, maar over het algemeen moet je het overlaten aan volwassenen. Pubers zijn stronteigenwijs, de paarden ook. Door die eigenwijsiteit vergeten ze vaak dat het opleiden van een paard gedult en tijd nodig heeft.
Ik kan het weten, ben zelf een stronteigenwijze puber
En zonder de juiste kennis - sterk hoef je namelijk Piet te zijn, maar wel handig en wéten hoe je moet reageren direct als het paard. Paarden zijn ook Piet stront-eigenwijs, maar reageren gewoon op de begeleider.
Iig heb je wel zelfkennis
Johanna59 schreef:Hele topic doorgelezen. Geloof er echt geen barst van dat de pubers hierboven daadwerkelijk paarden hebben zadelmak gemaakt. Dit houdt namelijk in, dat na hun werk iemand anders er eigenlijk zo op kan stappen.
Je hebt geen ervaring genoeg. Bestaat niet. Genoemde pubers hebben ouders van niks, als ze toelaten dat hun kinderen op onbeleerde paarden zitten.
Zadelmak maken moet een prof doen. Punt.
Het is vaak levensgevaarlijk werk. Pubers. Een hele dikke duim hebben ze. Van het voorjaar moeten er weer enkele dan drie jarige zadelmak gemaakt worden. Ik zie ze er al naast staan, soms kan je er haast niet opkomen, voet in de beugel, staan in de beugel en zo'n paard maar gek doen. Ja hoor. Het idee alleen al. Ze worden door zulke kinderen alleen maar verprutst.
Er is toch ook een meisje dat solo wil zeilen? Een kind. Met jaaaaaren ervaring................Net zo een lacher. Nee kids, sommige dingen moet je helaas aan mensen met ervaring, lees: tevens ouder, overlaten.
Bomba, je hebt groot gelijk.Maar jij spreekt uit professionaliteit, de meeste mensen die hier reageren zijn hobby ruiters.
ilse86 schreef:Ben geen prof, wel eens een paard ingereden. Kost m.i. teveel tijd, inspanning, geduld en ontspanning om t door een "puber" te laten doen. Tuurlijk zijn er uitzonderingen van mensen die al op zeer jonge leeftijd (internationale) topsport bedrijven en op hun beurt weer worden begeleid door profs, maar ik vermoed dat die niet op dit forum zitten.
Bomba schreef:Ik weet wat inrijden en doorrijden is, dat hoef je me absoluut niet te gaan uitleggen. Het gaat hier om het opleiden van een paard. Het opleiden begint vanaf het moment dat je er voor de eerste keer op stapt, tot aan de laatste keer dat je er af stapt. Opleiden doe je het hele leven van een paard lang en daar behoord zadelmak maken ook bij.
Hartstikke prachtig hoe je het inrijden uitlegt als het volgens jou gewoon een kwestie van bokken en steigeren uit kunnen zitten en gas, stuur en rem er op zetten is, zijn we uitgediscussieerd. Dan weet ik meer dan genoeg!
Doorrijden is overigens niet alleen het aanleren van kunstjes, wat dacht je van het bijbrengen van ontspanning, takt, balans, schwung, aanleuning et cetera!. Het is zwaar duidelijk dat je niet begrijpt wat er allemaal komt kijken bij de opleiding van een paard.
Jolliegirl schreef:Ik heb het doorgelezen. ben het er grotendeels wel mee eens!
maar ik ben van mening dat ik mij prima kan redden met de paarden hier.
ze gaan het Z niet in.. ze gaan neit springen, neit dressuur..
ontspannen in balans door de bak en door het bos.. dat is alles wat ik vraag. dan staan ze een week stil, dan gaan ze weer 2 dagen mee naar het bos...
en ik heb er wel eens één weggezet toen het ''slecht'' ging.. huppa 't land weer in, probeer het een week later nog wel een keer..
en kijk nu... dier is notabene onder het zadel... loop haar rondje door de bak... gaat binnekort mee het bos is... loopt op eigen benen, loopt recht, kent de hulpen van het stelling aannemen,zijwaartse druk(wat ik haar nooit geleerd heb trouwens.. dit heeft ze zelf uitgevonden)
ik kan begrijpen als je dit als werk gaat doen, of vóór iemand anders... dat je dan ervaren meot zijn jaabsoluut!! en dan neit 10 paarden, niet 20, nee wel meer....
Maar ervaring opdoen begint áltijd ergens
het laatste stukje ben ik eht wel volkomen mee eens!absoluut gelijk!!
Equidea schreef:Ik denk dat er best pubers zijn die dat zullen kunnen. Maar dat zullen absoluut uitzonderingen op de regel zijn.
Je kunt een hoop ervaring hebben, maar dan heb je nog verstand en inzicht nodig. En dat kun je niet leren, dat moet je gewoon hebben.
Een hoop pubers zijn door de leeftijd nog erg naief en denken het wel even te kunnen. Dat beperkt hen om verder na te denken over de volgende stap, dat weerhoud hen ervan om bij elke huidige stap te denken hoe ze het beter hadden kunnen doen.
En dat zorgt er al helemaal voor, dat je eventuele fouten wel even denkt op te lossen.
Kortom, een hoop pubers overschatten zich. Dit hoort bij de leeftijd.
Je moet het juist hebben van de pubers die denken, zal ik dit wel aankunnen? De mensen die nadenken hoe ze iets aanpakken voordat ze het doen, en de mensen die het verstand en lef hebben om fouten toe te geven voordat het te laat is.
Overigens geld dit voor iedereen, niet alleen voor pubers.
Zag van de week nog een duidelijk topic van een 20 jarige voorbij komen...
Ik vind het ook zo mooi om te lezen, dat het veelal 'de pubers' zijn, die deze discussie zien als iets dat geen ondergrond heeft, dat niet waar is.
Ook dat is jezelf overschatten. Wedden dat diezelfde mensen een hele andere mening hebben over een aantal jaar...