waarom kan een PUBER geen paard opleiden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 00:46

@ Bomba, zou je zo goed willen zijn om de eerdere berichten die ik heb geplaatst door te gaan lezen? Inclusief de links naar eerdere topics? Misschien wordt een en ander duidelijk, zo niet, hoor ik het graag van je zodat je eventuele hiaten in je kennis en begrip kunt invullen...

Jolliegirl

Re: waarom kan een PUBER geen paard opleiden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 00:49

Ik ben inmiddels 20.
Nu 3 paarden beleerd - ingereden..

hulp? ja de eigenarese om ze vast te houden als ik erop ging.
de rest heb ik zelf uitgezocht...

Enigste ervaring die ik had, was van een handelstal waar ik 2 jonge paarden reed... meer niet..
is allemaal prima gegaan...en een puber ben ik zeker :P

ga het topic morgen wel even verder lezen ! :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 00:51

Iemand die paarden inrijdt, heeft er ongeveer 100 nodig voordat hij een beetje doorheeft waar hij echt mee bezig is. Voordat hij een beetje doorheeft wat hij kan doen en wat de problemen zijn die je kunt tegenkomen. Alle aantallen die daaronder zitten zijn in mijn ogen niet relevant...

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 00:53

Cassidy schreef:
Iemand die paarden inrijdt, heeft er ongeveer 100 nodig voordat hij een beetje doorheeft waar hij echt mee bezig is. Voordat hij een beetje doorheeft wat hij kan doen en wat de problemen zijn die je kunt tegenkomen. Alle aantallen die daaronder zitten zijn in mijn ogen niet relevant...

En een moet de eerste van de 100 zijn.
Wat vind jij de geschikte ervaring hiervoor?"
Hoe lang iemand rijd heeft natuurlijk niet alles te maken met hoe iemand rijd.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 00:53

Nja ik krijg geen 100 paarden onder mn kont :=
Maarja ik red me prima met deze paarden.
enkel de 11 die hier staan ;)
waarvan nog 2 niet ruitermak.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 00:55

Voor het gemak nogmaals een quote uit een eerder topic over het zadelmak maken van paarden en het aantal paarden dat nodig is om een beetje beslagen ten ijs te komen: Ik zou het zeer weten te waarderen als jullie dit even aandachtig zouden willen doorlezen. Als jullie het niet met me eens zijn, hoor ik dat - na het lezen van deze epistels - graag.

Cassidy schreef:
Als die argumenten dat de profs het ook een keertje hebben moeten leren slaan in mijn ogen kant nog wal. Hoeveel profs zijn er? En hoeveel mensen die denken het zelf te kunnen (en het helaas ook zelf doen)? Echt goed zadelmak maken kun je pas als er een paar 100 gedaan hebt, en dan nog is ieder paard anders. Verkeerde dingen zijn net zo makkelijk aangeleerd dan de goede dingen, maar eenmaal geleerde dingen afleren gaat heel moeilijk. Iedere prof zal in het verleden met paarden die hij zadelmak heeft gemaakt ook zijn fouten hebben gemaakt. Iedere jongvolwassene die hetzelfde doet, maakt dezelfde of vergelijkbare fouten. Als ik mijn paard door iemand wil laten inrijden, dan kies ik voor een persoon die de meest voor de hand liggende fouten al heeft gemaakt, en de meeste problemen die je tegen kunt komen al eens in handen heeft gehad. Mijn paard hoeft dan geen proefkonijn te zijn. Wat een ander doet (om wat voor reden ook, maar negen van de tien keer is het een financiele reden) mag hij helemaal zelf weten. Ik ben alleen van mening dat je de toekomst voor een paard zoveel beter maakt als hij een goede en degelijke opleiding heeft gehad.

Ik maak een duidelijk onderscheid tussen zadelmak maken, en doorrijden. Zadelmak maken is in mijn ogen, en even heel oneerbiedig geformuleerd: zadel op, gewicht van de ruiter in het zadel en stuur en rem erop zetten. Je kunt bokkers tegenkomen, maar ook paarden die niet zoveel problemen hebben met de eerste paar keren dat ruitergewicht in het zadel. De echte problemen komen dan pas als het paard zijn balans gevonden heeft, met ruitergewicht in het zadel. Of dat de ruiter gaandeweg meer gaat vragen, en dan als reactie "nee" krijgt van het paard. En ook die situaties moet je aankunnen, bokken moet je uit kunnen zitten, en als het nodig is, moet er even geknokt worden en kunnen worden. Iemand die geen ervaring heeft met het beleren en zadelmak maken van het paard, heeft dat soort kennis niet in huis.

Ja, maar het gaat zo goed, hoor ik dan. Jawel, voor het oog misschien wel, maar sommige dingen kun je niet zien, die moet je voelen. En iemand die 1 of 2 paardjes heeft ingereden, kan die dat voelen? Iemand die goed is in het doorrijden van een paard naar de Z en hoger, is niet altijd de meest aangewezen persoon om een paard zadelmak te maken.

Paarden beleren onder begeleiding wordt hier op bokt wel vaker geroepen als de ultieme manier om je paard te beleren. Maar hoe vaak is die begeleiding aanwezig als jij dat paard pakt om te rijden? Is hij er echt iedere keer bij? Één sessie waarin je een probleem tegenkomt dat jij niet op kunt lossen, één sessie dat het paard de baas is, en het is gebeurd. Je kunt niet zomaar afstappen, paard wegzetten, een boek ter hand nemen of je instructie bellen hoe je dit op zou moeten lossen. Als je iets tegenkomt moet je dat meteen en ter plekke op kunnen lossen. Hoeveel mensen die nog niet zoveel ervaring hebben, kunnen dat? Dan wordt er achteraf de prof erbij gehaald die soms wat harder in moet grijpen dan nodig was geweest. Als hij het paard groen in handen had gekregen en niet eerst dingen had moeten oplossen die anderen door maar wat aan te klooien erin hebben gereden, kan het negen van de tien keer zonder knokwerk.

Even statistisch gezien. Je hebt een tiental profs die het moeten leren. Je hebt een miljoen recreatieruiters die het ook willen leren. Iedereen die het moet leren maakt fouten. Hoeveel paarden denk je dat die miljoen recreatieruiters met inrijambitie gaan verslijten voordat ze het een beetje onder de knie krijgen, en hoeveel paarden denk je dat die recreatieruiters in hun ruitercarriere in handen krijgen? En hoeveel paarden krijgen die profs in handen? Van hoeveel fouten die een prof maakt zal hij leren? Hoeveel paarden krijgen de recreatieruiters in handen om ueberhaupt fouten op te kunnen maken, zijn er dan paarden die volgen die profiteren van de fouten die eerder zijn gemaakt?

Het argument om iedere recreatieruiter te stimuleren om het vooral zelf maar te gaan doen, omdat ook een prof fouten maakt en het ooit heeft moeten leren, houdt in mijn ogen geen steek. Een prof zal een leerproces door moeten maken om een vak te moeten leren. Zoals een metselaar en een timmerman een traject door moeten om een echt vakman te worden. Dat er allerlei DHZ-ers ook ambitie hebben om lekker te klussen maakt ze nog geen vakman. Een plankje dat je verkeerd zaagt, een wc die je verkeerd installeerd, verkeerd behangplaksel bij het behangen: kost een hoop irritatie, en misschien geld. Maar een paard is een levend wezen. Je kunt hem niet gewoon resetten zoals je dat met een computer doet. Geen schijf wissen omdat je verkeerd hebt geinstalleerd. En daar zit hem nou net het verschil.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 01:03

Ik heb het doorgelezen. ben het er grotendeels wel mee eens!
maar ik ben van mening dat ik mij prima kan redden met de paarden hier.
ze gaan het Z niet in.. ze gaan neit springen, neit dressuur..
ontspannen in balans door de bak en door het bos.. dat is alles wat ik vraag. dan staan ze een week stil, dan gaan ze weer 2 dagen mee naar het bos...
en ik heb er wel eens één weggezet toen het ''slecht'' ging.. huppa 't land weer in, probeer het een week later nog wel een keer..
en kijk nu... dier is notabene onder het zadel... loop haar rondje door de bak... gaat binnekort mee het bos is... loopt op eigen benen, loopt recht, kent de hulpen van het stelling aannemen,zijwaartse druk(wat ik haar nooit geleerd heb trouwens.. dit heeft ze zelf uitgevonden)

ik kan begrijpen als je dit als werk gaat doen, of vóór iemand anders... dat je dan ervaren meot zijn ja :j absoluut!! en dan neit 10 paarden, niet 20, nee wel meer....

Maar ervaring opdoen begint áltijd ergens :)

het laatste stukje ben ik eht wel volkomen mee eens! :) absoluut gelijk!!

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 01:05

Ik heb het aandachtig gelezen, maar ik ben niet van mening verrandert.
Ja, ik ben het eens met wat er staat.

Maar mijn begeleiding gaat er de eerste maand wel iedere keer bij zijn als ik er op ga.
En ik wil het uiteindelijk toch zelf leren. Ik heb genoeg paarden doorgereden, en daar natuurlijk ook problemen mee ondervonden.
Problemen zijn er om opgelost te worden, voorkomen zou beter zijn, maar niet altijd gangbaar.

Ik zou geen beter alternatief kunnen bedenken dan hoe ik het nu ga doen.
Ik vertrouw eerlijk gezegt niet zomaar mijn paard aan iedereen toe, en daarom vind ik africhtingsstallen verschrikkelijk.
Je moet je ervaring ergens beginnen, en uitbreiden.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 01:19

Ik denk dat er best pubers zijn die dat zullen kunnen. Maar dat zullen absoluut uitzonderingen op de regel zijn.

Je kunt een hoop ervaring hebben, maar dan heb je nog verstand en inzicht nodig. En dat kun je niet leren, dat moet je gewoon hebben.

Een hoop pubers zijn door de leeftijd nog erg naief en denken het wel even te kunnen. Dat beperkt hen om verder na te denken over de volgende stap, dat weerhoud hen ervan om bij elke huidige stap te denken hoe ze het beter hadden kunnen doen.
En dat zorgt er al helemaal voor, dat je eventuele fouten wel even denkt op te lossen.
Kortom, een hoop pubers overschatten zich. Dit hoort bij de leeftijd.

Je moet het juist hebben van de pubers die denken, zal ik dit wel aankunnen? De mensen die nadenken hoe ze iets aanpakken voordat ze het doen, en de mensen die het verstand en lef hebben om fouten toe te geven voordat het te laat is.

Overigens geld dit voor iedereen, niet alleen voor pubers.
Zag van de week nog een duidelijk topic van een 20 jarige voorbij komen...

Ik vind het ook zo mooi om te lezen, dat het veelal 'de pubers' zijn, die deze discussie zien als iets dat geen ondergrond heeft, dat niet waar is.
Ook dat is jezelf overschatten. Wedden dat diezelfde mensen een hele andere mening hebben over een aantal jaar... :)

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 01:29

Nadat ik een erg moeilijk paard gereden heb, is mijn ego een stuk ingedeukt om het zo maar te noemen.
Ik onderschat me eigen eerder dan overschat.
Ik heb ook lang moeten nadenken over de keuze om een jong paard te nemen (lees: 2jaar).
Ik heb nu nog 2 jaar om alles te regelen, en eventueel, als het tegen die tijd echt niet gaat lukken iemand anders met veel ervaring.
Ik sta open voor kritiek en commentaar, en ben bereid daar iets mee te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 12:22

Equidea schreef:
Een hoop pubers zijn door de leeftijd nog erg naief en denken het wel even te kunnen. Dat beperkt hen om verder na te denken over de volgende stap, dat weerhoud hen ervan om bij elke huidige stap te denken hoe ze het beter hadden kunnen doen.

En een paar stappen in het voren denken, dat is ook iets.....

Bedenken dat als je je been niet netjes op de singel houdt als je de voorwaartse hulp geeft, dat het dan wel heel lastig wordt om later de zijgangen te gaan aanleren. De "knopjes" er gelijk goed opzetten.

Iets wat verkeerd wordt aangeleerd is later echt heel moeilijk weer goed te krijgen.....

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 12:51

Cassidy, ik heb geen zin om terug te lezen. Ik reageerde op je onderstaande post, omdat ervaring en leeftijd duidelijk wel van toepassing is.

Cassidy schreef:
Ervaring maakt helemaal niets uit. Leeftijd maakt niets uit. Het is de dosis lef die een ruiter heeft, de durf om over grenzen heen te gaan, van jezelf en die van het paard. Ik weet van 14 jarige ruiters die in hun broek schijten bij ieder onverwachtte beweging die een paard maakt. En ik ken oudere ruiters die niet zo snel onder de indruk zijn en het paard wel een stapje verder kunnen brengen....

Een paard beleren en opleiden doe je niet alleen met een 'dosis lef'. Het opleiden van een paard is gecompliceerd en vergt heel veel tijd, aandacht en rijkunstig gevoel. De TS heeft dit topic geopend met de vraag waarom een puber geen paard op kan leiden. In mijn eerste post meldde ik al dat pubers daar te weinig ervaring en gevoel voor hebben. Dat is niet rot bedoeld. Wanneer een jong persoon zichzelf de tijd gunt om op een leerpaard gevoel voor paardrijden te ontwikkelen, is de kans op slagen veel en veel groter. Zoals ik al zei, kan de ruiter dan leren voelen hoe hij moet omgaan met een paard, wat wel of niet kan tijdens het rijden et cetera. Leerpaarden zijn ervoor om niet ervaren ruiters te begeleiden in het rijden. Wanneer een puber op een jong paard zal stappen, dan kan er van alles mis gaan. Gaat het jonge paard bijvoorbeeld bokken uit joligheid, dan weet een puber vaak niet hoe hij daar op moet reageren. Misschien geeft hij hem dan wel een ruk aan het bit, schopt of probeert het op een andere manier op te lossen. Dit kan tot onvoorziene reacties lijden, waar zowel het paard als de jonge ruiter schade aan kunnen over houden. Wanneer het paard op een foute manier teveel wordt gestoord in zijn lopen en als enigste uitweg steigeren ziet, zal de jonge ruiter niet weten wat hij hier aan moet doen. Misschien trekt hij het paard per ongeluk achterover, of de ruiter weet niet hoe hij zijn balans moet bewaren wat alle gevolgen van dien heeft. Dit soort voorvallen kunnen ernstige problemen veroorzaken. De ruiter durft misschien wel nooit meer op paard te stappen, en het paard eindigt vaak als een het welbekende 'probleempaard'.
Maar niet alleen zulk soort dingen kunnen zich voordoen, maar ook rijtechnische problemen. Weet een jonge ruiter hoe hij bij een jong paard takt behoudt? Hoe hij op aanleuning verkrijgt? Wanneer eenmaal iets fout is aangeleerd, is dat vrijwel nooit meer af te leren, of er gaan zeeën van tijd overheen. Instructeur erbij? Ja natuurlijk is dat beter, maar zal het helpen? Niet echt, want de ruiter rijdt vast niet iedere dag onder begeleiding.
Dan is er ook nog de factor die doorzettingsvermogen heet. Pubers zijn alles behalve stabiel van karakter. Komen ze een keer thuis van school en zijn ze boos om een laag cijfer voor een proefwerk, dan kunnen ze maar zo eens hun paard laten staan uit boosheid. Of hebben ze ruzie met hun ouders en willen ze uit principe niet meer rijden, dan blijft het paard weer een dag staan. Dat is absoluut niet bevorderlijk voor een jong paard.

Uiteraard zijn er uitzonderingen, jonge ruiters die over zo'n enorme dosis talent en doorzettingsvermogen die er alles aan doen om hun paard een zo goed mogelijke opleiding te bieden, dat kan zeker slagen. Maar ditzelfde verhaal kan zich ook voordoen bij volwassen met geen ervaring die een jong paard willen opleiden. Ook dat kan problemen veroorzaken, maar die mensen zijn volwassen en weten als het goed is welke keuze ze maken. Pubers zijn nog jong en moeten de gelegenheid krijgen om zich tot ruiters te ontwikkelen met gevoel, ontspanning en een goede basis. Het is niet eerlijk om een puber een jong paard voor te schotelen, ook al willen ze het graag. Er kan zoveel mis gaan, dat is gewoon zonde. Gun pubers gewoon een plezierige opleiding, zodat ze later met een goede basis kunnen beginnen aan het opleiden van een jong paard.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 13:38

Bomba schreef:
Maar ditzelfde verhaal kan zich ook voordoen bij volwassen met geen ervaring die een jong paard willen opleiden. Ook dat kan problemen veroorzaken, maar die mensen zijn volwassen en weten als het goed is welke keuze ze maken.

En helaas is dat niet altijd zo, want het zijn toch doorgaans volwassenen die 13 of 14 jarigen vragen om een dier in te rijden, omdat het ze veel geld scheelt. Kijk eens naar het gemiddelde topic hier op bokt waar de vraag gesteld wordt hoe je dat aan moet pakken, die kinderen zijn gevraagd en kopen de jonge dieren niet zelf. Ja, het scheelt de boer geld als er kinderen de paarden inrijden, ipv die prof. Ze zijn gratis, de ideale crash test dummies, gaat het goed dan gaat het goed, en gaat het niet goed komt er een ander (zowel paard als ruiter).

En niet iedereen die het eenmaal op een goed leerpaard heeft geleerd, die weet hoe een paard voelen kan als hij eenmaal goed is opgeleid, kan dit een jong paard ook leren. Met ervaring bedoel ik dan ook ervaring als ruiter, en niet ervaring met inrijden.

Dus een volwassen ruiter, met ZZ ervaring, is niet altijd de meest aangewezen persoon om een paard zadelmak te maken, hoe gevoelig hij ook kan zijn. En een ruiter die wel gevoel, lef heeft, met de bewegingen mee kan gaan zonder het paard te storen, maar nog geen deuk in een pakje boter kan rijden, kan de ideale match zijn voor een dergelijk jong dier.

Ik ben het met je eens dat pubers niet altijd de aangewezen personen zijn om een dier zadelmak te maken, maar dat zijn ook volwassenen niet. En ik ben het helemaal met je eens dat het zonde is van ieder (jong) paard dat het pech heeft om in handen te belanden van een niet kundig persoon. Een goede basis is de beste levensverzekering voor een dergelijk jong paard.

@ Bomba Ik zie overigens dat jij niet duidelijk onderscheid maakt tussen inrijden en doorrijden . Inrijden is: zadel erop, ruiter erop, eventuele bokken uit kunnen zitten zonder er meteen af te vallen of het dier te storen/achterover te trekken. Monteren van rem, gaspedaal en stuur. De belangrijkste persoon in deze fase is degene die naast het paard staat.
Doorrijden is de finesses bijbrengen. Zijgangen, verzamelen, you name it.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 14:38

Ik weet wat inrijden en doorrijden is, dat hoef je me absoluut niet te gaan uitleggen. Het gaat hier om het opleiden van een paard. Het opleiden begint vanaf het moment dat je er voor de eerste keer op stapt, tot aan de laatste keer dat je er af stapt. Opleiden doe je het hele leven van een paard lang en daar behoord zadelmak maken ook bij.
Hartstikke prachtig hoe je het inrijden uitlegt als het volgens jou gewoon een kwestie van bokken en steigeren uit kunnen zitten en gas, stuur en rem er op zetten is, zijn we uitgediscussieerd. Dan weet ik meer dan genoeg! :)

Doorrijden is overigens niet alleen het aanleren van kunstjes, wat dacht je van het bijbrengen van ontspanning, takt, balans, schwung, aanleuning et cetera! :D. Het is zwaar duidelijk dat je niet begrijpt wat er allemaal komt kijken bij de opleiding van een paard.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 14:57

Hele topic doorgelezen. Geloof er echt geen barst van dat de pubers hierboven daadwerkelijk paarden hebben zadelmak gemaakt. Dit houdt namelijk in, dat na hun werk iemand anders er eigenlijk zo op kan stappen.
Je hebt geen ervaring genoeg. Bestaat niet. Genoemde pubers hebben ouders van niks, als ze toelaten dat hun kinderen op onbeleerde paarden zitten.
Zadelmak maken moet een prof doen. Punt.
Het is vaak levensgevaarlijk werk. Pubers. Een hele dikke duim hebben ze. Van het voorjaar moeten er weer enkele dan drie jarige zadelmak gemaakt worden. Ik zie ze er al naast staan, soms kan je er haast niet opkomen, voet in de beugel, staan in de beugel en zo'n paard maar gek doen. Ja hoor. Het idee alleen al. Ze worden door zulke kinderen alleen maar verprutst.
Er is toch ook een meisje dat solo wil zeilen? Een kind. Met jaaaaaren ervaring................Net zo een lacher. Nee kids, sommige dingen moet je helaas aan mensen met ervaring, lees: tevens ouder, overlaten.
Bomba, je hebt groot gelijk.Maar jij spreekt uit professionaliteit, de meeste mensen die hier reageren zijn hobby ruiters.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 15:28

Een puber kan geen paard opleiden omdat zij/hij niet sterk genoeg is, fysiek en lichamelijk. Er zijn natuurlijk pubers die het wel aankunnen, maar over het algemeen moet je het overlaten aan volwassenen. Pubers zijn stronteigenwijs, de paarden ook. Door die eigenwijsiteit vergeten ze vaak dat het opleiden van een paard gedult en tijd nodig heeft.

Ik kan het weten, ben zelf een stronteigenwijze puber :o

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 15:31

Manegepaard schreef:
Een puber kan geen paard opleiden omdat zij/hij niet sterk genoeg is, fysiek en lichamelijk. Er zijn natuurlijk pubers die het wel aankunnen, maar over het algemeen moet je het overlaten aan volwassenen. Pubers zijn stronteigenwijs, de paarden ook. Door die eigenwijsiteit vergeten ze vaak dat het opleiden van een paard gedult en tijd nodig heeft.

En zonder de juiste kennis - sterk hoef je namelijk niet te zijn, maar wel handig en wéten hoe je moet reageren direct als het paard. Paarden zijn ook niet stront-eigenwijs, maar reageren gewoon op de begeleider.

Iig heb je wel zelfkennis :=

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 16:26

superwoman schreef:
Manegepaard schreef:
Een puber kan geen paard opleiden omdat zij/hij Piet sterk genoeg is, fysiek en lichamelijk. Er zijn natuurlijk pubers die het wel aankunnen, maar over het algemeen moet je het overlaten aan volwassenen. Pubers zijn stronteigenwijs, de paarden ook. Door die eigenwijsiteit vergeten ze vaak dat het opleiden van een paard gedult en tijd nodig heeft.

En zonder de juiste kennis - sterk hoef je namelijk Piet te zijn, maar wel handig en wéten hoe je moet reageren direct als het paard. Paarden zijn ook Piet stront-eigenwijs, maar reageren gewoon op de begeleider.

Iig heb je wel zelfkennis :=

Soms moet je beresterk zijn!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 16:52

Johanna59 schreef:
Hele topic doorgelezen. Geloof er echt geen barst van dat de pubers hierboven daadwerkelijk paarden hebben zadelmak gemaakt. Dit houdt namelijk in, dat na hun werk iemand anders er eigenlijk zo op kan stappen.
Je hebt geen ervaring genoeg. Bestaat niet. Genoemde pubers hebben ouders van niks, als ze toelaten dat hun kinderen op onbeleerde paarden zitten.
Zadelmak maken moet een prof doen. Punt.
Het is vaak levensgevaarlijk werk. Pubers. Een hele dikke duim hebben ze. Van het voorjaar moeten er weer enkele dan drie jarige zadelmak gemaakt worden. Ik zie ze er al naast staan, soms kan je er haast niet opkomen, voet in de beugel, staan in de beugel en zo'n paard maar gek doen. Ja hoor. Het idee alleen al. Ze worden door zulke kinderen alleen maar verprutst.
Er is toch ook een meisje dat solo wil zeilen? Een kind. Met jaaaaaren ervaring................Net zo een lacher. Nee kids, sommige dingen moet je helaas aan mensen met ervaring, lees: tevens ouder, overlaten.
Bomba, je hebt groot gelijk.Maar jij spreekt uit professionaliteit, de meeste mensen die hier reageren zijn hobby ruiters.

Kan niet anders dan het hier mee eens zijn, ook lekker pittig onder woorden gebracht :D

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 11:56

Ben geen prof, wel eens een paard ingereden. Kost m.i. teveel tijd, inspanning, geduld en ontspanning om t door een "puber" te laten doen. Tuurlijk zijn er uitzonderingen van mensen die al op zeer jonge leeftijd (internationale) topsport bedrijven en op hun beurt weer worden begeleid door profs, maar ik vermoed dat die niet op dit forum zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 12:14

ilse86 schreef:
Ben geen prof, wel eens een paard ingereden. Kost m.i. teveel tijd, inspanning, geduld en ontspanning om t door een "puber" te laten doen. Tuurlijk zijn er uitzonderingen van mensen die al op zeer jonge leeftijd (internationale) topsport bedrijven en op hun beurt weer worden begeleid door profs, maar ik vermoed dat die niet op dit forum zitten.

Dus je kunt als puber alleen een paard opleiden als je ouders hebt met veel te veel geld en allemaal goede instructies en paarden voor je willen kopen :D ?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 12:15

Bomba schreef:
Ik weet wat inrijden en doorrijden is, dat hoef je me absoluut niet te gaan uitleggen. Het gaat hier om het opleiden van een paard. Het opleiden begint vanaf het moment dat je er voor de eerste keer op stapt, tot aan de laatste keer dat je er af stapt. Opleiden doe je het hele leven van een paard lang en daar behoord zadelmak maken ook bij.
Hartstikke prachtig hoe je het inrijden uitlegt als het volgens jou gewoon een kwestie van bokken en steigeren uit kunnen zitten en gas, stuur en rem er op zetten is, zijn we uitgediscussieerd. Dan weet ik meer dan genoeg! :)

Doorrijden is overigens niet alleen het aanleren van kunstjes, wat dacht je van het bijbrengen van ontspanning, takt, balans, schwung, aanleuning et cetera! :D. Het is zwaar duidelijk dat je niet begrijpt wat er allemaal komt kijken bij de opleiding van een paard.

Met de laatste zin ben ik het helemaal met je eens. Daarom laat ik het over aan een prof en heb niet de pretentie om het zelf te willen doen. ;)
Wat jij verder aankaart onder ontspanning, takt, schwung, aanleuning viel bij mijn onder etc :D

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 12:24

Zonder het hele topic door te lezen :o
Even een reactie op de vraag in de titel...

Het kan, maar dan moet je de feeling hebben, zo goed als op het paard geboren zijn én onder begeleiding staan van een pro.
Zoals hierboven (deze pagina heb ik wel gelezen) beschreven wordt, zie ik het echter het allerliefst!

Ben zelf 19, dit jaar op een 8-jarige gestapt die 4 jaar stil heeft gestaan. Het kost bloed zweet en tranen, ik ben echt geen pro en dat zal ik ook niet worden. Maar als dit al zo zwaar is, kan ik me niet voorstellen dat ik ooit een paard in zal rijden. :n Ik neem aan dat mijn pubertijd er wel zo'n beetje op zit.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 13:05

Jolliegirl schreef:
Ik heb het doorgelezen. ben het er grotendeels wel mee eens!
maar ik ben van mening dat ik mij prima kan redden met de paarden hier.
ze gaan het Z niet in.. ze gaan neit springen, neit dressuur..
ontspannen in balans door de bak en door het bos.. dat is alles wat ik vraag. dan staan ze een week stil, dan gaan ze weer 2 dagen mee naar het bos...
en ik heb er wel eens één weggezet toen het ''slecht'' ging.. huppa 't land weer in, probeer het een week later nog wel een keer..
en kijk nu... dier is notabene onder het zadel... loop haar rondje door de bak... gaat binnekort mee het bos is... loopt op eigen benen, loopt recht, kent de hulpen van het stelling aannemen,zijwaartse druk(wat ik haar nooit geleerd heb trouwens.. dit heeft ze zelf uitgevonden)

ik kan begrijpen als je dit als werk gaat doen, of vóór iemand anders... dat je dan ervaren meot zijn ja :j absoluut!! en dan neit 10 paarden, niet 20, nee wel meer....

Maar ervaring opdoen begint áltijd ergens :)

het laatste stukje ben ik eht wel volkomen mee eens! :) absoluut gelijk!!

Wat je hier schrijft is echt onzin.
Eventjes een week stil laten staan en dan weer 2 dagen mee naar het bos.
Wil hij niet, nou dan zet je hem gewoon een weekje weg.
Dat is echt geen zadelmak maken en door rijden. Dit is geen training, maar hobbyfloppen.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 13:07

Equidea schreef:
Ik denk dat er best pubers zijn die dat zullen kunnen. Maar dat zullen absoluut uitzonderingen op de regel zijn.

Je kunt een hoop ervaring hebben, maar dan heb je nog verstand en inzicht nodig. En dat kun je niet leren, dat moet je gewoon hebben.

En dat zorgt er al helemaal voor, dat je eventuele fouten wel even denkt op te lossen.
Kortom, een hoop pubers overschatten zich. Dit hoort bij de leeftijd.

Je moet het juist hebben van de pubers die denken, zal ik dit wel aankunnen? De mensen die nadenken hoe ze iets aanpakken voordat ze het doen, en de mensen die het verstand en lef hebben om fouten toe te geven voordat het te laat is.

Overigens geld dit voor iedereen, niet alleen voor pubers.
Zag van de week nog een duidelijk topic van een 20 jarige voorbij komen...

Ik vind het ook zo mooi om te lezen, dat het veelal 'de pubers' zijn, die deze discussie zien als iets dat geen ondergrond heeft, dat niet waar is.
Ook dat is jezelf overschatten. Wedden dat diezelfde mensen een hele andere mening hebben over een aantal jaar... :)

Ben jij ook niet nog een puper???? ;)