Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
FaberSmid schreef:Welkom terug van weg geweest Professor. Hoe denkt u over grote volte verkleinen en vergroten met oefeningen? En het gebruiken van balken en cavaletti?
FaberSmid schreef:U omschrijft het precies, had dat ook niet anders van u verwacht. En uw tip voor kiwiko, als de "paarden" "onhandig zijn met balken en cavaletti?
KiWiKo schreef:maar ben jij nog nooit een paard tegengekomen die zich niet geheel bewust was van zijn benen.......
FaberSmid schreef:Professor de spelbreker, laten we er nu van uit gaan dat kiwiko dit allemaal weet en samen met het paard kan. Laten we er anders van uit gaan dat deze ezel ik persoonlijk, tips bij dit probleem wil hebben?
FaberSmid schreef:Modie kan u mij stap voor stap (naar uw keus in Jip en Janneke taal of juist niet de keuze is aan u), kunnen uitleggen hoe te rijden zonder aanleuning en ophoudingen?
Paardentango schreef:Zou het zo kunnen zijn dat wanneer een paard in de laatste, liever gezegd latere fase van de africhting zit het fenomeen (populair geschreven) 'ophouding' niet meer of in elk geval minder van toepassing is?
In die zin dat de zit en de houding van de ruiter het teugelcontact overbodig hebben gemaakt. Het paard heeft geleerd terug te komen op de zit van de ruiter. Zou dat geleerd moeten hebben.
Er van uitgaande dat het paard de eerdere fases van training doorlopen heeft.
Libera schreef:Wat is de hulp om terug te komen dan? (Ik bedoel, wat is het verschil tussen de "voorwaartse" en de terugkomende hulp?)
Onder voorwaarts versta ik overigens dat de achterbenen meer naar voren komen, dus meer ondertreden. Neem aan dat jij er "sneller" mee bedoelt?
clarence schreef:Maar Modie, nu weten we de hulpen nog steeds niet. Wat doe jij om bijvoorbeeld van galop in draf over te gaan? Je maakt geen ophoudingen, dus gebruik je dan je stem?
jasmijn78 schreef:Daar ben ik ook wel benieuwd naar? Rijden ZONDER aanleuning en ophoudingen? Ik begrijp ook nooit zo goed hoe men op bokt vaak lijkt te denken dat je ALLEEN maar op been en zit kunt rijden. Het lijkt af en toe bijna wel een schande om uberhaupt teugels in je handen te hebben....
Verder kan ik vanuit mijn eigen ervaring wel onderschrijven dat er paarden zijn die 'onhandig' zijn met caveletti. Mijn ene paard is daar een voorbeeld van. Dat wil echter niet zeggen dat hij het niet kan en dat het niet goed voor hem is. Hij kan het zeker wel, alleen ik moet hem er ontzettend nauwkeurig, in het juiste tempo overheen sturen, zeker in galop (draf gaat een stuk beter). Want als ik dat niet doe, struikelt hij, is daarbij zelfs wel eens op de knieen terecht gekomen. Dit paard heeft ook gewoon echt geen springaanleg. Je kunt hem wel laten springen, maar als je als ruiter een afstand iets verkeerd inschat gaat hij er dwars doorheen. Mijn andere paard is wat dat betreft gewoon een stuk handiger.
Balken/caveletti lopen en in-uitjes springen zijn wel goede oefeningen om de kwaliteit van de galop te verbeteren. En als de kwaliteit van de galop goed is (genoeg sprong, impuls, tact, losgelatenheid) dan kun je ook veel gemakkelijker gaan schakelen en verzamelen. Wat ik ook vaak doe is longeren over een heuvel (hebben wij langs de lange zijde van de rijbaan), en dan bijvoorbeeld balkjes op de heuvel leggen, of een klein sprongetje op de heuvel. Daar worden paarden in het algemeen super sterk en handig van. Verder is het rijden van eenvoudige galopwissels heel belangrijk als je de galop wil verbeteren en verzamelen. En als je paard goed kan verzamelen en verruimen in stap zal dat de galop ook ten goede komen (aangalloperen vanuit een stap die uit elkaar is, werkt niet)