Hoe verzamelt men de galop?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:20

vur, heeft u al antwoord gehadt op uw vragen van Modie??
Ben nl een paar dagen er van tussen geweest.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:22

KiWiKo schreef:
gewoon aan de longe, en zelfs in vrijheid :)

niet eens onder de man :)

Ik ga trouwens alleen balken lopen onder de man als ik echt 100 % zeker weet dat het paard weet dattie ook benen heeft :)

Balken lopen???
Hoe bedoeld u dat allemaal??

FaberSmid

Re: Hoe verzamelt men de galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:44

Welkom terug van weg geweest Professor. Hoe denkt u over grote volte verkleinen en vergroten met oefeningen? En het gebruiken van balken en cavaletti?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:58

FaberSmid schreef:
Welkom terug van weg geweest Professor. Hoe denkt u over grote volte verkleinen en vergroten met oefeningen? En het gebruiken van balken en cavaletti?

Mijnheer FaberSmid, er zijn talloze oefeningen om een paard een betere verzamelde galop bij te brengen.
Ook met behulp van balken, en cavaletti.
Het belangrijkste is dat men een paard in de hand heeft (in de handgesteld), en dat hij galop overgangen kan maken stap- galop en galop- stap, en daarna galop halt, halt galop.
Dan de galop verkorten, door middel van cavaletti, en of balkjes, zodat de galop zuiver blijft.
De verzameling komt door oefeningen, beter gezegd verbeterd men door oefeningen zoals contragalop, travers en renvers, dit op de grote volte.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:10

U omschrijft het precies, had dat ook niet anders van u verwacht. En uw tip voor kiwiko, als de "paarden" "onhandig zijn met balken en cavaletti?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:14

FaberSmid schreef:
U omschrijft het precies, had dat ook niet anders van u verwacht. En uw tip voor kiwiko, als de "paarden" "onhandig zijn met balken en cavaletti?

Wanneer paarden onhandig zijn dan zijn ze niet in takt en nog niet in rijkunstigevenwicht en zijn zeker nog niet in staat de galop te verzamelen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:35

Laten we er nu van uit gaan dat kiwiko het paard wel zo ver heeft gereden. Heeft u dan tips, om die onhandigheid te trainen? Misschien iets met de aantal balken en geen of juist wel cavaletti?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:37

KiWiKo schreef:
maar ben jij nog nooit een paard tegengekomen die zich niet geheel bewust was van zijn benen.......

Ja, een springgefokt paard dat bij het loszetten in de baan zijn benen nog brak over balkjes op de grond. Eerlijkheidshalve: het dier had een behoorlijk probleem in de lendenen wat ook aan de longe zichtbaar was (overgangen met achterbeen zo ver mogelijk achter de massa, hoe zeer je ook probeerde om de timing te beinvloeden) en onder het zadel voelbaar en verzet, na losmaken springt hij zelfs heel behoorlijk vrij, en ik vind dat juist balkjeswerk (bij zulke paarden heel rustig opgebouwd dan, evt. maar in stap achter je aan en steeds even met een zweepje tikkend op de balk attenderen op de balk voor het begin, en dat uitbouwen, a la T-Touch) de bewustwording verbetert.

Voor de verzameling heb ik het nog nooit toegepast.
Voor de wissels gebruik ik geen balkjes ivm in tweeen springen, zou het niet zo zijn dat bij het verzamelen over balkjes de takt ook juist eerder verstoord raakt?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:46

Heeft de onregelmaat van de tact (verstoord raken), niet te maken met hoe de ruiter de balken en cavaletti gebruikt? Bij verkeerd gebruik ja, bij goed gebruik juist niet.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:49

Denk dat men eerst weten moet wat verkorten en verzamelen is.
En wat takt is, en wat losgelassenheit is.
Waarom juist cavaletti goed zijn, en hoe men die gebrijkt.
Dat takt juist met cavaletti rijden goed te controleren is.
Wanneer men zover is een paard te verzamelen, dat men dan dit eigenlijk ook weten moet?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 22:00

Professor de spelbreker, laten we er nu van uit gaan dat kiwiko dit allemaal weet en samen met het paard kan. Laten we er anders van uit gaan dat deze ezel ik persoonlijk, tips bij dit probleem wil hebben?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 22:14

FaberSmid schreef:
Professor de spelbreker, laten we er nu van uit gaan dat kiwiko dit allemaal weet en samen met het paard kan. Laten we er anders van uit gaan dat deze ezel ik persoonlijk, tips bij dit probleem wil hebben?

Ben geen spelbreker maar begrijp niet wat men hier onder cavaletti arbeit verstaat.
Men kan toch de verkorte draf en de gecandenceerde draf leren met cavaletti.
Een verkorte draf is ca 90cm dan legt men de balkjes op die maat, het beste op een gebogen lijn. (grotevolte).
Dit kan men in galop doen op een afstand van ca. 2,50m.
En paarden die slecht coordineren die zou men eerst met normale afstanden bekend moeten maken.
en in stap beginnen over 2 balkjes dan 3 en maximaal 4.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 12:41

Professor schreef:
vur, heeft u al antwoord gehadt op uw vragen van Modie??
Ben nl een paar dagen er van tussen geweest.

Als het over de ophoudingen gaat, niet nee. Jammer genoeg. Want volgens mij ben ik niet de enige die benieuwd was. |(

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 22:30

Moderatoropmerking:
Het lijkt me niet de bedoeling om persoonlijk naar elkaar te worden in dit topic. Ik heb wat berichten verwijderd.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 17:56

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 18:58

FaberSmid schreef:
Modie kan u mij stap voor stap (naar uw keus in Jip en Janneke taal of juist niet de keuze is aan u), kunnen uitleggen hoe te rijden zonder aanleuning en ophoudingen?

Daar ben ik ook wel benieuwd naar? Rijden ZONDER aanleuning en ophoudingen? Ik begrijp ook nooit zo goed hoe men op bokt vaak lijkt te denken dat je ALLEEN maar op been en zit kunt rijden. Het lijkt af en toe bijna wel een schande om uberhaupt teugels in je handen te hebben....

Verder kan ik vanuit mijn eigen ervaring wel onderschrijven dat er paarden zijn die 'onhandig' zijn met caveletti. Mijn ene paard is daar een voorbeeld van. Dat wil echter niet zeggen dat hij het niet kan en dat het niet goed voor hem is. Hij kan het zeker wel, alleen ik moet hem er ontzettend nauwkeurig, in het juiste tempo overheen sturen, zeker in galop (draf gaat een stuk beter). Want als ik dat niet doe, struikelt hij, is daarbij zelfs wel eens op de knieen terecht gekomen. Dit paard heeft ook gewoon echt geen springaanleg. Je kunt hem wel laten springen, maar als je als ruiter een afstand iets verkeerd inschat gaat hij er dwars doorheen. Mijn andere paard is wat dat betreft gewoon een stuk handiger.

Balken/caveletti lopen en in-uitjes springen zijn wel goede oefeningen om de kwaliteit van de galop te verbeteren. En als de kwaliteit van de galop goed is (genoeg sprong, impuls, tact, losgelatenheid) dan kun je ook veel gemakkelijker gaan schakelen en verzamelen. Wat ik ook vaak doe is longeren over een heuvel (hebben wij langs de lange zijde van de rijbaan), en dan bijvoorbeeld balkjes op de heuvel leggen, of een klein sprongetje op de heuvel. Daar worden paarden in het algemeen super sterk en handig van. Verder is het rijden van eenvoudige galopwissels heel belangrijk als je de galop wil verbeteren en verzamelen. En als je paard goed kan verzamelen en verruimen in stap zal dat de galop ook ten goede komen (aangalloperen vanuit een stap die uit elkaar is, werkt niet)

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 20:05

Zou het zo kunnen zijn dat wanneer een paard in de laatste, liever gezegd latere fase van de africhting zit het fenomeen (populair geschreven) 'ophouding' niet meer of in elk geval minder van toepassing is?
In die zin dat de zit en de houding van de ruiter het teugelcontact overbodig hebben gemaakt. Het paard heeft geleerd terug te komen op de zit van de ruiter. Zou dat geleerd moeten hebben.

Er van uitgaande dat het paard de eerdere fases van training doorlopen heeft.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 20:26

Paardentango schreef:
Zou het zo kunnen zijn dat wanneer een paard in de laatste, liever gezegd latere fase van de africhting zit het fenomeen (populair geschreven) 'ophouding' niet meer of in elk geval minder van toepassing is?
In die zin dat de zit en de houding van de ruiter het teugelcontact overbodig hebben gemaakt. Het paard heeft geleerd terug te komen op de zit van de ruiter. Zou dat geleerd moeten hebben.

Er van uitgaande dat het paard de eerdere fases van training doorlopen heeft.

Ik merk aan mijn "boscrosser", dat het heel goed gaat, zonder "ophoudingen" om terug te komen in een verzamelde galop.

Maar mijn "losrijden" is al zoveel mogelijk zonder aanleuning van mij, maar die aanleuning laat ik hem "zoeken" en aannemen. Ik begin ook altijd met de teugels in mijn linkerhand te houden.

Het enige wat ik echt wil in het "losrijden" dus. dat hij reageert op een voorwaartse hulp en de hulp om terug te komen in tempo.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:06

Wat is de hulp om terug te komen dan? (Ik bedoel, wat is het verschil tussen de "voorwaartse" en de terugkomende hulp?)

Onder voorwaarts versta ik overigens dat de achterbenen meer naar voren komen, dus meer ondertreden. Neem aan dat jij er "sneller" mee bedoelt?

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:08

Boscrosser of niet, wat een term is dat toch als je uit Zeeland komt, je bedoelt denk ik min of meer het einddoel.
Datgene wat men hier in NL met aanleuning wil bereiken.
Verkorten van de passen op zithulpen. Dat zie je in de Zuid Europese werkstijlen ook terug namelijk. Die rijden éénhandig. (=NIET de cowboystijl)

Het kan toch niet de bedoeling zijn dat we zoveel regelen dat een paard zonder 'hulpen' een hindernis niet fatsoenlijk kan nemen?
Dan is het paard bijna niet meer paard maar een volledig afhankelijk dier geworden.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:24

Libera schreef:
Wat is de hulp om terug te komen dan? (Ik bedoel, wat is het verschil tussen de "voorwaartse" en de terugkomende hulp?)

Onder voorwaarts versta ik overigens dat de achterbenen meer naar voren komen, dus meer ondertreden. Neem aan dat jij er "sneller" mee bedoelt?

Ik bedoel in ieder geval niet "sneller"

Met "voorwaarts" bedoel ik verruimen en met "terugkomen" meer naar het verzamelen toe. Om het even "heel" simpel te zeggen.
"Verruimen" zitten genoeg gradatie's tussen en in het "terugkomen" ook ;)

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:33

Maar wat zijn de precieze hulpen dan?

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 21:35

Maar Modie, nu weten we de hulpen nog steeds niet. Wat doe jij om bijvoorbeeld van galop in draf over te gaan? Je maakt geen ophoudingen, dus gebruik je dan je stem?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:46

clarence schreef:
Maar Modie, nu weten we de hulpen nog steeds niet. Wat doe jij om bijvoorbeeld van galop in draf over te gaan? Je maakt geen ophoudingen, dus gebruik je dan je stem?

Als je nu je topic nog eens doorleest op antwoorden van mij, wellicht dat je ze dan wel vind.

Eén aanvulling nog, wellicht dat die er al tussen staat van mij, maar dat weet ik niet meer.
In plaats van ahw met de teugels op te tillen, til ik met mijn "zit" op.
Niet echt natuurlijk, maar het "gevoel" :D

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:50

jasmijn78 schreef:
Daar ben ik ook wel benieuwd naar? Rijden ZONDER aanleuning en ophoudingen? Ik begrijp ook nooit zo goed hoe men op bokt vaak lijkt te denken dat je ALLEEN maar op been en zit kunt rijden. Het lijkt af en toe bijna wel een schande om uberhaupt teugels in je handen te hebben....

Verder kan ik vanuit mijn eigen ervaring wel onderschrijven dat er paarden zijn die 'onhandig' zijn met caveletti. Mijn ene paard is daar een voorbeeld van. Dat wil echter niet zeggen dat hij het niet kan en dat het niet goed voor hem is. Hij kan het zeker wel, alleen ik moet hem er ontzettend nauwkeurig, in het juiste tempo overheen sturen, zeker in galop (draf gaat een stuk beter). Want als ik dat niet doe, struikelt hij, is daarbij zelfs wel eens op de knieen terecht gekomen. Dit paard heeft ook gewoon echt geen springaanleg. Je kunt hem wel laten springen, maar als je als ruiter een afstand iets verkeerd inschat gaat hij er dwars doorheen. Mijn andere paard is wat dat betreft gewoon een stuk handiger.

Balken/caveletti lopen en in-uitjes springen zijn wel goede oefeningen om de kwaliteit van de galop te verbeteren. En als de kwaliteit van de galop goed is (genoeg sprong, impuls, tact, losgelatenheid) dan kun je ook veel gemakkelijker gaan schakelen en verzamelen. Wat ik ook vaak doe is longeren over een heuvel (hebben wij langs de lange zijde van de rijbaan), en dan bijvoorbeeld balkjes op de heuvel leggen, of een klein sprongetje op de heuvel. Daar worden paarden in het algemeen super sterk en handig van. Verder is het rijden van eenvoudige galopwissels heel belangrijk als je de galop wil verbeteren en verzamelen. En als je paard goed kan verzamelen en verruimen in stap zal dat de galop ook ten goede komen (aangalloperen vanuit een stap die uit elkaar is, werkt niet)

U maakt dus ook gebruikt van de balken en cavaletti, longeren op een heuvel zie dat al voor me.