HorsesWoman schreef:Dat kan toch altijd als hij lekker nagevelijk loopt?

Dat zou wel zo moeten zijn. Maar het gaat niet om het nagevelijk lopen en met "twee vingers" rijden. Het gaat er om op welke manier je dat bereikt. Dat van die "twee vingers" was eigenlijk niet de essentie van mijn verhaal
! Dat is het uiteindelijke doel wat je wil bereiken!
AliceTwingo schreef:maar zo'n paard gaat vaak heel hard rennen, dan krijg ik hem echt niet terug met alleen mijn zit (wel voor een groot gedeelte) dan mag je toch wel ophoudingen doen ?
anders zit ik de hele les in volle galop...
Een paard rijdt je zeker wel terug op je zit! Hoe wil je 600 kilo stoppen met een trekje aan het bit? Dat gevecht verlies je altijd. En natuurlijk klinkt dit makkelijker dan het is, maar lees de oude boekjes over dressuur maar eens door! Daar staat het ook in
!
Waarschijnlijk gaat je paard harder lopen omdat je of harder aan je teugels gaat hangen, je benen naar voren steekt, je knieën in het zadel drukt o.i.d.
Citaat:
Ik zou hem dan eerst op de volte zetten en de volte iets kleiner maken en als dat niet helpt natuurlijk ophouding,
we moeten begripvol en niet ruw zijn tegen de paarden, maar ze mogen ook geen loopje met je gaan nemen.
ik zet haar altijd eerst op een volte (achterover zitten, jezelf lang maken enz..)
en daarna ophouding los ophouding los..
gewoon zachtjes en rustig, is dat ook ruw ??
Achterover zitten? Neee!!! Lees eens het artikel in paard en sport over het achterover zitten.
Ik snap dat je die neiging hebt, maar alsjeblieft niet jezelf aanleren! Je zit je paard dan alleen maar in de weg. Bovendien belast je zijn rug daarmee!
Je moet jezelf zwaar maken! Als je ontspant wordt je zwaar (mensen die bewusteloos zijn, zijn ook veel zwaarder). Rijdt op de bal van je voet, druk je hakken uit en ga zitten! Maak jezelf lang!