Spelen met je vingers of stille hand?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 18:26

HorsesWoman schreef:
Maar er zit toch ook een heeeel groot verschil tussen de hele tijd kneepjes geven en hem naar onder "dwingen" en tussen alleen een kneepje als hij opeens omhoog komt en hem "nagevelijk krijgen door voltes met buiging enzo?

idd :j
Zelfs met heel de tijd kneepjes geven hoeft dat niet eens dwingend te zijn, maar kan ook irritant zijn, waardoor het paard uiteindelijk zakt.
Een x een kneepje is imo ook geen probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 18:30

Anoeska schreef:
Yamcha: Rij jij dan helemaal met een stille hand (natuurlijk wel meegaand met de mond van het paard)? Ook geen (halve) ophoudingen of weerstand bieden?

Ik rijd zoals ik omschreven heb, idd met een stille hand. Hoogstens een keer een ophoudinkje, weerstandbieden doe ik niet.

Anoeska

Re: Spelen met je vingers of stille hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 18:36

OK, dat kan ook, en als het werkt.. dan werkt het :D.
Als ik te nieuwsgierig ben, dan moet je het zeggen hoor. Maar wanneer jouw paard even tegen de hand komt, hoe pak je dat dan aan? Want dat is een moment dat ik even mijn hand sluit (weerstand biedt) en op hetzelfde moment aandrijf om vanachteruit het paard actief te maken.

Ik heb het idee dat als ik dan geen weerstand zou bieden aan de voorkant, dat ik voor niets aan het drijven ben. Dat ik dan juist mijn paard uit elkaar laat vallen. Omdat je door je hand te sluiten de energie die je aan de achterkant instopt niet aan de voorkant verloren laat gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 18:50

Been erbij en even een kleine ophouding, maar wel snel.

Ik rijd overigens met een open hand, niet met een gesloten hand. Alleen als paard tegen de hand inkomt, grijp ik in, anders ben je sowieso al veel te laat.

xDefinetly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 18:50

Ik heb met manier 1 leren rijden maar ik kan manier 2 simpelweg niet toepassen hoewel ik dat wel heel graag zou willen omdat het paardvriendelijker klinkt ... Iemand nog goeie tips? :)

xDefinetly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 18:54

Het is zo dat instructeurs zeggen dat je wat speling moet geven, voor veel mensen houdt dat in zagen. Ik probeer de hulpen zo licht mogelijk te geven, met een klein beetje speling. Nou reed ik laatst op een tinker van pas 3 en wat een paard! Ik vroeg het hem bijna niet en hij kwam al wat naar benden lopen, toen ik het hem vroeg ging hij zijn achterhand eronder zetten. Toen was ik ervan overtuigd dat het ook zo kan, ik had zo genoten van die rit

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 19:30

Vergeet niet dat een paardenmond behoorlijk gevoelig is, de zenuwen liggen niet diep in de huid oid. Hoe je dan vriendelijk kan 'spelen'.... geloof dat dat niet kan, het blijft onprettig voor het paard. 1 ophouding om zn concentratie er even bij te pakken oke, maar links rechts links rechts? :n

Nadias: Met ophoudingen aan de voorkant de achterhand activeren :? Klinkt dat logisch?

WildWings schreef:
Een stille hand is wel veel logischer dan kneepjes, in feite.. althans, als je wilt dat je paard zijn kaak- en nek loslaat dan lijkt het me onhandig om steeds het bit stukjes te bewegen met 'kneepjes'; ik zie niet in hoe dat ontspanning uitlokt?

EN ik zie behoorlijk veel paarden met een gespannen/gesloten kaak. Tenminste als ik het goed gedacht heb zie je dan een soort verdikte lijn net achter de kaak.

ragazzza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 20:21

Ik ben eigenlijk voor geen van beide stellingen. Ik vind dat je niet moet friemelen, kneden en zagen. Maar ik hou ook niet zo van drijven. Je ziet soms de ruiters harder werken dan de paarden en dat moet toch niet de bedoeling zijn. Pompen noem ik dat. En maar drijven, drijven en nog eens drijven. Prik je zelf eens onder de ribben een aantal keren achter elkaar. Voelt toch ook niet lekker? Rijden vanuit de ontspanning met een onafhankelijke zit. Dat is mooi rijden! Natuurlijk verzamel je, je paard door wat kuitdruk te geven, maar als je, je tenen naar binnen draait is dat voldoende aan kuitdruk! Op de site van marijke de jong vind ik dat er mooi wordt uitgelegd hoe je, je paard nagevelijk rijdt. Je rekt de spieren eerst aan beide zijden zodat hij de lange rugspier ook ontspant (rechtrichten) en vanzelf naar beneden gaat met de hals. En het is echt waar, je kunt je paardje dan op twee vingers (of zelfs pinken) rijden!

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 20:47

maar zo'n paard gaat vaak heel hard rennen, dan krijg ik hem echt niet terug met alleen mijn zit (wel voor een groot gedeelte) dan mag je toch wel ophoudingen doen ?
anders zit ik de hele les in volle galop...

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 20:54

Carien1985 schreef:
je kunt je paardje dan op twee vingers (of zelfs pinken) rijden!

Dat kan toch altijd als hij lekker nagevelijk loopt? :o

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 20:56

AliceTwingo schreef:
maar zo'n paard gaat vaak heel hard rennen, dan krijg ik hem echt niet terug met alleen mijn zit (wel voor een groot gedeelte) dan mag je toch wel ophoudingen doen ?

Ik zou hem dan eerst op de volte zetten en de volte iets kleiner maken en als dat niet helpt natuurlijk ophouding,
we moeten begripvol en niet ruw zijn tegen de paarden, maar ze mogen ook geen loopje met je gaan nemen.

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 21:00

ik denk toch echt dat dat per paard en stadium verschillend is, een paard wat al verschrikkelijk voorwaarts is en waarbij ik soms wat wil pielen, dan gebruik ik manier 1 en bij een jong paard zal manier 2 toch sneller gebruikt worden

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 21:02

HorsesWoman schreef:
AliceTwingo schreef:

Ik zou hem dan eerst op de volte zetten en de volte iets kleiner maken en als dat niet helpt natuurlijk ophouding,
we moeten begripvol en niet ruw zijn tegen de paarden, maar ze mogen ook geen loopje met je gaan nemen.

ik zet haar altijd eerst op een volte (achterover zitten, jezelf lang maken enz..)
en daarna ophouding los ophouding los..
gewoon zachtjes en rustig, is dat ook ruw ??

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 21:08

AliceTwingo schreef:
HorsesWoman schreef:

ik zet haar altijd eerst op een volte (achterover zitten, jezelf lang maken enz..)

Nee, en volgens mij doe je het dan helemaal goed. ;)

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 21:19

oke bedankt O:)

ragazzza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 21:50

HorsesWoman schreef:
Dat kan toch altijd als hij lekker nagevelijk loopt? :o

Dat zou wel zo moeten zijn. Maar het gaat niet om het nagevelijk lopen en met "twee vingers" rijden. Het gaat er om op welke manier je dat bereikt. Dat van die "twee vingers" was eigenlijk niet de essentie van mijn verhaal :-)! Dat is het uiteindelijke doel wat je wil bereiken!

AliceTwingo schreef:

Een paard rijdt je zeker wel terug op je zit! Hoe wil je 600 kilo stoppen met een trekje aan het bit? Dat gevecht verlies je altijd. En natuurlijk klinkt dit makkelijker dan het is, maar lees de oude boekjes over dressuur maar eens door! Daar staat het ook in *D !
Waarschijnlijk gaat je paard harder lopen omdat je of harder aan je teugels gaat hangen, je benen naar voren steekt, je knieën in het zadel drukt o.i.d.

Citaat:

Achterover zitten? Neee!!! Lees eens het artikel in paard en sport over het achterover zitten.
Ik snap dat je die neiging hebt, maar alsjeblieft niet jezelf aanleren! Je zit je paard dan alleen maar in de weg. Bovendien belast je zijn rug daarmee!
Je moet jezelf zwaar maken! Als je ontspant wordt je zwaar (mensen die bewusteloos zijn, zijn ook veel zwaarder). Rijdt op de bal van je voet, druk je hakken uit en ga zitten! Maak jezelf lang!

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 22:16

ik ga niet echt achterover hangen, maar ik zorg er zeg maar extra voor dat ik absoluut niet voorover zit omdat ze daar heel heftig op reageert, als je voorover zit krijg je haar echt niet terug..
Dus als ze gaat rennen probeer ik zo recht mogelijk te blijven..
en idd lang maken, zwaar maken, hakken uitdrukken..
en dan af en toe ophoudingen..

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 11:40

Ik nam ook aan dat ze met achterover zitten gewoon diep in het zadel ging zitten en zich zwaar maakte.

ik ga trouwens ook eventjes op die site kijken Carien1985,
Laatst bijgewerkt door HorsesWoman op 17-12-09 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 11:43

ik heb af en toe gewoon de neiging om voorover te vallen als ze te hard gaat en met achterover zitten bedoel ik dat ik dat juist niet ga doen.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 11:53

HorsesWoman schreef:

Dus als ik het goed begrijp, ga je je paard soepel maken door zijn "moeilijkere" kant op de zoeken en die soepeler te maken door oefeningen met buigingen enzo. en dan hij daarin dan makelijker word en zo zijn hele rug ontspant?
En moet je dus ook goed op je zit letten en kijken of je niet naar zijn moeilijke kant hangt?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 12:06

Petulan schreef:
Miss_Malfoy schreef:

Ik snap wel wat je bedoeld. (denk ik :+ )
Voorwaarts rijden, dat opvangen, nou dat doe je uiteraard met je buitenteugel, stelling en buiging vraag je met je binnenteugel, en voila paard lekker aan het lopen.

Ja :+ Postte half slapend vanuit bed en vanaf mn mobiel.. Niet ideaal ;) Ik rij de wendingen vooral op mn benen en vraag door met binnenkant.. Natuurlijk neem je soms wat meer of minder druk (ik ga uit van een contactteugel die door middel van druk iets vraagt van een paard) om te kijken of de boel bevestigd is, maar niet constant. Kan imo ook niet, dan heb je een onrustige verbinding en krijg je nooit echte ontspanning..

Moet wel zeggen dat ik bij sommige mensen die het over kneepjes hebben hun principe wel begrijp, bijvoorbeeld x_Quinta_x. Wanneer je die 0.5 cm teruggeef gooi je de boel niet los maar ga je (neem ik aan?) terug naar je contact?

Aaah ok, tja ik had net een helder moment.
Wat ik bij Michiel wel eens doe, is net wat dieper vragen. Even stretchen zegmaar, word hij losser van. Dan heb ik ook even wat meer druk, maar daarna laat ik hem juist weer even halstrekken. Vind zelf dat hij daar erg fijn en los van word.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 13:37

Nou, het antwoord is voor mij niet zo moeilijk. Als je met stille hand bedoelt, stil ten opzichte van de mond tenminste en dus niet stug en stil op de plaats, dan gebruik ik de stille hand. De friemeltjes gebruik ik tijdens de nageeflijkheid, op het moment dat ik voel dat de aanleuning zwaar en/of strak dreigt te worden. Dus niet om hem nageeflijk te krijgen. ;)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 13:43

HorsesWoman schreef:
HorsesWoman schreef:

Dus als ik het goed begrijp, ga je je paard soepel maken door zijn "moeilijkere" kant op de zoeken en die soepeler te maken door oefeningen met buigingen enzo. en dan hij daarin dan makelijker word en zo zijn hele rug ontspant?
En moet je dus ook goed op je zit letten en kijken of je niet naar zijn moeilijke kant hangt?

Inderdaad! Je moet zelf heel goed in balans zitten en niet scheef gaan zitten. Dat is nog een extra handicap voor je paard.
Daarnaast dus je paard gymnatiseren aan zijn moeiijke kant (wel voorzichtig beginnen, want hij gebruikt die spieren nooit of verkeerd!! niet overvragen meteen...kleine stapjes nemen). De spieren aan zijn moeilijke kant moeten ook soepel worden en hij moet uiteindelijk daar ook lengtebuiging aan kunnen houden.
Daarna kan je gaan rechtrichten (als ik het goed heb, ben zelf ook maar een leek in het hele Scala).

ragazzza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 17:53

Leuk dat je gekeken hebt op de site van paarden begrijpen, van Marijke de Jong.
Ja, het mooie is dat je met veel ontspanning zoveel kunt bereiken! Hoe harder je zelf werk, hoe slechter het zal gaan! Paarden zijn gevoelig... Kijk maar eens naar de vlieg in de zomer, hoe je paard daar op reageerd!
Veel succes met rijden verder!

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 22:11

Links, recht losmaken. Met beide handen, maar ook als je op 1hand rijd met 1 hand losmaken, en je been erbij gebruiken natuurlijk zonder been werkt het natuurlijk niet. Maar ook af en toe met 1 vinger even met je teugel spelen, gewoon veel afwisselen en niet telkens hetzelfde doen. De ene keer recht los, andere keer links, andere keer beide. Maar als ze nageven dan zelf ook los laten en ontspannen.

HorsesWoman schreef:
Elliebelle schreef:
Wat dacht je van spelen met je hand..?

Licht er aan wat je met spelen bedoelt?
Met beide teugel of alleen met de buiten teugel?

Als je aan de binnenteugel loopt te klieren, kan je het paard toch ook niet goed over zijn rug laten lopen?
Dat is mij igg geleerd. Dus binnenteugel gewoon druk, buiten teugel licht spelen maar niet de spanning / een gevecht opzoeken
als jullie snappen wat ik bedoel.