paardrijden geen sport??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vinden jullie paardrijden een sport?

Jaa, een paard doet veel maar de ruiter ook!
607 (96%)
Nee, een paard doet al het werk!
13 (2%)
Een beetje want je moet wel opstijgen enzoo!
11 (1%)

Totaal aantal stemmen: 631

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 18:38

NAIWHL schreef:
ook leuk is om degenen die zeggen dat het geen sport is even paard te laten rijden. Over het algemeen valt het dan behoorlijk tegen en krijgen ze toch wel spierpijn (kan toch niet als je niet sport ;-))

Dacht jij dat je alleen maar van sport spierpijn krijgt??? Kom maar, heb ik wel een paar klusjes voor je waarvan je absoluut spierpijn gaat krijgen, maar wat niemand sport gaat noemen. Stenen sjouwen, bijvoorbeeld, een paar boomstronken uitgraven, ga je gegarandeerd spierpijn van krijgen, is het dan sport???

Daarbij, als je op correcte manier sport krijg je juist geen spierpijn, dus spierpijn zou nooit als argument kunnen worden gebruikt }>

NAIWHL

Re: paardrijden geen sport??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:05

ze zeggen ook altijd dat het huishouden geen sport is... ben ik het ook niet mee eens
gewichtheffen is ook een sport, maar stenen sjouwen dan niet? valt bij mij ook onder een sport.

Hopelijk sport ik dan wel goed, want van paardrijden heb ik al jaren geen spierpijn meer.

Het is maar beleving wat je precies onder een sport verstaat
(betert leven en zal spierpijn niet meer als argument gebruiken ;-) )

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:10

Huertecilla schreef:
nataly_ schreef:
Waarom zou paardrijden geen sport zijn?

Omdat het een vervoermidddel is wat de mens voor de eigen competatieve ambitie aan het werk zet en dit ´sport´ noemt.
Het spel ´Behendigheid´ met honden is wat dit betreft sportiever. Belast de mens het dier niet met zijn gewicht op de rug en rent zelf ook.

Het ónsportieve eraan is dat het welzijnsbelang van het paard daarbij niet gewaarborgd is en wél grof ondergeschikt aan de ruiterambities.
Voorbeelden zie boven.

och zijn we er weer! :Y)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:11

NAIWHL schreef:
ze zeggen ook altijd dat het huishouden geen sport is... ben ik het ook niet mee eens
gewichtheffen is ook een sport, maar stenen sjouwen dan niet? valt bij mij ook onder een sport.

Hopelijk sport ik dan wel goed, want van paardrijden heb ik al jaren geen spierpijn meer.

Het is maar beleving wat je precies onder een sport verstaat
(betert leven en zal spierpijn niet meer als argument gebruiken ;-) )

Huishouden is geen sport, huizen bouwen (stenen sjouwen) is geen sport, het is werk dat enige inspanning vergt. Sport betekent vastgestelde regels en een competitie-element, dat is bij huishouden, stenen sjouwen en tuin omspitten niet aan de orde.

In wat voor vreemd wereldbeeld zitten mensen die lichamelijke inspanning synoniem zien aan "sport"? 8)7

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:12

als huishouden sport zou zijn, dan zou mijn werk ook sport zijn (woongroepbegeleider verstandelijk beperkten)

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:14

in dat geval is paardrijden bij mij ook geen sport. Ik hou mij namelijk niet aan vastgestelde regels en rij al helemaal niet in competitie-element

Voor anderen zou het daarmee wel een sport kunnen zijn...

Dan hobby ik gewoon lekker door...

Zoals ik al zei: in mijn beleving is het wel een sport

Tammy_lover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:50

Paardrijden is echt wel een sport hoor!Al zeggen sommigen van niet!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:51

Uitgekauwde discussie....*hele diepe zucht*.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:51

Spierpijn komt van een niet goede warming up, en een niet goede cooling down. Vele vergeten de cooling down, wat ook erg belangrijk is.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:55

StillAngel schreef:
Spierpijn komt van een niet goede warming up, en een niet goede cooling down. Vele vergeten de cooling down, wat ook erg belangrijk is.

Quatsch...Je kunt nog zo lekker upwarmen en afkoelen (hahaha :+ ), wanneer jij jouw spieren op een ongekende manier belast of ineens hele andere spieren gaat trainen die je voorheen nooit meegenomen hebt, dan heb je last van spierpijn. We spreken dan van een overbelasting (denk aan weinig zuurstof, veel melkzuur die de zenuwtjes pesten, kleine haarscheurtjes...Lekkerrrrr). Een lekkere, gezonde vorm van spierpijn is voor mij zo'n beetje het lekkerste gevoel na flink gesport te hebben.

Edit: Warming-up en cooling down helpen uiteraard, maar het voorkomt echt niet spierpijn...beviendien is een warming up vooral gedacht om de risico's op blessure's te verkleinen...
Laatst bijgewerkt door Adil op 12-01-10 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:58

Je hebt wel wat gelijk Adil18 , maar ik blijf wel bij het punt dat als je spierpijn hebt, je je lichaam overvraagt hebt en dat wel okee is voor een keer, maar als je dat bv. iedere week hebt, is dat echt niet goed. Maar dat is natuurlijk een hele andere discussie. Pijn krijg je niet zomaar ;)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 21:03

StillAngel schreef:
Je hebt wel wat gelijk Adil18 , maar ik blijf wel bij het punt dat als je spierpijn hebt, je je lichaam overvraagt hebt en dat wel okee is voor een keer, maar als je dat bv. iedere week hebt, is dat echt niet goed. Maar dat is natuurlijk een hele andere discussie. Pijn krijg je niet zomaar ;)

Och, ik heb eigenlijk nog nooit zo'n spierpijn gehad dat ik niet normaal kon functioneren (alleen na mijn auto-ongeluk). Echt pijn hebben is niet goed...Daar heb je gelijk in...Maar je spiertjes een beetje voelen....vind het wel een lekker gevoel....lekker voldaan gevoel...Dit gebeurt uiteraard niet vaak en op de dag daarna lichte beweging, op de tweede dag rust...! Je moet wel aan je lichaam denken natuurlijk...!

itsmelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 15:32

paardrijden is abosoluut een sport.

Als dit wordt beweerd mogen ze altijd wel even een halfuurtje op mijn paard zitten. dan praten we wel veder.

& altijd komen we tot de conclusie dat paardrijden weldegelijk een sport is!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 16:12

NAIWHL schreef:
in dat geval is paardrijden bij mij ook geen sport. Ik hou mij namelijk niet aan vastgestelde regels en rij al helemaal niet in competitie-element

Geen probleem als jij paardrijden beleeft als sport, hoor, maar ik vraag me dan dus af wat voor jou dan de definitie is van "sport" als je niet aan regels en competitie doet...... Enne, of je het nou sport noemt of niet, geniet er vooral van ;)

Als anderen paardrijden in competitieverband en zich houden aan de daarbijbehorende regels, dan kun je gerust zeggen dat het sport is. Maar daarmee is niet al het paardrijden sport, alleen dat afgebakende stukje is dat.

Sport kan een lichamelijke inspanning zijn, maar niet alle lichamelijke inspanning is sport. Waarom is dat nou zo'n moeilijk concept om te snappen??

Donanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 21:27

Paardrijden is zeker een sport. Je hebt wedstrijden enz. Maar je bent ook bezig met lichaamelijke inspanning. Rijd maar een een tijd niet, dan zal je wel spierpijn krijgen als je er weer opstapt. Of als iemand voor het eerst rijdt zal diegene ook wel spierpijn krijgen.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 21:33

sorry maar zelfs na 2 jaar niet te hebben gereden...had ik geen spierpijn......

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 21:57

Waratje schreef:
NAIWHL schreef:

Geen probleem als jij paardrijden beleeft als sport, hoor, maar ik vraag me dan dus af wat voor jou dan de definitie is van "sport" als je niet aan regels en competitie doet...... Enne, of je het nou sport noemt of niet, geniet er vooral van ;)

Als anderen paardrijden in competitieverband en zich houden aan de daarbijbehorende regels, dan kun je gerust zeggen dat het sport is. Maar daarmee is niet al het paardrijden sport, alleen dat afgebakende stukje is dat.

Sport kan een lichamelijke inspanning zijn, maar niet alle lichamelijke inspanning is sport. Waarom is dat nou zo'n moeilijk concept om te snappen??

ik geniet er ook zeker van en had vandaag ook met mijn vriend het hierover... hij is het er ook over eens dat het een competitieve insteek moet hebben...

In mijn beleving is het een sport als ik intensief lichamelijke inspanning verricht. 4x in de week intensief paardrijden (mijzelf en het paard gymnastiseren) is een sport ookal doe ik niet aan wedstrijden.

als ik een dag aan het poetsen ben en dit ook goed actief doe (aangezien ik eerder de vergelijking met het huishouden maakte) dan is dat voor mij ook een vorm van sporten

Ik denk dat mijn opvatting van sport is dat ik intensief lichamelijke arbeid verricht... (als ik maar wat rondhobbel of even met de stofzuiger door het huis vlieg... nee dan durf ik het ook geen sporten te noemen)

moet zeggen... ik heb mij nooit verdiept in de officiele definitie van sport...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 21:58

lammie2701 schreef:

Heb je dan in die twee jaar andere vormen van sport gedaan?

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 22:02

nee helemaal niks...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 23:06

NAIWHL schreef:
ik geniet er ook zeker van en had vandaag ook met mijn vriend het hierover... hij is het er ook over eens dat het een competitieve insteek moet hebben...

In mijn beleving is het een sport als ik intensief lichamelijke inspanning verricht. 4x in de week intensief paardrijden (mijzelf en het paard gymnastiseren) is een sport ookal doe ik niet aan wedstrijden.

als ik een dag aan het poetsen ben en dit ook goed actief doe (aangezien ik eerder de vergelijking met het huishouden maakte) dan is dat voor mij ook een vorm van sporten

Ik denk dat mijn opvatting van sport is dat ik intensief lichamelijke arbeid verricht... (als ik maar wat rondhobbel of even met de stofzuiger door het huis vlieg... nee dan durf ik het ook geen sporten te noemen)

moet zeggen... ik heb mij nooit verdiept in de officiele definitie van sport...

Wat jij omschrijft is gewoon beweging of lichamelijke inspanning, niet zozeer sport. Begrijp me niet verkeerd, beweging is goed, heel goed zelfs, maar het hoeft geen sport te zijn om goede effecten op je lichamelijke gesteldheid te hebben. Ik doe helemaal niet aan sport, maar ik beweeg wel voldoende, daar kies ik ook heel bewust voor.

Adil18 schreef:
lammie2701 schreef:

Heb je dan in die twee jaar andere vormen van sport gedaan?

Je kunt ook je lichaam in goede conditie houden met andere activiteiten dan "sport" :P

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 23:11

inderdaad...mijn werk is lichamelijk gezien ook aardig intensief...dus dat scheelt wel...en in de tijd dat ik niet reed fietste ik wel veel dus...

Appelsapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 12:20

Nou ik vindt het echt wel een sport hoor! Paar jaar geleden was mijn 'eerste keer' en ik kan je zeggen na de les kon ik nauwelijks op mijn eigen benen staan!

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 13:23

shaantjenr10 schreef:
Nou ik vindt het echt wel een sport hoor! Paar jaar geleden was mijn 'eerste keer' en ik kan je zeggen na de les kon ik nauwelijks op mijn eigen benen staan!

En is het daarom een sport? Of is het alleen lichamelijk inspannend? Of zelfs dat niet, maar gewoon een belasting van spieren die je normaal bijna niet gebruikt?

Carmen_vH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 17:33

Ik vind het wel een sport, je moet je Paard sturen en voorwaarts laten lopen en het paard van alles laten doen, het Paard doet deels ook veel, maar je bent zelf nodig om het paard iets te laten doen.

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 17:36

Heb deze discussie vaak met mijn zus. Zij vind het geen sport maar daar ben ik het absoluut niet mee eens!
Paardrijden is zeker wel een sport, het is niet alleen op een paard zitten want dan gebeurt er niks.
Na mijn les ben ik vaak best moe, dus dat duidt er ook wel op dat het inspannend is.