Niemand wil perse alles in aparte regeltjes uiteen zetten, maar dat is blijkbaar nodig.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Bandida schreef:Lovely schreef:Die kennis is al lang en breed aanwezig, dus nogmaals mijn vraag wat die gedragswetenschappers onlangs voor nieuws hebben ontdekt?
Nou niets. De gedragswetenschappers vragen zich af waarom de praktijk -gezien de kennis lang en breed bekend is- nog steeds zo mijlenver van de ethologie staat.
Alane schreef:niet?
Jij kunt aan de hand van een filmpje alleen van de benen zien hoe een paard thuis getraind wordt? Jij weet antwoorden op vragen die nog nooit aan betrokkenen zijn gestelt?
Een rechter denkt daar anders over...
mevr Thiel en dhr. Janssen
mevr. Max-Theurer versus Wu-Wei verlag
topic op bokt
En als je niet begrijpt wat ik bedoel, kun je ook vragen...
en objectief en onderzoek gaan niet samen... niemand is 100 % objectief, iedereen wordt geleidt door (voor)oordelen, voorkeuren..
moet een onderzoek aantonen dat het schadelijk is, of moet het aantonen dat het niet schadelijk is?
Ik zal nooit beweren dat wetenschappelijk onderzoek 100% objectief is, maar in ieder geval een stuk meer dan een mening. Lovely schreef:En wat is er dan precies in Zweden besloten volgens jullie? Wat zijn de oude en wat zijn de nieuwe regels.
In NL voldoet het BW, maar dat weten de meeste mensen die graag alles in aparte regels uitgedrukt zien niet.
sanne83 schreef:In nederland voldoet helemaal niets, anders was het wel wat beter gesteld met het welzijn van paarden
Niemand wil perse alles in aparte regeltjes uiteen zetten, maar dat is blijkbaar nodig.
Alane schreef:dus gedragswetenschappers, wie zijn dat?, vragen zich af waarom de praktijk mijlenver van de theorie staat???
ethologie: wetenschap die zich bezig houdt met het onderzoek naar natuurlijk gedrag van dieren...
wat je nu dus eigenlijk vraagt en de wetenschappers ondestelt is dat hetgeen zij onderzocht hebben en de praktijk niet overeen komen? maw het paard moet zich aanpassen naar de resultaten van die wetenschappers.... om de praktijk en het resultaat dichter bij elkaar te brengen...
bulck schreef:sanne83 schreef:In nederland voldoet helemaal niets, anders was het wel wat beter gesteld met het welzijn van paarden
overdrijven is ook een groot woord e.
In onze landen (ja ben zelf belg) gaan we nu toch niet vertellen dat het gemiddelde paard er een slecht leven op nahoudt. Verbetering is altijd mogelijk, maar in landen waar een paard een tertiaire behoefte vervuld en dus een luxe creeert, kan je al niet spreken van echt fundamenteel dierenleed.
bulck schreef:Hyperfexen of rollkur is een voortvloeien uit ldr maar dan meer opgericht zeg maar.
Waar je bij ldr vooral de lengtebuigingen stretch, dus paard moet actief vanuit de achterhand over de rug de hand volgen in de diepte die de ruiter aangeeft. voorbode daarvan is dus wel een degelijke opleiding en voorwaarts neerwaarts.
Als we dan spreken over rollkur, vragen we verzameling en waarbij je bij ldr nog het stuwende voorwaartse hebt, is rollkur dus kracht en balans. dus het paard moet nu de achterhand echt gebruiken als motor en spil van alle beweging, de rug moet elastisch kunnen blijven dus stellen we het paard vanvoor hoger maar wel rond in, wat dus de beweeglijkheid (het swingen zeg maar simpel niet verstoord) uiteraard kan je ook daar spelen met de posities e, beetje hoger rond of toch wat dieper rond. En dan begint het vraagspel van actie reactie en dus de ontwikkeling van kracht en atletisch maken.
Dit is het even kort en simplistisch uitgelegd, want een degelijke basis is cruciaal alsmede ook gevoel en het aftasten en correct verleggen van grenzen. En juist enkel de fixatie over de hoofdhoudingen in deze discussies vormen het gevaar, nl het positioneren van een hoofhouding is altijd van ondergeschikt belang en nooit of zou nooit een doel opzich mogen zijn
Alane schreef:wat je nu dus eigenlijk vraagt en de wetenschappers ondestelt is dat hetgeen zij onderzocht hebben en de praktijk niet overeen komen? maw het paard moet zich aanpassen naar de resultaten van die wetenschappers.... om de praktijk en het resultaat dichter bij elkaar te brengen...
sanne83 schreef:Wat versta je onder echt fundamenteel dierenleed? Geen eten, geen drinken, verwondingen?
sanne83 schreef:Jij vind dat het allemaal goed gaat met het welzijn van paarden?
.
De bioindustrie doet het vaak nog beter.
Niemand zegt toch dat dat hetgeen is wat je wilt bereiken. Je wilt alleen wel spiegelen aan echt natuurlijke gedragingen. sanne83 schreef:Het verbaast me werkelijk dat men zich afvraagt wat er zo slecht is aan het welzijn?
huisvesting, voer, rijmethodes, ik zie geen algemeen beeld van een goed welzijn neeDe bioindustrie doet het vaak nog beter.
Waar moet een etholoog anders vanuit gaan dan een dier in diens natuurlijk habitatNiemand zegt toch dat dat hetgeen is wat je wilt bereiken. Je wilt alleen wel spiegelen aan echt natuurlijke gedragingen.
sanne83 schreef:[Ik zal nooit beweren dat wetenschappelijk onderzoek 100% objectief is, maar in ieder geval een stuk meer dan een mening.

sanne83 schreef:Ik niet
Hopenlijk wordt eventuele nieuwe wetgeving op iets objectievere bronnen gestoeld.
@bulck: het gaat om gedragingen. Die zal je wel in een natuurlijke habitat moeten onderzoeken, anders kan je nooit uitsluiten dat bepaald gedrag veroorzaakt wordt door een verstoord welzijn.
sanne83 schreef:Alane schreef:mischien zelf ook even lezen wie en wat zich heden te dage gedragswetenschapper noemt...
ter zake deskundige.... de zogenaamde paardenfluisteraars...
psychologe voor mensen die zich opwerpen als psycholoog voor paarden...
DA's die aan de hand van 10 seconden beeldmateriaal kunnen beoordelen hoe een paard thuis getraind wordt.
over die gedragswetenschappers heb ik het... en dan versus de oude boertjes.
ja, joh als je alles zo op een grote hoop gooitdierenartsen, gedragwetenschappers, oude boeren, paardenfluisteraars, psychologen, ik heb eigenlijk geen idee welk punt je nu wilt maken
![]()
Het is verder niet heel moeilijk te zien hoe een paard getraint wordt.
sanne83 schreef:Dat is natuurlijk in feite wat welzijn doet. Het nabootsen van natuurlijke omstandigheden. Je moet dan kennis hebben van wat de belangrijkste punten zijn voor het welzijn van het dier om te weten hoe je dat zou moeten nabootsen.
Onderzoek moet je natuurlijk doen bij paarden die niet negatief beinvloed zijn. Aangezien 30% van de paarden in nederland verstoord gedrag vertonen (stalondeugden), is dat geen goede populatie om een onderzoek naar natuurlijke gedragingen op te doen.
KiWiKo schreef:precies............. dieren houden is niet zwart wit en is niet wettelijk vast te leggen.........
. Dat je zo goed mogelijk voor een paard moet zorgen, staat al in de wet. Maar een wet zal nooit kunnen voorschrijven hoe je dat moet doen
. Het is echt dansen met windmolens om daarop te hopen.