Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
kuzznathalie schreef:Worden jullie niet moe van die eindeloze discussies hierover? Ik word al moe als ik het leesDe een rijdt met bit, de ander zonder. Zolang het nog niet verboden is, blijven mensen toch wel met bit rijden..
Huertecilla schreef:Inmiddels is helder dat een aantal posters erkent (de rest weet het wel maar ontkent het liever) dat een bit op basis van pijn werkt. Dat is stap één.
Huertecilla schreef:Waarom ?, je hebt je punt gemaakt, zie geen reden dat te herhalen.Opvallend dat je het ´ethisch niet acceptabel´ van pijn als motivator weglaat Paul.
pizza64 schreef:Wat ik mij nu afvraag : Een paard is toch een vlucht dier, zou hij niet op de vlucht gaan als hij pijn heeft door het bit in zijn mond. Je ziet dit bv ook bij een slecht passend zadel wat pijn doet aan de rug van het paard, dan gaan ze het ook op een rennen zetten >>>> wegrennen voor de pijn.
vanitymay schreef:Naast alle semi wetenschappers die telkens worden aangedragen,
zipje71 schreef:Waarom heb ´jij´ bewijs nodig dat iets schadelijk is?
Waarom leg ´jij´ jezelf geen omgekeerde bewijslast op?
Waarom het paard niet het voordeel van de twijfels geven?
Huertecilla schreef:pizza64 schreef:Wat ik mij nu afvraag : Een paard is toch een vlucht dier, zou hij niet op de vlucht gaan als hij pijn heeft door het bit in zijn mond. Je ziet dit bv ook bij een slecht passend zadel wat pijn doet aan de rug van het paard, dan gaan ze het ook op een rennen zetten >>>> wegrennen voor de pijn.
Een vluchtdier bestaat niet. Fight or flight is gedrag waar een dier situationeel afhankelijk toe besluit.
Jouw gedachte is helemaal corect.
Pijn door bit of zadel en stress door ruiter zijn inderdaad vlek op vlek waardoor paarden kunnen flippen na een schrikreflex. Het modale rijden zet aan tot vluchten bij schrik en dat heeft tot de mythe van ´vluchtdier´ geleid.
Citaat:Hieruit mag ik dan dus concluderen dat het bit hem geen pijn doet of hem belemert in het ademhalen.
Askja schreef:Tja, als je pijn maar ruim genoeg definieert doet het een paard sowieso pijn als je op zijn rug gaat zitten. Zeker een jong paard. Dus ...
Citaat:..dus ga je niet op een jong paard zitten, bereid je het geestelijk en lichamelijk vóór en leg je er een goed zadel op wat het gewicht zodanig verdeelt dat druk en stuwkracht ook op een lange rit ruim onder de grenswaardes voor zacht weefsel blijven.
Askja schreef:En dan lijkt mij het veel belangrijker dat aan de natuurlijke behoeften van een paard tegemoetgekomen wordt (groepshuisvesting, voldoende ruimte en beweging, genoeg ruwvoer, afwisseling, rust) dan dat een paard geen bit jn zijn mond krijgt.
Daan_Ordeal schreef:Hinke en lepeltje kunnen jullie mij uitleggen wat de toegevoegde waarde in de topic is van het afkraken van bitloze ruiters?
Wel filmpjes van andere ruiters hier plaatsen en die afkraken en ondertussen zelf niet een foto van een correct dressuurmatig gereden paard in het profiel hebben...![]()
randalinpony schreef:Tja, je moet maar zo denken: deze ruiters zonder onafhankelijke zit hadden in ieder geval niet een stuk ijzer aan de o zo gevoelige lagen van hun paard hangen om zich aan in evenwicht te houden.
Hinke schreef:Ik zie filmpjes van ruiters die bitloos rijden maar die ik zelf niet bepaald paardvriendelijk vind. Dan is het toch logisch dat ik die hier wil laten zien?