vriend van mij is echt een kwpn fan.. en rijd nu een fries voor een ander. en hij krijgt gewoon goede punten.. net zoals bij zijn kwpn'ers.
en als het wel zo is, koop een kwpn'er en hou op met deze onzin uitkramen
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

maar ik begrijp best dat er mensen zijn die toch aan het idee moeten wennen dat er niet alleen maar van die sierlijke kwpn'ers etc. in de ring rondlopen. Er zijn naar mijn idee ook genoeg voorbeelden van friezen die het goed doen in de dressuursport en die de oefeningen correct uitvoeren. Er zijn ook kwpn'ers die er een potje van maken..... alle rassen hebben goede en slechte paarden!suleilitha schreef:Omdat het ondertussen een heel lang topic is geworden zie ik, reageer ik alleen op de beginpost.
In de Baroktijd was de Fries in onze gebieden het rijpaard bij uitstek en werd gebruikt als rijpaard voor koningen en de adel. Verder was de Fries een zeer geliefd oorlogspaard. (en zoals menigeen weet, is de dressuur ontstaan uit de krijgskunst te paard, zaken als levade, passage en piaffe komen voort uit de oorlog)
In de tijd van de oprichting van het FPS, 1879 gesticht in Herberg De Trije Romers in het Friese Roordahuizum, was het Fries ras een zeer geliefde harddraver en koetspaard voor de meer welgestelde boeren. (dus geen ploegpaard) Na verloop van jaren ontstond er meer behoefte aan een zwaar landbouwpaard en werd er bínnen het Fries ras geselecteerd op zwaardere paarden die geschikt zouden zijn voor het zwaardere boerenwerk. Men kwam bedrogen uit want het karakter van de sjiekere Fries van weleer bleef wel behouden en ze waren kwa temperament helemaal niet zo geschikt voor het zware werk. De boeren maakten liever gebruik van zware Oldenburgers en Groningers, die veel evenwichtiger waren in het werk. Nadien raakte het ras aan lager wal. Het kende een opleving toen er vraag kwam na recreatiepaarden waar ook een beginner mee uit de voeten kon. En alles wat zwart was en sokken had, werd gebruikt voor wat ik noem vermeerdering. Er werd ook niet gelet op inteeltpercentages door menig hobbyfokker.
De hedendaagse Fries die je momenteel steeds meer ziet, is niet meer dan een "revival" van het paard uit de 19e eeuw, alleen zijn zaken als voedings- en trainingsomstandigheden uiteraard ontzettend verbeterd, waardoor je automatisch grotere en mooiere paarden krijgt.
Verder is de Fries van heden niet meer dan terug naar de roots, in een verbeterde vorm, en ook zeker een zeer aansprekend dressuurpaard wat goed mee kan komen.
Ik lees hier een aantal keren dat bijv. Tietse fouten zou maken in de proeven, maar dit is niet gerelateerd aan zijn afkomst. Er zijn meer Friezen dan Tietse, die in alle gangen en oefeningen wél hun tact weten te behouden.
Om een lang verhaal kort te maken, sommige Friezen kunnen prachtig voor de sjees, anderen weer niet, en niet elke Fries is een geschikt dressuurpaard maar dat is ook bij lange na elke KWPNer dus niet.
Onze Friezen zijn veelzijdige mooie paarden, waarvan de fokkerij de goeie weg in slaat en ik hoop dat we dit zo houden, zo niet dat er nog meer zal worden gestreeft naar perfectie binnen ons eigen enigste inheemse ras.
FriesWytske schreef:Dan ben ik benieuwd wat jij onder perfectie van het frieze ras verstaat. Ik vind de hele luxe friezen net wpners. Hebben helemaal geen ruimte in hun borst om de midden en uitgestrekte gangen goed te kunnen doen. Mensen die zo'n fries nastreven kunnen beter direct een wpner kopen.
.
Want ik word een beetje moe van je 

Sorry, vergeten erbij te zetten.

ILoveMyHorse schreef:Ja, ik had al gegoogled, maar ik zoek eigenlijk nog BokkersSorry, vergeten erbij te zetten.