Friezen in de dressuursport

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Horsea_nl

Re: Friezen in de dressuursport

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 20:49

jij bent echt de eerste waarbij ik het hoor :)

vriend van mij is echt een kwpn fan.. en rijd nu een fries voor een ander. en hij krijgt gewoon goede punten.. net zoals bij zijn kwpn'ers.

en als het wel zo is, koop een kwpn'er en hou op met deze onzin uitkramen :=

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 20:50

Is geen onzin. Word zelfs door mijn instructeur gezegd die tevens jury is.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 20:53

dan stap je toch over als het een hinder voor je is?

en wie is je instructeur. bekende ruiter bij de Friese paarden?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 20:53

Nee geen bekende ruiter van friezen. En ik ga hier geen namen noemen. Mag volgens mij niet eens.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 20:55

je kunt het ook via pb doen :)

maargoed ik heb het nog niet ondervonden. zie bij een aantal ruiters dat ze heel hard moeten vechten voor hun plaats.

Maar de jonge generatie moet er ook tussen komen toch? die zijn toch ook ergens begonnen.. als B ruiter

snoeppig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 21:49

tja ik dacht laat ik ook maar eens reageren (aangezien mijn naam ook al voorbij was gekomen)

Ik heb zelf altijd friezen gehad, bij de meeste wel bij jullie bekent. Sinds kort heb ik nu ook een kwpn'er. Ik moet zelf zeggen dat ik ook echt wel verschil merk in het rijden maar ik durf niet te zeggen dat mijn kwpn'er beter is n de dressuur dan mijn hengst Wilke.
Wilke en ook mijn andere fries Thore zijn wel allebij, zoals hier al genoemd werd, nog van het oude soort dus de wat "lompere" friezen. Dit omdat ik dat gewoon mooie vind. Ik heb liever een ECHTE fries of een kwpn'er. Ik ben niet erg fan van de luxere friezen maar dat is verschil van smaak!

Ik heb wel gemerkt met mijn fries Thore dat het echt voorkwam dat ik lagere punten kreeg dan ik verdiende maar...... dat heb ik met de kwpn'er ook gehad.

Je zal mij NOOIT horen zeggen dat friezen niet in de dressuur horen, zou ook wel banketstaaf zijn :+ maar ik begrijp best dat er mensen zijn die toch aan het idee moeten wennen dat er niet alleen maar van die sierlijke kwpn'ers etc. in de ring rondlopen. Er zijn naar mijn idee ook genoeg voorbeelden van friezen die het goed doen in de dressuursport en die de oefeningen correct uitvoeren. Er zijn ook kwpn'ers die er een potje van maken..... alle rassen hebben goede en slechte paarden!

Ik moet zeggen, frieze hebben zijn voor en nadelen maar er zit tegenwoordig zo veel verschil tussen friezen, netzoals dat zit tussen kwpn'ers.
De opmerking dat friezen voor de kar horen en niet in de dressuurring vind k belachelijk. Er zijn idd friezen die niet geschikt zijn voor de dressuur maar er zijn er tegenwoordig ook genoeg ie er wel thuis horen en dat ook wel bewezen hebben!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 09:16

suleilitha schreef:
Omdat het ondertussen een heel lang topic is geworden zie ik, reageer ik alleen op de beginpost.
In de Baroktijd was de Fries in onze gebieden het rijpaard bij uitstek en werd gebruikt als rijpaard voor koningen en de adel. Verder was de Fries een zeer geliefd oorlogspaard. (en zoals menigeen weet, is de dressuur ontstaan uit de krijgskunst te paard, zaken als levade, passage en piaffe komen voort uit de oorlog)
In de tijd van de oprichting van het FPS, 1879 gesticht in Herberg De Trije Romers in het Friese Roordahuizum, was het Fries ras een zeer geliefde harddraver en koetspaard voor de meer welgestelde boeren. (dus geen ploegpaard) Na verloop van jaren ontstond er meer behoefte aan een zwaar landbouwpaard en werd er bínnen het Fries ras geselecteerd op zwaardere paarden die geschikt zouden zijn voor het zwaardere boerenwerk. Men kwam bedrogen uit want het karakter van de sjiekere Fries van weleer bleef wel behouden en ze waren kwa temperament helemaal niet zo geschikt voor het zware werk. De boeren maakten liever gebruik van zware Oldenburgers en Groningers, die veel evenwichtiger waren in het werk. Nadien raakte het ras aan lager wal. Het kende een opleving toen er vraag kwam na recreatiepaarden waar ook een beginner mee uit de voeten kon. En alles wat zwart was en sokken had, werd gebruikt voor wat ik noem vermeerdering. Er werd ook niet gelet op inteeltpercentages door menig hobbyfokker.
De hedendaagse Fries die je momenteel steeds meer ziet, is niet meer dan een "revival" van het paard uit de 19e eeuw, alleen zijn zaken als voedings- en trainingsomstandigheden uiteraard ontzettend verbeterd, waardoor je automatisch grotere en mooiere paarden krijgt.
Verder is de Fries van heden niet meer dan terug naar de roots, in een verbeterde vorm, en ook zeker een zeer aansprekend dressuurpaard wat goed mee kan komen.

Ik lees hier een aantal keren dat bijv. Tietse fouten zou maken in de proeven, maar dit is niet gerelateerd aan zijn afkomst. Er zijn meer Friezen dan Tietse, die in alle gangen en oefeningen wél hun tact weten te behouden.
Om een lang verhaal kort te maken, sommige Friezen kunnen prachtig voor de sjees, anderen weer niet, en niet elke Fries is een geschikt dressuurpaard maar dat is ook bij lange na elke KWPNer dus niet.
Onze Friezen zijn veelzijdige mooie paarden, waarvan de fokkerij de goeie weg in slaat en ik hoop dat we dit zo houden, zo niet dat er nog meer zal worden gestreeft naar perfectie binnen ons eigen enigste inheemse ras.

Bedankt voor dit mooie achtergrond verhaal! +:)+

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 09:44

Dan ben ik benieuwd wat jij onder perfectie van het frieze ras verstaat. Ik vind de hele luxe friezen net wpners. Hebben helemaal geen ruimte in hun borst om de midden en uitgestrekte gangen goed te kunnen doen. Mensen die zo'n fries nastreven kunnen beter direct een wpner kopen.

Ik ben het helemaal eens met jouw wat betreft Tietse. Het is de ruiter/amazone die die fouten erin rijd. Maar daar wordt ie wel op afgestraft ook bij de fokkers.

havermout

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 11:13

FriesWytske schreef:
Dan ben ik benieuwd wat jij onder perfectie van het frieze ras verstaat. Ik vind de hele luxe friezen net wpners. Hebben helemaal geen ruimte in hun borst om de midden en uitgestrekte gangen goed te kunnen doen. Mensen die zo'n fries nastreven kunnen beter direct een wpner kopen.

.

Hoezo kunnen paarden met een smallere borst geen midden en uitgestrekte gangen laten zien? Dus wat Totilas en Salinero doen is niet goed?? De luxe friezen kunnen juist beter meekomen in de sport door hun bouw.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 11:14

Die hebben meer borst dan de luxe friezen.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 12:37

Mijn paard heeft weinig borst, maar krijg toch regelmatig 8'en. Hoe zou dat nou komen

FriesWytske, wat jij mooi vindt is jou goed recht. Maar je hoeft niet alles om je heen af te kraken. Daarmee laat je alleen maar je frustratie zien. Wees blij met wat je hebt en wat je krijgt :) Want ik word een beetje moe van je

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 12:59

Een paard is een paard of dit nu een boerenwerkpaard is of een luxe kwpn'er.. voor mij dan.
Ik vind het absoluut wel even een gek gezicht als ik een belg de ring binnen zie komen, dat zie je namelijk niet vaak. Maar juist daarom vind ik het toch leuk dat er veel diversiteit is aan het soort paard in de ring.
Ik vind niet dat bepaalde paarden niet thuis horen in een bepaalde tak van de paardensport.. ze zouden daar maar regels voor hebben rijden we allemaal met een zelfde soort paard.. dat is eigenlijk toch ook saai.
Zelf rijd ik een fries en het lijkt me super om haar in de wedstrijden te rijden, ik ben zelf absoluut geen wedstrijdtype ik zal het dus ook niet doen voor de punten maar voor de lol die we ermee hebben, de uitdaging en de ervaring.
En of ze nu een fries is of een grote belg.. dat zou voor mij niets uitmaken :D

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 13:09

Het gaat uiteindelijk om het plezier :D

Om het maar even heel zwart-wit te nemen. Dus als er alleen maar kwpn'ers op wedstrijd horen, horen er zeker ook alleen nederlanders in Nederland. :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 13:21

Niet alle luxere Friezen hebben een smal eendeborstje, er zijn er zat die beschikken over meer dan voldoende boeg en toch een slank lijf hebben.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 14:25

en toch vind ik de paarden met smal of brede voorfront niet beter of slechter lopen.. hangt echt toch van meer dingen af

snoeppig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 14:29

mee eens _Lott! Er zijn er genoeg met een smal voorfront die niet kunnen strekken en paarden met een brede die het wel kunnen en ook andersom. Het zijn meerdere factoren die daarn meespelen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 14:31

I agree...

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 15:09

Maar er zijn toch altijd mensen die een heel duidelijk beeld hebben van hoe het wel moet en dat is vaak maar op één manier. De rest is fout :j

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 15:10

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar foto's van friezen die (hoog) in de dressuursport gekomen zijn. Dus als je er nog een paar hebt.. :D

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 15:11

Wat is hoog? Grand prix, ik zou zeggen. Google eens :j

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 15:17

Ja, ik had al gegoogled, maar ik zoek eigenlijk nog Bokkers :P Sorry, vergeten erbij te zetten.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 15:19

Ken geen bokkers die hoger dan Z rijden :j

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 15:20

ILoveMyHorse schreef:
Ja, ik had al gegoogled, maar ik zoek eigenlijk nog Bokkers :P Sorry, vergeten erbij te zetten.

Ik ken er eentje, heb haar ook de link van dit topic gemaild dus als ze eens tijd heeft kan ze misschien reageren. Dus ééntje is er zeker. (Zullen er vast meer zijn, maar die ken ik alleen onder de naam van een ander forum. )

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 15:21

Oeh oké, ik ben benieuwd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 15:21