Wáárom nou bij 2.5 inrijden..... voor en tegens...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 12:58

mirgino schreef:
ik vraag me toch af waarom veel paarden [ waaronder de mijne ] met 2,5 zadelmak gemaakt worden en dan nog tot 4jr op de wei gaan voordat het echte werk begint
waar is dat voor?
ik dacht ook om ze alvast de beginselen aan te leren en dat ze dat kunnen verwerken.

dan neem ik aan dat een paard van 2,5 makkelijker leert dan een ouder paard wat tot 4 jr in de wei staat en dan pas iets gaat doen

heeft meer te maken met het feit dat ze zich makkelijk laten overrompelen en nog niet door hebben (meestal) hoe sterk ze zijn. tegen de tijd dat ze dan 3,5 of 4 zijn kennen ze het zadel ruitegewicht en kunnen ze lichamelijk meer aan.
Ik begin overgens liever wanneer het paard er "klaar" voor is en zeker niet onder de 3 :n

Noatjuhh

Re: Wáárom nou bij 2.5 inrijden..... voor en tegens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:11

2,5 Jaar vind ik echt veel te vroeg.
Maar 9 is ook wel wat oud. Maar het kan natuurlijk wel.

Als ik zelf een jong paard zou hebben, zou ik hem op de wei laten tot hij/zij drie is, en dan zadelmak maken, en dan tot 3,5 op de wei, en daarna doorrijden. :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 13:13

Noatjuhh schreef:
2,5 Jaar vind ik echt veel te vroeg.
Maar 9 is ook wel wat oud. Maar het kan natuurlijk wel.

Als ik zelf een jong paard zou hebben, zou ik hem op de wei laten tot hij/zij drie is, en dan zadelmak maken, en dan tot 3,5 op de wei, en daarna doorrijden. :)

9 jaar hoeft van mij ook niet perse hoor, maar vind 2.5 /3 gewoon te vroeg.
het is puur toeval dat ik deze dieren tegen kwam, niet ingereden zijn, en ja, helaas al 9 zijn.
maar het gaat allemaal prima, heb inmiddels trainingsadvies gekregen van team montyroberts.. en we gaan per vandaag aan de slag :)

Simone1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:14

Jolliegirl schreef:
Simone1969 schreef:
Ik denk dat je een 3 jarige best wel zadelmak kan maken. Als het paard zadelmak is, zou ik hem voor een paar maanden lekker terug in de wei zetten. In het najaar weer rustig oppakken en een keer of 3 per week een half uurtje rijden.
Een paard op zijn zesde zadelmak maken, vind ik persoonlijk een beetje laat, maar soms is het niet anders. Een 6 jarige mist dan natuurlijk ook de nodige "kilometers"in de benen.

Dit hoeft neit altijd he :) veel mensen wandelen dagelijks om het verkeersmak te maken..
Doen vrijheidsdressuur... andere dingen als erop zitten iniedergeval :)
of zelfs mennen :)

Ja, daar heb je helemaal gelijk in! Over straat stappen is natuurlijk voor elk paard goed. Het is de beste "shockwave therapie" die er bestaat. Goed voor de pezen en de banden. En je paard wordt ook gelijk nog verkeersmak, wat wil je nog meer?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 13:16

Ik snap verder je punt wel :j je paard heeft idd de kilometers onder eht zadel nog niet, dus zal op zn 6e pas zijn evenwicht moeten leren houden e.d

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:18

Citaat:
Dit hoeft neit altijd he veel mensen wandelen dagelijks om het verkeersmak te maken..
Doen vrijheidsdressuur... andere dingen als erop zitten iniedergeval
of zelfs mennen

(mennen uitgesloten) dit doe ik nu ook met mijn Shet! :) Ik vind het nu niet bepaald noodzakelijk om standaard ieder 3jarig paard,
of in sommige geval al voor hun derde levensjaar op het dier te springen en hopsakee in te rijden. Hoe makkelijk het soms ook gaat,
een paard van deze leeftijd moet naast een hele boel dingen in de wereld ook nog genoeg over zichzelf leren. Dier is nog niet eens
in de pubertijd of er word al aan geknutseld. Nee,

Ik ben van mening dat een paard 'klaar' moet zijn met zichzelf en sterk genoeg moet zijn om dit alles vol te kunnen houden :)

EDIT: renpaarden worden al ingereden voor hun tweede levensjaar! :\ Dát is pas erg! :\

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:19

Citaat:
dus zal op zn 6e pas zijn evenwicht moeten leren houden e.d

Een paard heeft, behalve 'rij'ervaring, verders ervaring met andere dingen, waaronder met zichzelf :) Denk persoonlijk dat het voor
een 6jarige gemakkelijker te doen is dan voor zo'n jonkie die de helft van zichzelf nog nie kent :) (misschien lichtelijk overdreven := )

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 13:21

NHevaVD schreef:
Citaat:
dus zal op zn 6e pas zijn evenwicht moeten leren houden e.d

Een paard heeft, behalve 'rij'ervaring, verders ervaring met andere dingen, waaronder met zichzelf :) Denk persoonlijk dat het voor
een 6jarige gemakkelijker te doen is dan voor zo'n jonkie die de helft van zichzelf nog nie kent :) (misschien lichtelijk overdreven := )

dat is óók weer een punt ja :+
wat is het toch allemaal ingewikkeld :P

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:22

Ja best wel he! :+ Haha, ach, denk dat iedereen zijn eigen mening hier wel een beetje over heeft! :) Maar sommige dingen staan
gewoon vast! :=

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:22

Ik denk dat het ook een beetje afhankelijk van het paard is.
De een is er sneller klaar voor dan de ander.

Met 1 merrie zijn we op haar 3,5 begonnen met alles rustig aan te gaan leren, longeren en zadeltje, en met 4 jaar begonnen met het 'rijden'.

Ook hebben we een 5 (bijna 6) jarige Hannoveraan van 178 hoog.
Die hebben wij met zijn 3e jaar helemaal groen uit Duitsland gehaald. Hebben hem eerst paar keer in de week gepakt voor het voetje geven en wandelen e.d.Verder alleen maar zoveel mogelijk op de wei.
We merkten aan hem dat hij graag wilde leren en graag iets wilde doen en zijn begonnen op zijn 4e met zadelmak maken.
Dus longeren met zadel, e.d en na 6 weken kon hij stappen en een klein rondje draven. Rem en gas werkten goed genoeg. Maar paard had ongelovelijke moeite met zijn grote toen nog beetje slungelige lijf. Daarna heeft hij weer een half-driekwart jaar op de wei gelopen en vorig jaar november heb ik hem weer opgepakt met longeren. Gewoon aan halster - met hoofdstel - soms met zadel - soms bijgezet met longeersingel - dubbele lijnen. Gewoon heel afwisselend, ongeveer 3 keer per week.

Sinds een maand is het echt werk begonnen onder het zadel, rustig aan maar hij kan het prima handelen met lijf, en in zijn koppie. Nu zeg ik pas dat hij er echt klaar voor is, en hij is dus nu bijna 6 .. Maar ben blij dat ik gewacht heb en heb het idee dat ik hiermee ook echt zijn rug e.d heb gespaart. Die waren vorig jaar gewoon nog te slap.

Hoop nog heeel lang plezier met hem te hebben.

Mijn mening is dus afhankelijk van het paard, maar zeker niet voor hun 3de-4de jaar.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:23

Mijn verzorgpaard is in april 3 geworden, van het voorjaar hebben ze hem voor het eerst gelongeerd en aan het tuig laten wennen en in de zomervakantie zijn ze begonnen met mennen. Ik ben een paar weken terug begonnen met zadeltje erop etc en gisteren heb ik er voor het eerst op gereden. Hij is nu 3,5. We doen erg rustig aan en ik hoop dat het zo goed gaat.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:24

Jolliegirl schreef:
Idd ieder voor zich, mag ik jou de vraag stellen : waaorm niet wachten tot na de puberteit bij paarden?

paarden leren vrijwel tot 6/7 jaar door ?
deze van 8 had het longeren binnen 5 minuten onder de knie..
beenhulpen binnen 10 minuten... commando's binnen 10 minuten
en nu snapt ze : hee ik moet rondjes lopen, binnenbeen --> oh dan moet ik wat naar de buitenkant gaan

Just a question :D

Je kunt een paard idd ook gewoon op acht jarige leeftijd zadelmak maken. Maar dan zul je andere doelen hebben dan iemand die zijn paard op 3 jaar zadelmak maakt.
Zoals je zelf al zegt: het aanleren van nieuwe dingen gaat gemakkelijker op jonge leeftijd. Hoe hoger dus je doel in de dressuur is, hoe beter je op moet passen dat je niet té lang wacht met zadelmak maken, omdat het paard op hogere leeftijd nog maar een beperkt leervermogen heeft om nieuwe bewegingen en bewegingspatronen aan te leren. Als je daar al een beginnetje mee hebt gemaakt, kun je het nog wel verbeteren, omdat dan de basis al gelegd is.
Natuurlijk is het niet omgekeerd automatisch zo dat hoe jonger je begint, hoe beter het is. Het is een kwestie van kennis in combinatie met gevoel om in te kunnen schatten of een paard er al aan toe is om zadelmak gemaakt te worden, hoeveel werk het aankan en wat je wel en niet kan vragen.

Dat vind ik ook het nadeel van zo'n stelling: het ene paard is het andere niet. De één kan prima op 2 1/2 al een zadeltje verdragen, de ander is daar met vier jaar maar net aan toe. Ook is er een groot verschil tussen acht jaar niets doen en dan pas zadelmak maken, of het paard de jaren ervoor al allerlei dingen aanleren vanaf de grond, waardoor het wel een ontwikkeling in spiergebruik, balans en souplesse doormaakt ook al zit je er niet op.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 13:24

SweetMellie : dit vind ik dus een hele mooie uitleg, dat het prima kán met 6 jaar :) dan pas doorrijden, en met 4 gewoon zadelmak maken! :)

leuk om te lezen hoor!!! :)

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:32

Dank je :) wordt toch regelmatig raar aangekeken in de paardenwereld jammer genoeg. 6 jaar?! Die had al L of M moeten zijn!

Ik ben zuinig op mijn paarden en kijk zelf wat ze aankunnen of niet. Vooral grote paarden hebben de tijd nodig om uit te kunnen groeien in mijn ogen. Hij was ook met zijn 3e en 4e jaar nog heel 'puppy-achtig' zoals ik het zelf noem.
Nu zeg ik : Ja' hij is er klaar voor en vindt het heerlijk om hem nu op te pakken en in zijn eigen tempo door te rijden.

Ik merk dat hij echt óntzettend leergierig is en zelfs geniet van het werk! Denk dat dit nu wel anders was geweest als hij op zijn 3e wel vol ingereden zou worden en al M zou zijn. Al kan je dat natuurlijk niet weten nu, maar voor mijn gevoel heb ik het goed gedaan :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 13:34

het ligt er idd ook aan welk doel je hebt...
Wil jij hogerop komen in de dressuur, dan begin je schijnbaar eerder :)
Heb je niets als doel behalve lekker rijden en zien waar je uitkomt.. dan kan je dus later beginnen, wat schijnbaar sommige mensen ook doen :)

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:36

Citaat:
paarden leren vrijwel tot 6/7 jaar door ?

Paarden kunnen hun hele leven prima doorleren hoor :) Hier staat een 13 jarige Arabier waarmee ik vrijheidsdressuur doe en die leert
heel snel! Ook een warmbloedpaard, kent ook al wat, hij is ook 13 :+ Leeftijd is niet zo zeer een factor, het karakter kan wel mee-
spelen. Niet ieder paard leert snel, sommige juist weer schokkend snel :+

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 13:38

hier ook een 20 jarige die nu VD leert... :=

Ik heb wat met oudere paarden.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:39

Aaah kijk, zo is het tegendeel meteen bewezen van dat paarden maar tot hun 7de doorleren :)*
(offtopic: wat leuk dat je ook VD doet, ben je al 'ver' :) ?)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:41

ik geloof gelijk dat paarden blijven leren ,maar als ze jong al een zadeltje op gehad hebben vergeten ze dat nooit meer en gaat het inrijden later makkelijker.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:42

Dat is inderdaad ook een factor om te besluiten op zoon jong mogelijke leeftijd te beginnen.

Ik ben ook ambitieus, doe een paardenopleiding, rijdt met mijn andere paard ook wedstrijden, zowel spring als dressuur.
En deze wil ik ook gaan uitbrengen. En zien wel wat hij kan. Houdt het op bij het M? Jammer dan, maar prima. Komen we ook tot het ZZ? Prima. Maar wel voor mijn plezier :D
Ik rijdt veel buiten, en train niet alleen serieus. Neem ze ook mee op vakantie. Maar start toch 1-2 keer per maand. Zoals ik al zei, ik ben zuinig op ze (in mijn ogen ga ik iig zuinig met ze om).

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 13:42

NHevaVD schreef:
Aaah kijk, zo is het tegendeel meteen bewezen van dat paarden maar tot hun 7de doorleren :)*

nee nog niet :)
ben gewoon bezig met voetjes geven en opgetilt houden zolang de zweep ertegenaan ligt.
Buiging ben ik mee begonnen, maar ze is nog erg stijf, dus dit zien we wel hoever we komen.
verder rij ik zonder zadel een beetje westernacthgi, ik probeer op halsdruk te sturen, wat ze nu begint te snappen...

een paard is zeker niet uitgeleerd op zn 7e ;)

de shet hier is volgens mij ook al wat ouder als 7, en deze ben ik nu ook leren buigen, liggen, knielen... ze had binnen 5 minuten door dat ze moest gaan liggen!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:43

Het bereiken van een hoog niveau in de dressuur of springsport en het aanleren van die oefeningen is niet echt te vergelijken met het aanleren van VD op twintigjarige leeftijd hé ;)

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:44

Jolliegirl schreef:
NHevaVD schreef:

nee nog niet :)
ben gewoon bezig met voetjes geven en opgetilt houden zolang de zweep ertegenaan ligt.
Buiging ben ik mee begonnen, maar ze is nog erg stijf, dus dit zien we wel hoever we komen.
verder rij ik zonder zadel een beetje westernacthgi, ik probeer op halsdruk te sturen, wat ze nu begint te snappen...

een paard is zeker niet uitgeleerd op zn 7e ;)

de shet hier is volgens mij ook al wat ouder als 7, en deze ben ik nu ook leren buigen, liggen, knielen... ze had binnen 5 minuten door dat ze moest gaan liggen!

Wat leuk zeg! :):) Zo rijden met druk ben ik nu ook aan het doen, iig bitloos! :) Jammer dat je geen foto's in je profiel hebt, heb stiekem
al even gespiekt maar heb niets kunnen vinden :+

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:45

Code
Het bereiken van een hoog niveau in de dressuur of springsport en het aanleren van die oefeningen is niet echt te vergelijken met het aanleren van VD op twintigjarige leeftijd hé

Het is allebei bewegen en leren van dingen :)* Daarnaast gaat het hier voornamelijk om het inrijden van en de voor en tegens,
niet het berijken van hoge dressuursport ofzo. Kan zijn dat ik er compleet naast zit, maar dat betwijvel ik B-)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 13:46

horseyfries schreef:
Het bereiken van een hoog niveau in de dressuur of springsport en het aanleren van die oefeningen is niet echt te vergelijken met het aanleren van VD op twintigjarige leeftijd hé ;)

Leren = leren ;)
of dit nu springen, vd , dressuur, meelopen, voetjes geven is...