De "Hollandse School"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 16:59

bulck schreef:
En Fabersmid een eerlijke reactie hoeft daarom niet een reactie te zijn die in uw kraam past e ;-)

Hou er rekening mee dat het mijn mening is en niet omdat het in mijn straatje past zoals u schrijft. U bent anders van mening, omdat het niet in uw straatje past. Maar het gaat er om dat het een eerlijke inhoudelijke reactie is. En niet in wie zijn straatje het past of er mee eens of tegen zijn.
Mijn mening is ook dat het een hele prestatie is voor een bereden politie combinatie. Dat is anders dan de ruiters die het dagelijks professioneel rijden. Zou wel eens de hollandse school wedstrijdpaarden het werk van de politiepaarden willen zien doen?
Over de dames van Balen was een vraag?
Waar is het niet halthouden en de stap dan aan te wijzen? Opvallend is wel dat de hollandse school combinaties daar moeite mee hebben?
Wat het staartzwiepen betreft mag ieder zijn eigen conclusie en mening trekken. Maar als u beweert dat meneer Klimke bijvoorbeeld het systeem van Baucher gebruikte, kan ik u niet meer begrijpen en volgen?

Ayasha
Blogger

Re: De "Hollandse School"

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 21:39

Die pagina is laatst geupdate op 14 april 2008 dus sowieso langer dan een jaar dat ze les krijgt van Sjef.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 09:42

Welke pagina?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-09 12:39

FaberSmid schreef:
Welke pagina?

De web-site van Adelinde Cornelissen.
Het ging er even over, hoe lang ze al bij SJ traint.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 12:41

Ok dan volg ik jullie weer.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 15:32

Faber Smid, u vergist zich wederom. Is niet erg, zal u even op de hoogte brengen van de laatste stand van zaken: de paarden Totilas en Parzival stonden allebei op het afgelopen EK in bijna alle proeven perfect stil, vierkant, uit het boekje, om vervolgens gelijk in een actieve draf vanaf de eerste pas voorwaarts te vertrekken. Zij kregen hiervoor negens en tienen van de jury.
Dus als u het perfect vierkant stilstaan een voorbeeld van goede scholing vind, dan had u hier uw hart kunnen ophalen bij deze twee paarden, getraind volgens het Hollandse systeem!

Modie: ben je het met me eens dat het een stuk gemakkelijker is een paard in tact en regelmaat en in balans te laten piafferen als zijn benen minder hoog van de grond komen? Dat het in evenwicht houden van een piaffe dus eigenlijk moeilijker wordt naarmate een paard zijn benen hoger optrekt?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 16:23

horseyfries schreef:
Faber Smid, u vergist zich wederom. Is niet erg, zal u even op de hoogte brengen van de laatste stand van zaken: de paarden Totilas en Parzival stonden allebei op het afgelopen EK in bijna alle proeven perfect stil, vierkant, uit het boekje, om vervolgens gelijk in een actieve draf vanaf de eerste pas voorwaarts te vertrekken. Zij kregen hiervoor negens en tienen van de jury.
Dus als u het perfect vierkant stilstaan een voorbeeld van goede scholing vind, dan had u hier uw hart kunnen ophalen bij deze twee paarden, getraind volgens het Hollandse systeem!

Modie: ben je het met me eens dat het een stuk gemakkelijker is een paard in tact en regelmaat en in balans te laten piafferen als zijn benen minder hoog van de grond komen? Dat het in evenwicht houden van een piaffe dus eigenlijk moeilijker wordt naarmate een paard zijn benen hoger optrekt?

Horeyfries kunt u me dat laten zien van het halthouden? Dat ze 9 en 10 krijgen van de jury zegt mij weinig. Maar ik denk dat u naar aanleiding van berichten van meneer Professor schrijft? Het gaat mij namelijk niet alleen maar om halthouden, maar de hele proef. En u schrijft alleen over 1 x halthouden aan het begin van de proef?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 17:21

http://www.youtube.com/watch?v=a9RwXfE3 ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=HlgAOnZS ... re=related

En ter vergelijking ook maar weer even jullie genoemde voorbeeld van klassieke training Monica Theodorescu:

http://www.youtube.com/watch?v=0_tXCIottwI

Alle proeven zijn te zien op de site van horsedances. Daar ook de perfecte tien op het halthouden in de winnende grand prix special van Adelinde Cornelissen.
Ik schrijf niet nav de Professor, u bent degene die zegt "opvallend is het wel dat de hollandse school combinaties daar moeite mee hebben", refererend aan het halthouden en de stap.
Opvallend op het afgelopen EK was dat juist de Nederlandse winnende combinaties hun proeven begonnen en afsloten met perfect vierkant hatlhouden en dat zij dit beter deden dan de meeste andere combinaties.
Als u deze proeven allemaal gezien had had u dit geweten. Ik vraag mij dus af waarom u iets meent te moeten veroordelen als u blijkbaar niet eens het eindresultaat van deze training gezien heeft? Dan begint het er eerlijk gezegd echt op te lijken dat u niet WILT zien dat deze trainingsmethode goed kan werken en u zich vastklampt aan de weinige dingen die er nog fout gaan bij de besten ter wereld (Salinero die zo ijverig is dat hij niet stil wil staan in de proef - op het losrijterrein doet hij het namelijk wel!) en dat dan aangrijpt om een trainingsmethode te veroordelen.
Zoals ik eerder zei: als het zo werkte dat fouten automatisch te wijten zijn aan een trainingsmethode en niets te maken hebben met het paard, zijn karakter en zijn aanleg, hoe verklaren jullie dan de uitermate slechte piaffe van Whisper en ook het dramatisch slechte begin van deze kür?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 17:33

Perfect halthouden?
Ik heb geschreven dat de combinatie van de bereden politie, mij het meeste aan spreekt. Niet gelezen Horseyfries?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 17:49

Ik dacht in uw onderschrift te zien dat ik een inhoudelijke reactie mocht verwachten op mijn bericht. Zou u mijn vragen in het vorige bericht willen beantwoorden?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-09 17:55

horseyfries schreef:

Wil je misschien mijn vragen eens beantwoorden, Horseyfries?
Wat vind je belangrijk in een piaffe??
Wat vind je überhaupt belangrijk in een proef?

Op de vorige pagina's heb ik je dat al gevraagd, wellicht is het je ontgaan.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 18:00

Ik dacht dat ik het hele FEI reglement voor piaffe al geplaatst had, is je dat ontgaan? DAT is waar ik voor train, dus dat is wat ik belangrijk vind in een piaffe.
In een proef vind ik het belangrijker dat de communicatie tussen ruiter en paard er goed en vloeiend uitziet dan dat elke oefening perfect gaat.
De piaffe van Goldstern vond ik in die tijd erg goed. Ondertussen is hij voorbijgestreefd door beter paardenmateriaal in mijn ogen die meer getalenteerd zijn en valt het op dat hij zijn benen héél dicht bij de grond houdt, soms iets achterwaarts neigt te gaan en wat ik het meest storend vind: zijn hoofd zo meeknikt dat ik me afvraag of de beweging wel helemaal van achter uit komt (hoe beter vanuit de achterhand, hoe stiller het hoofd).
In de proef die te zien is op youtube, zijn de beste stukken aan elkaar geplakt. Daarin is jammer genoeg het halthouden niet te zien.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-09 18:07

horseyfries schreef:
Ik dacht dat ik het hele FEI reglement voor piaffe al geplaatst had, is je dat ontgaan? DAT is waar ik voor train, dus dat is wat ik belangrijk vind in een piaffe.
In een proef vind ik het belangrijker dat de communicatie tussen ruiter en paard er goed en vloeiend uitziet dan dat elke oefening perfect gaat.
De piaffe van Goldstern vond ik in die tijd erg goed. Ondertussen is hij voorbijgestreefd door beter paardenmateriaal in mijn ogen die meer getalenteerd zijn en valt het op dat hij zijn benen héél dicht bij de grond houdt, soms iets achterwaarts neigt te gaan en wat ik het meest storend vind: zijn hoofd zo meeknikt dat ik me afvraag of de beweging wel helemaal van achter uit komt (hoe beter vanuit de achterhand, hoe stiller het hoofd).
In de proef die te zien is op youtube, zijn de beste stukken aan elkaar geplakt. Daarin is jammer genoeg het halthouden niet te zien.

Het reglement van de piaffe heb ik in het Nederlands neergezet.
En daarbij een aantal vragen, hoofdzakelijk aan jou gericht.

Maar als jij het optillen van de benen het belangrijkste vindt in een piaffe??? Het zij zo ;)
Dan moet ik wellicht de grondbeginselen van de FEI-reglementen eens plaatsen???

Kunnen we misschien daarover discussieren.
Die grondbeginselen, daar gaat het om, bij dressuur(paard)rijden, althans voor mij.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 18:15

Waar zie jij dat staan? Ik zeg nergens dat het optillen van de benen het belangrijkste is. Wel weet ik uit ervaring dat het een stuk gemakkelijker is als een paard zijn benen minder hoog optilt. Toch heeft Goldstern zelfs voor deze kleinere beweging zijn hoofd nodig en neigt hij achterwaarts te gaan. DAT maakt dat ik het minder goed vind.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 18:19

horseyfries schreef:
Ik dacht in uw onderschrift te zien dat ik een inhoudelijke reactie mocht verwachten op mijn bericht. Zou u mijn vragen in het vorige bericht willen beantwoorden?

Nee omdat ik daar niks over heb geschreven, graag aan de anderen vragen die daar wel over geschreven hebben.

FaberSmid schreef:
Perfect halthouden?
Ik heb geschreven dat de combinatie van de bereden politie, mij het meeste aan spreekt. Niet gelezen Horseyfries?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 20:28

Omdat daarin het halthouden niet te zien is? ;)

En als u dat het mooiste vind, wat vind u daar dan de minpunten? Bent u het met me eens dat hij wel erg weinig van de grond komt in de piaffe?
En dat het knikkende hoofd enigszins storend is? En dat hij soms een achterwaartse neiging heeft?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 20:42

Horseyfries ik ben er niet zo dieo op in gegaan als de anderen, ik heb alleen geschreven dat het hele plaatje mij aangenamer is. En ik heb geschreven dat ieder zijn fouten maakt.
Maar ik blijft het beeld van meneer Klimke en de bereden politie combinatie aangenamer vinden. Of het nu om ruiters van de hollandse school gaat of niet.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 20:55

Gelukkig kunnen de echte juryleden hun jurering wel iets beter uitleggen dan " het hele plaatje is mij aangenamer", zonder daarbij met enige onderbouwing te komen.
Want daar zou ik als ruiter echt geen genoegen mee nemen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 20:59

Daarom ben ik hoefsmid en geen jury. En ik wil jullie besparen van mij commentaar, wordt me toch niet in dank afgenomen. Kan wel zeggen dat ik de filmpjes met moeite heb zitten kijken.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 21:16

Dit was uw commentaar:

FaberSmid schreef:
De ruiters zijn de volgende generaties, om het zo maar te schrijven. Die moeten zich weer aan de handleiding gaan houden, net als de jury en organisaties.

Als u vind dat de jury zich niet aan de handleiding houdt, dan weet u blijkbaar wél wat er gevraagd wordt in die handleiding en dan lijkt het me ook dat u bij de verschillende filmpjes meer commentaar kan geven dan "het hele plaatje is mij aangenamer".
Daarom heb ik juist de filmpjes geplaatst, het kan soms heel verhelderend werken om zelf eens objectief te kijken naar een proef met het gevraagde in je achterhoofd en zonder er gelijk een waarde-oordeel aan vast te hangen.
Bijv. piaffe Goldstern: -tact en regelmaat: meestal goed
- hoogte benen: onvoldoende
- aanleuning: knikkend hoofd
enz.enz.
Dan komt iets wat in eerste instantie niet zo positief leek soms positiever uit dan iets wat je in eerste instantie mooi vond.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 21:26

Zal er eens voor gaan zitten uitgebreider commentaar te geven, goed Horseyfries?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 21:29

You make my day ;)

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 08:25

FaberSmid schreef:
Kan wel zeggen dat ik de filmpjes met moeite heb zitten kijken.

Overdrijven is ook een vak!
Wel grappig te zien dat Anky wederom bovenaan staat in Donau-E. en daar achter alle Duitse ruiters staan.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 11:30

zipje71 voor u is dat overdrijven voor mij niet, had ook kunnen schrijven dat het diep triest gesteld is.
Welke plaats de jury de moderne ruiters geven van hollandse school of niet, zegt mij persoonlijk niks. Ik heb beschreven wat naar mijn mening, ervaring en "smaak" dressuur rijden is. En dat zie je in deze moderne tijd zelden benaderd worden. De show is belangrijker geworden dan de uitvoering. Mede ook omdat de paarden meer show gefokt zijn.
Dat de paarden te jong en te zwaar uitgebracht worden, hoor je niemand over. Dat de paarden te jong uit de sport gehaald moeten worden, hoor je niemand over. Hoeveel paarden letterlijk een blessure oplopen, hoor je niemand over.
Nee de moderne paardensport is natuurlijk echt iets op trots op te zijn. Laat mij dan maar een van de zwarte schapen zijn, die niet trots is en zich tegenover de paarden kapot schaamt.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 12:33

Vertrouwensfase: Takt (de zuiverheid van de beweging)
Souplesse/ontspanning/losheid
Aanleuning

Ontwikkeling draagkracht: Impuls
Recht gerichtheid
Verzameling

Geen van de zes begrippen kan los van elkaar worden gezien.
Alle begrippen hangen met elkaar samen en beïnvloeden elkaar.
Uiteindelijk wanneer alle bouwstenen optimaal verankerd zijn in het paard, zal het paard als vanzelf moeiteloos volkomen ontvankelijk zijn geworden voor alle hulpen van de ruiter.
Dit noemen we Durchlässigkeit.

Dit scala geldt voor juryleden ook als leidraad voor de beoordeling.
Geen van deze criteria mag ontbreken in een volledig geslaagde dressuurproef op hoger niveau.