Pris_Odes schreef:Mijn paard vind dat juist het leukst
Doet het zeker ook in de wei?
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Elisa2 schreef:Schouderbinnenwaarts is de moeilijkste zijgang omdat de lengtebuiging optimaal moet zijn om het goed uit te voeren.Een paard wat teveel met de hand gereden word en in een SB getrokken word zal blokkeren in het binnenachterbeen.En er is geen buiging in het lijf.

) te gaan werken aan schoudervoor?Professor schreef:Adil18 schreef:En ja, de een vindt dit moeilijk, de ander dat, is naar mijn idee sterk afhankelijk van de kwaliteit van de ruiter en van het paard. Het heeft veel met de losgelassenheit te maken: In hoeverre accepteert mijn paard mijn hulp vrijwel direct zonder daarbij verzet te gaan en/of lichamelijke spanning op te bouwen.
Losgelassenheit is een Duits woord, wat een onderdeel is voordat men werkelijk Schouderbinnenwaarts rijden kan.
Gelijkheid van de beweging.(Takt)
Het ontspannen bewegen(ontspaning en spanning kunnen opwekken), en direkt reageren op de hulpen.
(losgelassenheit)
De constante verbinding met de hand van de ruiter. of te wel aanleuning. In de hand gesteld paard. (Anlehnung)
Het paard moet goed voorwaarts zijn, en op de kleinste voorwaarts drijvende hulpen reageren. Het gaat in een gelijkmatige beweging (takt) en drukt beter af, daardoor wordt de zweef phase langer, waardoor de gang meer uitdruk toont, dit kan alleen in gangen met een zweef phase dus draf en galop. (Schwung)
Wanneer wij dit allemaal bereikt hebben, is het mogelijk een goede Schouderbinnenwaarts te rijden.
Citaat:Overigens is jouw definitie van schwung niet volledig correct, dit moet ook gewoon in de stap...
Meld dit bericht
beantsje schreef:Citaat:Verzamelen is iets waar we (nog) niet aan toe zijn gekomen.
Wel is ze goed aan de hulpen, ontspannen maar actief, geeft heel gemakkelijk na en blijft aanleuning zoeken. Ik kan op elk gewenst moment hals laten strekken en weer in de hand stellen.
Ze neigt er wel naar om wat lang te zijn.
Nu mijn vraag; zou het zinvol zijn om in dit stadium van africhting, met dit type paard (en ruiter) te gaan werken aan schoudervoor?
Voorhandvoor (u noemt het schoudervoor) is in dit stadium juist goed om te rijden, het is eigenlijk je paard recht houden. Voorhandvoor is een oefening die men juist gebruikt om het paard recht en gesloten te rijden,
Bovendien hoeft u hier niet in een verzameld Tempo te rijden.
Het is eigenlijk de voorbereiding van SB. Maar wordt vaak gebruikt om het rechtrichten van het paard (rechtgaan) te onderhouden.
Professor schreef:daniella74 schreef:@ Professor, ik kan wel degelijk een SB rijden en hem ook nog beoordelen vanuit een juryhokje.
Verder ben ik het totaal niet met je eens, op geen enkel punt. SV en SB zijn prima te gebruiken in het losrijden en om wat spanning af te kunnen laten vloeien.
Geweldig, dat u het kunt beoordelen, maar beschrijft u mij dan eens een perfekte SB.
En SV.
Professor schreef:Citaat:Overigens is jouw definitie van schwung niet volledig correct, dit moet ook gewoon in de stap...
Meld dit bericht
Draf en Galop hebben Schwung, omdat daar een zweef phase is.
Stap heeft geen Schwung.
Daar kan men niet aan ruttelen.
Dit staat voor 100% vast.
Schwung heeft verband met de zweef phase, en die heeft de stap niet.
Adil18 schreef:Schwung heeft in die zin verband met de zweeffase omdat hij deze stimuleert, maar dat wil niet zeggen dat er geen sprake is van schwung in de stap. Als je kijkt naar de definitie:
Schwung ist die Übertragung energischen Impulses aus der Hinterhand über den schwingenden Pferderücken auf die Gesamtvorwärtsbewegung des Pferdes.
is de stap niet uitgesloten. Een kenmerk (onder andere) van een paard met schwung is een sterke, grotere zweeffase, een ander kenmerk van een paard met schwung is ook een meer ruimgrijpender stap.![]()
En aan de stap kan men wel degelijk wat doen, die staat niet voor honderd procent vast. Sterker nog, de meeste paarden die ik in heb gereden heb ik een fatsoenlijk voorwaartse stap waarbij ze door het hele lichaam komen aan moeten leren.
lammie2701 schreef:en nu in het nederlands?
FaberSmid schreef:Zit met verbazing al jullie berichten te lezen, wat jullie geleerd is, ervaring en denkwijze.
Nederland vooruit in de tijd, eerder terug in de tijd en ontwikkeling. Met al de zogenaamde nieuwe uitvindingen, steeds weer opnieuw het wiel uitvinden.
Touwhalster, touwhalster met ringen als kaptoom, sidepull met hulpteugels, het niet gebruiken van longeersingel en longeerzweep bij longeren (ook bij enkele longe met hulpteugel en hulpteugels) en lange teugel, boomloze zadels, cytec beslag, ldr, hyperflexi, rollkur en ga zo maar door.
Hulpteugels bij dubbele longe, stang en trens met hulpteugels, paard straffen wegens het niet behalen van winstpunten, het niet kunnen lezen en begrijpen van boeken en dan de taalgebruik de schuld geven.
De dierenbescherming die een ldr, hyperflexi, rollkur ruiter als ambassadeur neemt? Over die ruiters die dat soort methodes misbruiken ten koste van de paarden, daar mag niet over gesproken worden. Waar zijn we mee bezig, deze vraag ben ik hier op bokt ook tegen gekomen?
Is Nederland nu echt trots met wat ze bereiken in de paardensport? Ik persoonlijk ben totaal niet trots, maar schaam me enorm tegenover de paarden over wat hun aangedaan wordt.
FaberSmid schreef:Zit met verbazing al jullie berichten te lezen, wat jullie geleerd is, ervaring en denkwijze.
Nederland vooruit in de tijd, eerder terug in de tijd en ontwikkeling. Met al de zogenaamde nieuwe uitvindingen, steeds weer opnieuw het wiel uitvinden.
Touwhalster, touwhalster met ringen als kaptoom, sidepull met hulpteugels, het niet gebruiken van longeersingel en longeerzweep bij longeren (ook bij enkele longe met hulpteugel en hulpteugels) en lange teugel, boomloze zadels, cytec beslag, ldr, hyperflexi, rollkur en ga zo maar door.
Hulpteugels bij dubbele longe, stang en trens met hulpteugels, paard straffen wegens het niet behalen van winstpunten, het niet kunnen lezen en begrijpen van boeken en dan de taalgebruik de schuld geven.
De dierenbescherming die een ldr, hyperflexi, rollkur ruiter als ambassadeur neemt? Over die ruiters die dat soort methodes misbruiken ten koste van de paarden, daar mag niet over gesproken worden. Waar zijn we mee bezig, deze vraag ben ik hier op bokt ook tegen gekomen?
Is Nederland nu echt trots met wat ze bereiken in de paardensport? Ik persoonlijk ben totaal niet trots, maar schaam me enorm tegenover de paarden over wat hun aangedaan wordt.
Ook ik zou graag een antwoord van jullie op mijn vragen willen.
Professor schreef:lammie2701 schreef:en nu in het nederlands?
Schwung ihn gibt es nur im Trabe und Galopp.Es resultiert aus der völligen Losgelassenheit, einem schwingenden Rücken und federnden Hinterbeinen. Er kann nur aus der Hinterhand entwickelt werden. Die Bewegungen des Pferdes sollen geschmeidig, ja anmutig sein, mühelos und kraftvoll. Bei einem schwungvollen Pferd wird der Moment der freien Schwebe Trab und im Galopp deutlich erkennbar sein, während er bei schwunglosen Pferden verwischt is. Schwung zeigt sich in der Versammlung und in den Verstärkungen.
In draf en Galop heb je alleen Schwung. Het onstaat door een volledig ontspannen paard die in de hand staat, een swingende rug heeft en veerende achterbenen. Hij kan alleen uit de achterhand ontwikkeld worden. De bewegingen van van de paarden moet er soepel, ja gracieus, makkelijk en toch krachtig uitzien.
Bij een paard met schwung is het zweefmoment in draf en galop duidelijk te erkennen, bij een paard zonder schwung ziet het zweefmoment er vervaagd uit.
Schwung laat zich zien in de verzameling en in de uitgestrekte gangen.
Adil18 schreef:Oeps, een ding hebben we volgens mij beide fout professor! Ik zit mijn eerste commentaar te lezen en spreek van losgelassenheit waar ik eigenijk van durchlässigkeit wil spreken, volgens mij u ook