ingereden 3-jarige?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:49

@Woman, het woord 'zielig' heb ik hier nog niet vaak zien vallen.
Zelf ben ik niet van de NH-club of iets dergelijks, maar de club die vroeger 'gewoon paardreed' en nu iets meer weet.
Ook wordt de club professionals hier niet de grond in geboord, er worden alleen vraagtekens gezet bij het inrijden van driejarige paarden op grond van het niet volgroeid zijn.
Het probleem is dat het bij de professional vast wel goed gaat, daar heb ik wel vertrouwen in, maar die andere grote club 'amateurs' daar zie ik het (zoals eerder gezegd) niet zo bij zitten.

Women

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:49

We vergeven je ook wel. Het is ook het probleem niet dat jij het anders doet Ninx. Als jij denkkt goed te doen, volg je gevoel.

Ik heb hier op bokt, en op concours vooral moeite met kijken naar rijdende mensen. Exact om de redenen die vorame geeft.
Laatst bijgewerkt door Women op 09-08-09 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:50

Women schreef:
Ik vind het eigenlijk een beetje een oneerlijke discussie... Wat ik helemaal met ?vorame? eens ben. Wij mogen niet zeggen over de mensen die het NH en het griondwerk verhherlijken, hun zijn geweldig. Wij doen het al jaren op onze manier, alleen wij worden af geschilderd als medogenloos, bot, grof, slecht of we nooit iets goed doen. Terwijl ik zeker weet dat een hele boel van jullie een paard rijdt door een iemand als ons zadelmak is gemaakt.

En ja, ik heb een hekel aan zweverige types die niets onderbouwen en alleen praten in termen van zielig...

En zoals gezegd... de markt bestaat uit paardenmensen, de rest zijn mensen met paarden

Welke mensen zijn dat dan? Ik zie mezelf niet als zodanig...
Ik ben knap nuchter, maar vind evengoed dat dieren net als mensen pas belast mogen worden wanneer ze volgroeid zijn.
Wanneer dat betekent dat ik ze dan niet meer de baas kan, dan zal dat mijn tekortkoming zijn.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:50

Ninx moet misschien eens begrijpen dat er ook andere paarden zijn .............. dan die in haar wereld :)

dat er paarden zijn die zelf gewoon vertellen wat ze vandaag willen, dat er paarden zijn die dat eisen............ dat er paarden zijn die vinden dat ze heer en meester zijn (en met hun 650 kilo zijn ze dat ook, laten we wel wezen!!) en zich zo voelen.......

gewoon van huis uit voelen ze zich zo............ en dat zijn de paarden waar ik mee gewerkt heb:)

niet je huis tuin en keuken fjord

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:51

lianne__ schreef:
Arabesk schreef:
Zou een dergelijke reactie wél geaccepteerd worden (door de mods) als er zou staan 2,5 jarige @ work onder het zadel?

misschien moet iemand dat is proberen :+
natuurlijk wel met een niet op waarheid beruste titel.

Proberen? Zie hier bijvoorbeeld deze topics

[GVL-ITP] Calisto (2 jarig paardje )longeren
hoop commentaar op het feit dat een 2 jarige gelongeerd wordt, óók de mods vinden dit commentaar ok

maar owee als je in zoiets iets zegt over leeftijden en volgroeid zijn van skeletjes enzo
[RIJ-ITP] 3 jarige Krack C x Cocktail.
[RIJ-ITP] Bo 3 jaar op het strand, mooie steigerfoto's !!!
[RIJ-ITP] 3-jarige Kitty onder het zadel
[RT-HAW] 3-jarige 'Arabier' @ work

Waarom is de gemiddelde boktnorm '2 jarige niet longeren, 3 jarige wél bereijden'????
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 09-08-09 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:52

Ik denk dat het groote probleem (welke leeftijd ook) hem zit in deskundige les.
Elke malloot kan tegenwoordig orun halen.
Maar als je eens doorvraagt aan zo iemand, mijn paard is rechtsgebogen, of mijn paard houd links vast, wat moet ik dan doen.
Dan hebben ze geen enkel idee.
Met wat pech krijg je het antwoord een ander bit te gebruiken.

En daar gaat het mis.
Vind de paardenmensen instructeurs maar eens.
Dat worden elk jaar meer spelden in de hooiberg.
Ze zijn er wel, maar dat is even zoeken.

En nu ga ik slapen.
tot morgen allemaal.

Women

Re: ingereden 3-jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:54

Mee eens vorame...!

Ik duik ook mn bed in. Slaap lekker allemaal.

lianne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:56

Arabesk schreef:
Waarom is de gemiddelde boktnorm '2 jarige niet longeren, 3 jarige wél bereijden'????

omdat de beste stuurlui altijd aan wal staan! doe het maar eens goed.
maar je hebt gelijk, erg krom dat je een 2 jarige niet mag longeren met bijzet,
maar een 3 jarige wel mag rijden met bijzet.

Ninx

Women schreef:
Waarom krijg ik steeds meer het idee dat er twee kampen ontstaan... Voor en tegen.
Er ontbreekt vooral kennis aan de vraagkant ja... Mensen die denken in emotioneel, lief en schattig...

Over welke categorie mensen heb je het dan in dit geval?

Air

Women schreef:
Ik vind het eigenlijk een beetje een oneerlijke discussie... Wat ik helemaal met ?vorame? eens ben. Wij mogen niet zeggen over de mensen die het NH en het griondwerk verhherlijken, hun zijn geweldig. Wij doen het al jaren op onze manier, alleen wij worden af geschilderd als medogenloos, bot, grof, slecht of we nooit iets goed doen. Terwijl ik zeker weet dat een hele boel van jullie een paard rijdt door een iemand als ons zadelmak is gemaakt.

En ja, ik heb een hekel aan zweverige types die niets onderbouwen en alleen praten in termen van zielig...

En zoals gezegd... de markt bestaat uit paardenmensen, de rest zijn mensen met paarden

Onderbouw dat eens? Als je dus vindt dat een paard van 3 jaar nog niet moet worden ingereden ben je opeens een Natural en verheerlijk je grondwerk?
Longeren is overigens ook grondwerk.

Als je iets al jaren doet betekend het niet dat je het niet slecht doet: dat zie je zelf ook in: kijk naar al die mensen die hun paard naar de kloten rijden ;)

En weetje wat het is, er zijn misschien inderdaad paarden die te heet zijn gefokt, die, omdat de mens er op wil rijden alleen met 2,5 kunnen worden ingereden omdat ze anders te gevaarlijk zijn(en dat door de mens.)
Maar normale mensen nemen dat over.
Die denken dan ook dat hun paard te sterk zal zijn, dus rijden hem dan ook maar in op 2,5 jarige leeftijd, want die en die doen dat tenslotte ook!

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:58

Het gaat in paardenland steeds meer om geld. En dat geld bepaalt voor een groot deel wat er allemaal gebeurt. Dat lijkt me een slechte ontwikkeling. Want we gaan wel om met levende dieren die zelf niet kunnen praten en duidelijk maken wat ze wel en niet kunnen (op het paard van KiwiKo na ;) ).

Ik vind het jammer dat de mensen die voor ouder inrijden gaan, worden afgeschilderd als mensen die alleen vanuit de emotie redeneren, Dat is toch echt niet zo. Zoals ik al eerder heb gezegd, het woord 'zielig' heb ik in het topic nog niet gezien.
De sport moet zich misschien maar eens evalueren en herzien.

Volgens mij is het tijd voor revolutie (en een goede nachtrust, trusten!).

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:58

Even los van de discussie an sich, met of zonder natural/ hard dressage/ boeken-hokjes :D
x_Marr schreef:
Waar komt al dat artrose ed. dan vandaan op redelijk jonge leeftijd bij paarden? Dat komt echt niet alleen erfelijk mee of een keer van een blessure.
Heeft er iemand al eens aan gedacht dat dat misschien ook wel van te vroeg inrijden kan komen? Aangezien het kraakbeen in de benen dan nog niet voldoende ontwikkeld is.

Ik geloof niet dat artrose en OCD direct komen van het (jong) beleren van paarden; ik geloof eerder dat doorgefokt, voos beenwerk bij steeds groter wordende paarden (eigenlijk: denaturerende paarden; want ze staan steeds verder van het paard zoals dat er ooit uitzag en zeker in de eerste generaties gaat dat altijd ten koste van de stevigheid van het skelet) 'pas' aan het licht komt wanneer het dier wordt beleerd of juist, na het beleren wordt verkocht en medisch gekeurd wordt.

Juist iets oudere jonge paarden (zo`n 6/7 jaar) vertonen blessures en afwijkingen door slijtage wegens te jong te intensief werken en dat zijn vaak de paarden die niet zozeer met drie jaar zijn ingereden, maar heel hard naar het hogere dressuurwerk zijn geschopt - dwars door hun grenzen heen.

x_Marr schreef:
Het laatste deel van de benen sluit tussen 3 en 3,5 ;)
De bekken pas tussen 3,5 en 4.

Het bekken, klopt :j Ik ben het ook echt met je eens dat er met te weinig beleid, kennis en gevoel naar jonge paarden wordt gekeken. Volgens mij vindt iedereen dat in dit topic, trouwens :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 22:00

@ arabesk.......... het wel of niet vroeg inrijden heeft alles te maken met de geestesgesteldheid van het paard in kwestie (bij mij althans :) )

sommge paarden (sportgefokt, en die ken jij niet........ sterker nog die WIL je niet kennen :D ) moet je gewoonweg heel vroeg ruitermak maken gewoonweg omdat ze dan in iedergeval DAT stukje kennen als ze later groot zijn :)

je rijd ze in........ maakt ze ruitermak, monteert er een stuur en een rem en een gaspedaal op........ en gooit ze weer voor een jaar het land op,........

gut dan zijn ze twee als dat gebeurd........... maar die grote bek hebben ze dan niet als ze als bijna in hun krachten zijnde 4 jarige op stal komen.........

want als je ze dan zadelmak gaat maken, dan heb je echt een bak ellende........ elke dag een gevecht......... en dat wil je ook voor het paard niet........

dus om te kiezen voor het paard zijn bestwil en de ruiterveiligheid KAN je ervoor kiezen een bepaald paars op 2,5 of zelfs 2 jaar zadelmak te maken :)

KiWiKo

Re: ingereden 3-jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 22:02

paarDDDDDDDDDDDDD :)

Women

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 22:07

Nog even een reactie voor het slapen gaan...
Niet iedereen die een paard later in rijd is NH of iets, alleen is er op bokt wel een hele grote groep die alleen denken in termen van schattig en zielig en slecht zonder dit te kunnen onderbouwen. Daarmee doel ik niet op bepaalde mensen of bepaalde groepen mensen. Ik wil daar ook niemand mee beledigen ofzo, alleen het is wel dat een grote groep die wel met NH werken heel snel roepen dat je moet grondwerken/ bitloos/ weet ik veel wat omdat dat goed is... En in mijn ogen zijn er geen dingen goed of fout in bepaalde opzichten. Zowel vroeg als laat zadelmak maken is slacht wanneer het niet goed gebeurd... Een bit is slecht wanneer het niet goed gebruikt wordt, bitloos is alleen goed op het moment dat het correct gebruikt wordt.

En nee, mensen die laat zadelmak maken... alle respect voor. Mensen die laat zadelmak maken omdat anderen het zeggen dat het goed is of omdat het anders zielig is, slecht is, ongezond is zonder iets te onderbouwen, maar wel mensen veroordelen die vroeg zadelmak maken, daar heb ik moeite mee.

En sorry als ik dingen verkeerd geformuleerd heb, was niet mijn bedoeling. En ik wil niet mensen over 1 kam scheren, alleen een onderbouwde discussie is wel fijn. En nu wordt er een deel gewoon met moddergegooid en worden mensen die vroeg zadelmak maken afgeschildert als slecht

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 22:08

En dat is niet nodig als de lat niet zo hoog wordt gelegd in de paardensport.
Want het gata altijd over de rug van de dieren.

Het slaat gewoon volkomen door.

Women

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 22:09

En grondwerk verheerlijken slaat meer op de mensen die te pas en on te pas roepen dat grondwerk goed is... zonder zelf echt een idee te hebben waar het overgaat en wat het inhoud. Aan de persoon die het leest zelf of je jezelf daar toe rekend of niet...

Women

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 22:10

x_Marr schreef:

Gebeurd niet alleen in de paarden... Ook in de hondenfokkerij, en daar misschien nog wel veel
en veel erger.

aml95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 22:11

tja.. hoe eerder men dr op gaat zitten hoe sneller ze in de z lopen hoe meer geld ze opbrengen!
IK BEN HIER GEEN VOORSTANDER VAN HOOR!

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 22:12

Women schreef:
x_Marr schreef:

Gebeurd niet alleen in de paarden... Ook in de hondenfokkerij, en daar misschien nog wel veel
en veel erger.

Wat het niet rechtvaardigt :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 22:12

Ninx schreef:
Women schreef:
Waarom krijg ik steeds meer het idee dat er twee kampen ontstaan... Voor en tegen.
Er ontbreekt vooral kennis aan de vraagkant ja... Mensen die denken in emotioneel, lief en schattig...

Over welke categorie mensen heb je het dan in dit geval?

Geen idee, dit lijkt me niet 'schattig en emotioneel' in elk geval:

http://www.freewebs.com/leesvoer/leeftijdinrijden.htm met als bronnen:

Timing and rate of skeletal maturation in horses, Deb Bennett, 2005

Equine Science, Sarah Pilliner & zoe Davies, 2004, ISBN 978-1-4051-1944-3
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 09-08-09 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 22:13

grondwerk is al eeuwen oud ...............allang voor de goroer bestonden

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 22:14

KiWiKo schreef:
Ninx moet misschien eens begrijpen dat er ook andere paarden zijn .............. dan die in haar wereld :)

dat er paarden zijn die zelf gewoon vertellen wat ze vandaag willen, dat er paarden zijn die dat eisen............ dat er paarden zijn die vinden dat ze heer en meester zijn (en met hun 650 kilo zijn ze dat ook, laten we wel wezen!!) en zich zo voelen.......

gewoon van huis uit voelen ze zich zo............ en dat zijn de paarden waar ik mee gewerkt heb:)

niet je huis tuin en keuken fjord

De keuze voor het type paard dat ik bezit, zegt niets over mijn kennis van andere typen paarden.
Ik kom niet van 'planeet-hobbel-poownie' ;) :D
Natuurlijk is er een wereld van verschil tussen het temperament van een hobbelfjord en een rondhopsende Gribaldi. Toch vind ik het 'onhandelbare' terug te voeren naar fokfouten, en dus terug te voeren naar de mens.
Dat het dier door de mens tot een onhandelbaar object gefokt is en vervolgens op een veel te jonge leeftijd gereden moet worden 'omdat het anders helemaal niet meer lukt' vind ik een dramatische ontwikkeling....

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 22:14

Women schreef:
x_Marr schreef:

en veel erger.

Maar dara hebben we het hier niet over, dat zegt niet dat het goed is wat er gebeurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 23:33

Niet iedereen die het fijner vindt een paard later te laten beleren is NH of grondwerkverheerlijkaar hoor en vinden ook niet alles sielugh.
Ik kies er voor omdat ik denk dat het beter is voor mijn paard, ook is het nog een kleuter. De nieuwsgierigheid komt steeds meer echter. Wat dat betreft kan hij geestelijk eerdaags heus aan.

Het belangrijkste argument in dit topic om niet met 3 jaar te rijden, is het niet volgroeid zijn van de groeischijven van het paard. Als je de discussie nu eens kaalplukt van geestelijk welzijn van paard en ruiter, maar alleen naar het lichamelijke van het paard zou kijken (eigenlijk waar de discussie om draaide), dus even niet over zweverige types, NH, boekjes en grondwerk, onhandelbare hengsten, maar alleen het paardenlijf.
Als je nu twee paarden naast elkaar zou zetten, gewoon doorsnee geen fjorden en geen sportpaarden. Gewoon beiden normale kwpn paarden. De een is 3 en de ander is 6. Je zet op beiden de zelfde kundige ruiter. Wat voor verschillen zou je zien wanneer die paarden 15/20jaar zijn?