Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 15:14

Ik vind het wel heel goed van je (worteltje) dat je zo eerlijk naar jezelf kijkt en durft te zeggen wat je zelf verkeerd meent te doen. Dat is sowieso altijd een goeie eerste stap natuurlijk!

Die info over die bloktraining heb ik doorgelezen. Jeetje, dat is echt interessant zeg, ik wist niet eens dat dat bestond?! Wel jammer dat het zo'n eind bij mij weg is (160 km). Wat vind jij zelf van het niveau (wat is een ridderproef?). Ik ben zelf nog nauwelijks thuis in dat wereldje hoor, ik ben altijd wel met gymnasticeren bezig geweest maar veel dressuurtermen ken ik bijvoorbeeld niet eens.

Het is nu eigenlijk gewoon te warm om serieus iets te doen, jeetje wat een hitte. Ook moeilijk voor zo'n paard om nu geconcentreerd te blijven, hoewel ze wel heel makkelijk ontspannen natuurlijk met dit weer. Althans Torop wel. Ben gisteren met hem alleen een beetje bezig geweest met de pessoa (waar ik dus heeeel enthousiast over ben), je ziet echt direct meer actie, ondanks dat ik hem heel losjes heb. Ik zou denk ik de hele voorkant van die pessoa niet eens nodig hebben, alleen dat bontje achter de achterbenen geeft bij hem al het gewenste resultaat :D . Dat ik daar nou nooit eerder opgekomen ben. Nadeel is wel dat je met zo'n Pessoa weinig buiging links/rechts kunt vragen. Of je moet telkens de hele boel los gaan knopen.

's Avonds ook nog even bezig geweest met een anders paardje (echt een schatje), maar toen was het gelukkig koeler.

Zal eens kijken of ik van't weekend weer wat bespreekfoto's kan maken.

Tallout

Re: Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 15:41

Ik heb dinsdag weer fijn les gehad. Minder bezig geweest met rechtrichten in de les zelf dus daar niet veel duidelijke foto's van. Volgende week ga ik er weer mee aan de slag en dan sleep ik mams mee om alles duidelijk op de foto te zetten :).

worteltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 20:16

Het niveau begint echt bij het aller kleinste .
Zoals je paard leiden aan het touw halthouden .
De eerste 2 lessen was ik echt sceptisch ik wist bijlange na niet waar dit zou moeten eindigen.
Maar vanaf les 3 werd het echt super leuk motiverend je blijft aan de gang en je hebt een werkdoel met al dat huiswerk.

De termen squire en ridder zijn gradaties die aangeven in welk niveau je zit.
Op de website van marijke de jong staat een hele uitleg over de termen uitgelegd.
Als je je examen voor squire wil gaan doen dan ben je echt al ver . dat is momenteel mijn stille droom doel. En ik denk wel dat ik er kan geraken.
gewoon omdat het hele concept van de manier waarop ik nu train echt volwaardig is om daar te geraken. geloof ik er ook in.
Wanneer dit ooit gebeurd dat weet ik niet.
Als ik bekijk wat ik nu allemaal kan tegenover een jaar terug .

En ridder is zowieso eenhandig welke oefeningen dat daar dan allemaal al bijhoren weet ik nu niet zo.
Piaffe ook in ieder geval.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 23:13

HannahFrouk schreef:
Wat vind jij zelf van het niveau (wat is een ridderproef?). Ik ben zelf nog nauwelijks thuis in dat wereldje hoor, ik ben altijd wel met gymnasticeren bezig geweest maar veel dressuurtermen ken ik bijvoorbeeld niet eens.

Ik denk dat de gemiddelde dressuurruiter ook geen idee is wat de ridderproef is :D Ik had er voor ik klassiek dressuurles nam ook nooit van gehoord.

HannahFrouk schreef:
Ik zou denk ik de hele voorkant van die pessoa niet eens nodig hebben, alleen dat bontje achter de achterbenen geeft bij hem al het gewenste resultaat :D . Dat ik daar nou nooit eerder opgekomen ben. Nadeel is wel dat je met zo'n Pessoa weinig buiging links/rechts kunt vragen. Of je moet telkens de hele boel los gaan knopen.

Wat ik weleens doe is een bandage vastknopen aan de mijn longeersingel en dan achter de billen doen. Daarmee krijg je al een stukje bewust worden bij het paard. Is volgens mij een TTEam-methode.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 22:41

Huj huj

He he eindelijk weekend.

Worteltje, ik heb eens gelezen wat je allemaal moet doen voor Squire en Ridder, tsjongejongejonge dat valt nog allemaal niet mee. Dan moet je wel een KAARSRECHT paard hebben hahaha, anders lukt dat nooooooit. :D . Maar wel mega interessant allemaal. En moet stiekum toegeven dat ik het steeds leuker begin te vinden (waar ik het eerst eigenlijk alleen maar saai vond).

Vandaag alleen onze gewone oefenrondjes gedraaid, maar wel eens SBW op z'n rug geprobeerd. Ik blijf het heel moeilijk vinden en voel ook heel duidelijk hoe moeilijk HIJ het vindt. Te moeilijk lijkt het wel, hij doet het op de linkerhand eigenlijk al heel goed, maar als je het dan op de andere hand probeert wordt het echt weer hangen en wurgen, lijkt nergens op en voelt ook niet goed. Hij probeert het wel, maar het lukt hem gewoon niet om dat rechterachterbeen eronder te krijgen. Ik denk dat ik idd (was al een tip in dit topic) toch maar eens weer een osteopaat ga vragen om eens naar zijn rug te kijken, begin zo langzamerhand toch te denken dat er iets niet helemaal lekker zit.

Fransje: die bandage achter de billen, ja daar heb ik ook weleens van gehoord. Ik vind het wel grappig te zien hoe rustig hij het oppakt (alhoewel als hij een beetje schrikt , begint hij meteen ook te protesteren tegen de touwtjes). Vandaag wilde het trouwens niet, ik wilde beginnen met longeren maar hij was zo stijf als een plank, dus heb 'm er eerst weer af gehaald en ben toch eerst maar op de volte begonnen, dat leek me veel beter.

Chantal, ben benieuwd naar je foto's!

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 23:03

Het is handig om de theorie van het rechtrichten te begrijpen, maar uiteindelijk moet je het toch onder het zadel voor elkaar krijgen. Zo lang je de schouders voor de heupen plaatst komt het allemaal goed.

worteltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 18:51

Ik vind dat de oefeningen op de grond en in het zadel op dezelfde manier gaan.

Sb uitvoeren in het zadel is niet meer dan
eerste checken of je binnenteugel zacht is
dan leg je de buitenteugel tegen de hals aan
dan draai jij je bovenlichaam naar binnen
en dan voel jij of je nog extra been nodig hebt.

Op het bovenlichaam daar komt die meestal al op naar binnen.
Dus misschien moet je wel doseren zodta die niet tevel naar binnen komt. 3 sporen is al voldoende .

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-09 19:24

Huj mensen.

Het klinkt zo eenvoudig als jij het omschrijft Wortel! Maar het doen, pffff, vind dat toch een ander verhaal hoor.

Hier een paar foto's van vorige keer en van vandaag, ze zijn bijna allemaal van zijn "moeilijke" kant, de rechterhand. Dat vind ik het meest zin hebben want daar heb ik de meeste problemen, en even ter herinnering, het punt is vooral dat hij z'n rechterachterbeen niet goed gebruikt.

Stap op de volte rechtsom, hier ben ik op zich erg tevreden mee, misschien is het niet perfect hoor, maar ik heb hier voldoende lengtebuiging en hij geeft zelf stelling en hij laat LOS, daar gaat het nu maar om. (het lijkt of ik het touw heel strak vastklem maar dat valt mee, heb alleen erg knokige handjes).
Afbeelding

Ter vergelijk, we oefenen dus sinds kort ook in draf op de volte, op links gaat dit heel lekker, heel mooi beheerst, maar je ziet het , op rechts (volte) gaat dat nog redelijk moeizaam, hoewel het na een tijdje werken wel redelijk wordt. Dit is het begin ervan, je kunt hier mooi z'n reactie zien, hij gaat dan meestal wat te hard en gelijk hoofd omhoog en vindt het erg moeilijk allemaal. Na een tijdje begint hij dan uiteindelijk wel wat te zakken en te ontspannen, maar hij blijft meestal toch te hard gaan. Motto: gewoon maar blijven dooroefenen .....
Afbeelding

OHZ op de volte in draf. Hij loopt hier wel te sloffen en het mag allemaal veel actiever, maar het motto is nog steeds om de ontspanning op te zoeken, dus vind ik dit zelf nog niet zo verkeerd.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-YCKSRNUK.jpg

Ok, en dan nu de SBW OHZ. Ik vond dat ik dat vandaag ohz moest oefenen, daar ben ik nog nauwelijks aan begonnen, maar heb het al wel bij les gehad. Nou dat viel allemaal weer niet mee, moeiluk moeiluk moeiluk moeiluk ... stalgenoten die aan de stalrand zitten mogen dan alles roepen wat ze fout zien, nou dat is blijkbaar nogal wat ..... ;-), je zou van je paard afstappen en er nooit weer op gaan zitten }> . Ik kreeg de sbw er eerst helemaal niet uit, en zat er behoorlijk verkrampt op. Kreeg van iemand de tip om niet direct de hele lange zijde te doen, maar toch eerst weer op de volte, vanuit de volte dan een paar passen sbw, dan weer recht, en dan weer op de volte en overnieuw. Dat heb ik dus zowel aan de hand als ohz geprobeerd, en moet zeggen, dat voelde wel een stuk beter aan! Dus ik blijf het voorlopig dan even zo doen en ben tevreden met een paar goede passen. Dit is het resultaat:

Ja, ik hoor jullie al: rechtop, rechtop, rechtop, schouders laaaaaag, ademhalen, niet op 4 sporen maar op 3, niet zo wapperen met die handen, wahhhhaaaaa. :o :o :o
Het begin, de volte staat niet op het filmpje.
http://www.youtube.com/watch?v=Sg6h-3ByObY

Laatste volte op deze lange zijde met een paar passen SBW erna.
http://www.youtube.com/watch?v=Xq-8wLldKLQ

En een kort filmpje vanaf een andere kant gezien. Ik doe hier enorm mijn best om er ontspannen onder te blijven en niet te gaan wringen. Zie het zweet druppen ....
http://www.youtube.com/watch?v=o-KpwUrOlq0

Met dank aan Susupluus voor de filmpjes en de foto's!

Allez , jullie mogen er weer op "schieten", maarreh, .... dan wil ik ook graag foto/filmpje zien van JULLIE schouderbinnenwaarts he. :D :D :D
Laatst bijgewerkt door HannahFrouk op 22-08-09 19:41, in het totaal 2 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 19:37

Ik moet zo weg dus heb geen tijd om uitgebreid te antwoorden, komt morgen wel. Heb vandaag weer les gehad deels aan de hand en deels onder het zadel. Het ging best goed en...ik heb wat foto's van onder het zadel!

clarence schreef:
Het is handig om de theorie van het rechtrichten te begrijpen, maar uiteindelijk moet je het toch onder het zadel voor elkaar krijgen. Zo lang je de schouders voor de heupen plaatst komt het allemaal goed.

Dat klinkt heel mooi en simpel zo maar om de schouders goed voor de heupen te krijgen is niet altijd eenvoudig.

worteltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 22:33

Als ik foto's en filmpjes had dan zou ik ze graag tonen.
Ik heb alleen niet echt duidelijke oefening foto's en filmpjes .
En heb ook momenteel niemand die ik kan strikken om ze te maken.
Sorry.

Maar ik ga mijn best doen.

MissRoxyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 22:40

Wat een leuk topic!
Ben zelf ook actief in het rechtrichten.
Heb stage gelopen bij Sonja Braafhart (De Maesberg) en bij Marijke de Jong (Paarden Begrijpen).
Heb hier veel van geleerd en ben nu met mijn bijrijdpaard bezig om er verder in te komen :j
Binnekort neem ik een lesje bij Sonja en dan kan ik weer verder :)
Leuk om zo aan te "klungelen" en toch resultaat zien wat je never nooit had verwacht :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 04:39

Ik kom ook even piepen. Ik pik een aantal dingen mee van het rechtrichten maar doe dit dan vnl onder het zadel (niet er langs. Ik wil voelen wat mijn paard doet). Ik rijd regelmatig dieren van andere bij en vaak is dan (helaas) het eerste wat me op valt dat ze ontzettend scheef zijn. Dus dan begin ik oefeningetjes te doen om ze recht te richten... Ondanks dat ik het doe met behulp van sites voel ik toch wel verschil. Ook "voor" en "na" foto's zeggen vaak veel (bespiering, manier van lichaam gebruiken enz).

Ben sinds een tweetal weken mijn merrie aan het oppakken nadat ze twee maanden moest stilstaan van een spierblessure, ik weet niet of het van het ontlasten van dat ene been (toevallig ook nog haar "zwakke" kant. Pret is rechts en haar pijnlijke been zat links) of dat het "normaal" is maar ik merk heel goed dat ze terug enorm rechtsgebogen is... Ben dus nu weer rustig bezig met haar weer recht te krijgen en op beide kanten even gespierd. :) Doe dit vnl met behulp van stelling en contrastelling, beetje schoudervoor (en schouderbuiten) en als ze eenmaal terug wat soepeler is neem ik ook SB en Travers mee.

Ben ook met een 4jarige aan het rijden (zal binnenkort wel gedaan zijn gezien de eigenares terug gaat rijden) en hij weigerde linkergalop te doen. Mede door zijn natuurlijke scheefheid. Dus ook met hem ben ik gaan rechtrichten dmv schoudervoor (SB is nog niet gekent). Ik hoop hem recht genoeg te krijgen zodat hij iig al makkelijker in linkergalop zal aanspringen. Heel leuk was, zij longeert hem af en toe nog. En ik reed hem denk ik een maandje ongeveer, en hij sprong aan de longe dus ook niet in linkergalop, en na een maandje krijg ik ineens een sms'je dat hij na een paar keer proberen wél links wilde. En nu, twee maanden later, kreeg ik een paar dagen terug een sms: "Hij heeft niet een keer meer fout aangesprongen aan de longe :D"
Het is wel leuk om resultaat te zien ook al ben je niet professioneel :o

Ik ken Marijke de Jong haar site overigens haast van buiten :') Lees nog regelmatig daar en staat in mijn favorieten :o

Ik weet niet of ik mezelf en mijn paard(en) moet voorstellen?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 12:31

Ik vidn het er best goed uitzien hoor! Je bent nog niet bij het eindresultaat maar hij zet zijn achterbeen al wel onder de massa en het tempo blijft ook netjes. Misschien kan je proberen hem nog meer die lange lage lijn op te laten zoeken, maar dat is waarschijnlijk makkelijker gezegd dan gedaan.

HannahFrouk schreef:
Kreeg van iemand de tip om niet direct de hele lange zijde te doen, maar toch eerst weer op de volte, vanuit de volte dan een paar passen sbw, dan weer recht, en dan weer op de volte en overnieuw. Dat heb ik dus zowel aan de hand als ohz geprobeerd, en moet zeggen, dat voelde wel een stuk beter aan! Dus ik blijf het voorlopig dan even zo doen en ben tevreden met een paar goede passen.

Goede tip! Dan heeft hij vanuit de volte al de juiste lengtebuiging en die paar passen zijn in het begin toch ook meer dan voldoende.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 12:57

Mijn lesverslag dan bij deze :)

Ik had mijn les dit keer opgesplitst in 2 delen; aan de hand en onder het zadel. We begonnen aan de hand met de schouderbinnenwaarts op de volte. Dat ging hele stukjes best netjes al blijft ze het moeilijk vinden om vooral linksachter onder de massa te brengen. Om daar onderuit te komen heeft ze een hele trukendoos van uitzwaaien tot de volte "stiekem" groter. Ze blijft nu wel lang, laag en ontspannen. Ik merk wel dat ik zelf nu ook wat behendiger wordt en eerder kan corrigeren waardoor de correcties ook kleiner worden.

Na de sbw gingen we de traver oefenen. De afgelopen paar keer merkte ik met oefenen dat ze het tempo erg ging verhogen en mij als het waren wegdrukte. Nu hebben we steeds 3-4 passen travers gedaan en daarna weer haltgehouden zodat ze geen tijd heeft het tempo op de voeren. Bij de travers moeten we ook goed om de stelling blijven denken.

Ik had aangeven dat ik graag wat aandacht wilde besteden aan het echt goed rijden van de voltes. Dat gingen we ook aanpakken. Dit was de eerste keer dat ik Cookie ook onder het zadel reed in de les. Lesgeefmens wist nog niet wat voor een enorm voorwaarts paard ik heb onder het zadel. Voor het mooie lag haar staptempo te hoog maar we zijn toch maar begonnen met de oefeningen. Mijn paard heeft zo een voorwaartse drang dat op zo een punt het tempoverlagen veel weerstand oproept.Lang en laag is ze ondanks het hoge tempo wel.

We begonnen meteen met het sleutelen aan mijn zit. Onderbenen meer naar achter. Dat vind ik altijd erg lastig omdat ik mijn been niet langs mijn paard kan leggen want ieder contact geeft een reactie. Ik heb dus in de loop van de jaren een steek-je-been-van je-paard af-zit ontwikkeld..Verder moest ik nog meer met mijn schouder meedraaien in de volte. Zover dat ik zelf het gevoel heb half omgedraaid te zitten.

Linksom heeft Cookie de neiging mij als het ware naar buiten te gooien. Ik versterk dat door zelf dan met mijn billen ook naar buiten te gaan en mij bovenlijf dan juist weer naar binnen te laten hangen (knik boven mijn heup). Op deze hand moest ik dus proberen recht op mijn paard te blijven zitten ook al betekend dat dat ik wat scheef op mijn zadel zit.

De teugelhulpen: binnenhand bij de schoft en buitenteugel tegen de hals om de buitenschouder te begrenzen. Binnnenbeen iets naar achter om het binnenachterbeen te activeren. Dat laatste is nog erg lastig omdat ze zo overgevoelig is voor beenhulpen. Iets teveel betekend draf of de achterhand naar buiten.

We hebben zo een tijdje lekker rondgestapt en al doende werd het staptempo rustiger. Ik voelde ook dat ze rechtsom haar achterbeen er echt goed onderbracht. Ze liet overigens op de volte hele mooie travers zien....maar helaas was dat niet de bedoeling :D

Foto's van de laatste 10 minuten rijden hoop ik binnenkort te plaatsen. Nu staan ze nog op de camera van de fotograaf.

Enne: welkom nieuwe topicmensjes :D Ik vind dit een leuk topic maar het zou nog leuker worden als meer mensen foto's/ filmpjes zouden plaatsen ;)

MissRoxyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 17:35

Ik heb hier nog niet veel foto's van Evelien, komen binnekort wel weer denk ik ;)

Hier 2 foto's, die ook in mijn profiel staan:

Afbeelding
Afbeelding

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 08:47

MissRoxyy en Pharagirlke, leuk dat jullie ook even binnen komen. We kunnen nog best wat meepraters gebruiken.

MissRoxyy : Sonja Braafhart ken ik niet, zal even googelen, de website van paardenbegrijpen is wel erg bekend geloof ik, daar zit ik ook vaak op te neuzen. En idd, het resultaat kan echt iets zijn dat je never nooit niet had verwacht, dat geldt ook voor mij!
Wauw jij hebt ook al zo'n groot paard, dat lijkt me nou best lastig ! Is de bovenste foto stelling vragen op de hoefslag en de onderste op de cirkel? Jij werkt ook met zo'n dubbele teugel hoofdstel zo te zien?

Pharagirlke: dat is wel een erg leuk resultaat voor dat paard dat moeilijk aansprong! Dat zal je wel veel voldoening gegeven hebben!

Wat het voorstellen betreft, dat geldt vooral als je foto's wilt posten (en dit wordt zeer op prijs gesteld, vooral foto's waar je goed kunt zien waar de problemen zitten), zie even de beginpost voor de regels daarvoor. Het is dan wel fijn als je bij foto's van oefeningen ook info over jezelf en je paard bij zet. Dan kun je ook meer zien aan de foto's. Oh en toch nog even: a.u.b. geen foto's quoten en niet meer dan 2 zichtbare foto's in een post, rest van de foto's in link.

Fransje: leuk verslag! Wat dat hoge tempo betreft, denk je dat dat ook te maken kan hebben met het feit dat jouw paard moeite heeft zich goed te balanceren onder jouw gewicht? Loopt hij linksom even hard als rechtsom? Die "steek-je-been-van-je-paard-techniek" ken ik, haha. Het is wel een heel lastig probleem, want zolang dat paard heel snel blijft lopen is het wel erg lastig je zit dan goed in orde te knutselen. Wat ik vroeger dan had (toen mijn paard nog een woeste arabier was, en niet een half ingedutte ouwe zool) was dat hij harder ging lopen, dan kon ik niet meer zitten natuurlijk en dan kreeg ik vervolgens van hem zo 'n reactie van "ja als je niet kunt rijden ga d'r dan liever af, want je irriteert me". Dat heeft wel fluwelen handschoentjes gekost om dat goed te krijgen. Meestal liet ik hem dan eerst gewoon maar een tijdje op een volte lopen, tot het tempo eindelijk wat omlaag ging en zodra dat gebeurde al was het ook maar iets, dan beloonde ik hem direct heel uitgebreid. Alleen maar zodat hij ging snappen wat de bedoeling was.

Naja, misschien heb je hier niets aan. Ben erg benieuwd naar je foto's!!!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 09:15

HannahFrouk schreef:
Fransje: leuk verslag! Wat dat hoge tempo betreft, denk je dat dat ook te maken kan hebben met het feit dat jouw paard moeite heeft zich goed te balanceren onder jouw gewicht? Loopt hij linksom even hard als rechtsom? Die "steek-je-been-van-je-paard-techniek" ken ik, haha. Het is wel een heel lastig probleem, want zolang dat paard heel snel blijft lopen is het wel erg lastig je zit dan goed in orde te knutselen.

Zij loopt hoe dan ook hard :D Niet alleen onder het zadel ook haar gewone staptempo aan de hand is vrij pittig met zo een 6-7 km/u gemiddeld. Wandelen met haar is ook echt sporten :D En om je vraag te beantwoorden ze loopt zowel links- als rechtsom hard.

Onder het zadel komt er het probleem bij dat het echt werk is. Zij is een draver en haar eerste eigenaar/trainer had, zoals ik het gehoord heb, bij met trainen slechts 1 versnelling...harde draf. Grote kans dat hij mijn paard ook op die manier beleerd en getraind heeft. Toen ik haar pas had kon ik niet niet stappen onder het zadel. Wij komen wat dat betreft van best ver. :)

Het is dan zo belangrijk zelfs rustig te blijven en niet mee te gaan in de onrust van je paard. Maar dat is soms toch best wel lastig. Ik ga toch weer teveel doen als ze zo druk is.

Maar nu met het rustig rijden op de volte ging het steeds beter. Als ze haar been er onder moet zetten wordt het moeilijker en kan ze minder stuwen en komt ze meer in tempo terug.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 19:37

Hihi, dan hebben we sowieso al een ex-draver en een ex-renpaard in dit topic. En die worden dan omgeschoold naar klassieke dressuur, hahaha.

Dat rustig blijven is soms best wel lastig ja. Al vind ik wel dat het op een gegeven moment ook wel een tweede natuur wordt.

Mijn instructrice zegt weleens dat je aan het tempo van het paard goed kunt merken als die benen eronder komen, ze gaan dan opeens langzamer lopen. Dan gaan ze idd van stuwen naar meer dragen denk ik?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 22:40

HannahFrouk schreef:
Hihi, dan hebben we sowieso al een ex-draver en een ex-renpaard in dit topic. En die worden dan omgeschoold naar klassieke dressuur, hahaha.

Dat rustig blijven is soms best wel lastig ja. Al vind ik wel dat het op een gegeven moment ook wel een tweede natuur wordt.

Mijn instructrice zegt weleens dat je aan het tempo van het paard goed kunt merken als die benen eronder komen, ze gaan dan opeens langzamer lopen. Dan gaan ze idd van stuwen naar meer dragen denk ik?

Ik moet je eerst corrigeren...een ex-draver bestaat niet. Draver is het ras en mijn paard is dus haar levenlang en draver :D

Dat rustig blijven lukt mij ook vaak wel maar soms ben ik het wel even zat. ik ook een reden dat ik jaren geleden al besloten heb om niet te gaan rijden als ik moe en/of changerijnig ben. Dat werkt dan echt helemaal niet.

Als ze meer gaan dragen komen ze inderdaad in tempo terug. Dat dragen is voor paarden als mijn draver wel extra moeilijk. Dit type paard is juist gefokt en gebouwd op stuwen. Nu heb ik nog mazzel met een redelijk compacte draver.

Vanavond weer even geoefend en op de een of andere manier gaat het dan toch net weer minder als met de les. Maar ik mag niet klagen. Heb een paar nette passen travers gezien en met rijden weer het ondertredende achterbeen gevoeld.

worteltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 23:00

Laatst was ik aan het handwerken met het paard van mijn juf.
En normaal gezien is dat altijd een super voorwaarts paard.
Bij mij was die soms te traag in reactie.
Komt vooral door mijn lichaamshouding tegenover paarden.
Eigenlijk omdat ik met een licht gebogen schouders loop.
Wat blijkbaar vertragend werkt.

MissRoxyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 23:43

HF: Ja en Flien is een ex-tuiger, heeft 15jaar voor de kar gelopen :j

Ja de eerste is volgens mij sbw aan de hand, vind ik erg lastig en Flien valt dan giga naar binnen dus volgens mij kreeg ik daar de uitleg :+
2e is volgens mij het nageven van mijn hand ofzo, weet niet meer.
Rij idd met stang en kaptoom, dit omdat Flien daar gewoon veel beter op loopt en je haar meer kan verzamelen op deze manier.
Met trens gaat ze toch te snel in een gedwongen opgekropte houding lopen en te diep....
Ze loopt inmiddels al veel beter als op deze foto's dus word tijd voor nieuwe foto's om hier te laten zien :)

@Fransje23: Dat langzame en verzameld draven is voor Flien ook nog steeds erg moeilijk. Merk wel dat het nu veel beter gaat en gister deed ze bijna halfsteps, zo langzaam en verzameld ging ze draven!! Houd ze dan niet lang vol dus doe dat telkens half rondje en dan half rondje lang en even uitdraven :j
Flien is ook meer van het hard hard hard, maar dit vond ik toch wel zo knap van der dat ze zo begon te verzamelen!
Ze kan nu ook (zonder te ontploffen) vanuit de stap in de galop aanspringen :j
Ook dat zal een zwakke plek van haar blijven, tis en blijft een tuiger ;)

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 00:55

Leuk topic. Kunnen we ook vragen stellen zonder foto's?

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 08:29

Fransje: sorry ... geen ex-draver (laat ik nou helemaal niet weten dat dat een ras is).

Worteltje, hihi wat klinkt dat grappig, dat je schrijft "was aan het handwerken met het paard".
Krijg gelijk zo´n beeld in m´n hoofd van jou en het paard gezellig samen aan het breien: 1 recht, 1 averecht. Maarreh, zult wel wat anders bedoelen :+ :+ :+ .
Wat jij de ene kant op hebt, heb ik juist de andere kant op: bij mij lijken paarden altijd harder te lopen en meer actie te hebben, meer als ik erop zit trouwens. Ik denk eigenlijk dat het bij mij komt doordat ik een vrij hoge basis-spierspanning heb, maar kan ook zijn dat het meer door m´n houding komt. Wel opvallend dat ik dan juist vrij rechte schouders heb, het kan natuurlijk ook zijn dat het paard alleen al daar op reageert. Maar ik denk niet dat ik bij het oefenen heel recht sta, heb zelf dan toch ook wel de neiging om wat voorover te vallen (zal nog eens naar m´n eigen foto´s kijken)

MissRoxxy: haha, en een tuiger er ook nog bij. Dat lijkt me ook vrij lastig wel! Ik zou graag nieuwe foto´s zien, leuk! Wat ook leuk is, is om eens twee foto´s te plaatsen van je paard bij het begin van een oefening (wel vertellen wat voor oefening) en dan nog een foto aan het eind, waar het goed begint te gaan. Wat zijn halfsteps trouwens?

Clarence: bedoel je vragen stellen over je eigen paard? Zonder foto wordt dat wel lastig, want je kunt het dan niet even voor je zien. Je kunt het wel proberen natuurlijk, maar als er ergens problemen zijn is het in dit "fotobespreektopic" wel de bedoeling dat je dat dan ook laat zien. Je kunt wel vragen stellen bij andere foto´s zonder zelf foto´s te plaatsen. Lees de beginpost nog eens, misschien beantwoordt dat je vraag al?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 08:47

HannahFrouk schreef:
Fransje: sorry ... geen ex-draver (laat ik nou helemaal niet weten dat dat een ras is).

:D Geeft niet hoor, je bent niet de eerste die dat niet weet en zal ook de laatste niet zijn. Maar het is echt een ras met een stamboek wat al best lang gesloten is voor vreemd bloed.

MissRoxy: een tuigpaard heeft inderdaad ook weer zijn eigen problemen. Ik ben benieuwd naar nieuwe foto's!

bij mij heeft de behandeling van de osteopaat ook wel geholpen om haar meer verzameld te kunnen laten lopen. Haar bekken zat erg vast en kon ze dus niet kantelen om zo de achterhand er onder te brengen. Ik ben nu ook al tevreden als ze een volte of een lange zijde in een heel rustig tempo draaft. Dat bouwen we langzaam uit.

Vanavond gaan we lekker niet oefenen maar even een rondje buitenrijden. Dat vind paard echt leuk en varieren moet om haar fris in haar koppie te houden.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 18:38

Dus dat maakte bij jou wel uit om je paard te laten behandelen?
Ik heb een osteopaat eigenlijk ook nog in de planning. Ik zei al eerder dat ik toch wel sterk het idee heb dat er iets vast zit in z'n rug (en in z'n nek trouwens ook, soms "knakt" hij echt ergens doorheen en dan zie je gewoon dat het hem zeer doet). Ik denk dat als dat niet eerst goed losgemaakt wordt, je kunt blijven oefenen tot je een ons weegt he }>