Ik heb geen respect voor mensen met bijrijders.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 11:55

Ik ben niet tegen bijrijders, maar ik zou zelf nooit een bijrijder nemen.
Mijn paarden zijn moeilijk en als er wat gebeurd, ben ik verantwoordelijk.

Daarbij..als ik een tijdje uit de running ben, zoals laatst(pols gebroken door te vallen in de keuken), dan staan ze gewoon stil, gaan ze niet dood aan hoor.

Ik denk zeker wel dat het voor veel mensen een uitkomst is om een bijrijder te hebben.

Ik respecteer ieder zijn mening hierover, het is maar net wat iemand fijn vind.

mierkuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 12:00

Als je een bijrijder hebt betekend het gewoon dat jij het beste voor je paardje wilt, en dat hij nog lekker kan rijden en bezig kan zijn.
Dat vind ik dan.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 12:00

Ik had ook een bijrijdertje voor 1 keer in de week. Ze is gestopt omdat het gewoon niet goed ging. De pony was te moeilijk en had met tijden onwijs kuren. Ik neem nu ook geen bijrijder meer voor mijn pony's omdat ik altijd aangesproken zal worden en niet gerust anderen met mijn pony's kan laten.

Mijn andere pony is een geweldig lief dier maar heel angstig en kan dan heel moeilijk zijn en ze is daardoor in het verleden al verkeerd behandeld. Het is niet zo dat ik de enige ben die het goed doet met mijn pony's maar ik ben wel voor mijn pony's verantwoordelijk dus dan doe ik liever mijn pony's zelf.

Ik durf ze niet zomaar met iedereen alleen te laten.

lillytjuh

Re: Ik heb geen respect voor mensen met bijrijders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 23:04

Ik ben zelf bijrijdster...... De eigenaresse kan er vanwege hoge leeftijd niet meer op rijden. Als mij iets gebeurt staat ons doorgetrainde paard in princippe stil. Mijn vriend helpt me zoveel als hij kan maar zal er niet op gaan zitten. Longeren ofzo lukt hem nog wel als paardlief een goede dag heeft maar anders staat ze gewoon lekker op de wei! Gaan ze inderdaad niet dood van en als je weer zelf aan de slag kunt zijn ze meestal snel terug op conditie.

kyraenlisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 23:17

Ik heb zelf ook een bijrijder , het meisje heeft zelf ook een pony en vind het geweldig de hele dag met paarden bezig te zijn .
Verder help ik haar ook met haar paardje waar nodig .

FOXTROT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 18:02

waarom geen respect.
ik vind juist, dat het goed is,
om bijrijders tehebben, als je zelf niet kan,
zo zorg jij , dat je paardje zijn beweging krijg, toch? :)
dus ik vind het persoonlijk onzin.

nynke1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 18:27

ik vind het ook goed staan ze teminste niet stil en behouden ze hun conditie zo maak je de bijrijder en het paar en jezelf toch blij?

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 01:03

Ik ben zelf bijrijder. Ik doe één vaste dag in de week, andere dagen doe ik soms maar vaak genoeg kom ik gewoon even langs.

Aan de ene kant snap ik je collega's standpunt. Met hem ben ik het eens als: iemand een bijrijder heb puur voor het geld oid. Voornamelijk ben ik het met je collega oneens. Ik vind dat je zelf inziet dat je paard(en) op een (of meerdere dagen) bepaalde aandacht te kort komen en om dat voor je paarden te veranderen heb je een bijrijder. Als één dag in de week net wat moeilijker is (maar niet onmogelijk) doe je je paard namelijk niet weg.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 12:24

Dat je het niet voor het geld moet door, daar ben ik het ook mee eens, maar mijn bijrijders moeten niet betalen om te mogen rijden :+ Ze mogen alles gratis en als ze iets nodig hebben koop ik het wel voor hen! Maar ik snap idd dat er heus wel mensen zullen zijn die er wel geld voor vragen...

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 12:26

Toen ik nog opzoek was naar een bijrijdpaard heb ik meerdere keren gehad dat iemand zei: "Ja, je moet wel 100 euro betalen p/m (voor 1x in de week :+) want anders kan ik m'n stalling niet betalen".

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 12:55

Nou dan zou ik er klaar mee zijn zeg, wat belachelijk!

Ik betaal nu een bescheiden bedrag voor 2 keer per week met Desperado, maar ik mag er ook nog aardig voor werken hoor hahaha!
Land uitmesten, paddock en stal ook, alles aanvegen, eigelijk zou ik betaald moeten worden :+

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:00

Ik betaal niets maar ik zou het niet erg vinden om te betalen hoor. Nu doe ik gewoon wat voor de paarden kopen eens in de zoveel tijd.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 23:05

Ik betaal ook niets. Ik koop zelf wat er nodig is voor die 2, betaal zo nu en dan de hoefsmit en schiet dierenarts kosten voor. Maar dat komt ook omdat ik er altijd ben en de eigenaar 1x per maand wegens omstandigheden. Werkt bij ons perfect zo. Ik heb alle vrijheid van een eigen paard en zij hoeft ze niet weg te doen en kan komen wanneer ze wil of niet.........
Als ik op vakantie ga regel ik altijd iemand die een oogje in het zeil houdt, die rijdt dan niet maar gaat er elke dag even langs om te kijken of alles nog goed is. En dat is een vriendinnetje van me die er dicht bij woont.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 23:12

Ik zou zelf nooit een bijrijder willen. mijn zusje rijd hem onder het zadel, ik rijd hem aangespannen, en dat gaat super! Maar als er nog iemand met m gaat mennen, krijg je altijd wel een beetje verschillen van mening en trainen enz. En ik heb genoeg tijd voor m, dus het is ook niet nodig.

Wat ik niet snap is dat sommige mensen dus een bijrijdster hebben, en zelf alles betalen en dus nooit naar de paarden omkijken! Zo ook een stalgenootje van mij, die verzorgt een paard de stalling word betaald, maar de eigenaresse komt nooit! lijkt mij een beetje zonde van je geld dan!

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 23:13

wat een onzin ik rij zelf 5 dagen in de week voor de andere 2 heb ik een bijrijdster zoiezo is het een vriendin van me en vind ze het leuk om te rijden en daarnaast is het best wel es fijn om niet te hoeven rijden een dagje en ik ook eens lekker kan gaan winkelen etc geen bijrijdster zou voor mij zeker een probleem geven als ik ziek ben want dan is er niemand die m even snel kan gaan rijden voor me zelfde geld voor vakanties zoiezo denk ik niet dat als ik m zelf zou doen de hele week ik elke dag zou rijden en dat gebeurt gewoon nu wel voor mij en voor het paard beter en het is dus niet dat ik verder niet rij 5 dagen in de week vind ik persoonlijk best veel haha
wel vind ik het niet nodig een financiele bijdrage van mn bijrijdster te vragen het is mijn paard en daar hoeft zij niet aan mee te betalen ben allang al blij dat ze m ook lekker aant werk houd op de dagen dat ik niet kom

edit: mensen met een paard die zelf nooit komen die snap ik inderdaad ook echt echt echt niet! enne daarvoor vind ik het zelf echt nog veel te leuk haha

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 23:30

silfie35 schreef:
Ik zou zelf nooit een bijrijder willen. mijn zusje rijd hem onder het zadel, ik rijd hem aangespannen, en dat gaat super! Maar als er nog iemand met m gaat mennen, krijg je altijd wel een beetje verschillen van mening en trainen enz. En ik heb genoeg tijd voor m, dus het is ook niet nodig.

Wat ik niet snap is dat sommige mensen dus een bijrijdster hebben, en zelf alles betalen en dus nooit naar de paarden omkijken! Zo ook een stalgenootje van mij, die verzorgt een paard de stalling word betaald, maar de eigenaresse komt nooit! lijkt mij een beetje zonde van je geld dan!

dat vind ik onzin! als ik een ziekte zou hebben oid, en ik wil mij paard graag aan houden waarom niet?
de eigenaar had er ook voor kunnen kiezen t paard weg te laten rotten in de stal of op het land. er is iig nog een mooie oplossing! :D
Een paard in de opfok ga je tog ook niet elkdag heen dat is toch ook 1x in de 3 maanden dat je even hoi gaat zeggen.sinds ik achterover ben gegaan met mijn paard doet me rug ook erg zeer kan de enedag fijn rijden en de andere dag niet.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 23:37

De eigenaresse van mijn paarden heeft inderdaad ook een goede persoonlijke reden om maar weinig te komen. Wij doen het al 15 jaar zo en dat werkt perfect! Maar zonder goede afspraken kom je nergens!

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 23:39

het gaat hier niet om dat de eigenaresse een ziekte heeft oid. Het is gewoon het idee, dat je een paard hebt, waar je gewoon praktisch helemaal niks mee doet! Dan kan je hem toch beter verkopen?

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 23:46

Tja dat vind ik persoonlijk per geval verschillen. Er zijn mensen die een beest hebben voor de heb en het totaal niet uit maakt wat er met het beest gebeurt en hoe het er bij staat. Dat vind ik persoonlijk niet kunnen en zie het helaas veel te vaak gebeuren. Als je dan echt niet wil verkopen omdat je dan je ding kwijt bent en niet meer kunt rijden als je dan toevallig een keer een uurtje over hebt vind ik een bijrijdster een absoluut goede oplossing. Maaarrr in dat geval vind ik niet dat je er geld voor moet vragen. Het smoesje dat je anders de stalling niet kunt betalen vind ik een reden om het paard te verkopen! Maar ja helaas denkt iedereen daar anders over en zal daar nooit een eenduidig antwoord op komen.

Ik heb bij ons een paard op stal waar van de eigenaar nog niet eens 1x per maand komt kijken. En serieus waar het is absoluut een schat van een beest. Maar een bijrijder nemen doen ze niet want niemand is goed genoeg voor het paardje en verkopen doen ze niet om persoonlijke redenen. Daar kan ik dus echt heel boos om worden! Dat beest verdient echt beter! Jammer dat het zo'n schat is want als ze dan een keer komen kijken zal hij nooit eens iets doen wat niet mag! Maar ja je kunt er niets tegen doen op dat paard een keer een knuffel of een appel geven na want tja...... de eigenaar mag met het beest doen wat ze willen!

shamyrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 23:53

Door mijn zwangerschap ben ik niet in staat om te kunnen rijden. Mijn 2 paarden krijgen nu beweging door mijn bijrijdster. Ze rijd de paarden netjes, en heeft er plezier in. Daarnaast helpt ze met de stallen en de andere werkzaamheden rondom stal. Ze lest 1 keer in de week bij dezelfdeinstructie dan ik normaal gesproken les.
Straks hoop ik na de bevalling het rijden (probleemloos) weer op te pakken. Ten eerste hoef ik niet op een 'groen' paard te stappen en ook hoef ik me geen zorgen te maken om mijn conditie. De paarden zitten goed in hun vel, en dat vind ik belangrijk. Trouwens er wordt niets voor betaalt.

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 15:49

Ik vind het heel erg aan de situatie liggen. Zoals de TS het omschrijft is het juist een prima oplossing voor beide partijen.
Mensen die een paard hebben en er verder niet naar omkijken en alles een ander op laten knappen daar heb ik ook ernstige moeite mee, dan zou ik zeggen zoek een passend tehuis voor het dier. Maar dat is een hele andere situatie.

Zelf zou ik voor mijn wedstrijdpaard nooit een bijrijder willen hebben. Hij is jong en daar laat ik niemand op behalve mijn instructeur maar dat is een persoonlijke keuze. Wel hebben wij een bijrijdstertje voor een van onze dravers. Het is een kleine merrie waar mijn man en ik te groot voor zijn. Dit ruitertje past er perfect op en haar rijden onder het zadel is een mooie aanvulling op de training voor de sulky. En op deze manier doe je elkaar een plezier. Zij is dol op de merrie en het enige wat ze hoeft te doen is rijden, verder niets. De verzorging en de overige training van de merrie is ons pakkie aan, het is tenslotte ons paard. Bijrijders laten betalen of allerlei klusjes laten opknappen wat sommige eigenaren doen vind ik persoonlijk niet kunnen, als eigenaar mag je blij zijn dat je een fatsoenlijk persoon hebt gevonden die je paard dat kan bieden wat je zelf om wat voor reden ook niet kan doen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 08:34

ik denk dat je als bijrijder ook blij bent als je een leuk paard hebt wat je af en toe mag rijden.

de waardering hoort imo van 2 kanten te komen,en bij mij is dat ook het geval.

de vriendinnen die mijn pony bijrijden betalen niet,dat vind ik gewoon onzin,want zij helpen mij ook.
ik heb wel aan het begin gemeld dat het dan wel leuk is als ze dan wel eens wat koopt voor mijn pony,een keer een dekje,of peesbeschermers,oid.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 08:57

Waarom zou je geen respect hebben voor iemand die een bijrijder heeft? WAT de rede ook is.(geen zin, geen tijd, medisch)

Als iemand maar 4 x in de week wil rijden zal er op die andere dagen ook iemand voor je paard moeten zorgen. Om dan te zeggen dan moet je geen paard kopen vind ik behoorlijk hooghartig. Als eigenaar ben je wel verantwoordelijk voor het welzijn van je paard. Maar hoe je daar voor zorgt gaat een ander niets aan... Als het maar gebeurt.

Ik vind andere zaken veel "respectlozer". Ik lees een paar keer..Als mij wat overkomt dan staat mijn paard gewoon stil... Daar heb ik dus geen respect voor... Zeker een getraint paard moet je door blijven trainen.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 11:05

Er is een verschil tussen stilstaan en stilstaan vind ik! Die van mij staat dan een hele dag op de wei met andere paarden en ze spelen, rennen en doen! Dat vind ik absoluut niet slecht. Je moet alleen niet als je weer beter bent meteen vol aan de bak gaan en verwachten dat dat allemaal probleemloos gaat. Ik geef mijn paard op zo'n moment liever rust als dat ik er iemand anders op zet die er dan af valt. Want tja die van mij vind alles best, maar werken voor een vreemde wordt rodeo! Daarbij is ze al best oud en ook al wordt ze nog goed gereden, een keertje rust is niet slecht.

kejen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 11:11

maar ookal heb je een paard om te hebben en om er niks voor te doen.
dan heeft de bijrijder toch een leuk paardje,
ik bedoel als bijrijder moet je ook uit mesten poetsen etc etc..
je kan niet alleen rijden en dan weg wezen, want de eigenaar mest wel uit?

maarja ik heb wel respect voor eigenaren met bijrijders.
( maar niet voor mensen waarvan je het paard 2 dagen mag rijden
voor een belachelijke hoge prijs, dat is absurt)