Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

YamaDeva schreef:De maatschappij is in een razendtempo aan het veranderen. Mijn opa van 90 is recent overleden en als je dan hoort wat er allemaal is veranderd in krap 100 jaar, het is eng gewoon! Van keuterboer met een hit (pony), vijf koeien en drie varkens -> simpelweg bezig met brood op de plank naar een kantoorbaan met twee auto's, drie vakanties, twee plasmaschermen, iedereen een mobieltje etc. etc. Is hard werken, om dat allemaal te bekostigen.
Geloof dat het echte paardengevoel komt van veel met de dieren werken, en daar hebben steeds minder mensen tijd voor. Het is een recreatie/vrije tijd besteding, geen broodwinning meer. Ik geloof niet dat er minder mensen zijn die echt kunnen rijden en echt paardengevoel hebben, maar de aantallen van "gebruikende" paardrijders (bit erin, zadel erop en gaan met die banaan) is enorm gestegen. Dus procentueel gezien verdrinken de mensen-met-gevoel in de massa.
_Chantal89 schreef:shireen schreef:Vroeger was paardrijden alleen voor mensen met veel geld, de maneges waren ook netter en er werd nog op een commando wijse manier les gegeven.
Tegenwoordig kan je overal paardrijles krijgen en overal paarden stallen.
En iedereen kan tegenwoordig ""rijden""
Ik zeg niet dat het vroeger beter was maar ik denk wel dat je meer paardenmensen had.
Hier ben ik het wel mee eens.
Paardrijden was vroeger toen ik jong was ook inderdaad voor de mensen die wat meer geld hadden.
De manegelessen waren duur en ik heb naar mijn idee best goed les gekregen.
Tegenwoordig zijn er een aantal 'maneges' bij gekomen en kun je bijna overal 'les krijgen'.
Okee, dat was in die tijd nog keihard werken voor die 5 gulden, mijn moeder had er speciaal een poetshuis voor genomen, en ik moest er klusjes voor doen in huis, maar toch.... die 5 gulden van toen staat in geen vergelijk met de 20 euro die ik soms sommige maneges per uur nu hoor durven te vragen! Evelienepien schreef:YamaDeva schreef:De maatschappij is in een razendtempo aan het veranderen. Mijn opa van 90 is recent overleden en als je dan hoort wat er allemaal is veranderd in krap 100 jaar, het is eng gewoon! Van keuterboer met een hit (pony), vijf koeien en drie varkens -> simpelweg bezig met brood op de plank naar een kantoorbaan met twee auto's, drie vakanties, twee plasmaschermen, iedereen een mobieltje etc. etc. Is hard werken, om dat allemaal te bekostigen.
Geloof dat het echte paardengevoel komt van veel met de dieren werken, en daar hebben steeds minder mensen tijd voor. Het is een recreatie/vrije tijd besteding, geen broodwinning meer. Ik geloof niet dat er minder mensen zijn die echt kunnen rijden en echt paardengevoel hebben, maar de aantallen van "gebruikende" paardrijders (bit erin, zadel erop en gaan met die banaan) is enorm gestegen. Dus procentueel gezien verdrinken de mensen-met-gevoel in de massa.
Yep, daar ligt volgens mij een grote kern van waarheid in. Het lijkt alsof Voelen out is terwijl dat met paardrijden toch heel belangrijk is (of te wel; het belangrijkste); het is een close-contactsport!
Heino schreef:Amy__ schreef:er al een hele boel mensen afvallen. En dan zouden de echte paardenmensen ook weer wat meer boven komen.
Maar in hoeverre is dat wenselijk? En in hoeverre zijn mensen met minder tijd mindere ruiters/eigenaren?
Het is puur gemakzucht die pensionstallen waar alles voor je gedaan wordt, en zeg nou zelf het is dan wel makkelijk maar zorg je niet veel liever zelf voor je eigen paard?
) van de week heb ik ook gelongeerd bijv. maar het is voor mij zeker geen excuus om dan maar niet te gaan, ik ben niet van poppenstront! Gini schreef:Nu wordt een pony meer als een machine gezien. Rijden is prioriteit. Omgang met paarden en de paardentaal leren begrijpen interesseren hen niet meer.
Ik vraag me af hoe het zo snel is kunnen gaan.