Vroegah waren er nog échte ruiters?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 18:57

Zag je nieuwe topic. Ik doe geen rare dingen meer, behalve zonder zadel maar verder niet meer. Heb altijd een cap op. Voel met niet prettig als ik dat ding niet op heb.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Vroegah waren er nog échte ruiters?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 18:58

Ja kon het niet laten. :+

Als ik niet 90 % zeker weet dat ik niet ga vallen, gaat 'ie ook op hoor.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 19:01

hahaha, ik weet nooit van tevoren wanneer ik een bodemonderzoekje houdt... jij wel?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 19:05

Nou, neem nou die haf uit het topic, daar kun je een kind van 3 mee op pad sturen. :P

Het hangt ook van mijn zelfvertrouwen af, als ik dat niet heb dan kan ik op zandhappen rekenen. Zit ik in het zadel met een kop van "boeieeeeh" dan maakt het allemaal niks meer uit.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 19:52

Kijk dat bedoel ik, er zijn dus wel mensen die 't willen, maar ze moeten wel opgeleid worden.

Waar dan ong. Karin83?

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 21:02

YamaDeva schreef:
De maatschappij is in een razendtempo aan het veranderen. Mijn opa van 90 is recent overleden en als je dan hoort wat er allemaal is veranderd in krap 100 jaar, het is eng gewoon! Van keuterboer met een hit (pony), vijf koeien en drie varkens -> simpelweg bezig met brood op de plank naar een kantoorbaan met twee auto's, drie vakanties, twee plasmaschermen, iedereen een mobieltje etc. etc. Is hard werken, om dat allemaal te bekostigen.
Geloof dat het echte paardengevoel komt van veel met de dieren werken, en daar hebben steeds minder mensen tijd voor. Het is een recreatie/vrije tijd besteding, geen broodwinning meer. Ik geloof niet dat er minder mensen zijn die echt kunnen rijden en echt paardengevoel hebben, maar de aantallen van "gebruikende" paardrijders (bit erin, zadel erop en gaan met die banaan) is enorm gestegen. Dus procentueel gezien verdrinken de mensen-met-gevoel in de massa.

Yep, daar ligt volgens mij een grote kern van waarheid in. Het lijkt alsof Voelen out is terwijl dat met paardrijden toch heel belangrijk is (of te wel; het belangrijkste); het is een close-contactsport!

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 11:54

Moderatoropmerking:
Ik heb een aantal offtopic berichten over het zoeken van een stal verwijderd.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 17:08

_Chantal89 schreef:
shireen schreef:
Vroeger was paardrijden alleen voor mensen met veel geld, de maneges waren ook netter en er werd nog op een commando wijse manier les gegeven.
Tegenwoordig kan je overal paardrijles krijgen en overal paarden stallen.
En iedereen kan tegenwoordig ""rijden""
Ik zeg niet dat het vroeger beter was maar ik denk wel dat je meer paardenmensen had.

Hier ben ik het wel mee eens.
Paardrijden was vroeger toen ik jong was ook inderdaad voor de mensen die wat meer geld hadden.
De manegelessen waren duur en ik heb naar mijn idee best goed les gekregen.
Tegenwoordig zijn er een aantal 'maneges' bij gekomen en kun je bijna overal 'les krijgen'.

Nou, ik ben nog begonnen voor 5 gulden per uur hoor! :D Okee, dat was in die tijd nog keihard werken voor die 5 gulden, mijn moeder had er speciaal een poetshuis voor genomen, en ik moest er klusjes voor doen in huis, maar toch.... die 5 gulden van toen staat in geen vergelijk met de 20 euro die ik soms sommige maneges per uur nu hoor durven te vragen!

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:19

Evelienepien schreef:
YamaDeva schreef:
De maatschappij is in een razendtempo aan het veranderen. Mijn opa van 90 is recent overleden en als je dan hoort wat er allemaal is veranderd in krap 100 jaar, het is eng gewoon! Van keuterboer met een hit (pony), vijf koeien en drie varkens -> simpelweg bezig met brood op de plank naar een kantoorbaan met twee auto's, drie vakanties, twee plasmaschermen, iedereen een mobieltje etc. etc. Is hard werken, om dat allemaal te bekostigen.
Geloof dat het echte paardengevoel komt van veel met de dieren werken, en daar hebben steeds minder mensen tijd voor. Het is een recreatie/vrije tijd besteding, geen broodwinning meer. Ik geloof niet dat er minder mensen zijn die echt kunnen rijden en echt paardengevoel hebben, maar de aantallen van "gebruikende" paardrijders (bit erin, zadel erop en gaan met die banaan) is enorm gestegen. Dus procentueel gezien verdrinken de mensen-met-gevoel in de massa.

Yep, daar ligt volgens mij een grote kern van waarheid in. Het lijkt alsof Voelen out is terwijl dat met paardrijden toch heel belangrijk is (of te wel; het belangrijkste); het is een close-contactsport!

Hier ben ik het deels mee eens! Wat ook erg meespeelt denk ik is dat we allemaal zoveel móeten. Een 'vroeger' wat paarden betreft is bij mij niet aan de orde overigens, ben pas 21. Maar ik merk wel dat ik altijd een soort van 'haast' gevoel heb als ik bij mijn paard ben. De wereld is zo groot geworden en we kunnen, willen en móeten dus zoveel. Zelden is er een moment dat ik denk ; ik kan hier heel de dag blijven. Niet mogelijk. Al zou ik dat zó graag willen. Dat ik gewoon elke dag uren bij mijn paard kan zijn. Maar ik woon in regio Den Haag en om mijn paard te onderhouden moet ik hard werken, waardoor ik weer minder tijd overhoud. Een wisselwerking dus. Ik denk dat veel mensen graag meer tijd zouden willen steken in hun paard, maar de huidige maatschappij laat dit niet toe. Natuurlijk zal het ook een bepaalde instelling zijn, maar je wordt gewoon zo gevormd dat je niet meer anders ként. We raken in paniek als we niet constant bereikaar zijn, niet constant alles onder controle hebben. We kunnen niks meer loslaten.

Kijk bijvoorbeeld maar naar bokt...

sharintje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 18:10

Er zijn wel leuke mensen, maar ik ken er ook wel een paar die niet zo zijn:
Ze komen 10 min voor de les, poetsen niet, zadelen meteen op en na de les zijn ze binnen 1 min. verdwenen.
IKzelf kan me dat niet voorstellen.
Je moet toch liefde en aandacht voor een paard hebben, ookal is het niet van jou

Amy__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 10:52

De maatschappij veranderd en daarmee ook de mentaliteit.

Ik kan er ook niet in hoor als mensen alleen voor hun lesje even bij hun paard komen. Ik vind dat pensionstallen niet zo luxe moeten geven. Oké de faciliteiten prima maar ook de hele verzorging op zich nemen? Nee, ik heb zelf dan geen pensionklanten en heb de paarden lekker bij huis staan waar ik alles met m'n mannetje doe, maar denk toch dat wanneer de pensionstallen nou is beginnen met de regeling zelf uitmesten er al een hele boel mensen afvallen. En dan zouden de echte paardenmensen ook weer wat meer boven komen.

Het is een gekrioel geworden, en dat is zo ontzettend jammer.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 12:20

Amy__ schreef:
er al een hele boel mensen afvallen. En dan zouden de echte paardenmensen ook weer wat meer boven komen.

Maar in hoeverre is dat wenselijk? En in hoeverre zijn mensen met minder tijd mindere ruiters/eigenaren?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 12:27

Heino schreef:
Amy__ schreef:
er al een hele boel mensen afvallen. En dan zouden de echte paardenmensen ook weer wat meer boven komen.

Maar in hoeverre is dat wenselijk? En in hoeverre zijn mensen met minder tijd mindere ruiters/eigenaren?

Mensen met geen tijd, kunnen beter eens per week naar een manege gaan en daar even rondhuppelen op een paardenrug. Ik vind, dat als je zonodig een paard wilt aanschaffen je daar zeker ook voldoende tijd voor moet willen insteken. Voorbeeld van hierboven heb ik zelf ook 2 keer meegemaakt met pensionklanten en erger mij groen en geel aan zulke mensen. Dit soort mensen heeft een paard voor de heb en niet omdat ze zoveel liefde voor dit dier hebben.
Als je een hond aanschaft, weet je ook dat je geregeld het beestie uit moet laten of een giga tuin hebben waar ze in kunnen rondrennen enz. Paard mag gerust 23 uur per dag op stal staan en als zo'n eigenaar een paar dagen geen tijd heeft, dan staat het arme dier nog meer op stal. Is toch van de zotte....
Ik heb nu dus niet over de stallen waar de paarden wel dagelijks lekker naar buiten gaan, maar over de meeste/veel stallen die ik hier op bokt zo voorbij zie komen. Zoiets zal hier nooit voorkomen.

Amy__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 12:32

Ik ben het dan ook volledig met Zammie eens.
Stel als we stallen over zouden hebben en we evt. pensionklanten aannemen dan zou ik zelf echt de regeling wel aanhouden van zelf uitmesten op z'n minst!

En dat zou inderdaad voor veel mensen niet wenselijk zijn, omdat het meer tijd kost (hoewel zoveel tijd extra kost uitmesten ook niet). En als je een dier aanschaft moet je er tijd voor hebben. :) Het is puur gemakzucht die pensionstallen waar alles voor je gedaan wordt, en zeg nou zelf het is dan wel makkelijk maar zorg je niet veel liever zelf voor je eigen paard?

Annabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 12:47

Ik weet niet of dit al eerder is genoemd.

Volgens mij is er tegenwoordig een nieuw "soort" paardrijden ontstaan, het moet vooral een mooi plaatje zijn.
De mensen komen in perfecte kleding met alles matchend, bijpassende pees en kogelbeschermers (terwijl deze helemaal niet altijd nodig zijn) en 30 verschillende soorten dekjes....

rijtechnisch is het een drama, veel hulpteugels etc. In een blubberige bak of in de regen wordt niet gereden want dan worden de bandages vies.

Ik snap best dat je wel eens een leuk setje koopt en dat je zuinig bent op je spulletjes. Maar sommige mensen vind ik hier echt in doorslaan.

Dat heeft toch niets meer met paardrijden te maken, kan hier zo boos om worden?

En inderdaad uitmesten is al helemaal uit den bose.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 12:52

Annabella, dat is niet nieuw hoor, dat is juist heel ouderwets. Vroeger toen de gegoede burgerij kwam rijden op hun eigen paard op de rijschool, stond deze gepoetst en gezadeld klaar. De dagelijkse training was in handen van de stalmeester en niet van de eigenaar.

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 12:54

Volgens mij is het gewoon het leven an sich wat veel gehaaster is als pakweg 10 jaar geleden.
Tegenwoordig is het van levensbelang dat je auto dikker is dan die van de buren, je plasma high definition tv groter, je blue ray moet beter en duurder zijn, het liefst 5 keer op vakantie en vooral meer geld verdienen.
Het is iets wat je jezelf natuurlijk oplegt want uiteindelijk zit het allemaal in je hoofd.

Ik merk zelf wel als bijrijdster dat ik wel kieskeuriger geworden ben met wat ik wil, niet dat ik zo’n perfecte ruiter ben, integendeel, maar ik ben absoluut selectiever geworden.
Als de manier waarop er door de eigenaar met het dier word omgegaan mij niet aanstaat dan doe ik het niet.
Gelukkig heb ik het nu getroffen met een paard en een eigenaar, die weet dat ik niet de sterren van de hemel rij, maar wel bereid ben om les te nemen, en ik krijg die kans ook, geweldig toch?!

Ik heb overigens gekozen voor een hobby/sport waarbij een leven betrokken is, dus ik vind dat ik het niet kan maken om maar niet te gaan als het mij niet uitkomt, dat is niet eerlijk ten opzichte van de eigenaar en niet eerlijk ten opzichte van het paard.
Dus ja, ik ga door weer en wind naar mijn bijrijdpaard, ik zeg niet dat ik altijd zal rijden (moet nog even regenbroek regelen :+) van de week heb ik ook gelongeerd bijv. maar het is voor mij zeker geen excuus om dan maar niet te gaan, ik ben niet van poppenstront!
En het gaat mij ook niet alleen maar om het rijden, ook om de band die je met zo’n dier opbouwt en dat je het samen leuk hebt, en met een beetje mazzel er allebei beter van wordt door het (les)rijden en met elkaar omgaan.

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 14:11

Gini schreef:
Nu wordt een pony meer als een machine gezien. Rijden is prioriteit. Omgang met paarden en de paardentaal leren begrijpen interesseren hen niet meer.
Ik vraag me af hoe het zo snel is kunnen gaan.

De wereld on demand, tijd is geld en een uur betaald is een vol uur les.
Het gemiddelde kind hedentendage heeft een aandachtsspanne van een cavia door (af)gedwongen verlangens door de maatschappij en het plaatje is belangrijker dan werkelijke kennis (ego).

-O- :roll:

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 14:21

Ik behandel mijn paard op de manege ook als een "machine" hoor, klinkt erger dan wat ik bedoel, maar ik heb gewoon niets met die dieren. Het wisselt vaak per week waar je op rijdt dus een band opbouwen doe je ook niet.
Ik ben wel lief voor ze hoor, en ik poets ze wel altijd, ze krijgen een snoepje en ik zorg er na de les voor dat ze weer netjes op stal staan.
Het heeft niets te maken met willen, want dat wil ik echt wel, maar de band ontbreekt gewoon.

Omdat ik het zelf ook echt niet leuk vind om op die manier met paarden bezig te zijn, heb ik besloten om bij te gaan rijden en dat te combineren met les, zodat je ook veel naar gedrag en gevoel kijkt

SamDoelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 19:37

vroeger was het hetzelfde, alleen werd het niet overgepraat,
mijnmoeder reed ook de paarden van haar zusses, maar dat was normaal, als ik nu het paard van miuj sus train dan word er meteen van altijd over gezegt..dat ze op dat nivo kan rijden omdat haar paard bijgeredne word enz