Waar gebruik jij je zweep voor?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anjaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 08:46

Ik gebruik mijn zweep voor als me pony weer ze bokbuien heeft maar helpt alleen niet want hij gaat dan alleen maat meer bokken ! :+

EvelienH

Re: Waar gebruik jij je zweep voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 18:18

Om de achterhand bij te tikken zodat ze achter wat actiever wordt. Slaan heeft geen zin dan kan ik net zo goed afstappen. :+

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 18:19

anjaatjuh schreef:
Ik gebruik mijn zweep voor als me pony weer ze bokbuien heeft maar helpt alleen niet want hij gaat dan alleen maat meer bokken ! :+

Misschien zou je je eens moeten gaan afvragen of je je zweep dan wel goed gebruikt :o

Zelf gebruik ik hem als derde hulp. Geen reaktie op kuit en nog meer kuit dan krijgt ie een tik.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 18:40

Ik heb mijn zweep vroeger voor aantikken en een paar maal voor een correctie gebruikt. Verder gebruikte ik hem niet zoveel.
Ik herinner me wel een paar paarden die ik écht niet in de versnelling kreeg; dan was een tikje soms ook nodig om even wat harder te gaan.

Moet er wel bij zeggen dat ik enkel op manege's gereden heb.

Ik vind het wel prettig om er altijd één in de hand te hebben. Zonder voelt vreemd, ik ben het gewoon niet gewend.

melsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 20:04

Zelf rij ik niet met zweep, zit me altijd in de weg dat ding. Ik ben niet tegen goed gebruik van een zweep maar om te straffen?? Nee, daar hou ik niet van.

Zwaantje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 20:10

Voornamelijk voor "het weten dat ik een zweep draag".
Dat is voor haar al genoeg om wat voorwaartser te lopen.
Verder gebruik ik hem soms ook als ze niet reageerd na stem, been, spoortje. Dan geef ik een tikje bij, maar nooit hard want ik ben zelf heel erg van het zachte maar mn pony is heel erg van het slome. (Ze is ook nog te zwaar)
Met dit weer heb ik dus ook niet gereden want dan ben ik net zo moe met mn benen dan dat zij moe is van het lopen :+

LadyLaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 20:15

Ik gebruik echt bijna nooit een zweep. Alleen als ze in een bui is dat ze heel de tijd terug naar stal draait als we gaan rijden. Ik sla haar er niet mee. Een klein tikje en ze weet dat ze gewoon moet vooruit moet in plaats van achter uit. En een zweep om d'r op te jagen met losgooien. :+
Straffen met een zweep ben ik ook tegen, zo'n beest krijgt dan alleen maar angst voor de zweep en zo is mijn verzorgpaard ook verpest. Als je ziet bij de maneges hier in de buurt hoe ze een zweep gebruiken (niet aanvallend voor andere maneges ofzo). :n

Ukje112

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 21:00

Ik heb nu sinds anderhalf jaar 1x de zweep gebruikt, afgelopen maandag.
Ik gebruik een zweep pas als ik echt geen andere oplossing zie, want ben niet zo van zwepen.
Het gaat mij niet om het meppen of bang maken, maar om haar actiever te maken. Ik hou deze er gewoon bij ook voor hulpen, zoals haar op de hoefslag houden, want soms loopt ze gewoon door mijn been heen. Ik geef haar geen me, mar ik hou de zweep tegen haar schouder om haar erop te attenderen dat ik deze ook nog bij mij heb!

SpringPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 21:17

Ik gebruik 'm alleen in het begin om d'r aan mijn been te zetten en met wijken heeft ze soms nog wel ff een kriebeltje nodig anders begrijpt ze het niet als ze emaal voorwaarts is MOET je hem wel weg doen anders gaat zeveel te hard (ze heeft het namelijk door als je wel of geen zweep hebt)

nynke1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 11:17

meestal al ze niet op mn been reageert gelijk tik, en om te corrigeren etc.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 20:34

Snowrose schreef:
Als een paard loopt te klieren (dat doen manegepaarden nogal eens) geef ik gewoon één flinke tik, dan is meteen duidelijk dat ik dat niet wil. En verder als ze niet doorlopen, of niet opletten. Maar het liefst gebruik ik hem zo min mogelijk.
Maar ik zie hierboven reacties dat mensen niet vinden dat ze met hun zweep moeten corrigeren. Mag ik vragen hoe ze dat dan wel doen? (Niet vervelend bedoeld hoor, gewoon nieuwsgierig, misschien kan ik dat ook eens proberen).

zoek een manier om niet zo te hoeven corrigeren. Bijvoorbeeld een "niet voorwaarts" paard bij elke voorwaartse reactie op je hulp juist (overdreven) belonen, bijvoorbeeld door bij goede reactie even helemaal geen hulp te geven, + met je stem belonen met je houding meegeven.
Ik snap wel dat een manegepaard vele ruiters op zich krijgt en dat een zweep soms bijna on-ontbeerlijk lijkt maar persoonlijk zou ik niet meer willen rijden op een paard dat zo weinig plezier in het bereden worden beleeft waardoor je met zwepen moet gaan corrigeren.
Ik heb pas op een manege gezien hoe de instructie jonge kinderen aanzette tot slaan, slaan en nog harder slaan. En hoe weinig effect het daardoor heeft. Ik gebruik mijn zweep alleen nog om op mijn rug te krabben, mijn zweep is al 20 jaar de mijne en zal ik niet meer verslijten. De tien jaar daarvoor heb ik er talloze versleten met effect nul komma nul.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 20:39

Ik gebruik mijn zweep op mijn paard net wat meer lengtebuiging te laten aannemen (jong paard). Dan leg ik hem (dus geen tik of wat dan ook) net achter mijn kuit zodat het net wat duidelijker is! Buiten soms als kleine aanmoediging ( op haar billen leggen is al genoeg) om vooruit te gaan!

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 23:24

Ik geef vaak een tikje achter mijn kuit, omdat paard actiever aan het been moet worden, maar met alleen overgangen rijden lukt dat soms niet en dan helpt dat extra tikje :)

rosannenever

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 17:37

ik gebruikt mijn zweepje als extra hulp. als die niet naar mijn been luistert geef ik um een tikje bij.

emma169

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 14:42

voor iets duidelijk te maken HE CHRIS:P

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 17:05

emma169 schreef:
voor iets duidelijk te maken HE CHRIS:P

:')

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 17:08

Ik gebruik geen zweep...

Vroeger altijd om het actief te houden en soms om een beetje ondersteuning met wijken. Dan bedoel ik zweep aanleggen en iets druk geven zodat ze de AH meenemen...

Maar ook wel om voorwaarts te houden. Als ik al een paar x voorzichtig heb gedreven, krijgt hij wel eens een tikje. Maar dat was voor deze pony. Ik heb het hier echt niet nodig!

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 17:09

Ik rijd er alleen mee om een paard soms wat actiever te maken door een heel klein tikje te geven.
Bij 1 van mijn vzpaarden heb ik hem omdat hij soms nog wel eens aan de kletter kan gaan of een flinke bok kan geven. Dan geef ik hem wel een flinke tik, dit helpt goed want hij weet dan donders goed dat hij fout was.
Bij mijn andere vzpaard heb ik er geen, zo wel, dan vliegt ze door de bak haha.
En bij het paard wat ik op de manege rijd heb ik hem soms, maar daar hoef ik alleen haar kont met de zweep aan te raken en dan loopt ze al wat voorwaartser.

Evy_duce

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 06:50

Ik gebruik mijn zweep alleen om af en toe een tikje bij te geven als hij niet oplet, of een bokje geeft verder sla ik hem niet helemaal in mekaar als hij wat fout doet ofzo :P

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 07:11

Sowieso gebruik ik 'm niet om harde klappen mee uit te delen. Zelfs al zou ik dat proberen, zou het waarschijnlijk weinig effect hebben, want om de een of andere reden sla ik toch altijd als een watje. :+

Ik rijd een merrie (Fjord) die een ontzettend dikke huid heeft en waarbij subtiele hulpen soms gewoon niet doorkomen. Daarbij is zij niet bepaald vlot en is ze gauw afgeleid, dus soms is het gewoon nodig om even bij te tikken, hier reageert ze best goed op.
Er is mij wel eens gevraagd waarom ik geen sporen gebruik, maar ik heb bewust gekozen voor (alleen) een zweepje omdat ik vind dat ik mijn benen niet goed stilhoud en zo zou ik het arme beest bij elke stap prikken (het lijkt me dat ze daar dan op den duur ook ongevoelig voor wordt). Bovendien, zowel zweep als sporen gebruiken lijkt mij een beetje 'overkill'. Daar komt nog bij dat ik de zweep ook nog kan gebruiken om te begrenzen door 'm tegen de hals te leggen als ze naar binnen valt of iets dergelijks en eventueel een tikje op de schouder als ze daar nog doorheen loopt. Maar het idee dat ik de zweep daar heb is vaak al genoeg voor m'n pony.

Gerianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 08:19

als ie niet naar mn beenhulp luistert, kan die een tikje verwachten ja :P
hij reageert meestal op beenhulp dus een zweep is bij mij vaak niet nodig

Cleo12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 08:31

-
Citaat:
- zijn erg makkelijk als je moet wachten voor het stoplicht,als je hem omdraaid kun je met het handstuk het knopje indrukken van het stoplicht

Die ga ik onthouden, goeie tip. Ik gebruik de zweep alleen om mijn paard bij de les te houden en af en toe om even te laten weten dat ik de baas ben. Ze heeft nog al eens streken, maar hard slaan doe ik niet. Nu heeft ze respect voor de zweep, anders wordt ze bang en dat is niet de bedoeling.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 17:18

ik gebruik de zweep eigenlijk nooit. maar ik wil hem er soms nog wel eens bij halen als mijn paard totaal niet actief op mijn been is. als ik dan de zweep alleen al pak reageert ze een stuk actiever op mijn been hulpen. en als het dan nog niks word dan kriebel ik dr bij. slaan doe ik eigenlijk nooit met de zweep.

Jenny_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 13:00

hihi, voor het stoplicht. Die moet ik echt onthouden!

Tegenwoordig rijd ik weer op de manege en heb dan m'n zweep nodig om het paard weer actief te krijgen. Want op een gegeven moment reageren ze niet meer op het been. 2x een tikje en het probleem is opgelost.

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 13:13

kinuh schreef:
Mijn vraag is waar gebruik jij je zweep voor?

Om me rug te krabben, of dat van het paard.
:Y)

Serieus, een zacht tikje tegen de schoft als ze wakker gemaakt moeten.
Achter mijn been als extra aanwijzing en een zwiep omhoog/beneden om ze sneller te laten lopen dan ze met beenhulpen gewend zijn.