als het rijden niet gaat... ruiterfout of niet???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

niet te rijden... ruiterfout of niet

ja
207 (75%)
nee
13 (4%)
weet niet
16 (5%)
anders nl
40 (14%)

Totaal aantal stemmen: 276

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 16:45

KiWiKo schreef:
maar als je niet handig genoeg bent dan is dat toch gewoon een ruiterfout, of als je overbluft word??

Dat is een ruiter'fout'. (tussen haakjes omdat het niet echt fout is maar meer gebrek aan ervaring)

Maar het is imo beslist niet zo dat als het de eerste dagen/weken niet lukt, dat het nooit meer wat wordt zeg maar. Er wordt nu geschermd alsof je het beste kunt afstappen en hem doorgeven aan een ander en dat is nergens voor nodig. Volhouden, blijven trainen, veel les nemen; dat zie ik veel liever dan die wegwerpmentaliteit van tegenwoordig. Als je paard niet 'wil', dan train je harder en neem je meer les, dan gooi je hem niet gelijk weer de verkoop in. Geen enkele sport is kant en klaar maar met een sport als paardrijden waar je met twee persoonlijkheden en karakters te maken hebt, geldt nog eens extra dat je niet op een knopje kunt drukken om successen te boeken.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 16:49

ik ben 1 x bijna (Lees; ik kon me vastklampen aan zijn nek) gevallen, en dat was echt heel erg mijn fout.....

Of het áltijd de fout van de ruiter is laat ik even bezinken.. Daar ben ik namelijk nog niet volledig over uit.. :x

*ik heb 1 x bijna - word * ik ben 1 x bijna

mick75

Re: als het rijden niet gaat... ruiterfout of niet???

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 17:22

Ik denk dat het altijd een ruiterfout is behalve als er echt geen klik is. Dat het paard direct besluit dat ie je niet mag. Dan kan je (in elk geval op mijn paardje) nog zo goed rijden, maar madam gaat dan gewoon ongelooflijk in het verzet al ver voordat diegene er zelfs maar op zit. Tijdens het rijden ziet ze dan alleen maar spoken, springt opzij tegen de bakrand aan, laat zich vallen, steigert, bokt en doet alles wat ze praktisch nooit doet. Die is echt niet te rijden door iemand die ze niet mag en dat ligt gewoon aan het ontbreken van elke vorm van klik. Amazone in kwestie was zeer ervaren en had een hele zachte hand en niet teveel ego maar kreeg mijn jongedame de bak niet rond.

In ieder ander geval denk ik inderdaad dat de ruiter/ verzorger ergens een fout maakt. Kan zijn van niet goed passend tuig tot onduidelijk rijden of veel te hardhandig rijden of wat dan ook.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 18:21

Ik denk idd eerste instantie fout altijd bij je zelf zoeken. Ik denk ook dat het kan zijn dat een paard fout zit doordat de ruiter die er voor jouw bv op reed fout was. Dus, dan nog is het in eerste instantie niet je paard's fout, maar snapt het dier je neit omdat de vorige eigenaar gewoon mega onduidelijk was en met linksom wat mij part rechtsom bedoelde.
Maar... ik denk ook wel dat sommige paarden sommige dingen gewoon moeilijk of pijnlijk vinden en dan in protest komen terwijl als ze er even door zijn alleen maar beter voor hen is. Dan is het geen van beides fout.
Ik vind het fout zitten sowieso fout. Als je bewust rijd en je eigen zwaktes kent en die wilt verbeteren(dat wil denk ik iedereen) je niet fout zit. Dan ben je goed op weg naar geod rijden en een correct gereden paard zonder fratsen. :). En ik hoop dat iedereen bewust rijd en les van een ervaren persoon krijgt(zijd het met of zonder papier, daar hecht ik geen waarde aan) Zodat je jezelf ook daadwerklijk kunt verbeteren en je zowel ruiter als paard nooit fout kunt noemen. Slechts een minder goede ruiter die hard opweg is beter te worden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 18:32

Urielle schreef:
KiWiKo schreef:
maar als je niet handig genoeg bent dan is dat toch gewoon een ruiterfout, of als je overbluft word??

Dat is een ruiter'fout'. (tussen haakjes omdat het niet echt fout is maar meer gebrek aan ervaring)

Maar het is imo beslist niet zo dat als het de eerste dagen/weken niet lukt, dat het nooit meer wat wordt zeg maar. Er wordt nu geschermd alsof je het beste kunt afstappen en hem doorgeven aan een ander en dat is nergens voor nodig. Volhouden, blijven trainen, veel les nemen; dat zie ik veel liever dan die wegwerpmentaliteit van tegenwoordig. Als je paard niet 'wil', dan train je harder en neem je meer les, dan gooi je hem niet gelijk weer de verkoop in. Geen enkele sport is kant en klaar maar met een sport als paardrijden waar je met twee persoonlijkheden en karakters te maken hebt, geldt nog eens extra dat je niet op een knopje kunt drukken om successen te boeken.

ben het helemaal met je eens :) als iemand zich er maar altijd van bewust blijft dat het paard alleen maar gebruik maakt van de mogelijkheden die de ruiter hem bied :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 18:33

WinBinChes schreef:
Paardrijden is gewoon heel moeilijk. Het is dan wel zo makkelijk als het niet zo gaat als we voor ogen hebben om een ander ( in deze het paard ) de schuld te geven. Het ligt immers nooit aan je jezelf.

Als je weet dat dat onwaarheid is, kan je echt leren paardrijden, om vervolgens nog 100 keer je neus te stoten. Maar ik vind het geweldig. Elke keer als ik een stukje van de puzzel heb opgelost, voel ik een stukje zekerheid en trots. Trots ben ik elke keer weer op mijn paard, dat hij mij duld. Want snappen doe ik het nog lange niet, maar begrijp wel dat alles aan mij ligt. En dat is ook het enige wat ik kan verbeteren om mijn paard te verbeteren.

Het paard is zo goed als zijn ruiter, en zo vriendelijk als zijn begeleider.

precies, dat is nou ook het mooie van paardrijden........ heb je de ene sudoko opgelost eindelijk........ staat graadje moeilijker alweer klaar :D :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 18:34

Ja en soms opeens een hele makkelijke om te kijken of je nog wakker bent :D.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 18:36

Ik denk dat het probleem hem zit in het woord FOUT. Niet alles is een bewuste fout. Soms heb je gewoon ook geen ervaring/rijkunst genoeg. En opeens gaat het dan wel. Wat me dan wel mateloos irriteert zijn die mensen die hun paard de schuld geven. Leer dan eens kijken naar zo'n dier. Leer ze snappen.

Mijn paard doet nog steeds grapjes.
Zo kan ze met de oortjes naar voren zich vreselijk staan aan te stellen bij het één of andere nieuwe ding. Vroeger was dat imponerend. Nu lig ik in een deuk en zij ook volgens mij. En heel soms zie je aan haar gedrag/oren, voel je aan de spanning die opeens anders voelt dat ze dit keer niet grappig is, maar iets echt eng vindt. Niks mis met dat paard. Ze houdt gewoon van een grapje op zijn tijd. Maar andere mensen heeft ze er af en toe echt wel mee te pakken. Komt ze opeens thuis van een buitenrit eerder dan gepland. Wilde mijn paard opeens niet verder met die ruiter ;)

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 18:41

Anya schreef:
Ik denk dat het probleem hem zit in het woord FOUT. Niet alles is een bewuste fout. Soms heb je gewoon ook geen ervaring/rijkunst genoeg. En opeens gaat het dan wel. Wat me dan wel mateloos irriteert zijn die mensen die hun paard de schuld geven. Leer dan eens kijken naar zo'n dier. Leer ze snappen.

Mijn paard doet nog steeds grapjes.
Zo kan ze met de oortjes naar voren zich vreselijk staan aan te stellen bij het één of andere nieuwe ding. Vroeger was dat imponerend. Nu lig ik in een deuk en zij ook volgens mij. En heel soms zie je aan haar gedrag/oren, voel je aan de spanning die opeens anders voelt dat ze dit keer niet grappig is, maar iets echt eng vindt. Niks mis met dat paard. Ze houdt gewoon van een grapje op zijn tijd. Maar andere mensen heeft ze er af en toe echt wel mee te pakken. Komt ze opeens thuis van een buitenrit eerder dan gepland. Wilde mijn paard opeens niet verder met die ruiter ;)

Ja.. na lang denken ben ook ik eruit, en mijn besluit is dat ik me aansluit bij bovenstaande.

Maar mijn precieze visie; In principe is een fout tijdens het rijden een fout van de ruiter, ware het niet dat ook mijn verzorgpaard zo raar kan doen (en overtuigend raar) dat ik soms denk dat ik iets niet goed gedaan heb of iets en 2 minuten later is meneer vergeten wat er leuker was dan galop (en dat 'leuke' was mij pesten).. Is weer een lekker vaag verhaal geloof ik :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 18:52

Lieffiefie niet echt vaag, maar sluit wel aan bij de opmerking van Kiwiko over dat je paard elke deur door gaat die je als ruiter open laat staan :). Oftewel, gelegenheid maakt de stoute boef. Paarden kunnen niet zover vooruit denken en dokteren dus niet een comploot uit om de baas te plagen, maar ze reageren vrij direct op dingen uit de ruiter en omgeving. Dit even om je te helpen er makkelijker mee om te gaan.

Anya, ik snap niks van verhalen als 'hij doet het niet' of dat een paard nooit mee zou willen werken.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 19:25

Nee ik ken ook geen paarden niet 'het niet doen' of nooit mee willen werken. Ik ken wel ruiters die dat roepen.

Ik ken wel paarden die hun gedrag aanpassen aan de ruiter. Echt even uitproberen of iets bij die specifieke ruiter wel kan. Of juist heel lief zijn bij beginnende ruiters of kinderen zelfs als de hulpen die gegeven worden zo op het oog heel grof zijn.

En veel paarden hebben echt een eigen energie. Een vreugdebokje of zo, dat vind ik geen ruiterfout. Dat is een blij bokje. Maar sommige mensen zullen het paard de schuld geven van een blij hopje. Omdat ze een hekel aan iedere vorm van bokken hebben.

En ja hoor.. mijn paard dat met de oortjes naar voren staat de 'klieren' bij iets dat eigenlijk helemaal niet eng is, MAG dat op dat moment van mij. Omdat ik bij haar weet dat als ik zeg dat het nu moet stoppen, dan stopt het ook. Omdat ze dit soort dingen nooit doet als er een jong paard achter haar aan naar buiten gaat of zo. Maar ze mogen best af en toe hun eigen dingetje doen als ik er geen probleem mee heb.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 19:30

hihi en dat is juist zo leuk Anya :) :) paarden begrijpen heel goed wanneer het ernst is en waneer er echt wel even "stout" mag :)

ik kan er ook heerlijk van genieten als een paard gewoon eens even een keer "stout" is..... even vrolijk, even scheit aan de wereld......... dat is toch heerlijk als je jouw paard zo een veilige leiderschap geeft dat deze zich mag laten zien van die kant, en dat die dit ook durft te doen........

het is toch heerlijk als je gewoon even kan lachen samen........

zolang het paard mee gaat in de ernst van sommige situaties en dat deze begrijpt dat het dan menis is........ dan is het toch helemaal goed :)

Ik heb een hond, de grootste sul, echt........ maar waaktijd is waaktijd, en dan neemt hij zijn taakje gruwelijk serieus........

en zo is het met paarden ook, er mag graag gedold worden, helemaal top!!! maar werken is werken joh! :) :)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 19:36

:j dat is het gave van rijden. Dat het om levende wezens gaat. Anders kun je wel een fiets kopen. Baisikkel kun je tenminste zeker weten de schuld niet geven ;)

Gaaf zo'n hond :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 19:37

Tjonge, nou, dan heb je nog nooit mijn baisikkel meegemaakt op een regenachtige dag en glad wegdek :D.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 19:38

Lovely schreef:
Tjonge, nou, dan heb je nog nooit mijn baisikkel meegemaakt op een regenachtige dag en glad wegdek :D.

hihi word ie dan wild??? :D :D :D

Robbertcv

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 19:39

Ik denkt dat het deels de schuld is van de ruiter, maar dat het paard ook zo zijn dagen niet kan hebben.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 19:39

Proest. :D

Ruiterfout. Maar desondanks ...
dan toch afstappen en er tegen aanschoppen Lovely :j

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 19:41

Robbertcv schreef:
Ik denkt dat het deels de schuld is van de ruiter, maar dat het paard ook zo zijn dagen niet kan hebben.

dan is het aan de ruiter om dat te onderkennen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 20:07

Ja donder en bliksem die pokkenbaisikkel ook altijd met zijn nare truukjes. Op glad wegdek wil hij echt perse niet netjes rijden, ik probeer het al jaren, maar dat rotding doet het gewoon niet :(.
Misschien toch eens nieuwe bandjes? Of bij regen niet baisikkelen? Sjoep, zit ik weer oplossing buiten baisikkel te zoeken.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 23:24

Lovely schreef:
Ja donder en bliksem die pokkenbaisikkel ook altijd met zijn nare truukjes. Op glad wegdek wil hij echt perse niet netjes rijden, ik probeer het al jaren, maar dat rotding doet het gewoon niet :(.
Misschien toch eens nieuwe bandjes? Of bij regen niet baisikkelen? Sjoep, zit ik weer oplossing buiten baisikkel te zoeken.

Ik zeg knoop er een slof aan en schop hem goed naar voren met je wielsporen, dan leert ie het wel af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 23:27

Kin op de borst en dan dom gewoon zo blijven rijden? Dat helpt meestal wel toch? Moet ik ook een instructeur bellen? Hij zei namelijk laatst dat ik eigenlijk voorlopig geen hulp nodig heb, lijkt me dan dat ik lekker op mijn eigen gevoel moet varen toch?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 23:57

MamboBeach schreef:
Ik lees het iedere keer bij maar vind het wel erg zwart-wit, ik zie geen grijs gebied.
Mag ik vragen Kiwiko wat je met deze stelling wilt?

Daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar, waar je heen wil met deze stelling. :) :)
In mijn ogen is er namelijk ook een heel groot grijs gebied :j
Want wat als je met een jong paard een nieuwe oefening wil gaan uitvoeren en het dier begrijpt nog niet helemaal waar je naartoe wil met je aanwijzingen en ipv de oefening begint ie te rennen? Ruiterfout?
Lijkt me niet, een week later weet ie meestal feilloos wat de bedoeling is van die hulp met geduld en consequent herhalen en belonen van de eerste juiste stapjes. Maar daar gaat even overheen, geen enkel paard voert direct de oefening uit die jij hem bedoelt te laten doen wanneer ie er nog geen kaas van gegeten heeft. Om maar even een voorbeeldje te noemen.

Hetzelfde als bij het zadelmak maken. Je bereidt een paard voor op de eerste keer opstappen maar je weet ondanks de zorgvuldige voorbereiding niet wat het dier uiteindelijk zal gaan doen. Je hebt wel een bepaalde verwachting doordat je ervaringen hebt opgedaan met het dier doordat je zag hoe het reageerde toen je bezig was met de voorbereidingen maar zo'n dier kan ondanks dat totaal anders gaan reageren dan jij had verwacht....ruiterfout wanneer je er toch afgebutst wordt? Want je kunt de bok niet goed genoeg uitzitten dus eigen schuld dikke bult?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 02:13

Hm, ik vind deze stelling wel leuk, eigenlijk en heb op ja gestemd. Als een paard niet weet waar je naartoe wilt met een nieuwe oefening is je voorwerk niet deugdelijk geweest dus ook daar zeg ik, ruiterfout.
Bij zadelmak maken eraf gaan, idem. Overigens weet ik zeker dat Kiwiko deze fouten zelf ook maakt, en het komt iedereen gewoon die paarden rijdt.
Dan het verhaal van paarden die niet rad zijn of een rugprobleem hebben en daardoor niet te rijden, ook dat valt onder de ruiterfouten... hoe krom dit ook klinkt maar een paard wat niet rad is, dit hoor je te herkennen voor je erop stapt, met als reactie dat je er dus niet opgaat.
Ruiterfouten maken we dus allemaal, even kort door de bocht.... en ik denk dat menig ruiter grootmoedig genoeg is om dit onder ogen te zien want wie rijdt er nu perfect, niemand!

N.B, er is een hele kleine categorie paarden die niet te rijden zijn, denk aan exemplaren die echt een kronkel hebben, dit kan bijvoorbeeld als oorzaak een hersenbeschadiging hebben bij het paard, of een paard wat onder zo afwijkende omstandigheden is opgegroeid dat hij te ver heen is om als rijpaard te kunnen dienen. Tot voor kort dacht ik nog dat die niet bestonden maar we hebben er zelf eentje gehad, begin dit jaar, en die hebben we na een ongeluk bij het longeren laten gaan. Toch wil ik niet direct beweren dat ons paard het met andere mensen ook niet had gered....

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 02:21

Daar ben ik het volledig mee eens, elke ruiter maakt fouten. Zolang de ruiter beseft dat als het paard niet doet wat je wil je het toch verkeerd vraagt is daar ook niets mis mee. Fouten kan je immers ook van leren.

Maar vraag me toch af of het een ruiterfout is als er gewoon geen "klik" is, dat het paard gewoon aangeeft een persoon niet te mogen. In de meeste gevallen zeg ik dan ook doodleuk "niet erop stappen", maar in het geval van mijn instructrice, die het liefste levend wordt opgevreten door mijn paardje maar mij wel enorm goed helpt, vind ik het lastig. Zij wil dan iets laten zien, bedoelt het goed en ze is heel vriendelijk en rustig en is een echt paardenmens, maar krijgt madam niet eens in beweging of hooguit achteruit tegen het hek. Is dat dan echt haar fout? In dat geval denk ik eerder aan dat beide niet handig bezig zijn. Mijn paardje zou op dat punt best even wat toe mogen geven, mijn instructrice heeft ons samen immers heel ver gebracht. Van een compleet uit elkaar vallend paardje, zonder conditie en die maar wat "freewheelde" naar een redelijke conditie, 50 kilo minder paard (was nodig) en redelijk netjes rond lopend met behoorlijk achterhand- en ruggebruik. Natuurlijk is het niet ideaal dat zij dan even op mijn paard klimt om mij wat te laten zien, maar op een ander paard het laten zien werkt ook niet altijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 02:27

Hm, je paard kun je niet ompraten en je instructrice had even moeten luisteren :D Tja, valt toch onder de ruiterfouten.
Ik heb onlangs een bijrijdster op proef gehad, dame in kwestie heeft minstens 40 paarden van niks naar Z gereden en er was geen klik, sterker nog, paardlief wilde haar nog liever opvreten dan dat ze erop mocht van hem..... als ze had doorgezet, had ik ook gezegd, ruiterfout. Heeft alles te maken met accepteren dat niet elk paard zich hier en nu door jou laat rijdden...