KiWiKo schreef:maar als je niet handig genoeg bent dan is dat toch gewoon een ruiterfout, of als je overbluft word??
Dat is een ruiter'fout'. (tussen haakjes omdat het niet echt fout is maar meer gebrek aan ervaring)
Maar het is imo beslist niet zo dat als het de eerste dagen/weken niet lukt, dat het nooit meer wat wordt zeg maar. Er wordt nu geschermd alsof je het beste kunt afstappen en hem doorgeven aan een ander en dat is nergens voor nodig. Volhouden, blijven trainen, veel les nemen; dat zie ik veel liever dan die wegwerpmentaliteit van tegenwoordig. Als je paard niet 'wil', dan train je harder en neem je meer les, dan gooi je hem niet gelijk weer de verkoop in. Geen enkele sport is kant en klaar maar met een sport als paardrijden waar je met twee persoonlijkheden en karakters te maken hebt, geldt nog eens extra dat je niet op een knopje kunt drukken om successen te boeken.

. En ik hoop dat iedereen bewust rijd en les van een ervaren persoon krijgt(zijd het met of zonder papier, daar hecht ik geen waarde aan) Zodat je jezelf ook daadwerklijk kunt verbeteren en je zowel ruiter als paard nooit fout kunt noemen. Slechts een minder goede ruiter die hard opweg is beter te worden.
dat is het gave van rijden. Dat het om levende wezens gaat. Anders kun je wel een fiets kopen. Baisikkel kun je tenminste zeker weten de schuld niet geven
.