heeft iedereen nu sporen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Re: heeft iedereen nu sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 06:37

klopt,dat is ook waar.
als je er goed mee omgaat gebruik je ze natuurlijk niet altijd.

maar om ze nou op ieder paard te dragen?
ok ik snap wel dat als je veel handelspaarden rijdt je gek word van ze steeds weer af en om doen

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 09:54

Ik heb sporen nooit maar dan ook echt nooit gebruikt om mijn paard naar voren te stampen. Toen ik M1 startgerechtigd was en met mijn 15 winstpunten over zou gaan, heb ik pas sporen (botte, met van die 'bolletjes' aan het eind, geen puntje ofzo) aangedaan. Omdat het verplicht was, anders had ik denk ik nu nog zonder gereden. Mijn pony reageerd even goed zonder als met spoortje. ;)

Clauwtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 10:01

Ik rijd ook echt nooit met sporen! Mn pony loopt opzich al goed genoeg van zichzelf en ik vind het belangrijk dat hij op mn normale beenhulpen reageert ipv een spoortje. Ik werk er nog steeds aan, aan hem actief te krijgen aan het been. En dat doe ik liever zonder dan mét!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 02:25

Bij correct spoorgebruik heeft Kiwiko natuurlijk groot gelijk. Je HOEFT een spoortje niet te gebruiken, net zoals je met zweep kan rijden zonder deze te gebruiken. Dat vereist alleen een stille beenligging en ervaring.

Bij vreemde paarden doe ik ook graag een spoortje om, voor als. Je weet nooit wanneer je ze nodig kan hebben en je kan er een hele fijne en nouwkeurige hulp mee geven, veel nouwkeuriger en fijner dan je ooit met zweep en benen kan geven. Als ik ze niet nodig heb gebruik ik ze simpelweg niet en laat ik ze de volgende keer wel af. Mijn dame rij ik trouwens meestal zonder.

Daiss87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 02:36

Ik vind het ook belachelijk dat zoveel mensen met sporen rijden,
cker mensen die hun benen niet eens stil kunnen houden, en van die kleine kinderen die met sporen rijden, gaat nergens over!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 09:06

Daiss87 schreef:
Ik vind het ook belachelijk dat zoveel mensen met sporen rijden,
cker mensen die hun benen niet eens stil kunnen houden, en van die kleine kinderen die met sporen rijden, gaat nergens over!!

Een instructeur van iemand hier in het topic leert zijn leerlingen zo om hun benen stil te houden:
cemi schreef:
ik heb een tijdje op de manege met sporen gereden omdat mijn lerares zei dat het beter zou zijn voor mn beenligging.. omdat ik ze nogal bewoog en met sporen word je daar bewuster van.. het heeft opzich wel geholpen en mn benen liggen nu wel goed..

idapaulien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 09:02

Ik rijd ook met sporen maar dat is omdat mijn pony nooit echt aan het been was. EN dan kon ik iets preciesser been geven maar niet omdat het normaal is dat is best wel dom. dat vind ik ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 10:14

Je moet sowieso geen sporen gebruiken als je je paard beter aan het been wilt hebben. Dan begint het al fout, hoe wil je dat dan later in vredesnaam op gaan lossen als de zijgangen erbij komen? :oo

Sanne_Amiga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 13:39

Nee ik gebruik geen sporen, mijn paard is flink voorwaarts dus ik vind het niet nodig. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 14:20

SPOREN ZIJN NIET OM JE PAARD VOORWAARTSER TE MAKEN!!!!!!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 14:27

Ik zie tegenwoordig ook jan en alleman met sporen rijden. Tot jonge kinderen aan toe. Belachelijk. :?
En dan dat gedoe er om heen van die types 'spoortje dit, spoortje dat, bladiebla.....' :Z

Ze weten niet eens dat sporen sowieso niet verzonnen zijn om je paard voorwaartser te krijgen. Ze hebben echt geen enkel benul. :n

Ik weiger om met sporen te rijden. Nergens voor nodig. Ik heb het liefst zo min mogelijk aan mijn paard hangen en gebruik het liefst zo min mogelijk hulpmiddelen. :)
Rijdt veel prettiger voor ons allebei. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 14:32

Er zijn er zoveel die geen idee hebben waar alles voor is, nog geen hoofdstel passend kunnen maken, geen zadel behoorlijk op kunnen leggen, maar wel er van alles op/aan hangen (en ook aan zichzelf) omdat het nog niet gaat zoals ze willen :roll:

Mss leren rijden? :)*

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 15:04

Precies, leer eerst gewoon eens goed rijden. Echt goed rijden. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 15:13

Idd.
En dan maakt het geen bal meer uit of je sporen hebt of niet, of je met hoofdstel rijdt of niet, of je bitloos rijdt of niet.
Een vriendelijke ruiter is voor elk paard een genot....... of eigenlijk een must in mijn ogen :)
Dan kun je zonder die hulpmiddelen ook fijn rijden, en kun je dat spoortje idd voor de sier dragen...... of even ermee kriebelen, om even dat achterbeen iets fijner mee te krijgen in een SB. Maar nodig heb je die dingen dan niet, da's het mooiste :)

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 15:29

op dit moment rijd ik wel weer met sporen , gisteren voor het eerst niet.

want ze is wel goed aan het been , maar miste toch 1 ding gewoon . en dan wil het rijden gewoon niet.

ik ga nu steeds afwisselen niet steeds spoortjes, en ik heb maar kleine knopjes,
maar het rijden ging gewoon veel prettiger gisteren :)

Maaike14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:29

Ik rijdt ook met sporen, omdat ik daarmee net het laatste beetje druk kan geven dat ze goed aan de teugel gaat lopen, en voor op de kleine volte in draf of galop meer druk te kunnen geven.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:40

Yamcha schreef:
Er zijn er zoveel die geen idee hebben waar alles voor is, nog geen hoofdstel passend kunnen maken, geen zadel behoorlijk op kunnen leggen, maar wel er van alles op/aan hangen (en ook aan zichzelf) omdat het nog niet gaat zoals ze willen :roll:

Ben wel nieuwsgierig waar je dat op baseerd, want ik heb nog niemand meegemaakt die dat deed. Beetje ruiter heeft het beste met zn paard voor.

En buitendat probeert iedereen hier met z'n posts wel lekker te benadrukken 'hoe goed zij/hij is'. :roll: Daar word ik een beetje moe van. Zonder sporen rijden is niet per defenitie goed hoor. Jullie doen net alsof jullie geweldig zijn dat jullie zonder sporen rijden. :+

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:45

ik rij alles met sporen, zelfs als ze net ruitermak zijn :) :)

voor mij en de paarden die ik rij hou ik daardoor de communicatie simpel, helder en duidelijk :) :) en ze zijn allemaal heel goed voor het been. Maargoed ik rij eigenlijk altijd op zithulpen, als ik inkom met een spoortje dan is het om mijn zithulp kracht bij te zetten, verder hangt het been eigenlijk altijd gewoon af :) :) maar zoals ik al zei, als ik inkom, dan moet ie ook doorkomen ook :D

dat is een erfenis uit het verleden....... vroeger reed ik heel veel paarden op een dag, en dan is het een naadje klus om iedere keer weer spoor aan, spoor af te doen. Ik heb dus geleerd om op elk paard met sporen te kunnen rijden, ook de heel gevoellige, ook de hele afgestompte, ook de jonkies, ook de oudjes, ook de hele vlugge, ook de hele slome....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:46

Beste met het paard voor zal best, maar dat betekent niet dat ze ook weten wat ze doen, wel dan?

Beste bedoelingen zijn leuk, maar daar hebben alleen de eigenaars zelf iets aan, want het geeft een goed gevoel, altijd fijn voor je ego :D

Beste bedoelingen gecombineerd met gezond paardenverstand is een goede zaak, waar een paard ook wat aan heeft :) en daar gaat het om, het ego van de ruiter zal me worst zijn :)
En smeetjoew: ik rijd op het moment helemaal niet, niet met en niet zonder spoor :) en ik heb niks tegen sporen, wel tegen verkeerd gebruik ervan :)
Als ik rijd, rijd ik regelmatig met :)

Poekiemansss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:48

Ik rij altijd zonder sporen,
totaal niet nodig.

en als je geen stil been hebt vind ik het ook zielig,
want dan word het paard steeds geprikt,
niet echt fijn lijkt me.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:49

Ik wil een paard dat vlug voor mn been is en dat reactie geeft als ik aandrijf. Dat is niet meteen schoppen of prikken.
Mijn paarden werk ik altijd van achteren naar voren en zonder spoortje gaat dat gewoon niet fijn. Nee, niet omdat ik dan scherper kan trappen ofzo, maar omdat juist gaat schoppen als je geen spoortje hebt, omdat je ze veel minder scherp aan je been krijgt.

Beter dan je knol lekker hard schoppen zonder spoor, en lekker achter je been op de voorhand laten denderen in een sukkelgangetje. - Je kunt zeggen wat je wil, maar ik zie het maar al te vaak. ;)

Rodo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:50

ik rij ook zonder sporen ( niet dat je die in de manege les mag gebruiken :+ ) Maar al zou het mogen dan zou ik ze nog niet gebruiken, tenzij je echt een paard hebt waarbij het echt nodig is, maar dan gebruik ik liever een zweepje om hem wat voorwaartser te krijgen ipv met sporen :)

Claudienee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:50

Geen spoortjes hier hoor ;) Liggen ergens in mn kastje, maar heb ze niet nodig dus gebruik ze niet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:51

smeetjoew schreef:
Yamcha schreef:

Ben wel nieuwsgierig waar je dat op baseerd, want ik heb nog niemand meegemaakt die dat deed. Beetje ruiter heeft het beste met zn paard voor.

En buitendat probeert iedereen hier met z'n posts wel lekker te benadrukken 'hoe goed zij/hij is'. :roll: Daar word ik een beetje moe van. Zonder sporen rijden is niet per defenitie goed hoor. Jullie doen net alsof jullie geweldig zijn dat jullie zonder sporen rijden. :+

naar wat ik zo van je gelezen heb vind je dat wel bijzonder snel... Waarom reageer je zo aangevallen als je je niet aangesproken moet voelen? Niet elke ruiter heeft het beste met zijn paard voor... Get real.

Iemand die sporen gebruikt om dat hij niet reageert op de druk van het been voor zijgangen, iemand die sporen gebruikt om het paard "op te prikken" of zelfs, en dat is wel ver weg het ergste dat ik hier lees, voor dat beetje extra druk om ze "aan de teugel" (lees in de krul) te krijgen heb ik geen respect voor. Ik vind mezelf, openstaant om de fout bij mezelf te zoeken en te corrigeren zonder een spoor, idd beter dan iemand die in het wilde weg dingen gaat zoeken om maar niet bij zichzelf te hoeven stil te staan.

Mijn paarden lopen ook heel verfijnt op je been. Die hebben geen spoor nodig. :) Ik vervloek het regelement dat ik met spoor móet rijden vanaf mijn niveau. Want als het kon reed ik zonder.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 11-05-09 19:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:52

smeetjoew schreef:
Daar word ik een beetje moe van. Zonder sporen rijden is niet per defenitie goed hoor. Jullie doen net alsof jullie geweldig zijn dat jullie zonder sporen rijden. :+

Ken zat mensen van jouw leeftijd of nog jonger die zichzelf helemaal geweldig vinden dat ze met sporen rijden. :roll:
Dan moet je ook niet kijken hoe er gereden wordt, he :x . En dan heb ik het niet over jou persoonlijk, ik ken jou helemaal niet, dus daar kan ik niet over oordelen. ;)

Vooruit schoppen is ook de manier niet, dus dat doe ik ook niet. Nee, je zorgt gewoon dat je paard gevoelig wordt voor je been. Ik doe dat zelf met grondwerk en door lekker veel af te wisselen (dus niet altijd dat zelfde saaie rondje door de bak ;) ). Helpt echt, hou het leuk voor je paard en je krijgt het dubbel en dwars terug. :)

@KiWiKo, jij weet wat je doet, maar dat kan je toch van het gros niet zeggen, die tegenwoordig met sporen om gaan rijden. Wees eerlijk. Ik zie het om me heen zelfs in de kinderlessen al. 8)7