Op elk paard kunnen wegrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoeska

Re: Op elk paard kunnen wegrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 17:01

Tuurlijk heeft ieder paard een eigen karakter. Maar als je wat ervaring hebt, en gewoon een goede basisruiter bent, dan verschillen paarden nou ook weer niet zoveel van elkaar. Met die ervaring kan je dan gewoon vrij snel de juiste knopjes vinden, je moet alleen even aanvoelen in wat voor 'categorie' het paard dat je op dat moment onder je kont hebt valt. Maar je hoeft echt niet elke keer opnieuw het wiel uit te vinden omdat je op een ander paard zit.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 09:36

Hm ja,je moet eigenlijk op ieder paard weg kunnen rijden,maar ik vind er nog wel een verschil in zitten of je op ieder paard weg kunt rijden,of ook daadwerkelijk ieder paard kunt trainen.Want dat is veel knapper,daar heb je echt veel ruitergevoel voor nodig aangezien de knopjes wel ongeveer hetzelfde zijn maar bij ieder paard weer individueel anders.

flugeltjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 20:15

als ik uberhaupt op een ander paard zit is dat vaak omdat er iets niet helemaal goed gaat en kan ik er ook niet altijd zo mee weg rijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 16:22

Iedereen die zegt dat ze op elk paard weg kunnen rijden!
Die mogen wel eens op mijn (verzorg) paint komen rijden }:)
Nu pas na een jaar krijg ik hem goed in de lope de bak rond.
En dan kunnen jullie nu wel zeggen dat het aan mij ligt. Maar dat ik dus nu niet waar!
Zelf de mensen die op landelijk niveau rijden, krijgen hem niet de bak rond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 16:29

Landelijk nivo zegt niks, net als dat bijvoorbeeld Z dressuur niet alles zegt over je vermogen om te kunnen omgaan met een lastig paard ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 16:32

suleilitha schreef:
Landelijk nivo zegt niks, net als dat bijvoorbeeld Z dressuur niet alles zegt over je vermogen om te kunnen omgaan met een lastig paard ;)

Nee, maar met dressuur rijden ze allemaal met zweepjes en sporen. Maar bij mijn paint moet je dat echt niet doen!!
Krijg je een rodeo effect. Maar die mensen die op hem gereden hebben, die hebben op de moeilijkste probleem paarden gereden.
Maar bij hun lukt het echt niet, om zomaar op hem weg te rijden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 18:32

wat is dat voor een vreselijk idioot vooroordeel?! :roll:
"rijden ze allemaal" :roll: Ik ben een dressuurruiter en ik kreeg mijn pony prima door M2/Z1 oefeningen zonder sporen of zweep!
Als je dressuurruiters zodanig overschat kwa hulpmiddelen gebruik, zou het me niet verbazen als je je eigen paard ook danig overschat :)

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 19:15

Met kunnen wegrijden op elk paard word in mijn ogen bedoeld, dat je het paard kunt narijden op het nivo van dat beest of hoger. Tot aan je eigen nivo op dat moment.

Dat een M ruiter dus met een M of Z paard in ieder geval M kan rijden en met een L paard in ieder geval L kan rijden.

Als je dat met de meeste paarden kunt (uitzonderingen daargelaten) dan kun je op elk paard wegrijden.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 19:22

love_western schreef:
suleilitha schreef:

Nee, maar met dressuur rijden ze allemaal met zweepjes en sporen. Maar bij mijn paint moet je dat echt niet doen!!
Krijg je een rodeo effect. Maar die mensen die op hem gereden hebben, die hebben op de moeilijkste probleem paarden gereden.
Maar bij hun lukt het echt niet, om zomaar op hem weg te rijden.

Stoer dat: je op zo'n moeilijk paard kunt rijden waar niemand mee kan rijden :wow: .

Proficiat! :)

M_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 20:09

haha leuk zeg love_western , dat jij de enige bent die op jou wilde paint kan rijden! 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 21:15

M_R schreef:
haha leuk zeg love_western , dat jij de enige bent die op jou wilde paint kan rijden! 8-)

Uhm het is niet mijn eigen. This een verzorgpaard, maar ik heb er wel een jaar over gedaan om buck normaal de bak rond te krijgen.
En het lukt me nog niet altijd. Maar daarvan leer ik juist alleen van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 21:20

pharagirlke schreef:
"rijden ze allemaal" :roll: Ik ben een dressuurruiter en ik kreeg mijn pony prima door M2/Z1 oefeningen zonder sporen of zweep!
Als je dressuurruiters zodanig overschat kwa hulpmiddelen gebruik, zou het me niet verbazen als je je eigen paard ook danig overschat :)

Ik overschat mijn paarden niet. Mijn haflinger x fries is eerder mishandeld en sinds 2 jaar schrikt ze bijna niet meer en durft ze eindelijk over een zeiltje te lopen. En mijn paint krijg ik sinds een jaartje pas de bak rond.
En als ik zie hoe de paarden in dressuur lopen, krijg ik acuut medelijden met de paarden.
Moeten de hele tijd in de krul lopen en worden de hele tijd geport en zo kan ik nog wel even verder gaan ;)

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 21:30

Whahaha jij hebt echt een talent. Namelijk 'hoe scheer ik alles en iedereen over een kam' oftewel 'generaliseren'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 21:31

soppieee schreef:
Whahaha jij hebt echt een talent. Namelijk 'hoe scheer ik alles en iedereen over een kam' oftewel 'generaliseren'.

Uhm this gewoon mijn ervaring en ik heb respect voor iedereen. En dat heb jij niet voor mij. Maar nu weer ontopic.

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 21:37

Hoe kom je daar bij?
Jij begint met 'alle dressuurpaarden zijn zielig en worden in de krul getrokken'. Daar beledig je best een boel mensen mee ja. Vind je dat respectvol?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 21:42

soppieee schreef:
Hoe kom je daar bij?
Jij begint met 'alle dressuurpaarden zijn zielig en worden in de krul getrokken'. Daar beledig je best een boel mensen mee ja. Vind je dat respectvol?

Ik zeg gewoon mijn ervaring en als je daar over valt, niet mijn probleem. Vind deze forum ook niks meer aan,
iedereen heeft commentaar op andere mensen. Dus bij deze! de mazzel.
Bokt heeft het weer voor elkaar.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 21:42

soppieee schreef:
Hoe kom je daar bij?

Tjah... Ik ben in ieder geval beledigd :D.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 21:51

love_western schreef:
soppieee schreef:
Hoe kom je daar bij?

Ik zeg gewoon mijn ervaring en als je daar over valt, niet mijn probleem. Vind deze forum ook niks meer aan,

Meid, kom over een paar jaar terug als je wat genuanceerder (woordenboek ;)) kunt denken...
Niet alles is zwart-wit, en jij hebt niet voldoende (levens-) ervaring om bepaalde dingen goed te kunnen beoordelen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 21:58

Billy schreef:
love_western schreef:

Meid, kom over een paar jaar terug als je wat genuanceerder (woordenboek ;)) kunt denken...
Niet alles is zwart-wit, en jij hebt niet voldoende (levens-) ervaring om bepaalde dingen goed te kunnen beoordelen ;)

Sorry, maar als ik niet voldoende levenservaring heb, weet ik ook niet meer! Mijn halve familie is dood aan kanker gegaan,
heb zelf kanker, mijn zusje heeft een zware hartafwijking, 2 leerkrachten van mij zijn overleden, jarenlang gepest en zo kan ik wel even doorgaan...
En ik kan dingen heel goed beoordelen. En iedereen die zegt in indeze topic, dat je niet in 1,2,3 op paard weg kan rijden, worden zowat de grond in geboort, omdat jullie het niet kunnen inzien dat het waar is. Omdat jullie altijd gelijk willen hebben!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 22:20

Het spijt me dat te lezen maar ik denk niet dat Billy dat bedoelde eerlijk gezegd.

Mij is altijd geleerd dat er altijd iemand is die beter is dan jou. Kan jij op het paard rijden, is er dus nog iemand die het kan. Jij beledigt hier alle dressuurruiters door te zeggen dat het mishandelende **** zijn. Mag je bij mij en waarschijnlijk bij alle andere bokkers in dit topic die dressuurrijden gaan kijken. Ben eens benieuwd hoeveel sporen en zwepen je zal zien... En ik ben vooral benieuwd hoeveel zielige paarden je gaat zien.

Het feit is wel, dat alle mensen die jij hier als slecht afschildert, over paarden beschikken die door iedereen gereden kunnen worden. En jij een paard hebt dat kennelijk met zoveel ruiters gooit... Dan vraag ik me spontaan af of die zogenaamde slechte dressuurruiters niet net wat beter zijn met paarden...... Voor mijn paard(en) hoe je geen schrik te hebben, en daar ben ik heel trots op.... Ik heb medelijden met de paarden die zogenaamd maar door een persoon gereden kunnen worden en nauwelijks respect voor baasjes die daar ook nog eens trots op zijn....

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 22:23

love_western schreef:
Sorry, maar als ik niet voldoende levenservaring heb, weet ik ook niet meer! Mijn halve familie is dood aan kanker gegaan,
heb zelf kanker, mijn zusje heeft een zware hartafwijking, 2 leerkrachten van mij zijn overleden, jarenlang gepest en zo kan ik wel even doorgaan...
En ik kan dingen heel goed beoordelen. En iedereen die zegt in indeze topic, dat je niet in 1,2,3 op paard weg kan rijden, worden zowat de grond in geboort, omdat jullie het niet kunnen inzien dat het waar is. Omdat jullie altijd gelijk willen hebben!

Levenservaring doe je op door ouder te worden en te leren. Het is heel vervelend dat je zoveel pech hebt, maar dat is niet levenservaring

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 22:23

Citaat:
Ik overschat mijn paarden niet. Mijn haflinger x fries is eerder mishandeld en sinds 2 jaar schrikt ze bijna niet meer en durft ze eindelijk over een zeiltje te lopen. En mijn paint krijg ik sinds een jaartje pas de bak rond.
En als ik zie hoe de paarden in dressuur lopen, krijg ik acuut medelijden met de paarden.
Moeten de hele tijd in de krul lopen en worden de hele tijd geport en zo kan ik nog wel even verder gaan

:+
Laatst bijgewerkt door Hinke op 29-03-09 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 22:27

Love Western, levenservaring heeft niet alleen met verliezen en ziekte te maken.
Hoe erg het ook is.
Het heeft te maken met heel veel verschillende mensen, in heel veel verschillende omsatndigheden en situaties, in heel veel jaar, en hoe je er mee omgaat, en vooral ook wat je van een ander kunt opsteken.
Als jij iedereen wat wijs wilt maken, maar nooit iets van een ander aan wilt nemen, zul je nooit groeien in je levenservaring.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 15:48

pharagirlke schreef:
Het spijt me dat te lezen maar ik denk niet dat Billy dat bedoelde eerlijk gezegd.

Mij is altijd geleerd dat er altijd iemand is die beter is dan jou. Kan jij op het paard rijden, is er dus nog iemand die het kan. Jij beledigt hier alle dressuurruiters door te zeggen dat het mishandelende **** zijn. Mag je bij mij en waarschijnlijk bij alle andere bokkers in dit topic die dressuurrijden gaan kijken. Ben eens benieuwd hoeveel sporen en zwepen je zal zien... En ik ben vooral benieuwd hoeveel zielige paarden je gaat zien.

Het feit is wel, dat alle mensen die jij hier als slecht afschildert, over paarden beschikken die door iedereen gereden kunnen worden. En jij een paard hebt dat kennelijk met zoveel ruiters gooit... Dan vraag ik me spontaan af of die zogenaamde slechte dressuurruiters niet net wat beter zijn met paarden...... Voor mijn paard(en) hoe je geen schrik te hebben, en daar ben ik heel trots op.... Ik heb medelijden met de paarden die zogenaamd maar door een persoon gereden kunnen worden en nauwelijks respect voor baasjes die daar ook nog eens trots op zijn....

Jeeh, krijg van de deze tekst zowat de slappe lach _O- En voor de zoveelste keer! Het is niet mijn paard. En hij gooit er geen mensen af, maar hij valt steeds naar binnen en of vliegt de stalluifel onder ;) En die ''slechte"'dresuurruiters zijn heus niet beter! En alleen de eigenaar heeft op hem gereden, voordat ik kwam. En bij de eigenaar doet hij dit niet, wel bij andere mensen, wat ook erg logisch is! Maar als ik nou Katinka als voorbeeld neem, kan iedereen er op weg stappen, want zij is door meerdere personen al gereden en ook heeft ze eerder dressuur gelopen. Wat je helaas nu soms nog kan merken. En bij Buck moet je eenmaal respect verdienen. En dan kun je wel zeggen, het paard moet gewoon naar je luisteren, maar daar doe ik dus net niet even aan. En de mensen die daar graag met mij wil over discusseren, stuur mij dan ff een pm. En zoals ik ook al in een eerdere berichtje heb geplaats. Jullie zeiken alle mensen af, die zeggen dat op hun paard niet zomaar 1,2,3 weg kunt rijden. En nu weer ontopic graag en ik reageer hier ook niet meer ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 15:52

love_western schreef:
pharagirlke schreef:

Moeten de hele tijd in de krul lopen en worden de hele tijd geport en zo kan ik nog wel even verder gaan ;)

ja.. |( sielug |(
meid, je weet duidelijk niet wat dressuurrijden IS....

Met dressuur train je de spieren van een paard. Je maakt ze soepeler en langer door veel te buigen. Door nagevelijkheid laat een paard de spieren in zijn rug los.

Als je een paard verkeerd traint gaat hij zijn rug weg drukken en hard maken. Het paard zal een verkeerde houding aan gaan nemen om onder het werk uit te komen (of onder een stalluifel rennen zoals jouw vz-paard.. :D )
en dan belast hij weer de verkeerde spieren.

Even kort: train de JUISTE spieren op de JUISTE manier, en dressuur is een verademing voor je paard....
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-03-09 15:56, in het totaal 2 keer bewerkt