Manegepaarden met hulpteugels.... goed idee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 16:35

Bij ons op de manege werden alleen hulpteugels toegepast wanneer het duidelijk was dat het paard 100% gezond was (dus geen rugproblemen, goed zadel e.d.) en dán werden de hulpteugels alleen toegepast bij de gevorderde lessen onder begeleiding.
Wanneer het volgens deze wijze wordt aangepakt zie ik er niet veel verkeerds in, als maar zeker is dat het paard niets mankeert en het tuig goed is én degene die op het paard weet hoe hij/zij ermee moet werken lijkt het mij veilig.

Ohja, op onze manege werden de paarden tijdens de springles over het algemeen zónder hulpteugels gereden (één paard kreeg altijd een slof, maar bedoel je dat ook?) en buiten ook zonder.

Lottexxx

Re: Manegepaarden met hulpteugels.... goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 17:03

Vandaag op de manege moest ik ook met slof rijden,voor de eerste keer, maar dat ging alleen maar slecht, dus toen ging ik halverwege de les toch maar met martinggaal, dat ging wel iets beter maar hij was de hele les met ze hoofd druk aan het doen. Meestal doet hij dat ook niet, maar zelf rijd ik liever ook niet met slof. bij ons op de manege worden ze dus wel gebruikt.

knolle_krack

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 19:08

Edit; ja gebruik van hulpteugels mag alleen gebruikt worden met goede begeleiding en niet voor zogezegde beginners..

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 19:12

Gelukkig zijn er ook maneges waar het anders gaat, verder sluit ik me volledig bij je aan kn-krack.

Myrthe92

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 13:55

We hebben op de manege een paar paarden die met een martingaal lopen en nog een pony met een touwtje. Verder altijd zoveel mogelijk zonder hulpteugels.

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 13:57

Manege die ik ken worden werkelijk waar bijna álle paarden/pony's met een hulpteugel gereden. Martingaal& thiedeman zie je het meest.

Vind dat echt niet normaal.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 17:08

knolle_krack schreef:
Edit; ja gebruik van hulpteugels mag alleen gebruikt worden met goede begeleiding en niet voor zogezegde beginners..

voor een beginner(onder goede begeleiding)zijn imo hulpteugels(mits goed afgesteld)juist een voordeel voor paard en ruiter,vind ik dan.
als je zelf goed en handig rijdt,heb je ze toch niet nodig?

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 17:45

Ik geloof dat er ooit 1 paard met martingaal heeft gelopen. Verder niks, gelukkig.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 23:16

Precies wat Snoevie zegt. Juist een manege zou martingalen en thiedemannteugels standaard bij de uitrusting moeten hebben. Veel beter voor de rug van de paarden. (zolang de afstelling tenminste bepaald wordt door het nivo van de ruiter. Dus bij een beginner strak afgesteld, bij wat verdere ruiters losser.

Maar de paardenwereld is een traditioneel wereldje, de meesten van ons hebben zonder leren rijden (ten koste van hoeveel ruggen van paarden?) dus is het onzin...

Het is juist geweldig dat er nu hulpteugels zijn waar de ruiter geen last van heeft, die alleen inwerken als het paard zich spant en waardoor de ruggen van de manegepaarden gespaard worden! Later kunnen ze er altijd nog vanaf.

En het argument dat veel manegepaarden stokoud worden is wel waar, maar vraag niet op wat voor manier. Want aan de verzorging ligt het op de meeste maneges niet, die is over het algemeen wel op orde. Dus oud kunnen ze best worden, het is alleen de vraag hoe. Op hoeveel maneges zie je niet oude paarden staan met doorgezakte ruggen die met de beste wil van de wereld niet kunnen ontspannen onder zadel? Wiens neus niet over de grond gaat met het halsstrekken maar hooguit op "lang en laag" nivo blijft steken? Maar wel 2 keer per dag of vaker hun rondjes moeten lopen met elke keer weer de vraag hoever de ruiter is? Dan toch echt liever een hulpteugeltje waardoor het paard zich beter ontspant en gezond en zonder allerlei rug, spier en/ of peesklachten oud kan worden. Nog veel leuker voor de klanten ook, die kunnen langer genieten van gezonde en vrolijke paarden in plaats van dat hun lieveling (mits normale maat natuurlijk) ze niet meer kan dragen omdat hun rug of benen kapot zijn, of van de pijn gewoon vals worden.

Goed gebruik van de juiste hulpteugel is een zegen voor het paard. En van een manege mag je voldoende kennis verwachten om ze goed toe te passen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 05:34

ik durf ook te wedden dat de mensen nu gaan zeggen; jamaar veel maneges hebben die voldoende kennis niet.........

maarja hoeveel anderen hebben dat ook niet?
daarmee bedoel ik mensen die een eigen of verzorgpaard rijden en er een slof aanknopen en die lekker strak nemen of een thiedeman op het strakste gaatje doen want dan loopt hij zo mooi in de krul.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 09:37

Dat is ook niet goed snoevie.

Een paard kan met een hulpteugel de rug pas goed gebruiken als ook de achterhand goed gebruikt wordt.
En dan maakt het niet uit dat het een manege of eigen paard is.
Maar heel erg veel mensen hebben juist problemen aan de voorkant omdat het paard aan de achterkant niet goed loopt.
Lossen ze dat probleem aan de achterkant op zullen ze ook merken dat het probleen aan de voorkant ook ineens weg is. Is ineens die hulpteugel ook niet meer nodig. :)
Dan laat zich wel te raden over hoeveel nut het heeft om een hulpteugel te gebruiken als je van achter de oplossing niet zoekt.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 19:55

natuurlijk,als je een hulpteugel gebruikt moet ook de achterhand in het vizier blijven.
dat ben ik met je eens

Lois1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 13:34

Bij ons op de manege, hebbe ze vaak voor de beginners een touwtje als het echt niet gaat.
voor de rest hebben somige een martingaal.

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 17:28

Een goed afstelde martingaal og tiedeman teugel vind ik prima, of idd een bijzetje voor een zitles, maar als ik zie dat manege ruiters aan een slog lopen te trekken, ja dan gaan mijn haren overeind staan...

Myrthe92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 22:47

Zonnebloem schreef:
Een goed afstelde martingaal og tiedeman teugel vind ik prima, of idd een bijzetje voor een zitles, maar als ik zie dat manege ruiters aan een slog lopen te trekken, ja dan gaan mijn haren overeind staan...

ik zie het precies zo. Hier en daar een martingaal of een touwtje, prima!
Maar een slof? Op een manege? Ik zou er bijna nachtmerries van krijgen!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 22:55

een martingaal is zelfs aan te bevelen omdat dat de mondhoeken van een paard beschermt tegen al te hoge beginnershanden.

verder is het lastig. Want hoe kan je leren zitten op een paard dat zijn rug vastzet?
veel mensen vinden het doodnormaal om een paard bij te zetten voor een zitles aan de longe. waarom dan niet voor een zitles zonder longe? alleen hebbben bijzetteugels het nadeel dat even halsstrekken tussendoor niet mogelijk is.

een 'veilige' hulpteugel als de tiedemann heeft die weer wel maar ook bij de tiedemann is het zaak om de achterhand er goed bij te houden. Iets wat bij beginners ook niet echt aan de orde is...

verder stond in de beginpost de gogue genoemd. dat vind ik een bijzonder vriendelijke hulpteugel die erg ontspannend werkt, ik heb er vaak mee gelongeerd.

op zich ben ik terughoudend met hulpteugels maar een beginner is niet in staat om een paard correct te rijden en een paard dat voortdurend zijn rug wegdrukt zal ook eerder versleten zijn.

uiteraard zijn slofteugels niet voor beginners.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 22:58

Op de laatste manege waar ik manegelessen nam heb ik gereden op een paard (gelders/tuiger) die normaal met martingaal werd gereden omdat hij heel erg voorwaarts was in stap en draf. Toevallig toen ik erop reed lieten ze 'm al een week zonder meelopen (reden onbekend). Het viel me op dat hij veel makkelijker te rijden was met héél licht teugelcontact ipv de sterkere inwerking met hulpteugel, en juist als je de teugel korter nam veel harder ging, vooral in draf.
Jammergenoeg is later de martingaal er weer aangehangen, maar zonder dat had ik toch een beter contact met het paard. Helaas toen geen keus, manegebaas beslist...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 23:04

Bij ons zie je eigenlijk geen hulpteugels... heel af en toe een martingaaltje als ze erg met het hoofd gooien.
Niet elke manegeruiter kan dit dan oplossen, het paard krijgt dan ook elke keer een klap in de mond. Dus dan kiezen ze (tijdelijk) voor een martingaaltje wanneer het paard natuurlijk verder gezond is.
Bij de verdere ruiter wordt deze meestal niet meer omgedaan.

maar zo wordt bv ook voor bitloos gekozen als dit een oplossing blijkt voor een ander probleem. Zo hadden we vroeger een merrie op stal die buiten bij 'normale' optoming erg heet werd, die werd altijd bitloos gereden.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 23:08

MarChak, dat ligt dan ook aan de afstelling van de martingaal. Bij een goede afstelling heeft een martingaal in principe helemaal geen inwerking, behalve als paardlief besluit sterren te gaan tellen en dat mag je gerust vrij letterlijk nemen. Het gegeven dat dat manegepaard zo scherp reageert op het weglaten van de martingaal betekent dat ie veel te scherp/ strak staat afgesteld. En dat lijkt me wel iets om met de manege-eigenaar/ lesgeefmensen te bespreken.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 23:16

Bij ons op de manege wordt er alleen af en toe een martingaal gebruikt in de springles, verder gebruiken we eigenlijk nooit hulpteugels.

Ik ben overigens op ponykamp geweest ooit, en op die manege had bijna elk paard in de zadelkamer wel een hulpteugel een daarbij lag een lijstje wanneer je deze moest gebruiken. Met dressuur bijvoorbeeld elastiek en met springen een martingaal. Daar schrok ik toen wel van, ik ben helemaal niet gewend om mijn paard zo in te snoeren met van alles. Laat een paard ook is lekker paard zijn, als dat betekend dat hij er een keer vandoor schiet, daar leer je alleen maar van rijden! Het ging trouwens niet alleen om elastiek, maar ook bijzet, thiedeman etc. Zelfs als het paard gewoon 'normaal' liep moest hij wel iets om gehangen krijgen. :\

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 13:58

insnoeren is iets wat de mensen er helaas van maken.

Zoraida_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 22:06

Bij ons op de manege rijden er een aantal met martingaal die niet te strak staan.
Er word geen gebruik gemaakt van een bijzet of thiedeman.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:30

kazary schreef:
Maar bij een hulpteugel zonder achterhand erbij leer je nog geen gevoel. Paard laat de rug nog steeds niet los en loopt achter niet. Je hebt alleen van voren dat leuke krulletje. Dus gevoel aan leren is leuk als het gebeurd zoals bij de manege van Sonja, anders heeft het geen zin.

Nee, maar je leert wel beter van achteren naar voren rijden als je je om die voorkant niet druk hoeft te maken. dan kun je je dus richten op actief rijden en netjes zitten. Als een paard aan de voorkant zich strak maakt, kun je als (beginnende, maar ook meer gevorderde ruiter moeilijk ontspannen en netjes blijven zitten en zelf los blijven in je lijf en voor het paard is het ook niet gezond dat hij zich zo strak maakt.

Voordeel van bijzetteugel vind ik dat de ruiters rustig de teugel iets losser kunnen laten en de bijzet het werk kunnen laten doen en zelf ontspannen blijven en naar voren kunnen rijden, en dan als het paard fijn loopt dat gevoel proberen over te nemen met hun eigen teugels.
Bij thiedeman en in sterkere mate de slof heb je sneller dat paarden zich in een houding strak blijven houden omdat de teugels erg kort worden gehouden. Een paard moet ook de ruimte krijgen om te kunnen zakken en nagevelijk over de rug te gaan lopen, daarvoor moet het zich in zijn bovenlijn kunnen verlengen. een halsverlenger vind ik daarvoor ook een mooi ding mits een paard er niet in gaat hangen. Touwtjes om bij te zetten vind ik met longeren ook heel fijn, maar met rijden wat eng.

Waarom wel een paard aan de longe bijzetten met beginner er op maar niet los in de rijbaan? Op de spaanse rijschool krijgen die ruiters toch ook les aan de longe met bijzet? Juist om goed te leren zitten? En met de zitcompetitie (naar Duits voorbeeld) lopen de paarden toch ook bijgezet rond door de baan?

Te kort bijzetten (a la P&P) schiet het doel voorbij... Maar correct bijzetten is zowel voor (beginnende) ruiter als manegepony of paard volgens mij een verademing, mits voorkomen wordt dat een paard verzuurt omdat hij uren in dezelfde houding moet lopen.
En het voordeel is dat paarden die op de juiste manier leren lopen, ook voor meer gevorderde ruiters, vaak fijner te rijden zijn. Dus is het ook makkelijker om die ruiters op een correcte manier te leren een paard (zonder hulpmiddelen) nagevelijk te rijden.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:44

Dat is nu net wat ik steeds zeg, als er 1 op 1 begeleiding is dan kan een persoon er van leren.Zoals bijvoorbeeld bij longeren.
Maar in een groepsles is het al knap als je in een uur 5 minuten aandacht krijgt. Dan leer je echt niet sneller aan de achterkant te werken.
En loopt de pony gewoon in een krulletje met nog steeds een weg gedrukte rug op de voorhand.
Nul toegevoegde waarde op dat moment. Alleen geef je de ruiters nog mee ook dat hulpteugels gebruik prima is.

Er loopt een topic over nageeflijk rijden op een manege paard, schrik en huiver hoe daar de gemiddelde manege ruiter geleerd wordt hoe dat moet.Achterhand? was da?

moonbx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:42

Bij ons op de manege hebben de meeste paarden zoiezo een martingaal, En bij sommige ook een hulpteugel omdat zij anders hun rug heel erg wegdrukken.