bitloos met nevzorov(de waarheid!)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 20:12

Wat nou 'jullie naturals'? :+

en je laatste uitspraak begrijp ik niet zo goed, zou je die willen verhelderen?
Welke uitspraak slaat terug op de dressuurwereld?

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 20:14

smeetjoew schreef:
Ik blijf het een sterk voorbeeld vinden, want ik wist dit niet en kijk maar goed. Deze man is of was altijd een geliefd plaatje in vele natural profielen.... En dat bewijst voor mij dan nogmaals dat ze zich ergens aan binden waarvan ze het fijne dan blijkbaar nog niet weten.

Dat weten ze heus, alleen die vent betekent voor veel een voorbeeld, en inderdaad hij is vroeger 'fout' geweest omdat ie met bit heeft gereden. :) Dit zegt echter niks over het feit over wat hij nu met paarden doet en wat ie voor velen betekent heeft in de rol van voorbeeldfunctie. Zat popsterren zijn verslaafd (geweest) of hebben ooit in de gevangenis gezeten. Toch blijven de mensen fan, gezien zij muziek prachtig maken. Onder het motto 'we zijn allemaal met bit begonnen', is deze fout al vergeven en vergeten.

Citaat:
Ik begrijp alleen jouw laatste zin van je eerste alinea niet. Zouden zij mij willen bewegen geen dressuur te rijden? Want zo komt het naar voren. Of begrijp ik het verkeerd?

Ik was weer onduidelijk! :)
Nee het is meer dat als de houding van de NH-wereld je stoort, zou het 'beter' zijn als je ze links laat liggen en niet 'oog om oog, tand om tand' gaat toepassen. Verlaag je niet tot dat niveau, want het is fijn als het gros van paardrijdend Nederland inderdaad is 'ach ieder zijn ding'. Ik bedoelde meer dat je dat gedrag niet moet kopiëren, want daar is niemand ooit beter van geworden. :D

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 20:15

Oke, die was fout. ´de Naturals´.
Excuus.

De Alles wat een boer niet kent uitspraak. Die geldt net zo goed voor Naturals tegenover de dressuur.

smeetjoew

Re: bitloos met nevzorov(de waarheid!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 20:18

Je hebt helemaal gelijk hoor Dejavu. Ik ben wat dat betreft erg fel geworden tegenover NH.
Maar toch blijf ik het gewoon raar vinden dat mensen deze man aanbidden op het feit dat hij met een touwtje toepast wat hij met bit heeft aangeleerd. Kan aan mij liggen, maar ik vind het onlogisch klinken.

En als dan nu openlijk uit komt dat het dus helemaal niet zo waterdicht is als men aanvankelijk dacht - de tweede foto zal vast niet bij dag 1 al meegeleverd zijn - dan veroorzaakt dat bij mij even een lach, aangezien er ontzettend stug de dressuur tegen de schenen wordt geschopt en NH hét alternatief is.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 20:19

Citaat:
De Alles wat een boer niet kent uitspraak. Die geldt net zo goed voor Naturals tegenover de dressuur.
, schreef Smeetjoew

Ja, natuurlijk.

Maar dat is toch jammer?

Nou ben ik toch al een beetje een vreemde eend in de bijt van de naturalvijver, omdat ik (eerlijke) dressuur een van de mooiste dingen vind die er zijn. En van een net gereden parcours kan ik ook kippenvel krijgen.

Eerlijk gezegd zie ik eerder de overeenkomsten dan de tegenstellingen tussen veel methodes. En ze hebben allemaal zo zijn voors en tegens.

En wat betreft Nevvie blijf ik bij eerdere standpunten: zolang ik geen inzicht in zijn methodes heb (en die verkrijg je echt niet vanaf fotos) kan ik er geen mening over hebben.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 20:21

Maar, Smeetjoew, Nevzorov heeft ooit met bit gereden. Hij beleert de paarden niet met bit, en in een verder stadium ook niet, voor zover ik weet.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 20:25

Maar een paard zal noch uit zichzelf uit vrije wil recht overeind komen, noch tot een halt komen uit rengalop, etc. Hiervoor is wel enigzins druk nodig. En nee, ik ken de methodes van deze man niet en kan me er dus ook niet over uitlaten. Ik heb er geen flauw idee van. Maar het lijkt mij onlogisch dat je deze dressuurmatige basis erin krijgt met alleen een touwtje om de hals.

Het gaat mij niet zozeer om deze man zelf, maar om het doel waarmee hij gebruikt wordt.

Jeska_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 20:29

tsja, dat is altijd zo met reclames hé.
maar je moet een echt paard niet misbruiken voor een of andere reclame die veel geld opleverd .
tsjonge eigenlijk, mooi ding en die spaanse pas, iloveit. :$

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 20:32

ik ga het hier nogmaals herhalen..............bitloos kan ik de grootste monsters de baas........ met een bit in niet.

ga mij het verschil maar uitleggen......

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 20:33

smeetjoew schreef:
Maar een paard zal noch uit zichzelf uit vrije wil recht overeind komen, noch tot een halt komen uit rengalop, etc. Hiervoor is wel enigzins druk nodig. En nee, ik ken de methodes van deze man niet en kan me er dus ook niet over uitlaten. Ik heb er geen flauw idee van. Maar het lijkt mij onlogisch dat je deze dressuurmatige basis erin krijgt met alleen een touwtje om de hals.

Het gaat mij niet zozeer om deze man zelf, maar om het doel waarmee hij gebruikt wordt.

Je zegt dat je de methodes niet kent en dat je je er niet over uitlaat, maar vervolgens acht jij het onwaarschijnlijk dat dit alleen geleerd kan worden met een touwtje om de hals. :) Op zich prima, maar wellicht is het een idee dat je je er wel eerst in verdiept, eerdat je hier je twijfels spuit of je het wel haalbaar vindt.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 20:34

KiWiKo schreef:
ik ga het hier nogmaals herhalen..............bitloos kan ik de grootste monsters de baas........ met een bit in niet.

Mwah, wat voor antwoord wil je, Kiwiko? :) 'Feel good' of berust op mijn mening? Echte feiten kan ik je niet geven.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 20:39

Je uitspraak trekt op niks aangezien er bitloos en bitloos bestaat, Kiwiko.
Bovendien zijn er ontzettend veel oorzaken te bedenken waarom een 'monster' fijner in de omgang wordt zonder bit.

Of ga jij beweren dat een gewoon stalhalster veel harder inwerkt dan wat de ruitersportzaken onder de toonbank hebben liggen?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 20:49

smeetjoew schreef:
Maar een paard zal noch uit zichzelf uit vrije wil recht overeind komen, noch tot een halt komen uit rengalop, etc. Hiervoor is wel enigzins druk nodig.

Is precies net zo'n domme uitspraak als "een paard zal nooit uit zichzelf gaan galopperen" o.i.d. ;)

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 20:52

Pfff, hihihi, dan is mijn paard niet normaal zeker, dat ie in rengalop op de omheining af gaat en dan met een sliding stop tot stilstand komt, ... gewoon puur voor de lol.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 21:10

KiWiKo schreef:

Ik denk dat dat is omdat je bitloos een heleboel kracht kunt uitoefenen op het gehele paardenhoofd, en daarbij, een bitloos hoofstel kan een paard net vastpakken..

Ik rijd mijn jonkie bitloos zolang hij nog wisselt,(met side pull) maar ik heb ondervonden dat je heel sterk zou kunnen inwerken als je dat wilt..

bitloos is echt niet meer of minder vriendelijk dan een bit, wel anders..

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 21:21

Mijn ruin lacht je gewoon uit met een simpele bitloze optoming. Maar die vindt een muur ook gewoon een handige manier om te stoppen. :+

nathalieeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 21:47

Interessante discussie. Ik ben zelf niet bekend met nevzorov, dus over hem kan ik me niet echt uitlaten. Ik denk dat bijna iedere natural is begonnen met bit, omdat veel mensen op maneges beginnen en op 99% v.d maneges wordt er gewoon met bit gereden. Ik denk dat de mensen die richting natural zijn gegaan daar hun redenen voor hebben. Ik haat alleen dat 'in hokjes' gedoe..

Ik ging zelf altijd op de 'normal' manier met paarden om.. totdat ik mijn pony kreeg. Deze manier paste niet bij ons en uiteindelijk kwam ik uit bij Parelli, op deze manier heb ik geleerd om duidelijk en eerlijk te zijn op een vriendelijke manier. Maar vooralsnog, ik rij óók met bit, en tevens bitloos.. Ze reageert op beiden hetzelfde. Ik heb totaal niks tegen bitten.. zoals vaker gezegd, het zijn de handen die 'm doen en wanneer een bitloze optoming verkeerd wordt gebruikt kan je je paard daar ook pijn mee doen. Ik vind dat zolang je je paard met respect en eerlijkheid behandelt, hij het hele jaar door minimaal een paar uur per dag buiten kan staan, in de bak/paddock/wei met soortgenootjes, je een prima eigenaar bent en dan maakt het me geen hol uit of je Z dressuur rijdt of bosritjes maakt, das ieder zijn ding.

Alsnog stoor ik mij verschrikkelijk aan de kloof tussen naturals en niet naturals. Als we elkaar met respect zouden behandelen en niet rondweg argumenten op elkaar zouden afvuren, zouden we denk ik veel meer bereiken bij elkaar.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 23:36

dejavu schreef:
smeetjoew schreef:

Je zegt dat je de methodes niet kent en dat je je er niet over uitlaat, maar vervolgens acht jij het onwaarschijnlijk dat dit alleen geleerd kan worden met een touwtje om de hals. :) Op zich prima, maar wellicht is het een idee dat je je er wel eerst in verdiept, eerdat je hier je twijfels spuit of je het wel haalbaar vindt.

Dat is regelrechte onzin. Die opmerking is gewoon hoe ik erover denk. Ik mag mij gerust uitlaten hoe ik erover denk. Daarvoor hoef ik geen Nevzorov-expert te zijn. Jij kan ook op andere dingen een mening hebben en zoals je ziet is het één zinnetje en geen heel verhaal.
Een mening is als een kont, iedereen heeft er een. Zo ik dus ook en dat is niet meer dan normaal.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 23:38

Tja, daar kan ik alleen maar op zeggen dan dat de een een zinnigere kont met meer fundament heeft dan de ander. :+

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 23:39

sflj schreef:
smeetjoew schreef:
Maar een paard zal noch uit zichzelf uit vrije wil recht overeind komen, noch tot een halt komen uit rengalop, etc. Hiervoor is wel enigzins druk nodig.

Is precies net zo'n domme uitspraak als "een paard zal nooit uit zichzelf gaan galopperen" o.i.d. ;)

Je noemt nu wel een degelijk verschil. Aardig om het dom te noemen overigens... Het is een discussie geen gevecht. :roll: Beetje flauw om mensen met dergelijke uitspraken even zogenaamd onbedoeld te tackelen. :roll: :roll:

Maar evengoed dan maar even mijn domme opmerking nader verklaren, lezen is blijkbaar moeilijk. Ik heb het over VRIJE WIL. Op VRIJE WIL ONDER DE MAN gaan steigeren is niet natuurlijk. Aangalopperen is een gang, steigeren en spaanse pas een niet alledaags trucje. Kun je het nu wel weer gaan vergelijken met de natuur, maar ik heb het nu over ONDER DE MAN.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 23:43

randalinpony schreef:
Tja, daar kan ik alleen maar op zeggen dan dat de een een zinnigere kont met meer fundament heeft dan de ander. :+

:+ Ahum.
Mijn kont is dan zeker weer magertjes gevuld?

En daar wil ik nog even toevoegen dat dit weer een opmerking is dat op beide vlakken slaat. Dus zowel op een persoon als ik, als op een felle natural. O:)

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 23:48

Maar Smeetjoew, waar het mij om gaat is dat jij heel stellig bent in het feit dat het niet haalbaar zou zijn:

Citaat:

Vervolgens zeg je dit:

Citaat:
En nee, ik ken de methodes van deze man niet en kan me er dus ook niet over uitlaten.

Dit rijmt naar mijn idee niet.
Verder lijkt het me dat een paard het niet uit vrije wil doet, en dat daar heus voor getraind wordt.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 23:51

Ja, dat wil ik er ook mee zeggen. Het komt een beetje tegenstrijdig over, maar ik wil daarme zeggen dat daar behoorlijk voor getraind moet worden en ik eraan twijfel of dat lukt met enkel een touwtje om de hals en hier dus wel degelijk een bitje voor nodig is voor wat meer controle en africhting plus afwerking. Dus dat je dit soort spektakel alleen mbv ´klassiek´ dressuur kunt bereiken, incl de verzameling die deze paarden tonen.

Dus in feite zou je voorzichtig (nu valt iedereen over me heen...) dat NH een voortboorduursel is op de basis van de ´klassieke´ dressuur. En dat NH niet zonder deze basis en ´controle´ kan. Maar wellicht zien jullie dit anders, ik ben benieuwd! :)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 11:02

ja dat zie ik inderdaad anders. Nou hou ik niet van ff term 'natural' en ben ik dat allesbehalve maar een paard kun je een hoop leren zonder ooit een bit te gebruiken hoor. ;) zelfs een touwtje is niet echt nodig. Je moet het alleen wel zelf willen natuurlijk. ;)
En over jouw opmerkingen: je zei o.a. dat een paard ook niet uitzichzelf tot een halt zou komen vanuit rengalop. Daar sloeg mijn reactie vooral op want dat is natuurlijk onzin.
Nog iets; mijn paard laat iedere avond ongevraagd en uit zichzelf een mooie spaanse pas zien (als ik haar terughaal uit de wei ;) ) toch heeft niemand haar dat ooit geleerd, laat staan onder dwang of met hulpmiddelen. Ik denk dat het me weinig moeite kost om haar te leren dat op commando te doen. Zonder dat er een bit of zweep aan te pas komt. ;)

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 11:14

smeetjoew schreef:
Ja, dat wil ik er ook mee zeggen. Het komt een beetje tegenstrijdig over, maar ik wil daarme zeggen dat daar behoorlijk voor getraind moet worden en ik eraan twijfel of dat lukt met enkel een touwtje om de hals en hier dus wel degelijk een bitje voor nodig is voor wat meer controle en africhting plus afwerking. Dus dat je dit soort spektakel alleen mbv ´klassiek´ dressuur kunt bereiken, incl de verzameling die deze paarden tonen.

Dus in feite zou je voorzichtig (nu valt iedereen over me heen...) dat NH een voortboorduursel is op de basis van de ´klassieke´ dressuur. En dat NH niet zonder deze basis en ´controle´ kan. Maar wellicht zien jullie dit anders, ik ben benieuwd! :)

Er zijn best veel boeken te koop waarin staat uitgelegd hoe je 'dit soort spektakel' kunt leren zonder klassieke dressuur. Ik vind het een beetje lastig discussiëren met je, omdat je je nog maar weinig verdiept hebt in het onderwerp. Hierdoor zijn je posts wat speculatief en vol ongeloof, en daar kan ik erg weinig mee. :)

NH is zeker gebaseerd op basis en controle, maar ik snap niet hoe jij erbij komt dat Klassieke dressuur de basis en controle heeft geïntroduceerd. Iedere 'stroming' qua omgang met paarden is gebaseerd op een basis en controle. Er is dus geen sprake van een voortborduursel. ;)