Wanneer ben je een beginner?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:32

Snoevie schreef:
wat bedoel je dan precies met echte rijpaarden?

Ik bedoel niet dat manegepaarden géén 'echte rijpaarden' zijn. Want ik heb daar niets op tegen, ik heb zelf ook een hele poos op een manege gereden. En heel veel mensen hebben op een manege paard leren rijden.

Het is dus ook niet écht het goede woord. Maar mijn ervaring is tóch.. dat je in zo'n groepsles op de manege vaak tóch een beetje achter elkaar aanrijd. En die paarden dondersgoed weten wat ze moeten doen met al die kinderen, en dat je dan niet goed leert wat je moet doen als je een ander paard hebt, een niet-manege-paard, die niet goed weet wat de bedoeling is, en echt begeleiding nodig hebt.

Dus ik bedoel eigenlijk met een 'echt-rijpaard' een paard die je écht goed moet rijden, en waar niet iedereen op kan springen etc.

ik kan 't niet beter uitleggen, maar ik hoop dat je 't een beetje snapt. :o

Snoevie

Re: Wanneer ben je een beginner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:38

ik snap je wel,maar ik had wel een andere benaming gekozen.
dit komt namelijk weer erg denigrerend over,ook al bedoel je het niet zo.(gelukkig)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:39

Ik heb juist de ervaring dat je menig manegepaard écht goed moet rijden zodat 'ie op z'n eigen benen loopt en waar ik wil dat 'ie loopt, omdat ie anders idd achter de rest aan sukkelt. Bijrijdpaardjes vond ik altijd veel makkelijker te rijden, vooral alleen in een bak.

themi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 21:27

Wel grappig, dat mensen zich zo aangevallen voelen over het begrip beginner ;) . Wanneer ik in een advertentie zie staan niet voor beginners en ik ben op zoek naar een rustig, betrouwbaar en fijn te rijden paard dan scrol ik rustig verder. Ben ik op zoek naar een uitdaging neem ik contact op.

Een paar jaar geleden keek ik bij een fokker voor een 4 jarige ruin, deze liet ik staan ivm een piephak (wat volgens hem geen enkel probleem was en ook de vermelding niet waard was aan de telefoon). Aangezien ik er toch was kon hij nog wel een zeer leuke merrie met veel capaciteit laten zien. Prima, had toch 2 uur in de auto gezeten, dus laat maar zien. Een dame die zeer goed kon sturen rijdt haar voor en binnen tien minuten stond ze 4 maal op de achterbenen en was meerdere malen onvrijwillig omgedraaid. Zijn commentaar? Tja is een werklustige merrie die niet voor beginners is.

Ik zei dat ik me dan maar onder de beginners schaarde en geen interesse had haha.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 21:36

Dat vind ik erg goed verwoord. Vroeger toen ik jonger was, nam ik ook die uitdagingen aan. Heerlijk een paard waar eens wat actie in zat. Ondertussen ben ik echt niet ineens een beginner geworden, toch zou ik op dergelijke advertentie niet meer reageren. Ik schaar me dan ook maar onder de beginners, als het beestje maar een naam heeft. :)

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 21:36

Mijn definitie van net geen beginner zijn is vanaf nu dat:

- jij een goede houding en een stabiele zit hebt (lees een houding waarmee je het paard niet stoort in zijn beweging;
- jij als ruiter zijnde al de controle hebt over de gangen en het tempo (voorbeeld: het paard mag dus geen stap rapper gaan dan jij wil, moet aangaloperen op het moment dat jij het aangeeft en niet 5 seconden daarna, etc);
- Jij al de controle hebt over het stuur;
- Je de basis beheerst van het nageefelijk rijden.

En dit alles moet je kunnen toepassen op verschillende normaal te rijden brave paarden. Dus niet de moeilijkere gevallen...

Ik denk dat er hier op bokt veel beginners zijn als je mijn criteria's bekijkt :). En daar reken ik mijzelf nog altijd bij :D.

themi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 21:57

Stel: ik heb 2 paarden te koop. 1 zeer netjes opgevoed, koel en braaf karakter maar zeker geen afgesloten paard. Keurig opgeleid, fijn en licht aan de hulpen, zijgangen en wissel springt hij. Bij een te grote hulp? hij zal wat versnellen maar zal nooit staken, bokken steigeren of andere ongewenste acties ondernemen.Voor de gemiddelde ruiter een zeer fijn leerpaard, waarbij je echt wel je rijden zal moeten verbeteren om het goed eruit te blijven rijden Hij zal te koop aangeboden worden als een zeer braaf leerpaard.

Ander paard wat te koop zou kunnen worden aangeboden: zeer sensibele merrie die snel en heftig kan reageren. Zal ook keurig opgevoed en opgeleid zijn maar...het karakter zal aanwezig blijven . Deze zal het stempeltje niet voor beginners mee krijgen en dan doel ik niet op dat iemand zelfstandig zal moeten kunnen rijden ;) Bij dit paard zal zeker selectie worden gemaakt omwille van de veiligheid. Genialiteit en krankzinnigheid grenzen vaak dicht aan elkaar }> In een advertentie wordt de term beginner vaak gebruikt om de koper te beschermen en is vaak niet bedoelt in de zin van de definitie van de FNRS. Mischien daarom de verschillende oogpunten?

Het meeste leer je als ruiter van een paard wat je gelegenheid geeft om te leren.....en past bij je leermoment. Het is vaak meer dan genoeg uitdaging om een paard zonder label rij-technisch te verbeteren en gezond te houden.

regina333

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 19:35

Ik meen dat ik zelf bij de verkoop van mijn Z2 paard in de advertentie ook benoemd had "niet voor beginners", mijn paard was een zeer brave 14 jarige ruin, maar mijn reden om de beginners te weren was dat ik bang was dat er echt een koper op af zou komen die zijn zit en benen nog niet onder controle had, met alle gevolgen van dien. Ik vond dat toch geen prettig idee dat terwijl mijn ruintje zijn rug zo lekker los liet er dan (onbedoeld) gebonkt zou worden op de rug, bovendien was hij fijn aan het been, dus even te veel knijpen en.... Naar mijn mening is een beginner dus iemand die zijn zit, balans, en reactievermogen op een paard nog niet onder controle heeft. :wave:

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 20:28

Ik ben een eeuwige beginner. :D :+

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 11:19

Interessante discussie. :j

Ik vind mezelf geen beginner, kom prima uit de voeten met mijn ponies. Waarvan er eentje doodbraaf is en de andere een hittepetit.

Maar zet mij op laten we zeggen salinero en ik moet een piaffe of passage rijden, ja dan voel ik me wel weer behoorlijk een beginner denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 11:24

Tja ik vind mezelf ook geen beginner. Kan ook prima werken met de meeste paarden die ik onder m'n kont heb gehad. Extreme uitzonderingen daargelaten (lees: bijv. pony met fout zadel, rugpijn, die ik maar even 'rustig' moest krijgen en dr vervolgens bij ging liggen, duh :=)....

Ik denk trouwens dat bij geen beginner meer zijn ook hoort dat je kan aanvoelen wanneer een paard erg heet is, schrikreacties aan voelen komen etc. En natuurlijk voelen wanneer een paard niet lekker loopt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-04-09 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 11:24

Ik kan mezelf goed vinden in de definitie van themi. Ik interpeteer niet geschikt voor beginners als een paard met karakter, waar niet zomaar iedereen mee weg kan rijden. Hangt in mijn ogen dus niet af van je niveau maar meer met het feit hoe je met paarden om gaat (en dan moet je natuurlijk wel gewoon de basis beheersen)

paleoceen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 22:22

Je bent een beginner wanneer je onder andere nog niet zelfverzekerd bent om ieder paard zonder begeleiding te kunnen berijden. En naar mijn mening hoef je je dus niet te schamen wanneer je jezelf een beginner zal noemen omdat een hoop andere ruiters die zelfverzekerdheid niet hebben.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 06:28

ik geloof eigenlijk niet dat er ruiters zijn die ieder paard zonder begeleiding kunnen rijden,of erg weinig dan iig.
dan zou het overgrote deel van de ruiters in Nederland beginner zijn?

gwenniieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 17:51

voor mij is een beginner die alleen de 3 basis gangen een beetje kent en die nog veel hulp nodig heeft met rijden.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 07:54

zo zie je maar dat de mening over wat een beginner is,voor iedereen uit een heel ander oogpunt bekeken word.

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 10:20

Als ik in een advertentie zie staan: niet voor beginners dan denk ik dat het paard zodanig gereden met worden dat er echt kennis en begrip voor nodig is.

Als ik bijv. mijn eigen pony neem; mijn pony past zich aan aan de ruiter. Zo heb ik ook een meisje van destijds 10 op Moon laten rijden. Zolang ze van de voorkant afblijven is het bij hem genoeg om gewoon te sjokken. Maar verwacht je wat van hem, en wil je er mee gaan trainen (bijv. wedstrijden) heb je toch écht ervaring nodig met bijv. de achterhand, een zachte hand, rijden op je zit etc. anders is er geen beginnen aan.

Een beginner is in mijn ogen een ruiter die weinig tot geen ervaring met paarden heeft. Of dat nou met manege paarden is of met een verzorg/eigen paard. Dus het gaat eigenlijk meer om de rijstyl. Je bent in mijn ogen pas geen beginner meer als je een paard d.m.v normale hulpen, en normaal rijden, normaal kan laten lopen. Dus geen ruk en pluk werk of een hulpteugel eraan. Daarbij is kennis ook van belang, want er zijn genoeg mensen die niet weten wat LDR of bergopwaards rijden is.

xROMY

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 18:30

Yamcha schreef:
Imo zit het in de combinatie van beide.
Niveau vind ik daarvan de minst belangrijke, tenminste wedstrijdpunten. Ik vind kwaliteit ver uitgaan boven kwantiteit.

Je kunt 10 jaar op een manege gereden hebben, maar nog nooit een serieus paard onder je kont hebben gehad, omgekeerd kunnen mensen die 3 jaar rijden en dus minder kilometers hebben gemaakt, maar wel échte paarden gereden hebben, wss vrij wat beter rijden.......

Daar heb je gelijk in.
Een buurmeisje van mij schept altijd op maar haar '7-jaar rijervaring' op de manege maar uiteindelijk ben ik met mijn 3 jaar ervaring op een pensionstal met een huurpony toch verder.

Ephajim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 20:16

vinurr schreef:
Snoevie schreef:
wat bedoel je dan precies met echte rijpaarden?

Ik bedoel niet dat manegepaarden géén 'echte rijpaarden' zijn. Want ik heb daar niets op tegen, ik heb zelf ook een hele poos op een manege gereden. En heel veel mensen hebben op een manege paard leren rijden.

Het is dus ook niet écht het goede woord. Maar mijn ervaring is tóch.. dat je in zo'n groepsles op de manege vaak tóch een beetje achter elkaar aanrijd. En die paarden dondersgoed weten wat ze moeten doen met al die kinderen, en dat je dan niet goed leert wat je moet doen als je een ander paard hebt, een niet-manege-paard, die niet goed weet wat de bedoeling is, en echt begeleiding nodig hebt.

Dus ik bedoel eigenlijk met een 'echt-rijpaard' een paard die je écht goed moet rijden, en waar niet iedereen op kan springen etc.

ik kan 't niet beter uitleggen, maar ik hoop dat je 't een beetje snapt. :o

je scheert hirmee alle manege's over 1 kam.
Er zijn zat manege's waar het er anders aan toe gaat waar ze genoeg te bieden hebben voor de gevorderde ruiter.
Mijn vriendin is gevorderd en rijdt op de lastigere paarden en denk maar neit dat ze achter elkaar aan sukkelen hoor.

Even verder kijken dan je neus lang is ;) niet iedereen kan een eigen paard veroorloven.

edit:
las op de vorige pagina iets over Jazz.
Volgens vriendinlief hebben ze bij de manege waar ik rij meerdere Jazz'en als manegepaard gehad. Geweldig voor de ruiters die ene uitdaging zoeken :)

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 20:03

[/quote]

ik kan 't niet beter uitleggen, maar ik hoop dat je 't een beetje snapt. :o[/quote]

op mijn manege hebben we hobbel ponys (voor de beginners)
maar ook paarden, waar een "echte" ruiter (haha) meer moeite mee zal hebben dan een manege ruiter,
omdat manege ruiters gewoon meer paarden gewent zijn, en dus ook meer problemem kunnen herkennen en kunnen verbeteren. (moet je wel gevorderd zijn)

ik vind het echt heel brud om te zeggen dat een ruiter die ouders heeft die ook wel mee willen betalen (die ik dus niet heb, en dat dan dus een onmooglijke situatie word)
voor een ijgen paard, beter kan rijden. ik zit netjes stil, handen stil, benen aangesloten, en zit gewoon recht. ik schop niet maar geef druk hulpen (licht eraan wat voor hulpen, omdat er zoveel verschillende karacters zijn) en het is ook nog eens hard sitkke gezellig, omdat de anderen uit de les, die ook op dat paard hebben gereden, je aanwijzingen kunnen geven over de hulpen die het beste inwerken bij dat paard (wat je als 'echte ruiter' dan weer niet weet).

ik zech niet dat je met een manege paard ooit hoog zal komen, maar op onze manege zijn de paarden waar de gevorderden (ook ik) op rijden, heel atletisch en lopen
allemaal officieel M of hoger.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 20:10

ik heb niet alles door gelezen......
maar ik ben na 30 jaar weer officieel beginner. :P

ik ben sinds een maand op een voor ons nederlanders totaal anders gereden ras uitgekomen.
wat voel ik me weer stom. :D

maar even ontopic nu;
iemand die kan sturen,op zijn paard kan blijven zitten,van een groep weg en terug rijden met tempo! controlle is een heel eind. ;)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 22:47

Ehhhmmm, er is geen manege die ik ken die heden ten dage bij de beginners plus- lessen en hoger niet eisen dat je voor jezelf rijdt, en waar je geen commentaar krijgt als je meer dan 10 meter achter een ander paard aan rijdt... Die 10 meter is grofweg een grens zodat je de tijd hebt te bedenken wat je gaat doen om achter je voorganger vandaan te komen. (dus niet 10 meter afstand tussen de paarden, maar als je meer dan 10 meter je voorganger volgt). (beginners- plus is die groep die net heeft leren zitten en de groep in mag zegmaar)

Voor veel net- beginner- af zijnde mensen is het een hele toer om niet constant achter een ander aan te mogen rijden, maar ze leren er wel zelfstandig rijden van, wendingen te maken, tempowisselingen te rijden en weg te rijden van andere paarden. Dingen waar je in elke omstandigheid profijt van hebt. Zowel op wedstrijden in drukke losrijbakken, als op buitenrit als je eens een groep andere paarden tegen komt is het heel fijn dat je in staat bent zelfstandig te rijden in een groep, te doen wat jij wilt, zonder daarbij anderen te hinderen en paarden uit te dagen en ongelukken te krijgen.

Roooss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 07:49

Ik denk dat als je op een manege rijdt het ook ligt aan op welke manege.

Roooss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 07:58

Ik denk dat als je op een manege rijdt het echt ligt aan waar je rijdt. De ene manege heeft alleen maar paarden waar ze achter elkaar aanlopen maar er ziijn gerust ook maneges die hele verschillende paarden hebben en het dus veel beter leert.

Jeanneeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 11:27

Dat moet je per ruiter bekijken. Het licht er zeker aan op wat voor paarden je altijd hebt gereden en hoe lang. Als jij op de manege al 3 jaar elke week op de makste pony's reed of je ook vaak helpt met verzorgen buitenritten hebt gemaakt en op jonge paarden hebt gereden.