moderne dressuur slecht voor het paard??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:35

Dit is hoe ik erover denk... dressuur: de natuurlijke beweging van het paard ongedwongen onder de ruiter tonen!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:37

lief........... lees :)

ik zeg alleen dat het niet handig is om commentaar op dingen te hebben die je niet begrijpt :)

en dat heeft niks met je eigen kennis en kunde te maken......... jij kan wel heel veel kennis en kunde hebben, uit je profiel haal ik niks, dus ik moet uitgaan van wat je hier schrijft......... maar die kennis en kunden heb je denk ik op een ander niveau dan nationaal en zeker internationaal.......

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:43

Zammie schreef:
van mij zul je niet zulke voorbeelden zien, aangezien ik niet op die manier mijn paarden train.

Dat jij als voorbeeld nergens (in de media, op internet etc) wordt aangehaald zou toch wel een teken aan de wand moeten zijn.... Als niemand jou als voorbeeld ziet, is er dus niemand die hetgeen wat jij doet nastrevenswaardig vind... Ik vind het op zijn minst dat wel wat arrogant overkomen dat jij jezelf met iemand gaat vergelijken die wel een voorbeeld is voor velen, en hetgeen zij doet voor velen wel nastrevenswaardig is. (of jij haar nu wel of niet wil nastreven terzijde)

Zammie schreef:
De wereldranglijst zegt bij de dressuur niets.

Maar wat zegt dat, dat het jou niets zegt? Uiteraard mag je je mening hebben, maar vooralsnog hechten niet veel mensen in dressuurland waarde aan jou mening. Wellicht heeft dat wat jij doet voor niemand een voorbeeld is daarmee te maken....

KiWiKo schreef:
het is toch frappant dat de grote der aarde in de hokkies zitten en een Zammie zegt dat het allemaal heeeeeelemaal fout is

Exact.

KiWiKo schreef:
ligt aan hun ervaring, kennis en kunde..... en absoluut niet aan de jouwe

zelfreflectie is altijd een teer punt op bokt ;)

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:44

Dat is voor jouw een vraag en voor mij een weet. ;)

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:47

KiWiKo schreef:
lief........... lees :)

ik zeg alleen dat het niet handig is om commentaar op dingen te hebben die je niet begrijpt :)

en dat heeft niks met je eigen kennis en kunde te maken......... jij kan wel heel veel kennis en kunde hebben, uit je profiel haal ik niks, dus ik moet uitgaan van wat je hier schrijft......... maar die kennis en kunden heb je denk ik op een ander niveau dan nationaal en zeker internationaal.......

Als je zelf niet op een dergelijk niveau rijdt, hoeft dat nog niet te betekenen dat je niet weet waar die mensen die wel op dat niveau rijden mee bezig zijn.

Ik snap wel wat je bedoelt, maar zo laat je het nou overkomen en dat is niet terecht.

En zo kan het dus zijn, dat je het niet eens bent met hoe daar, op dat bepaalde niveau, gereden wordt.

Ik ben zelf nog lang niet zover dat ik kan beoordelen hoe wel en hoe niet een paard goed te rijden en te trainen. Maar ik kan wel zeggen dat ik het met bepaalde handelingen uit de dressuur niet eens ben, omdat ik vind dat dat paard op dat moment alles behalve vrolijkheid uitstraalt. En dat vind ik niet horen.

Kijk, ik geef gewoon eerlijk toe dat ik daar nog lang niet genoeg verstand van heb, maar ik heb wel een heel sterk gevoel wat bij mij aangeeft dat sommige dingen gewoon niet correct zijn, en ik denk dat Zammie dat gevoel ook heeft (ik weet ook niet hoever Zammie hier wel in is, wat dat betreft zit iemand al snel boven mijn niveau, maar dat houd ik dan maar even buiten beschouwing).

Ik heb een poging gedaan om uit te leggen waar jullie nou een discussie van maken, maar goed, weet niet of dat wel lukt. ;)

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:48

Nee jasmijn, het is alleen het verschil in opvatting. Niet meer en niet minder. Ik vind de manier van trainen in het opnebaar (en ik heb dit meermaals mogen aanschouwen) niet mijn manier. Nou, blijkbaar mag ik daar geen mening over hebben volgens jullie 2. Dit is geen discussie, maar iemand proberen de grond in te trappen. ik mag hierover mijn mening hebben net zoals jullie. Ik zeg ook geen persoonlijke dingen over bijv. kiwiko en haar manier van rijden. Waarom niet? Omdat ik ook alleen nog maar een paar foto's van haar heb gezien en ik daar wel mijn gevoelens bij heb, maar dit echt niet zo zal zeggen op het i-net. Kortom: wie van jullie beide heeft haar weleens tijdens een training gezien?

KiWiKo

Re: moderne dressuur slecht voor het paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:51

IKKE!!! :D :D :D

maar op mij mag je commentaar hebben hoor, ik weet dat ik niet alles kan ken en weet ;)

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:55

Nou, en hoe vond je de training? Ik heb er meerdere gezien met verschillende paarden. Ook met Salinero en jaren terug met andere paarden. Ik heb wel degelijk een verschil kunnen constateren in haar manier van rijden.

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:56

jasmijn78 schreef:
Zammie schreef:
van mij zul je niet zulke voorbeelden zien, aangezien ik niet op die manier mijn paarden train.

Dat jij als voorbeeld nergens (in de media, op internet etc) wordt aangehaald zou toch wel een teken aan de wand moeten zijn.... Als niemand jou als voorbeeld ziet, is er dus niemand die hetgeen wat jij doet nastrevenswaardig vind... Ik vind het op zijn minst dat wel wat arrogant overkomen dat jij jezelf met iemand gaat vergelijken die wel een voorbeeld is voor velen, en hetgeen zij doet voor velen wel nastrevenswaardig is. (of jij haar nu wel of niet wil nastreven terzijde)

Zammie schreef:
De wereldranglijst zegt bij de dressuur niets.

Maar wat zegt dat, dat het jou niets zegt? Uiteraard mag je je mening hebben, maar vooralsnog hechten niet veel mensen in dressuurland waarde aan jou mening. Wellicht heeft dat wat jij doet voor niemand een voorbeeld is daarmee te maken....

KiWiKo schreef:
het is toch frappant dat de grote der aarde in de hokkies zitten en een Zammie zegt dat het allemaal heeeeeelemaal fout is

Exact.

KiWiKo schreef:
ligt aan hun ervaring, kennis en kunde..... en absoluut niet aan de jouwe

zelfreflectie is altijd een teer punt op bokt ;)

Misschien heeft Zammie nog niet de kans gehad om haar te bewijzen. En misschien heeft zij ook wel helemaal niet het doel om zich te bewijzen! Dat betekend nog niet dat haar rijden minder 'waardig' zou zijn als dat van iemand die wel op die wereldranglijst staat (want daar ging de discussie dacht ik om... als ik dat goed begrepen heb).

En over die wereldranglijst, nee ik vind ook dat je niet kunt zeggen over iemand die daar in de nummer 1 staat of deze persoon wel of niet waardig met zijn of haar paarden om gaat. Dat zegt die nummer 1 namelijk niet. Dat nummer zegt alleen dat diegene zijn of haar paarden zodanig kan laten zien in de ring dat de jury het leuk of goed genoeg vind om diegene een eerste plaats te geven. Dat zegt verder niets over de manier van trainen.

Verder wil ik niemand in deze wereldranglijst bekritiseren hoor, want ik heb daar geen verstand van, ik zou niet eens weten wie daar allemaal in staat en dat boeit me eerlijk gezegd ook niet zo. Ik wil zelf gewoon leuk bezig zijn met de paarden en probeer dat op een zo leuk mogelijk en waardig mogelijke manier te doen voor paard en ruiter.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:01

Zammie schreef:
Nou, en hoe vond je de training? Ik heb er meerdere gezien met verschillende paarden. Ook met Salinero en jaren terug met andere paarden. Ik heb wel degelijk een verschil kunnen constateren in haar manier van rijden.

intensief, georganiseerd, geconcentreerd.......... en heel erg basis.. heel veel basis.

veel gymnasticeren, veel punten op de i......

nee ik heb er geen problemen mee, zeker niet als ik zie dat in alles de rust, regelmaat en ontspanning met electriciteit bewaakt word

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:03

Zammie schreef:
Nee jasmijn, het is alleen het verschil in opvatting.

Mening of opvatting... De vraag is dus hoeveel mensen waarde hechten aan jou opvattingen... Ik hecht alleen waarde aan opvattingen van mensen die iets kunnen wat ik nastreef bijvoorbeeld. Als hetgeen wat jij doet voor mij niet nastrevenswaardig is, vind ik jou opvattingen niet van belang (of je moet wel met hele goede argumenten komen)

En als jij je beledigd voelt dat iemand hetgeen wat jij doet niet nastrevenswaardig vindt, of vindt dat diegene jou daarmee de grond intrapt, dan is dat meer je eigen onzekerheid denk ik...

Zammie schreef:
Nou, blijkbaar mag ik daar geen mening over hebben volgens jullie

Dan heb je niet goed gelezen:
jasmijn78 schreef:
Uiteraard mag je je mening hebben

Je mag je eigen mening hebben, maar je kan niet verwachten dat iedereen het met je eens is.

Zammie schreef:
Dit is geen discussie, maar iemand proberen de grond in te trappen. ik mag hierover mijn mening hebben net zoals jullie.

If you cant stand the heat, get out of the kitchen... Als jij het niet kunt uitstaan dat je een tegenwoord krijgt moet je niet posten in topics. Topics zijn bedoeld om te discussieren.

Zammie schreef:
Ik zeg ook geen persoonlijke dingen over bijv. kiwiko en haar manier van rijden. Waarom niet? Omdat ik ook alleen nog maar een paar foto's van haar heb gezien en ik daar wel mijn gevoelens bij heb, maar dit echt niet zo zal zeggen op het i-net. Kortom: wie van jullie beide heeft haar weleens tijdens een training gezien?

Kiwiko vergelijkt zichzelf niet met iemand als Anky die een voorbeeld voor veel anderen is

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:09

Sannessep schreef:
Misschien heeft Zammie nog niet de kans gehad om haar te bewijzen.

Wat de oorzaak ook is, zij heeft zichzelf (nog) niet bewezen. Dus er is weinig tot geen 'bewijs' voor haar deskundigheid. Als zij zich al enigzins geloofwaardig wil maken zal ze dat moeten doen op basis van inhoudelijke argumenten. En die zijn tot nu toe nog erg zwak.

Sannessep schreef:
En misschien heeft zij ook wel helemaal niet het doel om zich te bewijzen!

Dat is helemaal prima, maar dan moet ze zich ook niet vergelijken met iemand die dat doel wel heeft, en zichzelf al wel bewezen heeft.

Sannessep schreef:
Dat betekend nog niet dat haar rijden minder 'waardig' zou zijn als dat van iemand die wel op die wereldranglijst staat (want daar ging de discussie dacht ik om... als ik dat goed begrepen heb).

Minder 'waardig' is maar net hoe je het interpreteert. Als we het hebben over 'bewijzen' en 'prestaties' dan zijn die van Anky toch een stuk meer waard/geloofwaardig. Te meer omdat de 'bewijzen' en 'prestaties' van Zammie er niet of voor ons niet inzichtelijk zijn.

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:11

Citaat:
Kiwiko vergelijkt zichzelf niet met iemand als Anky die een voorbeeld voor veel anderen is

Ow.. vergelijkt ze zich daarmee dan? Of geeft ze alleen een voorbeeld waarin Anky toevallig voorkomt, omdat het gewoon makkelijk is om van haar voorbeelden te vinden, omdat ze zo bekend is.... Ik denk niet dat Zammie het specifiek op Anky voorzien heeft en ik vind wel dat jullie dit zo doen lijken.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:16

Sannessep schreef:
Ow.. vergelijkt ze zich daarmee dan?

lees maar even terug.

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:16

Ow, nog even iets tussendoor, gaat ook over de dressuur, weet niet of dat modern of klassiek is ;) , maar ik kom er niet uit. En aangezien hier mensen zitten die wel verstand hebben van dressuur: [WD-V] Harnachement, wel of niet toegestaan?

Wat te doen?

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:23

Ik heb het allemaal eventjes goed doorgelezen,

En dat over de rollkur, beargumenteer ik als slecht.
:+ Ik heb eens opgelet in mijn biologie les :D

En daar heb ik geleerd, dat wanneer gewrichten uitelkaar ''getrokken'' worden, er vocht onder kan gaan zitten.
Dit lijkt me nou niet bepaald fijn.
En er zijn duizend en een goede manieren om je paard lekker los te krijgen in zijn spieren, en die gebeuren dan toch iets of wat minder dwangmatisch.
Ook zie ik niet in wat dit je kan helpen, er zullen ergens ook nog wel goede manieren zitten aan de moderne dressuur.

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:25

jasmijn78 schreef:
Sannessep schreef:
Ow.. vergelijkt ze zich daarmee dan?

lees maar even terug.

Hmm. Nee sorry. Ik kan dat er niet echt uit opmaken. Zou je dat stuk waaruit jij vind dat zij zichzelf met Anky vergelijkt willen citeren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:36

Alles leuk en aardig, maar elkaar op een persoonlijke manier gaan zitten afknuppelen draagt niet bij aan de discussie. De suggestie dat iemand ergens geen mening over mag hebben, doet dat ook niet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:45

een mening mag......... tuurlijk.......... maar dan moet je wel enigsinds weten waar je het over hebt toch?

ik heb geen mening over wat de beste manier is over het bouwen van een dakkapel........... want ik weet hoe het eruit moet zien, maar hoe het technisch in elkaar steekt snap ik geen jota van

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 15:53

KiWiKo schreef:
een mening mag......... tuurlijk.......... maar dan moet je wel enigsinds weten waar je het over hebt toch?

ik heb geen mening over wat de beste manier is over het bouwen van een dakkapel........... want ik weet hoe het eruit moet zien, maar hoe het technisch in elkaar steekt snap ik geen jota van

Dat blijkt uit je opmerkingen...

maar ik ga hier niet met modder teruggooien want daar worden we niet wijzer van en daar zakt het niveau van de discussie nogal van.

Wat ik wel even wil aanhalen is dat je nog zo'n goede basis kunt hebben, je paar nog zo goed kunt trainen, maar BOTTEN kun je niet rekken!

MAW: je kunt een paard zijn lichaam gewoon niet gezond houden als je LDR rijdt, dit is meerdere malen onderzocht en bewezen maar dit wordt heel handig ff lekker over het hoofd gezien op hoog niveau dressuur simpelweg omdat er GELD mee gemoeid is...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:58

welk geld............ het prijzengeld dekt net de training niet.........

en een kapot paard is de slachtprijs waard'.........

welk geld hebben we het over?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 16:23

De omzet van ANKY Technical Casuals (R) bijvoorbeeld, of de verkoop van sperma van hengsten die door Anky voor hengstenhouder X worden uitgebracht op wedstrijden. De sponsoring door dressuurstal Y van evenementen (u ook een sigaartje?), de lessen, de clinics en noem alles maar op. Het schijnt bepaalde topruiters niet echt te boeien dat ze door allerlei hutseknutsers (slecht) worden nagedaan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 16:28

das nevenbijeengeld :) het paard blijft gewoon waard wat die waard is...... en een kapot paard is niks waard :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 16:49

Volgens mij was het niet de vraag of het paard minder waard werd, maar waarom het systeem in stand gehouden wordt zoals dat nu is :). Het antwoord daarop is waarschijnlijk omdat het succes zich nog steeds betaalt in bijzaken als een kledinglijntje en wat lesjes. Niet alleen primair, maar ook secundair.

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 16:52

Wat dacht je van al die sponsors? Dat levert geld op...