Crossen, daar moet je toch ook bij springen? Nee bedankt, springen hoger dan 40 cm durf ik niet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Arabesk schreef:[
Ik denk niet dat er veel pro-bitloze juryleden rondlopen eigenlijk
KiWiKo schreef:Ik heb gestemd op gemengd.......... de mening onder bitloze ruiters is dat men het veel beter kan, veel beter doet en dat hun paarden veel beter lopen............ nou meet dat dan maar eens.
Mijn bescheiden mening na jaren boktlezen en meningen van bitloze ruiters gelezen te hebben is dat deze mensen vooral schoppen tegen de wedstrijdsport........ Ik vind voetbal ook niet leuk, kan er ook geen bal van! Wel eens geprobeerd hoor, maar ik ben niet snel genoeg, niet wendbaar genoeg en ik heb geen gevoel voor de bal.... dus als mijn omgeving het nu over voetbal heeft, dan is steevast mijn antwoord...... "achtelijk spel, 22 mannen die achter een balletje aanrennen"
WildChild schreef:Ik vind het een slechte zaak dat er aparte wedstrijden worden georganiseerd. Als bitloosrijders zo stug beweren dat ze hetzelfde kunnen bereiken als ruiters met bit, vind ik dat ze dat ook moeten kunnen bewijzen.
WildChild schreef:Het lijkt me wel leuk om eens tegen een bitlozer te strijden, kijken of ze echt hetzelfde of nog wel meer kunnen bereiken zonder bit. Heeft de KNHS geen reden gegeven voor het aparte wedstrijdbeleid?
Vippie schreef:WildChild schreef:Ik vind het een slechte zaak dat er aparte wedstrijden worden georganiseerd. Als bitloosrijders zo stug beweren dat ze hetzelfde kunnen bereiken als ruiters met bit, vind ik dat ze dat ook moeten kunnen bewijzen.
Maar de bitloze rijders willen ook gewoon tussen de "gewone" ruiters starten, de KNHS geeft ze die status apparte.WildChild schreef:Het lijkt me wel leuk om eens tegen een bitlozer te strijden, kijken of ze echt hetzelfde of nog wel meer kunnen bereiken zonder bit. Heeft de KNHS geen reden gegeven voor het aparte wedstrijdbeleid?
Ja hoor dat kunnen ze, althans ik wel destijds met Tjo. Maar ik neem aan dat je voor jezelf rijdt en niet tegen een ander omdat die een bepaald ras of harnachement heeft om die er maar eens uit te rijden. Dan kun je van een koude kermis thuis komen nl.
Maargoed, er zullen altijd voor en tegenstanders blijven wat dataangaat. Dat geldt voor elke verandering die een stapje buiten het geeikte plaatje gaat. Degene die er niet voor openstaat zal er altijd moeite mee blijven houden. Ben iig blij dat de KNHS zich iets opener opstelt.
Grappig dat bij de endurance en het springen deze bit/bitloze strijd helemaal niet heerst, toch weer typerend.
Vippie schreef:Denk alleen dat het wel handig is als een jury zelf ook bitloze ervaring heeft zodat je daar je commentaar op aan kunt passen.
KiWiKo schreef:ik heb ooit een filmpje gezien van RK die echt op een halster technisch correct haar Kawa liet lopen......... het kan MET en zonder bit absoluut......... maargoed, zowel jij als Kawa hebben toch al wel eea gepresteerd in de sporten netjes je paard afgericht...... zouden jullie bitloos een dressuurwedstrijd ingaan, dan geeft dat een heel ander beeld dan als de doorsnee bitloze ruiter de ring in gaat
Sannessep schreef:Inderdaad erg jammer (en erg typisch) dat de dressuur daar zo moeilijk over doet. Endurance en springen is wel bitloos toegestaan, hoe zit dat in de cross? En bij western?
Yamcha schreef:Het lijkt mij dat de inwerking van de ruiter en dus het effect van de hulpen anders zijn bitloos dan met bit. Als de inwerking hetzelfde zou zijn, zou de bit/bitloos discussie onzinnig worden en ik geloof niet dat hij dat is; maar zou er ook geen reden zijn voor verschillende optomingen.
Als die reden er wel is, in de inwerking dus anders; imo vraagt dat om aparte beoordelingen; ik kan de zit van iemand die met springzadel rijdt, immers niet hetzelfde beoordelen als de zit van iemand die met dressuurzadel rijdt.
Waarom dan wel gemengde wedstrijden voor bit en bitloos?
Lielle schreef:voor alle duidelijkheid, in de officiele sgw moet je dus wel met bit dressuren. In de cross en het springparcours gelden de optomingsregels zoals ook voor het officiele springen gelden.
JoviBan schreef:@Yamcha:
Dat er bepaalde bitten zijn toegestaan en bepaalde niet, weet ik. Het lijstje is best groot wat toegestaan is. En er zitten ook behoorlijke verschillen in. Uniformiteit in bitten: niet dus.
Wat de spoorverplichting vanaf de M betreft: deze verplichting wordt afgeschaft. Dus ook geen uniformiteit meer in dat opzicht.