KNHS gaat bitloze dressuurwedstrijden uitschrijven.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dressuurwedstrijden bitloos/bit gemengd of apart?

Apart
137 (33%)
Gemengd
206 (50%)
Maakt me niet uit
63 (15%)

Totaal aantal stemmen: 406

Arabesk

Re: KNHS gaat bitloze dressuurwedstrijden uitschrijven.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 22:44

Verzanden we weer in Arabesk-bashing? Of blijven we ontopic?

Crossen, daar moet je toch ook bij springen? Nee bedankt, springen hoger dan 40 cm durf ik niet :+

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 22:52

Soort van on of topic.
Mag je als je je winst bitloos dan wel met bit hebt gehaald
vervolgens naar de andere catagorie overstappen en er
dan ineens geen bit of juist wel bit inhangen?
maw mag je je winst meenemen?
Had de KNHS daar al ideeen over?

(maar niet als je dan andere startkaart en coupons nodig hebt,
waar ik zo'n vaag vermoeden van heb, dat er dan weer
zo'n addertje onder het gras zit)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 22:53

Dit is geen bashing, dit zijn uitbarstende binnenpretjes :D maar als je daar niet tegen kunt, is het ook prima ;)

Er zijn ook oefencrossen, waar ze de hindernissen ingraven.

Maar om het even serieus te houden, ik bedacht dus ook net in de auto dat echte aanleuning voelt alsof je een stroomdraadje in je handen hebt, waardoor ieder signaaltje feilloos getransporteerd wordt, Alsof je bijna telepatisch je hulpen geeft. En ik heb dat nog eerder in het springen/crossen, op de een of andere manier zijn mijn paard en ik dan nog veel subtieler op elkaar afgestemd (dwz als het lekker gaat ;) ) .

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 22:55

Lielle schreef:
Er zijn ook oefencrossen, waar ze de hindernissen ingraven.

Meer iets voor mij :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 07:53

Ik heb gestemd op gemengd.......... de mening onder bitloze ruiters is dat men het veel beter kan, veel beter doet en dat hun paarden veel beter lopen............ nou meet dat dan maar eens.

Mijn bescheiden mening na jaren boktlezen en meningen van bitloze ruiters gelezen te hebben is dat deze mensen vooral schoppen tegen de wedstrijdsport........ Ik vind voetbal ook niet leuk, kan er ook geen bal van! Wel eens geprobeerd hoor, maar ik ben niet snel genoeg, niet wendbaar genoeg en ik heb geen gevoel voor de bal.... dus als mijn omgeving het nu over voetbal heeft, dan is steevast mijn antwoord...... "achtelijk spel, 22 mannen die achter een balletje aanrennen"

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 08:16

Arabesk schreef:
[
Ik denk niet dat er veel pro-bitloze juryleden rondlopen eigenlijk ;-)

Meld zich :D Zou mij echt niks utimaken of er wel/geen bit in hangt. het gaat om het totaalplaatje. Denk alleen dat het wel handig is als een jury zelf ook bitloze ervaring heeft zodat je daar je commentaar op aan kunt passen.

Zou mooi zijn als het gewoon gemengd gereden werd, maar ach. We mogen niet klagen nu er eindelijk officiele wedstrijden komen waar bitloos is toegestaan. Nu nog verenigingen vinden die ze uit gaan schrijven ;)

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 08:19

KiWiKo schreef:
Ik heb gestemd op gemengd.......... de mening onder bitloze ruiters is dat men het veel beter kan, veel beter doet en dat hun paarden veel beter lopen............ nou meet dat dan maar eens.

Mijn bescheiden mening na jaren boktlezen en meningen van bitloze ruiters gelezen te hebben is dat deze mensen vooral schoppen tegen de wedstrijdsport........ Ik vind voetbal ook niet leuk, kan er ook geen bal van! Wel eens geprobeerd hoor, maar ik ben niet snel genoeg, niet wendbaar genoeg en ik heb geen gevoel voor de bal.... dus als mijn omgeving het nu over voetbal heeft, dan is steevast mijn antwoord...... "achtelijk spel, 22 mannen die achter een balletje aanrennen"

Ben ik niet helemaal met je eens, maar misschien ben ik een uitzondering omdat ik met én zonder bit rij.
Mening van bitloze ruiters is meer dat het ook ánders kan, niet zozeer beter. En Naturals (de meeste halstercrossers gok ik) schoppen zowizo tegen alles aan ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 08:30

ik heb ooit een filmpje gezien van RK die echt op een halster technisch correct haar Kawa liet lopen......... het kan MET en zonder bit absoluut......... maargoed, zowel jij als Kawa hebben toch al wel eea gepresteerd in de sport :) en netjes je paard afgericht...... zouden jullie bitloos een dressuurwedstrijd ingaan, dan geeft dat een heel ander beeld dan als de doorsnee bitloze ruiter de ring in gaat :)

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 08:36

WildChild schreef:
Ik vind het een slechte zaak dat er aparte wedstrijden worden georganiseerd. Als bitloosrijders zo stug beweren dat ze hetzelfde kunnen bereiken als ruiters met bit, vind ik dat ze dat ook moeten kunnen bewijzen.

Maar de bitloze rijders willen ook gewoon tussen de "gewone" ruiters starten, de KNHS geeft ze die status apparte.

WildChild schreef:
Het lijkt me wel leuk om eens tegen een bitlozer te strijden, kijken of ze echt hetzelfde of nog wel meer kunnen bereiken zonder bit. Heeft de KNHS geen reden gegeven voor het aparte wedstrijdbeleid?

Ja hoor dat kunnen ze, althans ik wel destijds met Tjo ;) . Maar ik neem aan dat je voor jezelf rijdt en niet tegen een ander omdat die een bepaald ras of harnachement heeft om die er maar eens uit te rijden. Dan kun je van een koude kermis thuis komen nl.

Maargoed, er zullen altijd voor en tegenstanders blijven wat dataangaat. Dat geldt voor elke verandering die een stapje buiten het geeikte plaatje gaat. Degene die er niet voor openstaat zal er altijd moeite mee blijven houden. Ben iig blij dat de KNHS zich iets opener opstelt.

Grappig dat bij de endurance en het springen deze bit/bitloze strijd helemaal niet heerst, toch weer typerend.

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 14:28

Vippie schreef:
WildChild schreef:
Ik vind het een slechte zaak dat er aparte wedstrijden worden georganiseerd. Als bitloosrijders zo stug beweren dat ze hetzelfde kunnen bereiken als ruiters met bit, vind ik dat ze dat ook moeten kunnen bewijzen.

Maar de bitloze rijders willen ook gewoon tussen de "gewone" ruiters starten, de KNHS geeft ze die status apparte.

WildChild schreef:
Het lijkt me wel leuk om eens tegen een bitlozer te strijden, kijken of ze echt hetzelfde of nog wel meer kunnen bereiken zonder bit. Heeft de KNHS geen reden gegeven voor het aparte wedstrijdbeleid?

Ja hoor dat kunnen ze, althans ik wel destijds met Tjo ;) . Maar ik neem aan dat je voor jezelf rijdt en niet tegen een ander omdat die een bepaald ras of harnachement heeft om die er maar eens uit te rijden. Dan kun je van een koude kermis thuis komen nl.

Maargoed, er zullen altijd voor en tegenstanders blijven wat dataangaat. Dat geldt voor elke verandering die een stapje buiten het geeikte plaatje gaat. Degene die er niet voor openstaat zal er altijd moeite mee blijven houden. Ben iig blij dat de KNHS zich iets opener opstelt.

Grappig dat bij de endurance en het springen deze bit/bitloze strijd helemaal niet heerst, toch weer typerend.

Helemaal mee eens!

Ik geloof ook niet dat de 'bitloze ruiters' beweren dat ze alles beter kunnen dan bitruiters! En hiermee wordt overigens ook weer iedereen over één kam geschoren, das niet de bedoeling mag ik hopen.
Er zullen vast een paar tussen zitten die inderdaad gaan zeuren en zeiken over vanalles en nogwat en dat het niet aan hun ligt maar aan de jury, en dat bitloos minder scherp is dan bit enzovoorts. Dit soort mensen heb je ook in de 'bitruiters'. Oftewel, ik ga ervanuit dat de 'normale' mensen gewoon bij elkaar in één rubriek kunnen en dat dat geen problemen op hoeft te leveren (uitzonderingen daargelaten).

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 14:37

Ik vind dat zo irritant, waarom continue iedereen over een kam scheren?? Kiwiko die opmerking van jou vind ik echt zielig. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit heb gezegd dat ik beter ben omdat ik bitloos rij. Ja ik wil graag tegen de combinaties met bit rijden, omdat ik weet dat ik hetzelfde kan presteren en het dus niet nodig vind om in een aparte klasse te starten.

Inderdaad apart dat het zo'n strijd moet zijn, en dat het alleen bij dressuur is.

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 14:39

Inderdaad erg jammer (en erg typisch) dat de dressuur daar zo moeilijk over doet. Endurance en springen is wel bitloos toegestaan, hoe zit dat in de cross? En bij western?

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 14:40

Vippie schreef:
Denk alleen dat het wel handig is als een jury zelf ook bitloze ervaring heeft zodat je daar je commentaar op aan kunt passen.

En waarom zou je je commentaar daar op aan moeten passen dan? Het word dan toch net als elke andere ruiter beoordeeld neem ik aan?

(niet aanvallend maar gewoon nieuwsgierig)

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 14:55

KiWiKo schreef:
ik heb ooit een filmpje gezien van RK die echt op een halster technisch correct haar Kawa liet lopen......... het kan MET en zonder bit absoluut......... maargoed, zowel jij als Kawa hebben toch al wel eea gepresteerd in de sport :) en netjes je paard afgericht...... zouden jullie bitloos een dressuurwedstrijd ingaan, dan geeft dat een heel ander beeld dan als de doorsnee bitloze ruiter de ring in gaat :)

Ik wil hier toch nog even op reageren... alsof er in de 'bitruiters-categorie' geen doorsnee ruiters zitten! Kom nou zeg, er zijn zoveel bitruiters die naar mijn mening nooit op een paard zouden mogen zitten, te trekken en te plukken! En er zijn over het algemeen veel meer 'doorsnee' ruiters (al dan niet bit of bitloos) dan 'professionele' ruiters in het wedstrijdcirquit. Jij suggereert nu dat dit alleen voorkomt bij de bitloze ruiters... dat bedoel je misschien niet zo, maar daarom wilde ik er wel even op reageren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 15:30

Sannessep schreef:
Inderdaad erg jammer (en erg typisch) dat de dressuur daar zo moeilijk over doet. Endurance en springen is wel bitloos toegestaan, hoe zit dat in de cross? En bij western?

Dat is gewoon een ander verhaal.
Bij springen heeft de optoming niet veel te maken met de springtechniek, die wordt daar nauwelijks door beïnvloed, buiten dat wordt er bij springen minder gekeken naar de rijstijl, en meer naar de balk die eraf vliegt :)

Bij endurance gaat het erom dat ruiter en paard een groot uithoudingsvermogen hebben, ook dit wordt niet beïnvloed door de optoming :)

Bij dressuur moet elke stap, elke oefening volgens het boekje zijn, gaat het niet alleen om correct gereden gangen en overgangen (iets wat bij springen en endurance sowieso niet aan de orde is) maar ook om het effect van hulpen van de ruiter, houding van de ruiter, houding van het paard, nageeflijkheid, correcte buiging enz. enz.
Dat is een heel andere discpiline :)

Het lijkt mij dat de inwerking van de ruiter en dus het effect van de hulpen anders zijn bitloos dan met bit. Als de inwerking hetzelfde zou zijn, zou de bit/bitloos discussie onzinnig worden en ik geloof niet dat hij dat is; maar zou er ook geen reden zijn voor verschillende optomingen.
Als die reden er wel is, in de inwerking dus anders; imo vraagt dat om aparte beoordelingen; ik kan de zit van iemand die met springzadel rijdt, immers niet hetzelfde beoordelen als de zit van iemand die met dressuurzadel rijdt.

Waarom dan wel gemengde wedstrijden voor bit en bitloos?

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 15:31

overigens ik weet 1 wedstrijd waar je zonder startkaart en bitloos aan mag meedelen
dat is de cross in holten.. echt ZOOO onwijs vet

dus mocht dit echt doorgaan ga ik wedstrijden cross rijden met mijn pony.. paar dressuur puntjes scoren wat springen en dan crossen :o

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 15:36

voor alle duidelijkheid, in de officiele sgw moet je dus wel met bit dressuren. In de cross en het springparcours gelden de optomingsregels zoals ook voor het officiele springen gelden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 15:42

Yamcha schreef:
Het lijkt mij dat de inwerking van de ruiter en dus het effect van de hulpen anders zijn bitloos dan met bit. Als de inwerking hetzelfde zou zijn, zou de bit/bitloos discussie onzinnig worden en ik geloof niet dat hij dat is; maar zou er ook geen reden zijn voor verschillende optomingen.
Als die reden er wel is, in de inwerking dus anders; imo vraagt dat om aparte beoordelingen; ik kan de zit van iemand die met springzadel rijdt, immers niet hetzelfde beoordelen als de zit van iemand die met dressuurzadel rijdt.

Waarom dan wel gemengde wedstrijden voor bit en bitloos?

Omdat niets in de dressuur uniform is.
Iedereen rijdt met een ander bit en dus met een andere inwerking in de mond.
Iedereen rijdt met andere handjes en dus ook met een andere inwerking in de mond.
Iedereen rijdt met een ander zadel, de één met boom, de ander zonder boom.
De één rijdt met sporen en zweep, de ander niet.
Etcetera......

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 15:44

gewoon mengen die handel...idd, is een mooie gelegenheid om te laten zien dat het wel kan,zoals zovelen hier zeggen!

maar!!!...laten ze wel regels aan de bitloze optoming hebben, zodat dressuur wel dressuur blijft en niet 1 of andere houtjetouwtjekleurenparade

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 15:52

Lielle schreef:
voor alle duidelijkheid, in de officiele sgw moet je dus wel met bit dressuren. In de cross en het springparcours gelden de optomingsregels zoals ook voor het officiele springen gelden.

Dat zal idd wel, lijkt me vrij logisch:

@ JoviBan: er zijn vanuit de KNHS crij strenge regels welke bitt4en gebruikt mogen worden en welke niet, dat is niet voor niets :)*
Boomloos dressuren ben ik het ook neit zo mee eens, de inwerking van de zit van de ruiter verandert ervan, bovendien kun je haast niet lichtrijden met een boomloos zaden (en is het ook niet goed). Ik begrijp ook niet zo goed waarom dat wél mag :n
Wat die sporen en zweep betreft: vanaf de M moet je verplicht met sporen rijden, tot M krijg je daar dispensatie voor, en mag je een zeep gebruiken, hoeft niet. Vanaf M mag de zweep niet meer. Vanaf M zit daar iets meer uiniformiteit in, echter wordt op dat niveau veel strenger gejureerd als in de B en de L. Ook dat is niet voor niets :)

sillyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 15:54

het is toch leuk dat je gewoon bitloos dressuur kan rijden met de mensen die met bitrijden. het lijkt me echt super leuk om dat te zien

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 16:05

Danalsnog Yamcha, dan verander je die handjes niet ;)

Ik zie het probleem ook niet, misschien dat het ene in de mond terecht komt en het andere op de neus, maar de aanleuning blijft hetzelfde. Wat zou het verschil dan ook zijn tussen 'bitloos' nageeflijk, en 'met bit' nageeflijk? Zit toch geen verschil in? Nageeflijk is nageeflijk.
Daarom zeg ik: gemengd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 16:25

@Yamcha:
Dat er bepaalde bitten zijn toegestaan en bepaalde niet, weet ik. Het lijstje is best groot wat toegestaan is. En er zitten ook behoorlijke verschillen in. Uniformiteit in bitten: niet dus.
Wat de spoorverplichting vanaf de M betreft: deze verplichting wordt afgeschaft. Dus ook geen uniformiteit meer in dat opzicht.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 16:38

Er zit zeker een groot verschil in de bitten die zijn toegestaan. Daarom ben ik ook wel van mening dat er een slectie gemaakt moet worden met welke btiloze optomingen gestart mag worden, net zoals er ook geselecteerd wordt welke bitten je mag gebruiken. En dan gewoon gemengd laten starten lijkt mij.

Zeer goede zaak overigens dat de spoorverplichting afgeschaft wordt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 16:47

JoviBan schreef:
@Yamcha:
Dat er bepaalde bitten zijn toegestaan en bepaalde niet, weet ik. Het lijstje is best groot wat toegestaan is. En er zitten ook behoorlijke verschillen in. Uniformiteit in bitten: niet dus.
Wat de spoorverplichting vanaf de M betreft: deze verplichting wordt afgeschaft. Dus ook geen uniformiteit meer in dat opzicht.

Oh, dat wist ik nog niet.
Het lijstje wat toegestaan is, is idd wel redelijk, maar 't zijn wel allemaal trensjes, en daarna stang en trens. Maar trensjes hebben onderling niet heel veel verschil, al zou ik nooit gaan rijden met een ophaal trens (zie echt niet in waarom ik die mondhoeken naar de oren zou trekken) of een enkelgebroken trens, vind die vrij scherp inwerken op de lagen en het gehemelte. Een ongebroken trens is wel redelijk vriendelijk.

Al blijft een optoming zo vriendelijk als de handen van de ruiter. Overigens heb ik ook weleens (maar dat was puur voor de lol) met een stalhalster gereden, met het touw onderaan, en dan sturen door iets druk te geven tegen de hals..... was ook wel leuk :)
Ik ben ook helemaal niet anti-bitloos, ben niet voor gemengde wedstrijden :)