"Mijn paard kan niet met zweep gereden worden."

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: "Mijn paard kan niet met zweep gereden worden."

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 14:36

Equimotion schreef:
Ik heb liever dat ze de zweep wegleggen want dan moet je wel leren om je hulpen goed te timen.

Timing is idd heel belangrijk en wordt door teveel mensen onderschat. Wat is jouw overtreffende trap voor een beenhulp waar het paard niet op reageert?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 14:37

"Ik niet. Daar zit hem het verschil."

Maar daar gaat het nu dus niet om. Het gaat even om de mensen die het zouden willen gebruiken maar niet doen. En alleen die groep. Als het jou niet uitmaakt dat je geen zweep kunt gebruiken, prima. En als jij elk paard zonder kan rijden, super! Maar er zijn zat mensen die het wél willen, maar denken dat hun paard zo doodsbang is dat het onmogelijk is.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 14:40

Ninx schreef:
Equimotion schreef:
Ik heb liever dat ze de zweep wegleggen want dan moet je wel leren om je hulpen goed te timen.

Tadaaaaaaaaahhhhhh! Maar ja, daar is geen tijd voor! Want we moeten een paard zo'n derde in de krul vooruit gaan slaan (op een heerlijk onvolgroeide rug), en dan tegen zijn zesde moet ie toch wel ongeveer het Z bereikt hebben. Het slaghout hebben we wel nodig, want het ontbeert ons aan rijkunstige vaardigheden en geduld, en het dier is ongemotiveerd door het vele binnen staan en eindeloos dezelfde oefeningen doen...

Okay, ik 'chargeer' nu een beetje.... maar het geeft wel even uitdrukking aan mijn frustratie: ik begrijp heel goed dat erg veel paarden er geen 'trek' meer in hebben... en ja, dan is zo'n slaghout een prima middel om de 'zin' en 'gehoorzaamheid' er in te tikken.... Clown Knipoog

hihihi een beetje???? Haha! Haha! Haha!

maargoed zoals ik al schreef ik rij eigenlijk nooit met zweep, de eerste paar keren dat ik erop zit om gewoonweg het stuur te monteren, en bij corrigeerpaarden wel........ maar verder doet mij maar gewoon een spoortje.............

Gaaf voorbeeld overigens......... Mijn paard is zonder spoor ABSOLUUT NIET aan het been........ echt HELEMAAL niet.......... als je een spoortje omdoet moet je echt zorgen dat je een hele stille beenligging hebt, zo gruwelijk flitsend Lachen Lachen en hij is echt niet lekgeprikt hoor, typisch geval van meer respect voor het spoortje dan voor ................. hm,mmmmmmmzzzzzzzz euh... mij??? Haha! Haha! Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 14:42

@equimotion, omdat ik een zweep wil kunnen gebruiken als ik een keer nodig vind. En als het niet nodig blijkt te zijn, heb ik zo'n ding gewoon voor niets een half uur in mijn handen. Zou jij iemand die je paard wil kopen verbieden om met zweep te rijden?

Ninx, beetje erg veel gechargeerd IMO en nodeloos negatief over wedstrijdruiters. Voegt hier weinig toe.

Ik rijd mijn ene paard (type superheet) thuis nooit met zweep en sporen, op dressuurwedstrijd - verplicht - met sporen, en met springen altijd met een kort springzweepje. Mijn andere paard (type liever lui dan moe) altijd met zweep en sporen, maar ik kan het voor beide paarden ook gewoon omwisselen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 14:47

Lielle schreef:
Ninx, beetje erg veel gechargeerd IMO en nodeloos negatief over wedstrijdruiters. Voegt hier weinig toe.

Ben ik volstrekt niet met je eens.... In mij opinie ligt daar een groot deel van de problemen waar het gretig gebruiken van hulp- en stafmiddelen een markt voor geworden is.
Die zweep moeten we erbij gaan halen omdat we ergens anders een verkeerde afslag hebben genomen in de africhting en omgang met ons paard... daar geloof ik heilig in.
Ik zeg echter niet dat ik 'foutloos' ben en mezelf nooit ih verleden tot een strafmiddel heb gewend... I wish.

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 14:49

Ik vind ook dat een dressuurzweep een fijn hulpmiddel kan zijn, mits.....
je handhouding goed is.
Wanneer je zweep constant naar achter wijst, tik je je paard bij elke wending aan zweepkant aan en daar worden je wendingen niet beter van.
En kantel je je handen teveel naar voren, dan tikje geregeld je paard onbedoeld op zijn kont.
Gaat hij ook niet beter van lopen, als hij er tenminste niet kriegel van wordt (en dus uiteindelijk 'bang')

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 14:49

@ Ninx, zelfde vraag aan jou als aan Equimotion. Wat is tegenwoordig voor jou de overtreffende trap voor een hulp als je paard op de beenhulp niet reageert?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 14:51

Cassidy schreef:
@ Ninx, zelfde vraag aan jou als aan Equimotion. Wat is tegenwoordig voor jou de overtreffende trap voor een hulp als je paard op de beenhulp niet reageert?

Ik ben de laatste jaren wellicht verwend... maar die overtreffende trap is een 'iets trefzekerder' beenhulp... en dat heeft nog nooit zijn doel gemist.... 'klopt af'

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 14:55

Ninx schreef:
Cassidy schreef:

Ik ben de laatste jaren wellicht verwend... maar die overtreffende trap is een 'iets trefzekerder' beenhulp... en dat heeft nog nooit zijn doel gemist.... 'klopt af'

Een flinke brul kan ook zeer effectief zijn, vooral als je normaal zacht tegen ze praat.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 14:55

Maar in dat geval gaat het om je eigen paard.
Stel dat je op een paard van een ander moet rijden, en je beslist dat zonder zweep te doen. Wat is jouw overtreffende trap voor een beenhulp waar geen reactie op komt? Hoe leer jij een paard aan dat hij wel op die beenhulp moet reageren zonder die zweep? Hoe krijg jij dat paard lichter?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 14:57

een flinke brul kan ik niet erg subtiel vinden, dat staat voor mij al gelijk aan een straffende klap.

@ninx, je impliceert sowieso al dat het voorbehouden is aan wedstrijdruiters, en dat is iig in mijn ervaring, zeker niet het geval.

rasjke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 14:59

Misschien een beetje een rare reden waarom ik buiten alrijd met zweep rij.. : meerderen van onze stal hebben alleen rijdend in het bos wel eens te maken gehad met iemand met foute bedoelingen. Voorbeeld: Mijn tante is eens een "boswachter" tegengekomen die haar liet stoppen. Toen hij naast haar stond begon hij aan haar been te trekken om haar eraf te krijgen... Ze heeft hem vervolgens een tik gegeven..! Om die reden wordt ieder paard dat ik rij buiten met zweep gereden. Voel ik me een stuk veiliger!
Buiten dat krijgt mijn paard ook, om dezelfde reden als die van kiwiko een tik als ze niet op mijn beenhulp reageren. En dit wil ook niet zeggen dat ik mijn paard afros om langs de beruchte brievenbus te lopen..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 15:02

Lielle schreef:
@ninx, je impliceert sowieso al dat het voorbehouden is aan wedstrijdruiters, en dat is iig in mijn ervaring, zeker niet het geval.

Ik impliceer dat het 'misbruik' vooral voorbehouden is aan overambitieuze mensen en onkundigen die frustratie omzetten in agressie. Menigeen lijkt te vergeten dat wedstrijdrijden in NL ook maar een onbetaalde hobby is, en we dus met alle duizenden ruiters gezellig recreatief rijden.
Voldoende tijd om een paard pas te beleren wanneer het volgroeid is, voldoende tijd om een paard in alle rust bij te brengen wat je het paard wil bijbrengen...

Er lijkt echter haast geboden te zijn, en volgens mij is dat nu exact de ratrace waar paarden niet aan mee willen en kunnen doen.... maar tikkie, tikkie, tikkie... en hij doet het toch!

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 15:02

Cassidy schreef:
Maar in dat geval gaat het om je eigen paard.
Stel dat je op een paard van een ander moet rijden, en je beslist dat zonder zweep te doen. Wat is jouw overtreffende trap voor een beenhulp waar geen reactie op komt? Hoe leer jij een paard aan dat hij wel op die beenhulp moet reageren zonder die zweep? Hoe krijg jij dat paard lichter?

Ben ik ook wel benieuwd naar. Mijn paard is liever lui dan moe, en tilt echt zijn voeten niet op als het nodig is. Mijn zweep is dan een heel fijn hulpmiddel waar ik hem af en toe mee duidelijk maak dat hij echt zijn benen op moet tillen. Daarvoor hoef ik alleen maar zijn achterbeen aan te raken, maar dan is hij wel weer voor een hele tijd wakker.

idje schreef:
Een flinke brul kan ook zeer effectief zijn, vooral als je normaal zacht tegen ze praat.

Een flinke brul op het moment dat hij alleen lui is, geeft bij mijn paard het effect dat hij minstens 10 minuten lang heel gespannen blijft. Mijn zweepje geeft dan een veel fijner effect.
Flinke brullen bij mijn paard zijn alleen te doen als hij echt loopt te vervelen, dan is hij ook meteen weer braaf.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 15:03

Cassidy schreef:

Een tweede, snellere beenhulp, iets sterker. Een paard dat echt "doods" is tik ik een paar keer weg naar voren op mijn been, is meestal maar 1 of 2 keer nodig voor het kwartje valt.

Nog sterker dan op tijd inkomen met je been is op tijd stoppen met je hulp, je been er af kunnen halen. Daar moet je wel voor leren hoe je echt onafhankelijk op een paard kunt zitten. Een paard conditioneren op een beenhulp met een zweep is echt onzin, hij moet leren op je been te reageren, niet op je zweep. Je conditioneert hem dus ook met je been.

Als je duidelijk op papier wilt zien hoe ik erover denk moet je Tineke Bartels lezen, "bewuster paardrijden". Zij werken op precies dezelfde manier (en zij kunnen het nog 3 slagen beter dan ik)

Ik vind het geen schande als je zegt "zo goed kan ik niet zitten en mijn reacties zijn (nog) niet zo snel, dat lukt me nu nog niet om het zo na te rijden". Ik heb ook heel veel kilometers gemaakt voor ik het een beetje doorkreeg. Maar als je je zweep eens weglegt dan dwing je jezelf om aan je eigen rijden te werken.

@Lielle: als je mijn paard, dat overigens niet te koop is, zou uitproberen zou je de behoefte om die zweep vast te pakken niet eens hebben. Je mag het van mij rustig doen, maar hij wordt er niet fijner van Clown

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 15:09

Equimotion schreef:
Cassidy schreef:

Een tweede, snellere beenhulp, iets sterker. Een paard dat echt "doods" is tik ik een paar keer weg naar voren op mijn been, is meestal maar 1 of 2 keer nodig voor het kwartje valt.

Nog sterker dan op tijd inkomen met je been is op tijd stoppen met je hulp, je been er af kunnen halen. Daar moet je wel voor leren hoe je echt onafhankelijk op een paard kunt zitten. Een paard conditioneren op een beenhulp met een zweep is echt onzin, hij moet leren op je been te reageren, niet op je zweep. Je conditioneert hem dus ook met je been.

Als je duidelijk op papier wilt zien hoe ik erover denk moet je Tineke Bartels lezen, "bewuster paardrijden". Zij werken op precies dezelfde manier (en zij kunnen het nog 3 slagen beter dan ik)

Ik vind het geen schande als je zegt "zo goed kan ik niet zitten en mijn reacties zijn (nog) niet zo snel, dat lukt me nu nog niet om het zo na te rijden". Ik heb ook heel veel kilometers gemaakt voor ik het een beetje doorkreeg. Maar als je je zweep eens weglegt dan dwing je jezelf om aan je eigen rijden te werken.

@Lielle: als je mijn paard, dat overigens niet te koop is, zou uitproberen zou je de behoefte om die zweep vast te pakken niet eens hebben. Je mag het van mij rustig doen, maar hij wordt er niet fijner van Clown

Mijn paard gaat dan wel sneller lopen, maar vertikt het nog steds om zijn voeten op te tillen. Even zijn been aanraken doet dan wonderen. Als ik dagelijks rijd, hoef ik dit maar 1 of 2 keer in de week te doen. Dan is voor de rest het bijhebben van de zweep voldoende.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 15:14

En hoe doe je dat dan op concours als je die zweep niet mag gebruiken? Je lost nu je probleem nl niet op.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 15:15

Inoterry schreef:
Mijn paard gaat dan wel sneller lopen, maar vertikt het nog steds om zijn voeten op te tillen. Even zijn been aanraken doet dan wonderen. Als ik dagelijks rijd, hoef ik dit maar 1 of 2 keer in de week te doen. Dan is voor de rest het bijhebben van de zweep voldoende.

Even dit: mijn instructrice zei ooit eens dat een paard dat veel struikelt geen lui paard is, maar een paard is dat zijn lijf niet goed gebruikt en niet voldoende aan de hulpen staat. Nu is dit nogal een uitspraak, en ik ken jou en je paard niet... Maar ik gooi em plompverloren in de lucht. Toen ik het paard dat nu rijdt ging rijden 'sleepte' ook nogal eens met de benen, mijn instructrice heeft mij in het bijzonder uitgewrongen en het paard gebruikt zijn lijf nu vele malen beter....

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 15:16

heb niet het hele topic doorgelezen, maar ik gebruik mijn zweep ook als hij wel op mijn been reageert maar naar mijn idee niet voldoende van achteruit reageert.
Mijn paard heeft slechte ervaringen met zwepen achter de rug en heeft er ook best wel een tijd over gedaan voordat hij niet meer ging vluchten als ik met zweep reed, maar omdat ik het wel een handig hulpmiddel vind heb ik hem er opnieuw aan laten wennen. Hij reageert nu alleen gespannen als ik met anderen in de bak rijd die hun paard een hardere klets geven dan de tikjes die ik uitdeel en zet als ik hem aantik keurig zijn achterpootjes eronder (of geeft als hij mijn mening niet deelt een flinke bok om dat te laten blijken Clown )

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 15:18

Jade schreef:
met anderen in de bak rijd die hun paard een hardere klets geven dan de tikjes die ik uitdeel

Gossiepikkie, wat heb ik daar een grondige hekel aan....
Waar ik nu rijdt gebruikt vrijwel niemand een zweep, en wanneer deze gebruikt wordt is dat slechts 'subtiel'.....

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 15:21

Ninx schreef:
Jade schreef:
met anderen in de bak rijd die hun paard een hardere klets geven dan de tikjes die ik uitdeel

Gossiepikkie, wat heb ik daar een grondige hekel aan....
Waar ik nu rijdt gebruikt vrijwel niemand een zweep, en wanneer deze gebruikt wordt is dat slechts 'subtiel'.....

bij een wat dominanter paard wat de trucendoos opentrekt en mensen tegen de wand plet vind ik een klets echt wel geoorloofd; natuurlijk zijn er mensen die hun zweep overmatig gebruiken, maar ik vind niet elke mep ongerechtvaardigd.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 15:27

Ik ook niet. Waar ik rij staan ook hengsten, de fluistermethode werkt dan niet altijd. En van een brul zijn ze dan ook niet onder de indruk.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 15:27

Jade schreef:
bij een wat dominanter paard wat de trucendoos opentrekt en mensen tegen de wand plet vind ik een klets echt wel geoorloofd; natuurlijk zijn er mensen die hun zweep overmatig gebruiken, maar ik vind niet elke mep ongerechtvaardigd.

Maar dan heeft dat paard toch al eerst 40 andere zijweggetjes ingeslagen voordat het grovere maatregelen neemt? Dan ben je dus al een eind op weg met zo'n paard waar je niet wil zijn...
Ik geloof er heilig in dat je dergelijk gedrag al veel eerder in de kiem kunt smoren zonder het in een later stadium eruit te hoeven slaan.
Daarbij zeg ik ook direct eerlijk dat ik wellicht ook in dergelijk knelsituaties zou kunnen belanden... ik sla mezelf niet vreselijk hoog aan hoor! Haha!
Maar een zeer getalenteerd ruiter/paardenmens komt niet snel in dergelijke problemen zegt mijn gevoel en ervaring.... die zijn dat paard vaak al zes stappen voor.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 15:28

Ninx schreef:
Inoterry schreef:

Even dit: mijn instructrice zei ooit eens dat een paard dat veel struikelt geen lui paard is, maar een paard is dat zijn lijf niet goed gebruikt en niet voldoende aan de hulpen staat. Nu is dit nogal een uitspraak, en ik ken jou en je paard niet... Maar ik gooi em plompverloren in de lucht. Toen ik het paard dat nu rijdt ging rijden 'sleepte' ook nogal eens met de benen, mijn instructrice heeft mij in het bijzonder uitgewrongen en het paard gebruikt zijn lijf nu vele malen beter....

Toen ik hem net had, was het een drama om op te rijden. Niet voor het been, superzwaar in de hand. Ik heb hem met behulp van ostheopaat en goede instructie best goed aan hetlopen gekregen, en hoefde ook een tijd de zweep niet te gebruiken. Nu heb ik hem zelf verprutst door hem 2 jaar lang alleen maar buiten te rijden (had geen bak tot mijn beschikkinng) en ben hem nu weer dressuurmatig aan het oppakken. Nu moet ik er wel bij zeggen dat je bij mijn paard, als hij over een drempeltje moet, altijd overduidelijk 3 á 4 keer overduidelijk tok hoort.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 15:29

in de regel is het zo dat als ik (buiten het beleren om natuurlijk) een zweep erbij moet pakken op een paard, dat ik hem over het algemeen niet subtiel gebruik hoor Haha! Haha! Haha!