Cassidy schreef:@ Ninx, zelfde vraag aan jou als aan Equimotion. Wat is tegenwoordig voor jou de overtreffende trap voor een hulp als je paard op de beenhulp niet reageert?
Een tweede, snellere beenhulp, iets sterker. Een paard dat echt "doods" is tik ik een paar keer weg naar voren op mijn been, is meestal maar 1 of 2 keer nodig voor het kwartje valt.
Nog sterker dan op tijd inkomen met je been is op tijd stoppen met je hulp, je been er af kunnen halen. Daar moet je wel voor leren hoe je echt onafhankelijk op een paard kunt zitten. Een paard conditioneren op een beenhulp met een zweep is echt onzin, hij moet leren op je
been te reageren, niet op je
zweep. Je conditioneert hem dus ook met je been.
Als je duidelijk op papier wilt zien hoe ik erover denk moet je Tineke Bartels lezen, "bewuster paardrijden". Zij werken op precies dezelfde manier (en zij kunnen het nog 3 slagen beter dan ik)
Ik vind het geen schande als je zegt "zo goed kan ik niet zitten en mijn reacties zijn (nog) niet zo snel, dat lukt me nu nog niet om het zo na te rijden". Ik heb ook heel veel kilometers gemaakt voor ik het een beetje doorkreeg. Maar als je je zweep eens weglegt dan dwing je jezelf om aan je eigen rijden te werken.
@Lielle: als je mijn paard, dat overigens niet te koop is, zou uitproberen zou je de behoefte om die zweep vast te pakken niet eens hebben. Je mag het van mij rustig doen, maar hij wordt er niet fijner van