Paard met zweep op hoofd slaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Paard met zweep op hoofd slaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 12:35

Irisjuuuhh schreef:
Ik vind het echt niet kunnen!!
Wie hier JA zegt, hoort hier niet thuis!

Hoe zou jij het dan in dramatische gevallen oplossen?
En wie hoort waar niet thuis?

detour

Urielle schreef:
detour schreef:
Echt? nou, dan valt Monty toch ff heel erg door de mand bij me.. Voel me ineens beetje naief...

Buckstopper wordt wel alleen in de hele extreme gevallen toegepast, en mag ook niet aan klanten verkocht worden maar goed, ik heb hem bij een demonstratie wel eens uit de kast gehaald zien worden.

Maar dat hij dit dan wel demontereet, vind ik te ver gaan, en niet slim, gezien publiek toekijkt. Knipoog

Maar goed, ieder zijn mening.. Pling

KiWiKo

detour schreef:
En weet je? je hoeft helemaal geen begenadigd Z ruiter te zijn, hoor, want dat ben ik niet. Pling

hihihi ik heb een keer M gestart in mijn leven Haha! Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 12:36

Hihi, ik ben blijven hangen in de L..... ooit. Het is ook nooit mijn ambitie geweest om wedstrijden te rijden. Trainen, beleren, doorrijden, corrigeren, is allemaal veel meer mijn ding.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-01-09 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 12:37

midgie schreef:
detour schreef:
3 Steigeraars?
Oeii...

Haha! ja maar dat is niet mijn fout, maar van de vorige eigenaars, doordaar ook weg gedaan, in fouten handen gaan ze idd de lucht in, maar als je er normaal mee omgaat is er niets aan de hand, het zijn schatjes maar met een gebruiks aanwijzing.
Als je die leert kennen dan is er niets aan de hand, maar helaas lezen heel veel mensen de gebruiksaanwijzing niet.

hoe weet je dat jij behandelde ze goed toch ? dus zouden ze niet moeten steigeren! oke heel vaak zijn het mensen die ze verprutst hebben so be it, maar om ze daarna niet meer aan te pakken omdat ze toch al verprutst zij dat is gewoon opgeven.. als je het paard eenmaal goed hebt aan gepakt kun je er volgens mij mee lesen en schrijven !

ais

detour schreef:
Oke, dan snap ik je- al is angst iets dat voor mij al een grens te ver is bij een paard (of ander dier, of de bewoners waar ik bij werk) want dan is er al eea verloren (vertrouwen, kunnen handelen, etc)...

Die angst is er ook niet door mijn paard gekomen, hij was er niet de oorzaak van, ik ben altijd al wat bangig/voorzichtig aangelegd geweest, maar die val met die pony toen heeft het er niet beter op gemaakt, ik kan nu wel zeggen dat ik mijn paard, voor zover dat kan bij een dier, volledig vertrouw, en ik ook bijna niet meer bang ben, alleen om te vallen (ik val nooit zo gelukkig), maar dat ligt helemaal aan mij. (van schaatsen en skeeleren ben ik ook geen fan, ivm val-'gevaar')
Bij mij is toen de knop om gegaan, als een ander het kan, moet ik het ook kunnen, en toen is mijn angst ook langzaam aan afgenomen, gelukkig, want ik zou mijn paard nu niet meer kunnen missen!

detour

Maar jullie helpen tenminste nog mensen, ik heb daar dan misschien te weinig geduld voor, Bloos vind de paarden nl veel leuker en schappelijker dan hun baasjes. Dit maakt me vast niet popie hier. Clown

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 12:39

Ik zeg niet dat ze nu nog steigeren,(verkeerde handen) even lezen graag:-)

In dit geval ligt het probleem dus wel bij de vorige eigenaar, wat idd heel veel mensen al gauw uit de kast halen, het is altijd de fout van een ander of van het paard, wel zo makkelijk toch;-)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 12:39

Peerd was vooral bang buiten lees ik in het verhaal van Ais en er komt toch weer een keer dat de eigenlijke ruiter opspant van oeh galopperende paarden, een pak kuil met fladderend plastic, een trekker, een hond die in de achterbenen komt hangen... en dan gaat dat paard opnieuw reageren en hupsen of rennen. Ik vind het persoonlijk beter dat de ruiter dan zelf leert hoe hij het op moet lossen Lachen Een andere ruiter kan tijdelijk het vertrouwen even terug geven maar de confrontatie komt ergens toch weer naar voren. Als de ruiter zelf heeft kunnen voelen van: als ik bewust mijn bovenbenen openzet, mijn ademhaling rustig hou en niet in zijn mond ga hangen, kalmeert mijn paard ook weer Pling dan kan ze dat volgende keer zelf toepassen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 12:40

detour schreef:
Maar jullie helpen tenminste nog mensen, ik heb daar dan misschien te weinig geduld voor, Bloos vind de paarden nl veel leuker en schappelijker dan hun baasjes. Dit maakt me vast niet popie hier. Clown

paarden zijn ook veel leuker en zeker veel schappelijker dan hun baasjes Haha! Haha! Haha! bij een paard hoef je alleen maar direct en eerlijk te zijn Lachen

bij baasjes moet je altijd maar zien hoe je de boodschap aankleed Lachen Lachen

ik doe het overigens niet meer, ik ben de laastste jaren naar baasjes toe net zo direct en eerlijk geweest........ is me niet altijd in dank afgenomen Lachen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 12:41

Ais, ik denk dat je val-angst inderdaad niet altijd meewerkt. Ik heb er nog niet zoveel last van, schaats veel, ook als er buiten geen ijs ligt, in de zomer de nodige kilometers skeeleren en jagen op het racefietsje. Ik moet wel zeggen dat dit alleen maar bevorderlijk is voor het paardrijden, een sterk lijf en een goed uithoudingsvermogen is toch wel erg handig, vooral met moeilijke paarden Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 12:43

Absoluut Sul!!! je lijf moet echt meewillen..............

daarom doe ik het nu niet meer, na het overlijden van mijn moeder ben ik op kantoor gaan zitten (om haar zaak voort te zetten) en ik heb nu het uithoudingsvermogen, de snelheid EN de kracht niet meer om op een gekkenhuis te zitten

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 12:44

detour schreef:

Ik denk dat je juist de mensen moet helpen , paarden zijn idd eerlijker en leuker , maar als je de mensen kan leren hoe hun paard in mekaar zit help je het paard er nog beter mee, want een paard weer vertrouwen in de ruiter geven en dan weer terug moeten geven aan de niet ook omgeschoolde eigenaar , dat lijkt me moeilijk, vandaar dat ik er te veel heb staan met een gebruiksaanwijzing Bloos

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 12:45

Gelukkig rijd ik alleen mijn eigen, soms wat eigenwijze en daardoor lastige paardje, en daar is mijn uithoudingsvermogen goed genoeg voor.
Hardlopen en gewoon fietsen vind ik wel erg leuk, een racefiets heb ik nog nooit uitgeprobeerd.
Ik ben ook niet bij alles bang om te vallen, bij skieen heb ik totaal geen angst, misschien doordat ik 'denk' dat ik dan niet hard kan vallen Clown

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 12:46

Ik vind het geen goede manier om een paard het zo af te leren.

ais

KiWiKo schreef:

daarom doe ik het nu niet meer, na het overlijden van mijn moeder ben ik op kantoor gaan zitten (om haar zaak voort te zetten) en ik heb nu het uithoudingsvermogen, de snelheid EN de kracht niet meer om op een gekkenhuis te zitten

En het moet ook leuk blijven, het is en blijft een hobby, althans ik zie het zo, als ik het niet meer leuk zou vinden weet ik niet of het wel zou blijven doen.

Urielle

danieke94 schreef:
als je het paard eenmaal goed hebt aan gepakt kun je er volgens mij mee lesen en schrijven !

Dat is met mijn zwartje toch ook echt niet het geval hoor Lachen
Als je die onder zijn mieter slaat krijg je hem wekenlang niet eens van stal gepakt, geloof me Knipoog
Die moet ook beetje bij beetje zijn beschadigde herinneringen achter zich leren laten, die kan ook instinctief ineens heel idioot reageren. Vertrouwen opbouwen kost heel veel tijd. Slachtoffers van jarenlange misbruik of mishandeling zullen dit ook met moeite achter zich kunnen laten, net als slachtoffers die dit al ondergaan in hun kindertijd. Ik denk dat je over mishandeling van paarden ook niet te licht moet denken.

PBA_

Wuppie-power schreef:
Sommigen mensen doen het idd met steigeren.

Als je zeker weet dat het niks medisch is, dus het echt klot.en is, dan zal ik haar misschien wel een tik of een ei tussen haar oren geven.

een ei heb ik niet als ik buiten rijd, heb haar een keer een flinke tik tussen haar oren gegeven, zat behoorlijk te poedersuiker namelijk mevrouw wilde harder maar dat mocht ze niet en dan steigerde ze ook. dat is na die tik over geweest, ze wilde nog wel harder maar dat uitte zich niet in bokken of steigeren.

Dus één tik oke maar blijven slaan absoluut niet en je moet weten dat er niks andrs speelt want het moet eerlijk blijven uiteraard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 12:47

Dan ben je alleen maar verstandig als je het niet doet, Kim. Je had mij anderhalf jaar geleden moeten zien strompelen toen ik dat gekkenhuis van mezelf aan het beleren was, ik liep als een oud mens van achter in de tachtig. Zestien jaar lang amper zelf gereden en dan een groene hormonenbom onder de kont.... pffft!!!! Geen aanrader, want het was voor mijzelf echt, echt afzien en pijn lijden. Goddank is mijn conditie nu weer tiptop maar dat is het niet altijd geweest en ik merk ook dat je dan met minder "guts" op een peerd klimt.

lLiekee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 12:48

idd....een paard zou nooit iets doen zonder reden, hij stijgert dus ook met een reden,
missschien kunnen ze beter kijken, waar het probleem zit, misschien kunnen ze dan het probleem met het stijgeren,
zonder hem op z`n kop te slaan oplossen. ik tik mijn paard wel eens op zijn nek,
met mijn zweepje, maar op zijn kop?!
daar hbe ik nog nooit van gehoort!

groetjes. L.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 12:51

midgie schreef:
detour schreef:

Ik denk dat je juist de mensen moet helpen , paarden zijn idd eerlijker en leuker , maar als je de mensen kan leren hoe hun paard in mekaar zit help je het paard er nog beter mee, want een paard weer vertrouwen in de ruiter geven en dan weer terug moeten geven aan de niet ook omgeschoolde eigenaar , dat lijkt me moeilijk, vandaar dat ik er te veel heb staan met een gebruiksaanwijzing Bloos

waarom denk je dat wij altijd roepen dat het paard het allemaal wel weet?

Wat heb je er in hemelsnaam aan om een paard weer goed te krijgen, en de eigenaar niet te leren?????

Ik kan je een ding vertellen, en dat is dat de eigenaren het altijd moeilijker bij me hebben gehad dan de paarden, en als ik een paard met (bij wijzevan) een eind hout aan moet pakken, dan wil je niet weten hoe het met de eigenaar gegaan is.......... want die heeft het een stuk slechter dan het paard het ooit bij me zal hebben

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 12:52

ais schreef:
KiWiKo schreef:

En het moet ook leuk blijven, het is en blijft een hobby, althans ik zie het zo, als ik het niet meer leuk zou vinden weet ik niet of het wel zou blijven doen.

het is voor mij 20 jaar mijn werk geweest.............. en echt niet altijd even leuk nee

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 12:54

Ik reageer alleen even op het bericht van TS. Die discussie hierover ken ik nou wel, we hebben al zoveel van dit soort topics gehad. Clown

Zoals te lezen is in dat bericht helpt deze benadering duidelijk niet echt. Het lost het probleem niet op. Daarnaast vind ik het ook een hele slechte benadering. Verdrietig
Dan gaan een aantal mensen natuurlijk weer miepen 'wat zal jij dan doen?' Tja, het is best lastig om zo vanaf internet met de pasklare oplossing te komen. Vind het altijd maar knap dat mensen het hier altijd zo goed weten en owee, als je er een beetje anders over denkt Knipoog . Ik zeg liever heel eerlijk dat ik zo'n paard met ruiter eerst eens moet zien in het echt. Wat gebeurt er nou precies op zo'n moment? Wat geeft het dier daadwerkelijk aan? En daar ga je dan wat aan doen? En nee, niet door te meppen met een zweep op het hoofd. Daar geloof ik totaal niet in, zal dat ook nooit doen.

Ik denk, maar dat denk ik even in vrijheid, dat ik heel wat stappen terug zou gaan met zo'n dier. Vertrouwen opbouwen, grondwerken, qua rijden heel wat stappen terug. Iets in die trant, denk ik. Maar nogmaals, het hangt af van wat je ziet gebeuren bij paard (en mens). En laten we eerlijk zijn; veel mensen zijn hier niet kundig genoeg voor. Ik weet ook niet of ik dat ben in dit geval, geen idee. Daar laat ik me ook verder maar niet over uit......

Maar ik geloof helemaal niet in dwangmiddelen en slaan, maar dat is wel bekend op bokt, dacht ik. *LOL*

PS: Met grondwerk kun je een paard ook goed aanpakken trouwens. Zonder zwepen, maar met de juiste lichaamstaal kom je al een heel eind. Dan doe je het tenminste nog op de paardenmanier. Alleen zijn er maar weinig mensen die dat echt kundig zijn. Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 12:55

suleilitha schreef:
Dan ben je alleen maar verstandig als je het niet doet, Kim. Je had mij anderhalf jaar geleden moeten zien strompelen toen ik dat gekkenhuis van mezelf aan het beleren was, ik liep als een oud mens van achter in de tachtig. Zestien jaar lang amper zelf gereden en dan een groene hormonenbom onder de kont.... pffft!!!! Geen aanrader, want het was voor mijzelf echt, echt afzien en pijn lijden. Goddank is mijn conditie nu weer tiptop maar dat is het niet altijd geweest en ik merk ook dat je dan met minder "guts" op een peerd klimt.

hihi ik had twee jaar geleden een acute hernia door een banketstaaf val van een paard ( gruwelijk rilding, maar wel heel eerlijk........ ik stap op en blijf met mijn spoor in haar staart vastzitten....... en echt vast he, dus ik god zegen de greep, EEN harde ruk gegeven aan mijn been........ been niet los, maar peerd wel Lachen Lachen uiteindelijk been wel los *LOL*

echt, mijn clienten liepen beter Lachen Lachen zelfs rolstoelgebonden Lachen

saillant detail........... het was een app............. en die hebben over het algemeneen 3 sprietjes staart.......... en in die 3 sprietjes is het me gewoon gelukt....... eigenlijk best knap Lachen
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 01-01-09 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 12:58

Urielle schreef:
danieke94 schreef:
als je het paard eenmaal goed hebt aan gepakt kun je er volgens mij mee lesen en schrijven !

Dat is met mijn zwartje toch ook echt niet het geval hoor Lachen
Als je die onder zijn mieter slaat krijg je hem wekenlang niet eens van stal gepakt, geloof me Knipoog
Die moet ook beetje bij beetje zijn beschadigde herinneringen achter zich leren laten, die kan ook instinctief ineens heel idioot reageren. Vertrouwen opbouwen kost heel veel tijd. Slachtoffers van jarenlange misbruik of mishandeling zullen dit ook met moeite achter zich kunnen laten, net als slachtoffers die dit al ondergaan in hun kindertijd. Ik denk dat je over mishandeling van paarden ook niet te licht moet denken.
sorry vergeten bij te zetten ik heb het ook niet over paarden die je recht moest zetten maar over rotbokken die gewoon kl*ten Knipoog tenminste dat werkt bij de meesten die ik rijd wel Haha!