Ponyparkcity dierenmishandeling?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa_Nemo

Re: Ponyparkcity dierenmishandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 14:17

En die ene debbie.... ze kregen vroeger ZEKER geen rechte bitten hoor!

Chanelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 11:57

Ik ga er ook nog jaarlijks heen, en ze worden daar sowieso niet mishandelt.
Tuurlijk, er zijn daar mensen die echt totaal niet met paarden omkunnen gaan.
Die galopperen dan de hele dag, en je hebt zelfs mensen die stijgeren.
Ik, en nog meer anderen, kennen de begeleiders daar heel goed,
en vragen ook of wij erop willen letten dat die paarden niet worden afgeraced, en zowel, dat wij meteen naar hun toe komen. 9 van de 10 keer pakken zij dan de pony af.
Maar ook zonder dat wij er zijn zien ze dat, want ze komen regelmatig het park in.
Ikzelf rij bijna niet op Easy, dat is de pony daar die ik altijd neem.
Ik heb een paar eigen halsters (zonder bit uiteraard, daar rij ik niet mee daar), en ik ga bijna de hele dag wandelen met haar, en poetsen, eten geven, etc.
En dat doen heel veel mensen. Ik kan nog op Easy rijden, ik ben nog niet te groot/zwaar, maar toch, ik vind het zielig dat zij door andere mensen wel wordt afgeraced, dus die paar weken per jaar dat ik kom wil ik dat ze het lekker rustig aan kan doen. En gelukkig zijn er veel mensen die ook zo met hun pony's omgaan.

Chanelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 12:05

Sinds dit seizoen mag er trouwens niet meer met bit gereden worden,
en zit het ook niet meer aan de halsters van PPC zelf.
Getrek in de mond komt dus niet meer voor.

XAmbieex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 19:49

xRomanxMir schreef:
Heey,
ik ben er achter gekomen dat mensen op het gebied ppc verschillende meningen hebben :o .
en ik ga er binnenkort naartoe dus dan wil ik is weten hoe het daar is enz.
Hou het gezellig ;).

(ik heb zowat hetzelfde topic geplaats bij young rider talk, dat was perongeluk verkeerd geplaatst)

Op zich is het wel heel leuk ! Maar er wordt wel veel gedaan , en misschien zijn er kinderen die de pony's slaan enzo , en volgens mij hebben ze vrij kleine stal . Ik ben er zelf nog nooit geweest , maar meiden die ik ken waren de heel tevreden over maar heb ook foto's gezien dat ze op elkaar gepropt staan . Ik weet het niet ik ben er nooit geweest !

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 19:54

Ik ben er vaak geweest en heb het er geweldig gehad! Ik vind zelf die pony's er absoluut niet slecht uit zien. Ik denk dat ze het daar beter hebben dan de paarden/pony's op een aantal maneges. Natuurlijk worden een aantal pony's afgejakkert, maar ik denk dat vooral de kleinere pony's het daar heerlijk moeten hebben, verwend worden door kleine kindjes van een jaar of 4 (die zitten er echt niet de hele dag op)

Dat ze geen bit meer mochten gebruiken is nieuw voor me. Ben er vorig jaar oktober een weekend geweest (pony lekker bij het huisje en anders er gezellig mee wandelen, vanwege lengte) en toen was het nog niet zo.

edit: rechte bitten hebben ze daar de laatste jaren niet gehad. We zijn er in totaal zo'n 13/14 jaar heengegaan (toen ik er nog niet was ook, maar van ouders/broer gehoord dat ze daar ook gewoon gebroken trensjes hadden).

Een aantal jaar geleden hadden ze wel nog grote pony's en paarden. Vooral veel haflingers en fjorden. Die pony's en paarden zijn eruitgegaan omdat er teveel ongelukken gebeurden. Grote groepen jeugd van zo'n 17/18 jaar gingen erheen, 1 pony/paard krijg je bij je huisje, de rest die huurde gewoon bij.

Chanelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 09:34

Leanee schreef:
Ik ben er vaak geweest en heb het er geweldig gehad! Ik vind zelf die pony's er absoluut niet slecht uit zien. Ik denk dat ze het daar beter hebben dan de paarden/pony's op een aantal maneges. Natuurlijk worden een aantal pony's afgejakkert, maar ik denk dat vooral de kleinere pony's het daar heerlijk moeten hebben, verwend worden door kleine kindjes van een jaar of 4 (die zitten er echt niet de hele dag op)

Dat ze geen bit meer mochten gebruiken is nieuw voor me. Ben er vorig jaar oktober een weekend geweest (pony lekker bij het huisje en anders er gezellig mee wandelen, vanwege lengte) en toen was het nog niet zo.

edit: rechte bitten hebben ze daar de laatste jaren niet gehad. We zijn er in totaal zo'n 13/14 jaar heengegaan (toen ik er nog niet was ook, maar van ouders/broer gehoord dat ze daar ook gewoon gebroken trensjes hadden).

Een aantal jaar geleden hadden ze wel nog grote pony's en paarden. Vooral veel haflingers en fjorden. Die pony's en paarden zijn eruitgegaan omdat er teveel ongelukken gebeurden. Grote groepen jeugd van zo'n 17/18 jaar gingen erheen, 1 pony/paard krijg je bij je huisje, de rest die huurde gewoon bij.

Wanneer was jij er in oktober, en wie had je? Ik was er vorig jaar oktober ook namelijk.
En het is pas sinds dit seizoen dat er geen bitjes meer gebruikt mogen worden.
Er zijn trouwens ook nooit rechte bitjes geweest hoor, alleen enkel gebroken trens.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 12:27

We hadden Angel en Bambi :* De datum weet ik zo niet :)

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:47

Ik vind rijgedrag niet eens zo ernstig, maar het feit dat kinderen van 13/14 jaar op zo'n pony kruipen niet normaal. Het idee is leuk, een huisje met een pony voor de kinderen, maar dat er dan kinderen die letterlijk kunnen meelopen op gaan rijden. Nee, daar zouden echt strenge maatregelen voor moeten komen vind ik, want dat is wel degelijk dierenmishandeling.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 17:11

Ik heb het altijd heel erg naar mijn zin gehad daar als kind, of het waar is weet ik niet maar heb me laten vertellen dat de eigenaar vroeger pony's opkocht die anders geslacht werden.
Vond ze er goed uit zien en de kinderen vinden het ook geweldig daar, xIrlijn zo heb ik er nog nooit over nagedacht maar je hebt wel gelijk daar in.

EAW

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 19:21

[quote="Chanelll"]Ikzelf rij bijna niet op Easy, dat is de pony daar die ik altijd neem.
quote]

Neem jij altijd Easy? Die pony met spikkeltjes :P
Ik heb daar een weekend lang zoveel plezier mee gehad *D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 08:47

xRomanxMir schreef:
Vjestagirl:
Daar heb je gelijk ik heb heel veel mensen gezien die ze laat zeggen ( mishandelen ) ze verdienen een betere plek die shets. Daarom heb ik een topic geopent om iedereen te laten vertellen wat diegene vind.

Goed onderwerp RomanMir.
Er zitten een paar aspecten aan.
- Hoe lang de dieren werken.
- Hoe ze gedurende het werk behandeld worden.
- Hoe ze leven buiten werktijd.

Op zich is er niet mis met werken voor de kost. Ook 8 uur per dag licht werk (wat dit is) niet.

Wel is het belangrijk dat de dieren dan netjes behandeld worden en dat is met veel verschillende onkundige ruitertjes niet fijn.

Als de ponies buiten werktijd in gezelschap op de wei staan, dan is dat +:)+ voor elkaar. Dat is eigenlijk het allerbelangrijkste van de situatie.

Ok, optimaal is anders, doch;
Vergelijk het bovenstaande met de meeste paarden dan hebben ze het in relatieve zin mogelijk zo slecht niet.
De meeste paarden staan níet met vrienden op de wei, hebben ook een onkundige ruiter en staan zich te pletter te vervelen in hun eigen plee.

Goed onderwerp dus want het geeft aan wat nu eigenlijk aan de hand is en wat wel/geen probleem is.

circle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 14:27

Denk dat veel pony's daar het beter hebben dan op sommige plekken. Vind het daarom ook geen dierenmishandeling.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 14:37

Als je aan komt rijden, dan zie je al voordat je Slagharen inkomt aan de linker kant een weide vol met shetties. Deze zijn van het park. Neef van mij heeft een paar jaar daar zomers geholpen met de ponies en deze kwamen na het dagje bij de huisjes gewoon in een kudde op de wei.

Vroeger werd er inderdaad gewoon met een recht trensje gereden. Dat was in mijn kindertijd zo. Ik ben bijna 40 :D , dus is al een poosje terug. In die tijd heb ik ook eens eentje voor de winter daar weg gehad. Je kon toen de hele winter een pony (waren toen weinig shetties en veel grotere ponies) voor niets (je verzorgde/voerde hem dan zelf) krijgen. Mijn vriendin heeft zo jarenlang iedere winter een pony gehad. Ik heb geen idee of dat nu ook nog wordt gedaan, maar zie de vrachtwagen nog weleens rijden van het park...

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 14:46

Ik ben er twee weken geleden een weekend geweest (met twee kleine kinderen ;) ), ik moet zeggen dat ik schrok van sommige dingen.

Veel ponies met verkeerde beenstand/te korte hoeven/verkeerd bekapte hoeven.

Dat is eigenlijk het enige wat ik ppc echt kan aanrekenen.
Verder worden ze goed verzorgd, zijn eerder te dik dan te mager en zijn vrij braaf.

Maar dan, vanaf het moment dat kinderen de pony's 'in bezit' krijgen gaat het mis.

Meisjes die van zelf gevonden takjes zweepjes maken, véél te grote/zware/oude kinderen. Te lange kinderen worden op een pony gezet en dan zeggen ze "past best!".

Typische 'manege meisjes' (die zoiets hebben van ik ben God, ik weet alles en ik ben geweldig, zie je vaak in kudde's rondlopen) die in volle vaart langsracen terwijl er een meisje van een jaar of 3 op een kleine pony rustig stapt met de moeder ernaast, die zich kapot schrikt, waardoor de pony schrikt en het meisje eraf kletterd.
De galopperende meisjes? Nergens meer te zien.

Met meerdere mensen op een pony (het liefst allemaal een jaar of 15), pony's die beginnen te steigeren en bokken als de meisjes erop willen klimmen en dan krijgen de pony's een klap voor de kop want dat mag niet.
Nee, natuurlijk mag dat niet :+ maar wat zij zelf doen ook niet.

Pony's bandageren tot aan de oksels en je stom aankijken als je zegt dat dat toch echt een stuk lager mag eindigen omdat de pony zo niet meer fatsoenlijk kan lopen.

Pony's een eigen hoofdstel indoen waarbij het bit veel te hoog zit en ondertussen lekker zagen zodat de pony 'mooi' op de foto staat.

Ik vind het niet vreemd dat de pony's bokken, steigeren en trappen op de manier hoe zij behandeld worden. Ik moet zeggen, ik heb absoluut genoten van de hele kleine meisjes/jongentjes op de kleine pony's die er precies op pasten.

Ik kreeg voor mijn gevoel een te kleine pony voor de twee meisjes (9 en 10 - nog nooit op een pony gezeten ;) ) die ik bij me had dus ik heb ze er één rondje op laten zitten en verder mochten ze van mij alleen knuffelen en borstelen en stukken met de pony wandelen (met mij erbij :+ ).

Bij mij hebben de pony's niet gebeten, getrapt, gebokt of gesteigerd. Ze bleven niet eens stilstaan terwijl ik verder wilde lopen dus de gedragsproblemen komen toch écht bij de bezoekers vandaan die de pony's niet goed behandelen.

Chanelll schreef:
Sinds dit seizoen mag er trouwens niet meer met bit gereden worden,
en zit het ook niet meer aan de halsters van PPC zelf.
Getrek in de mond komt dus niet meer voor.

En toch heb ik dit gezien :).

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 14:53

ik ben daar wezen kijken toen ik in slagharen was en mishandeling is een groot woord maar het blijft zielig om een pony zomaar toe te vertrouwen , aan de eerste de beste , die mischien die dag voor het eerst een paardje in het echt ziet bah !
Nee ik vond het heel erg , al die snotkinderen die wel wisten hoe hij in de versnelling moest ed ben snel weer omgekeerd

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 16:17

Ik ben heel blij dat de die bitten van de halster hebben gehaalt. Nu kunnen die koters eindelijk niet meer ''stijgeren'' met die ponys (net zo lang trekken en schoppen tot i de lucht in gaat) Dus dat vind ik een enorm plus punt.!

Tja..... en verder vind ik het ook wel oke, aangezien die ponys in de winter gewoon vrij hebben, en lekker kunnen doen wat ze zelf willen. En ik begrijp het ook best dat je wil galopeeren met die ponys, en dat zou ik ook doen, maar dan natuurlijk wel verandwoordelijk, en zo als ik al las, letten er nu ook wel veel mensen op, dat dit niet de hele tijd gebeurd. Verder denk ik dat die ponys ook echt wel laten merken als ze dr geen zin meer in hebben. Ik heb op een filmpje ook gezien dat zon pony gewoon kei hard begon te bokken toen ze opstapte ;) denk dat die beestjes het nu zonder bit daar best fijn krijgen (ze kunnen het slechter treffen)

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 19:49

Toen ik nog een ukkie was ,had ik er eentje die ging rollen toen ik erop zat, toen hij uitgerold was en ik hem wilde pakken kreeg ik toch een mep tegen mijn achterste, hahahaha iedereen lachen en ik als een boer met kies[pijn, heb wel 2 weken met een blauwe kont rond gelopen, was wel leuk nu ik het me herinner, dus tot zover hadden en hebben ze wel karakter.
Ik zie verder geen verschil met bv en manege, alsof het daar allemaal zo fijn is, ook beginners op je rug enz.
Ik vind het een super leuk park en wat mij betreft mogen ze blijven zoals het is.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 19:54

Ik vind trouwens dat als ouders een pony huren voor hun verwende, takken afbrekende blagen, zij er ook wel oog op kunnen houden of de pony's goed behandelt worden.
Mijn kinderen hebben zeker wel respect voor de pony's rijden hoeven ze niet eens want dat kan thuis ook wel en alles wat niet thuis is, is in hun ogen toch al zielig, zelfs al staan ze in de koninklijke stallen.
Voed gewoon je kind op en leer hem respect voor het dier te hebben of houdt er gewoon een oogje op.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 07:56

eppie38 schreef:
Mijn kinderen hebben zeker wel respect voor de pony's rijden hoeven ze niet eens want dat kan thuis ook wel en alles wat niet thuis is, is in hun ogen toch al zielig, zelfs al staan ze in de koninklijke stallen.
.

Koninklijke stallen zíjn ook ´zielig´ ;)
Het gaat daarbij niet om ´koninklijke´ maar om ´stallen´...

Chanelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 13:31

Noortje_444 schreef:
Chanelll schreef:
Ikzelf rij bijna niet op Easy, dat is de pony daar die ik altijd neem.
quote]

Neem jij altijd Easy? Die pony met spikkeltjes :P
Ik heb daar een weekend lang zoveel plezier mee gehad *D

Ja die neem ik altijd ja, als ze vrij is natuurlijk :P.
Maar ik heb gelukkig nog nooit gehad dat ze niet vrij was!
Ik vind haar zo leuk he, ik kan er ook echt niet tegen dat er mensen zijn die haar afracen..

JuliaSandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 19:17

Ik ben 5 x in PPC geweest een keer toen ik 7 was een keer toen ik 8 was, een keer toen ik 11 was en nog twee keer toen ik 12 was. Ik vond het echt geweldig daar. Ik denk dat die pony's opzich wel een redelijk leven hebben alleen zag ik best vaak kinderen die echt al ouder dan 12 waren of iig veel te zwaar, en die daar dan ook zo ongeveer de hele dag mee aan het rijden waren en heel veel galopperen enzo. Ik vind wel dat ze daar iets strenger mee moeten zijn.

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 22:56

Ik ben er dik 10 jaar geleden geweest en toen hadden ze toch echt nog rechte bitjes. Onze pony die we die week hadden kreeg af en toe een halster om met een recht bitje. Het was nog een jong beestje en gevoelig in de mond. Ik ben blij dat er geen bitjes meer zijn.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 08:21

Tot en met vorig jaar waren die bitten er zeker wel. Zijn ze nu dan weg? Dat zou al 1 mooie vordering zijn.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 10:31

Ze zijn zo goed als weg, er zijn nog kinders die veeeul te groot zijn die hun hoofdstelletje meenemen..

TwinQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 12:30

Ik ben er geweest toen ik ongeveer 10 was ofzo (ben nu 15) en toen vond ik het zelf helemaal geweldig, de héle dag paardrijden! Maar als ik zo achteraf ernaar kijk lijkt het me als pony zijnde vreselijk, de hele dag een (soms te zware of onervaren) ruiter op je rug? Nee bedankt :D