Is spelen met teugels goed of fout?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 17:06

superwoman schreef:
VivaLaVida schreef:
Dat zit dus niet in mijn visie op middendraf... ik ben van mening dat paarden dan loperig worden en gaan krabbelen. Ik zou eerder een paar wat langer laten worden aan de voorkant als het paard verder in de africhting is dan andersom.

ook middendraf hoort gecontroleerd te zijn. Als een paard nog niet ver in de africhting is valt het uit elkaar als je m in de middendraf langer laat worden....

Ik weet niet waar jij begint in de africhting?
Ik begin bij het zadelmak maken....
'Krabbelende' paarden heb ik geen last van.

ja ik ook :D wat heeft dat er mee te maken dan :D

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 17:21

VivaLaVida schreef:

Die rij je toch ook niet bij elkaar?
Eerst lekker voorwaarts laten lopen is genoeg. Op de lange stukken lopen ze dan al regelmatig in middendraf. Daarna 'vraag' je het paard langzaam aan de teugel en kan deze nog steeds middendraf lopen, zonder te krabbelen...

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 13:44

Jen_Elegance schreef:
Even daarbuiten snap ik niet wat TS met het constant bewegen van de ringvinger wil bereiken, wat wil je hiermee duidelijk maken bij je paard?

Volgens mij haal je iemand door elkaar. Ik ben de topic starter en ik speel juist niet en ik ben er juist 100% tegen. Het is gewoon een discussie van wat jullie vinden :)

kimspringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 20:38

het zal niet veel kwaad kunnen, maar op een gegeven moment
zal het toch automatisch gaan..

Anoniem

Re: Is spelen met teugels goed of fout?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 20:41

ik vind t fout!
Nagevelijkheid komt niet uit je handen!
Altijd dat gepoepas in die mond!
Er ligt al een bit in ( bij veel dan :Pm bij mijnes nie :P )
is dat niet genoeg?

kimspringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 21:03

Cinnepin schreef:
ik vind t fout!
is dat niet genoeg?

Mee eenss! :+
dat bedoel ik eigenlijk emt mijn reactie....

Heartu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 21:10

Qimm schreef:
mireya schreef:
Met je ringvinger de hele tijd bewegen.

dat is FOUT Je handen moeten nagenoeg stil zijn, beter gezegd, stil zijn tov de paardenmond.

In principe kan het geen kwaad als je het ZACHTJES doet maar het hoofdje gaat soms bewegen dus ik zou het niet doen, maar het moet idd meer vanuit het been komen en vanuit het achterhand.

Dus echt fout is het niet

Heartu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 21:12

kimspringen schreef:
Cinnepin schreef:
ik vind t fout!
is dat niet genoeg?

Mee eenss! :+
dat bedoel ik eigenlijk emt mijn reactie....

een heel klein beetje spelen kan doe ik zelf ook mijn paarden zien er tiptop uit en het hoofd beweegt niet omdat ik weet wanneer ik het moet doen, (bij moeilijke stukjes middedraf enzo doe ik het wel) verder komt het bij mij altijd van achter

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 21:49

Heartu schreef:
een heel klein beetje spelen kan doe ik zelf ook mijn paarden zien er tiptop uit en het hoofd beweegt niet omdat ik weet wanneer ik het moet doen, (bij moeilijke stukjes middedraf enzo doe ik het wel) verder komt het bij mij altijd van achter

Heartu schreef:
In principe kan het geen kwaad als je het ZACHTJES doet maar het hoofdje gaat soms bewegen dus ik zou het niet doen, maar het moet idd meer vanuit het been komen en vanuit het achterhand.

En daarom is het niet fout en kan het geen kwaad?
Ik vind je argumenten niet erg sterk (helemaal niet ;) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 22:22

superwoman schreef:
VivaLaVida schreef:

Die rij je toch ook niet bij elkaar?
Eerst lekker voorwaarts laten lopen is genoeg. Op de lange stukken lopen ze dan al regelmatig in middendraf. Daarna 'vraag' je het paard langzaam aan de teugel en kan deze nog steeds middendraf lopen, zonder te krabbelen...

gaat dit topic alleen over jonge paarden dan?? dan heb ik dat even gemist namelijk... in de middendraf laat ik een paard niet langer worden aan de voorkant dan in een arbeidsdraf hoor :)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 22:24

Heartu schreef:

Het is wel fout om 'de hele tijd met je ringvinger te bewegen' Zo waar nodig eens wat vragen zie ik geen kwaad in. Maar constant friemelen aan de teugels :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 22:28

Qimm schreef:
Heartu schreef:

Het is wel fout om 'de hele tijd met je ringvinger te bewegen' Zo waar nodig eens wat vragen zie ik geen kwaad in. Maar constant friemelen aan de teugels :n

denk je dat het paard weet wat ie moet verwachten als je constant in zijn mond zit te bewegen... daar krijg je zo'n onconstante aanleuning van...

Joceline

Re: Is spelen met teugels goed of fout?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 22:35

Ik heb het een tijdje gedaan maar weet nu gelukkig wel beter! Je veroorzaakt alleen maar onrust. Mijn handen moeten soepel en ontspannen zijn, tempo erbij en goed aan het been waardoor de achterhand mooi meekomt en tadaa ze gaat zelf fijn mijn hand opzoeken en loopt fijn nageeflijk. Afentoe als ze wil vasthouden even een ophouding maar dan gelijk weer toegeven en de handen weer soepel en stil niet vastzetten dus oftewel vwnw rijden. Na het losrijden aan de lange teugel loopt ze zowel nageeflijk aan de lang teugel, halsstrekken voorbij haar knieen, en aan de korte teugel. Een heerlijk gevoel om niks in je handen te hebben qua gewicht en om te voelen hoe heerlijk soepel/ontspannen ze loopt en is. Kneden, nee dus..dat is treiterend en niet eerlijk. Wel soepel in de handen zijn!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 22:38

VivaLaVida schreef:
Qimm schreef:

denk je dat het paard weet wat ie moet verwachten als je constant in zijn mond zit te bewegen... daar krijg je zo'n onconstante aanleuning van...

dat zeg ik toch ook? :) Wij zijn het met elkaar eens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 22:45

Qimm schreef:
dat zeg ik toch ook? :) Wij zijn het met elkaar eens

eeh ja ik wou die andere quoten..maar klopt idd we zijn het eens :)