De Traditionele Manier van inrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MarcR

Re: De Traditionele Manier van inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 13:15

Goofy44 schreef:
MarcR schreef:
Mijn dochter is na acht jaar manege en LRV rijden,
(....)

Ik denk dat de vergelijking die je maakt niet juist is. Echter in je verhaal zitten wel een aantal elementen die weergeven wat er met rijden in het algemeen vaak fout gaat, ......
Leuk dat jullie optreden zo lekker ontspannen ging.

Ik kan mij voor een groot deel vinden in je analyse, onze trainers horen bij de mensen die jij beschrijft en die inderdaad zeldzaam zijn, en hun werkwijze wordt regelmatig bekritiseerd tot de ze de resultaten zien, maar dan moet je wel geduld hebben en dat is in veel gevallen het probleem : TIJD.
Als ik vertel dat de basistraining van ons paard is begonnen op 2.5 jaar dan krijgen we daar kritiek op : veel te jong, maar als ik dan zeg dat dit 5 maand heeft geduurd krijg ik terug kritiek : zo lang en zo kan ik nog even doorgaan.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 13:47

Twiggy2008 schreef:
En dat is ook wat ik bedoelde met mijn post over dat een aantal tegenstanders hier op bokt volgens mij weinig ervaring hebben met NH.

Ervaring missen in de zin van DVD's kijken en boekjes lezen of ervaring missen in de omgang met een paard?

Ik heb hier thuis verschillende NH boeken liggen o.a. van Monty Robberts. Ten eerste vind ik het wel vermakelijk geschreven, maar het gaf mij eigenlijk geen nieuwe inzichten. Het zette mij eigenlijk eerder aan het denken over hoe 'vriendelijk' bijvoorbeeld join-up nu werkelijk is. En de 'bokstopper-mehode die hij beschrijft in zijn boek zal ik denk ik nooit gaan toepassen op een jong paard. Evenals jonge paarden beleren met een pop.

Verder ben ik dressuurliefhebber en bieden al die NH boeken mij dressuurtechnisch mij niets. Nu staat de omgang vaak ook centraal in dergelijke boeken, maar ik heb geen problemen in de omgang met mijn paarden en zij niet met mij. Daar kun jij natuurlijk je vraagtekens bij stellen, maar ik ben nogal praktisch ingesteld. If it aint broke dont try to fix it. Ze lopen keurig mee aan een touwtje, laden, scheren, bekappen etc. gaat ook allemaal best. Ik hoef ze nooit te halen want als ik ze roep komen ze naar het hek. Dus wat mij betreft zijn die al 'games' dan ook tijdverspilling. Ik ga dan liever wat leuks doen; een lekkere buitenrit of zo. Ik denk dus dat ik qua omgang met paarden voldoende ervaren ben dat ik al die boekjes en dvd's niet nodig heb (dat bedoel ik dus niet arrogant, maar puur vanuit praktisch oogpunt)

(ondanks dat ik ze niet nodig heb staan ze dus wel in mijn kast, want ik hou van lezen en lees alles over paarden wat ik kan krijgen Haha! )

Al die argumenten over de band, het vertrouwen etc gaan wat mij betreft ook niet op. Dat mijn paarden mij voldoende vertrouwen om met mij een buitenrit te maken, verkeer, een trailer in te gaan, naar een wedstrijd te gaan, 'enge' dingen voor mij trotseren etc. is voor mij een bewijs dat zij mij voldoende vertouwen.

sanne83 schreef:
Ik kan daar nu tientallen verhalen tegenover zetten van slecht traditioneel, waar paarden super reageren op mijn natural aanpak na in elkaar te zijn geramd door verschillende proffesionele trainers, maar wat schieten we daar mee op?

Sorry, maar ik vind dit soort dingen ook altijd wat penny overkomen hoor. Paarden zijn gewoon vaak heel lankmoedig, en blijven ondanks slechte ervaringen vaak heel lang 'vertrouwen' in de mens houden. Wij hebben ook 'slecht' behandelde paarden op stal gekregen, maar we konden er desondanks zo mee wegrijden. Paarden die een ongeluk in de trailer hebben gehad stappen er vaak zo weer in. Dus wat mij betreft zijn dergelijke situaties geen direct 'bewijs' van iemands kunde/methode.

sanne83 schreef:
is alleen maar slecht traditioneel afzetten tegenover goed nh of andersom..

Dat is ook zinloos. Daarom is het resultaat voor mij het enige wat telt. Hoeveel paarden heeft iemand opgeleid en WAT heeft men ze bijgebracht? En het eindresultaat is veel NH methodes is meestal gewoon NIET te definieren.

MarcR schreef:
Ik kan mij voor een groot deel vinden in je analyse, onze trainers horen bij de mensen die jij beschrijft en die inderdaad zeldzaam zijn, en hun werkwijze wordt regelmatig bekritiseerd tot de ze de resultaten zien, maar dan moet je wel geduld hebben en dat is in veel gevallen het probleem : TIJD.

Dat vraag ik mij dus af. Als je goed/handig bent heb je dan ECHT zoveel TIJD nodig? Mijn ene paard kwam zo uit de opfok/van de handelaar, dag later zadel op en binnen 1 week was hij zo zadelmak dat ik het zonder hulp afkon en binnen 6 weken kon ik een strandritje maken. En dat alles zonder 'geweld'. Met 4 jaar liep hij L, 6 jaar Z en hij is nu 9 en loopt ZZ-licht. Hij heeft nooit wat gehad, is altijd vrolijk en levendig, glanst noem maar op. Hij was gewoon van nature heel mak en ik heb hem nooit OVER zijn grenzen heen gepusht (wel eens even er tegen aan Duivel )

Mijn andere paard heb ik zelf gefokt, maar die heb ik ook gewoon op een dag een zadel op gedaan en ben er op gaan zitten. Toen was hij zadelmak. Haha! Zonder grondwerk volgens de parelli-games Haha!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 14:03

Het gaat niet alleen om het accepteren van hulpen, maar ook om de lichamelijke ontwikkeling. Een paardje dat maar al te lief alles accepteert, en daardoor te snel van alles leert doen, kan achteraf gezien in de lichamelijke problemen komen, het paardje wil dan meer, dan het wat gezondheid betreft, aankan.
Een mens in een fitness centrum kan ook niet binnen een paar dagen tijd 20x 50 kilo optillen, zonder minstens flink spierpijn te krijgen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 14:15

Zoolgangster schreef:
Het gaat niet alleen om het accepteren van hulpen, maar ook om de lichamelijke ontwikkeling. Een paardje dat maar al te lief alles accepteert, en daardoor te snel van alles leert doen, kan achteraf gezien in de lichamelijke problemen komen, het paardje wil dan meer, dan het wat gezondheid betreft, aankan.

Dooddoener eerste klas... Wat wil je nou nog meer horen? Hij is gezond, nooit kreupel geweest.

Zoolgangster schreef:
Een mens in een fitness centrum kan ook niet binnen een paar dagen tijd 20x 50 kilo optillen, zonder minstens flink spierpijn te krijgen.
Wat is nu je punt in relatie tot mijn verhaal? Ik haal nu een concreet voorbeeld aan. Dus ik hoor nu ook graag van jou wat volgens jou concreet 'fout' is aan dat voorbeeld?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 14:20

Zoolgangster schreef:

Maar bedoel je dit dan ten laste van traditioneel of NH? En als dat in relatie tot NH is, welke lichamelijke ontwikkeling bedoel je dan?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 14:31

Zoolgangster schreef:

Is dat niet meer een kwestie van opbouwend trainen, los van wat voor methode dan ook?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 14:37

LDRD schreef:
Is dat niet meer een kwestie van opbouwend trainen, los van wat voor methode dan ook?

Als je wat verder kijkt dan je neus lang is.... Dan zou je inderdaad tot die conclusie moeten komen Knipoog

Maar kennelijk zijn enkele gegevens als: binnen 1 week zadelmak, met 6 jaar Z etc. al genoeg om de conclusie te trekken dat de lichamelijke ontwikkeling achterblijft...

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 14:46

Zonder goede lichamelijke ontwikkeling wordt Z op 6 jarige leeftijd sowieso lastig vrees ik Knipoog .

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 15:00

Dat vraag ik mij dus af. Als je goed/handig bent heb je dan ECHT zoveel TIJD nodig? Mijn ene paard kwam zo uit de opfok/van de handelaar, dag later zadel op en binnen 1 week was hij zo zadelmak dat ik het zonder hulp afkon en binnen 6 weken kon ik een strandritje maken. En dat alles zonder 'geweld'. Met 4 jaar liep hij L, 6 jaar Z en hij is nu 9 en loopt ZZ-licht. Hij heeft nooit wat gehad, is altijd vrolijk en levendig, glanst noem maar op. Hij was gewoon van nature heel mak en ik heb hem nooit OVER zijn grenzen heen gepusht (wel eens even er tegen aan Duivel )

Mijn andere paard heb ik zelf gefokt, maar die heb ik ook gewoon op een dag een zadel op gedaan en ben er op gaan zitten. Toen was hij zadelmak. Haha! Zonder grondwerk volgens de parelli-games Haha![/quote]

Je hebt het enkel over wat je rijtechnische hebt bereikt, hoe zit het met de opvoeding van je paarden ?
ik verwijs terug naar mijn verhaal van de jaarmarkt vroeger in dit topic. Ons paard is nu ongeveer 1 jaar zadelmak en op dit tijd heeft ze nooit gebokt, gesteigerd of is ze gevlucht, als ze het niet weet blijft ze staan en dit zowel aan de hand als onder het zadel. Dit bereik je niet op 1 2 3 dat heeft TIJD nodig.
Onze trainster heeft 2 merries van 20 jaar en doet daar nog regelmatig grondwerk mee, dit maakt deel uit van de wekelijkse onderhoudstraining.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 15:02

Een paard dat heel snel alles oppakt en aanbiedt om oefeningen/werk snel te doen kan veel lichamelijke schade berokkenen bijzichzelf als de africhter / ruiter hieraan voorbijgaat.

De schade die veroorzaakt wordt, is trauma op micro niveau, dit betekent dat de schade zich langzaam en nagenoeg onmerkbaar ontwikkelt. Een africhter, ruiter merkt die veranderingen niet, ook het paard zelf niet. Reden waarom paard, africhter en ruiter doorgaan, er is schijnbaar niets aan de hand.
De problemen ontstaan vaak van de ene op de andere dag en dan niet jong maar op een moment dat je van een paard zou mogen verwachten, dat het paard het werk aankan. Omdat het paard er gespierd en meer ontwikkeld uitziet, ontstaat het verkeerde beeld dat het met het paard wel goed zit ...... Niet dus.
Door dit soort blessures heb je ook veel paarden die verzet gaan vertonen, niet om reden van strijd tijdens de africhting en rijden, maar omdat de pijn, het ongemak er langzaam inkomt. Op een gegeven moment is het dan genoeg, een kleine aanleiding is dan voldoende.

Bij sportpaarden worden jonge paarden vaak al vroeg flink belast. Als het paard dan heel blijft en er is weinig op foto's te zien en niets te merken bij rijden, dan neem je eerder aan dat het met dat paard wel goed zit. Het paard kan het werk dat later volgt dan wel aan. Gaat dat niet, dan gaat dat paard via de achterdeur in de verkoop of gewoon naar de slager.

Als je het hebt over africhten van een paard, dat schiet een methode te kort. Alleen een systeem dat zich in de praktijk bewezen heeft, kan als africhtingssysteem beschouwd worden.

Het lezen van boeken en kijken naar video's / dvd's is geen vorm van praktijk ervaring. Het is een gemakkelijke manier om inzicht en begrip te kweken. Iemand die alleen in de praktijk bezig is, maar weinig inzicht en begrip heeft van de materie en zich alleen laat leiden door de praktijk, maakt fouten. Voor degene die de fouten maakt, is dat geen ramp, die kan ervan leren.

Een paard dat verkeerd wordt afgericht, kan een ramp worden. Lukt dat africhten of wat daar voor door gaat per ongeluk wel, dan is dat meer door geluk en omstandigheden, dan door wijsheid en bekwaamheid.
Als je dit wilt beheersen moet je weten waar je mee bezig bent, en zou je dit in de praktijk moeten kunnen aantonen.
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 05-12-08 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 15:03

Zonder opvoeding lijkt het mij onmogelijk om ZZ licht te bereiken.
Je blijft toch niet een heel paardenleven opvoeden?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-08 17:44

Het lijkt mij voor een paard ook niet leuk om een heel leven lang 'opgevoed' te worden.
De omgangsvormen zitten er wel in op een keer, en dan is het voor het paard leuk als het gewoon uitdagingen in de training krijgt, afwisseling in het werk.

Horsemanship is weten wat je kan en wanneer. Als Jasmijn vind dat haar paard klaar is om bestegen te worden, en ze stapt zonder problemen op, dan zat ze dus goed.

Mijn ruin (rubiquilX welsh cob, dat zeg al wat Tong uitsteken ) had met longeren zoveel moeite omdat hij wat slungelig was,dat ik uit frustratie daarmee ben gestopt en zo vanuit de stijgbeugel ben opgestegen. Hup, ingereden. Knipoog
Ben er maar mee buiten gaan rijden, rechte lijnen. Clown

De merrie onderin het profiel heeft heel wat meer tijd gehad, en omdat die dus in het begin panisch was van een longeerlijn aan haar hoofd, hebben we daar een round pen voor gemaakt. Maar ook daar zat ik binnen een week zonder een verkeerde beweging op, en een week later galoppeerden we over ons weiland van een hectare.

Ik geloof ook dat sommige topruiters met veel minder inspanning, ook van de zijde van het paard, bepaalde oefeningen erin krijgen, gewoon omdat ze handiger zijn en minder tijd nodig hebben voor het aanleren. Bovendien zitten deze ruiters vaak het paard mee, in plaats van tegen. Lijkt me logisch wat voor voordelen dat oplevert.

Goofy schreef:
Citaat:
Als je het hebt over africhten van een paard, dat schiet een methode te kort. Alleen een systeem dat zich in de praktijk bewezen heeft, kan als africhtingssysteem beschouwd worden.

En hier zitten we met het probleem van de overdracht. Ik geloof best dat de omgang met het paard voor een deel uit boekjes en van DVD kan komen, het geeft inzicht.

Maar paarden rijden en africhten, is een praktijkzaak. Kan je alleen in de praktijk leren, en alleen als er een goede trainer langs de kant staat óm het je te leren.

Zolang NH niet over een hele batterij instructeurs beschikt die wekelijks hun klanten draaien, zal dat gedeelte dan ook nooit van de grond komen - tenzij, wat ik al eerder zij, mensen met een gedegen opleiding en ervaring NH als toegevoegde waarde zien, maar die brengen dan al veel 'traditionele' kennis mee.

Ik mis dan ook in de demos die ik tot nu toe van de NH stroming gezien heb, aantoonbare resultaten.
Een paard dat in een circuspassagetje loopt, en een SB vol tactfouten en een achterhand in tokio laat zien, waarbij het de impuls van een verfrommelde zakdoek heeft, overtuigt mij nou eenmaal niet.

(Zat laatst nog bij zon demo waar het hardste applaus voor een paar circuskunstjes werd gegeven. Tsja. Deze man kon best knappe dingen, bijv. op twee ongetoomde paarden staan en die ook nog figuren laten lopen, daar heb ik dan toch weer bewondering voor. Maar wat je dus in die demos ziet, is kunstjes om te imponeren.)

Maar ik zie graag een goede paardenmens bezig, in welke stroming of discipline ook.
Ik zie nog steeds in de top heel mooie dingen, en als ik bijv. gister Nick Skelton op TV een beresimpel rondje zie rijden in een Grote Prijs, dan zit ik echt stikjaloers op de bank hoor.

en gek, maar als ik die man zie rijden, dan wéét ik gewoon dat die op de grond net zo gemakkelijk beweegt met een paard.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 17:53

MarcR schreef:
Je hebt het enkel over wat je rijtechnische hebt bereikt, hoe zit het met de opvoeding van je paarden ?

Misschien moet je even terug lezen, dit stelde ik namelijk eerder:
jasmijn78 schreef:
Nu staat de omgang vaak ook centraal in dergelijke boeken, maar ik heb geen problemen in de omgang met mijn paarden en zij niet met mij. Daar kun jij natuurlijk je vraagtekens bij stellen, maar ik ben nogal praktisch ingesteld. If it aint broke dont try to fix it. Ze lopen keurig mee aan een touwtje, laden, scheren, bekappen etc. gaat ook allemaal best. Ik hoef ze nooit te halen want als ik ze roep komen ze naar het hek. Dus wat mij betreft zijn die al 'games' dan ook tijdverspilling.

Ook een vrij kortzichtige conclusie hoor: als ze met 6 jaar Z lopen, dan zullen ze wel slecht opgevoed zijn...

Maar goed, als je twijfelt aan de opvoeding van mijn paarden mag je altijd een keer lans komen hoor Knipoog

MarcR schreef:
Ons paard is nu ongeveer 1 jaar zadelmak en op dit tijd heeft ze nooit gebokt, gesteigerd of is ze gevlucht, als ze het niet weet blijft ze staan en dit zowel aan de hand als onder het zadel. Dit bereik je niet op 1 2 3 dat heeft TIJD nodig.

Ben ik niet met je eens. Ik bereik datzelfde. Ik heb daar alleen geen jaar voor nodig gehad. Echt niet.
En ik ben echt geen megatalent/prof en ik hoef er ook mijn geld niet mee te verdienen. Gewoon nuchter en praktisch. Ik kijk mijn paarden aan. Als ik denk dat ik er op kan gaan zitten doe ik dat. Dan denk ik niet bij mijzelf 'Nou, MarcR van Bokt zegt dat ik daar minstens een jaar voor nodig heb, dus laat ik nog maar 51 weken wachten'

Ik denk dat het vaker zo is dat het baasje zoveel tijd nodig heeft, ipv het paard (kennelijk om moed bij elkaar te rapen om er op te durven gaan)

MarcR schreef:
Onze trainster heeft 2 merries van 20 jaar en doet daar nog regelmatig grondwerk mee, dit maakt deel uit van de wekelijkse onderhoudstraining.

En je punt is?

Goofy44 schreef:
Een paard dat heel snel alles oppakt en aanbiedt om oefeningen/werk snel te doen kan veel lichamelijke schade berokkenen bijzichzelf als de africhter / ruiter hieraan voorbijgaat.

Maar als de ruiter dat niet doet kan het dus best.

Goofy44 schreef:
De problemen ontstaan vaak van de ene op de andere dag en dan niet jong maar op een moment dat je van een paard zou mogen verwachten, dat het paard het werk aankan. Omdat het paard er gespierd en meer ontwikkeld uitziet, ontstaat het verkeerde beeld dat het met het paard wel goed zit ...... Niet dus.

Doel je nu op mijn paard? Moet ik nu mijn borst nat gaan maken voor een hoge DA rekening volgens jou?

Goofy, je blijft in je post vrij algemeen, en je wordt niet echt concreet... Ik heb een concreet voorbeeld aangehaald (mijn eigen paard). Doel je daarop? Kun je dan iets specifieker zijn?

Goofy44 schreef:
Een paard dat verkeerd wordt afgericht, kan een ramp worden. Lukt dat africhten of wat daar voor door gaat per ongeluk wel, dan is dat meer door geluk en omstandigheden, dan door wijsheid en bekwaamheid.
Als je dit wilt beheersen moet je weten waar je mee bezig bent, en zou je dit in de praktijk moeten kunnen aantonen.

Wat is nu je punt? Als je een fijn opgeleid paard op stal hebt dan is dat volgens jou puur mazzel? Heeft kennis en deskundigheid daar NOOIT iets mee te maken? Als je paard iets mankeert is dat ALTIJD de schuld van de ruiter EN een verkeerde africhting? Hoe weet iemand volgens jou waar hij mee bezig is? En wat is voor jou in de praktijk aantoonbaar bewijs?

Nogmaals, je blijft erg in algemeenheden, en als ik jou post probeer te begrijpen dan krijg ik toch de indruk dat je vrij kort door de bocht je conclusies stelt, mocht je op mij/mijn paard doelen in je post....

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 18:20

Jasmijn, misschien is het wel zo dat degenen die nog nooit een getalenteerd paard hebben gereden denken dat een 6 jarige die Z loopt toch heel wat kilometers in de benen moet hebben en dus zo goed als versleten is?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 19:05

Ik weet niet wat ze denken hoor... Daar probeer ik nu achter te komen... Ik hoop dat Goofy concrete antwoorden kan geven op mijn vragen en kan verduidelijken wat zij nu bedoelt/op doelt.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 19:25

jasmijn78 schreef:

Ik ben het eens met de bewering van zoolganger en niet eens met de reactie daarop.
Niet meer en niet minder.

Wie ben ik om te zeggen, dat een ander zich zorgen zou moeten maken.
Jij weet het beste wat goed voor je paard(en) en jezelf is.
Het is niet mijn bedoeling dat te ondermijnen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 20:43

Goofy44 schreef:
Jij weet het beste wat goed voor je paard(en) en jezelf is.
Het is niet mijn bedoeling dat te ondermijnen.
.

Zo maak je je er wel heel gemakkelijk vanaf...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 08:00

Ikzelf probeer mijn dieren goed voor te bereiden op het werk met meer als alleen longeren, maar ook werk aan de hand, lange teugel en soms wat grondwerk. Ik sta dus open voor meerdere dingen en ookal heb ik het niet op een bepaalde methode gebruik ik hem soms toch als die passend is voor het paard. Ik vind dus dat je moet kijken naar paard en het verleden van het paard, en dan moet kijken wat je gaat doen en waar je begint. Voor mij is dit niet standaart (-eerst hoofdstel-bit-zadel en longeren en later erop) maar kan dus in alle mogelijk uithoeken afwijken. Daarnaast heb ik vaak kleinere pony's en jongere meiden en deze moeten er niet afvallen dus een goede basis is gewenst. Mijn pony's bokken ook op een enkele na niet met inrijden en anders zijn het hupjes en geen rodeo, tenzij er iets mis is met de basis, of het paard lichamelijk. Zonder ruiter mogen de pony's bokken wat ze willen maar zodra er een ruiter opgaat wordt en geconcentreerd gewerkt.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 17:38

jasmijn78 schreef:
[Goofy44]

Jasmijn78 reageert met:
Maar als de ruiter dat niet doet kan het dus best.

Het denkbeeld van veel ruiters is dat ze dat niet doen.
De praktijk is - helaas - vaak anders.
De meesten van ons halen geen Z.

Een paard dat met 6 jaar door de Z heen is gekomen, is geen prestatie
en ook geen getalenteerd paard.

Een paard van 6 jr door de Z heen, geeft een indruk over "de kijk van de africhter / ruiter" op paarden. Elk gezond en volgroeid paard dan door de Z komen. Een jong paard "dat heel blijft" ook.
De bottleneck van wat een paard wel of niet kan, zit meestal op de rug.

Of je het als africhter, trainer, ruiter goed gedaan hebt, daar kom je uiteindelijk vroeg of laat achter.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 19:31

Citaat:
(....)

Ik begrijp uit de reactie juist dat de lichaamlijke ontwikkeling van het paard nog niet toe kan zijn aan het gevraagde werk of de oefeningen, die in onze ogen misschien nog weinig voorstellen.

Aan de buitenkant zie je niet of een paard er misschien eerder aan toe is omdat een paard zwaarder, meer ontwikkeld oogt.

Bij alle rassen en typen duurt de fysieke ontwikkelingstijd tijdens de groei van een paard nagenoeg even lang. De fysieke leeftijd van een paard is een goede indicator.

Of je het paard nu wel of niet traint, de training ook langzaam opgebouwd, kan bij een jong paard al snel tot schade leiden, wat in eerste instantie niet opvalt aan de manier van bewegen, omdat de schade vrij beperkt is. Het is micro schade in de structuren van botten en gewrichten. De opeenstapeling van deze schade in de loop der tijd is er de oorzaak van dat het elastiekje op een willekeurig moment kan springen.

Om die reden worden er ook veel paarden jong uit gehaald en in een vroeg stadium al relatief te zwaar belast. Blijft een paard dan heel, dan heb je meer kans dat wachten en kalm aan doen minder schade oplevert. Komt het paard in de problemen dan wordt het breedtesport zonder echte mogelijkheden, recreatie of gewoon de gang naar de slager.

Waar ieder voor kiest, moet iedereen voor zichzelf weten.
Je kan niet roepen dat je het allemaal goed doet, omdat anderen het net zo doen en het bij jou goed gaat.

De schade aan paarden is sterk gerelateerd aan de leeftijd van het paard. Zo zijn de dokterskosten statistisch te bepalen voor grote groepen paarden. Dit wordt in de premie van de ziektekosten verzekering van een paard ook meegenomen. Die schade loopt een paard meestal op door invloed van buitenaf (de belasting). Je kan je dus afvragen of het moment dat we met paarden aan de gang gaan, wel zo verstandig is gekozen. Als we die goed zouden kiezen en paarden zouden allemaal gezond zijn, dan zou er geen droog brood te verdienen zijn. De manier van houden, verzorgen, africhten en rijden zijn de belangrijkste factoren die naast stalling en voeding de kosten van een paard bepalen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-08 19:50

@Sanne 83: ik die links eens bekeken die je opgaf. Op zich weinig info, maar wel duidelijk genoeg dat het hier om twee paardenmensen met een excellente staat van dienst gaat, die kennelijk zich in het Parelli verdiept hebben en er wat uit konden halen.
Mij is overigens niet duidelijk of deze mensen nu door Parelli zijn ingehuurd voor instructie, of dat ze zelf zijn gaan rondkijken.
Ik hoop maar dat de Parellis dit soort mensen in de arm nemen om het bereden deel van hun programma te herzien, dan komt het wel goed.

Ik heb overigens de naam van Annemarie Sanders-Keijzers ook weleens langs zien komen op een lijst met geslaagde Level 1 Parellicursisten, een heel tijdje terug al weer.

Ik ook altijd de indruk dat juist aan de top meer interesse is voor allerlei andere invalshoeken, dat daar 'makkelijker' rondgekeken wordt.

Misschien omdat het hier om mensen gaat die al wat voorstellen in wat ze doen, zodat ze zichzelf niet hoeven verdedigen.

Of misschien komen mensen die breed kijken wel verder. Of... ach.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 22:33

Goofy, in je laatste post praat je weer veel in algemeenhedel. Het voegt m.i. weinig toe aan wat jij eerder stelde toen ik je om verduidelijking vroeg...

Kun je anders nog eens heel concreet de vragen beantwoorden die ik jou stelde? Misschien dat ik dan beter begrip waar je nu heen wil....

jasmijn78 schreef:
Goofy44 schreef:

Wat is nu je punt? Als je een fijn opgeleid paard op stal hebt dan is dat volgens jou puur mazzel? Heeft kennis en deskundigheid daar NOOIT iets mee te maken? Als je paard iets mankeert is dat ALTIJD de schuld van de ruiter EN een verkeerde africhting? Hoe weet iemand volgens jou waar hij mee bezig is? En wat is voor jou in de praktijk aantoonbaar bewijs?

Daar wil ik nog de volgende vraag aan toevoegen: Wanneer is iemand volgens jou ervaren/goed en kundig? Kun je dat in een paar trefwoorden omschrijven of namen noemen? Dan weten we tenminste waar we het over hebben... (a.u.b. geen theorie oprakelen/nakwaken , daar hebben we boeken voor Knipoog )

Van al dat geklets over 'ze', 'hun' en 'veel mensen' daar wordt ook niemand wijzer van. Dat is niet concreet, subjectief en ononderbouwd.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 12:54

Ik denk dat een getalenteerd paard dat netjes opbouwend door een goede ruiter op jonge leeftijd naar het Z en verder wordt gereden heel wat minder schade oploopt dan het gemiddelde recreatiepaard dat met iemand rondloopt zonder al te veel kennis van zaken.

Het verschil zit er o.a. in dat de recreatieruiter in de regel niet kan wachten tot hij op kan stappen op zijn jonge dier om vervolgens graag uren rond te rijden, je hebt je paard tenslotte om zoveel mogelijk plezier eruit te halen. Enige logische opbouw zit hier zelden in.
Let wel, ik begrijp dat en ben er ook niet op tegen, ik gun ieder zijn plezier, het is slechts een constatering.

De meer professionele en kundige ruiter heeft met een getalenteerd paard (ik ben volledig tegen een ongetalenteerd paard proberen naar het Z te schoppen) heel wat minder kilometers nodig om op Z niveau te komen en de professionele ruiter heeft ook geen eens behoefte om kilometers te maken. Hoe eerder klaar met de training hoe beter zou ik bijna zeggen. Dit paard dat dus ogenschijnlijk zwaar belast wordt heeft feitelijk heel wat minder belasting achter de rug dan menig recreactiepaard en bovendien is die belasting ook opbouwend en doordacht.

Ik noem hier wel 2 uitersten natuurlijk en daar zit van alles nog tussen....van echte oelewappers die slechts uren op een paard zitten te hotsebotsen tot professionele ruiters die hun paarden voor de poen zo snel mogelijk naar hoog niveau schoppen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 15:41

jasmijn78 schreef:
Daar wil ik nog de volgende vraag aan toevoegen: Wanneer is iemand volgens jou ervaren/goed en kundig? Kun je dat in een paar trefwoorden omschrijven of namen noemen? Dan weten we tenminste waar we het over hebben... (a.u.b. geen theorie oprakelen/nakwaken , daar hebben we boeken voor Knipoog )

Ben Goofy niet, maar wil wel een voorzet doen. Volgens mij is iemand goed, als hij/zij op basis van de fysieke en psychische gesteldheid van een paard een verantwoorde keus kan maken voor een bepaalde manier van africhten. Waar het mij vooral om gaat is dat een goede africhter kan kiezen, en het niet altijd op dezelfde manier doet. Ik ben zelf absoluut geen africhter, maar kies wel waar ik mijn paarden heenbreng voor africhting en ook wanneer ik ze wegbreng. En dat varieert dus: de ene gaat drie jaar oud en groen als gras voor 2 weekjes naar een springruiter en komt dan zadelmak terug, met een ander wacht ik tot 4 en doe ik eerst maandenlang grondwerk om vervolgens iemand anders te vragen: klim jij er nu even op? en ik heb ze ook wel weggebracht naar iemand die ze in twee maanden netjes zadelmak maakt.
Ik vind het belangrijk dat een africhter over een groot repertoire beschikt en daaruit kan kiezen. Helaas zijn die er weinig. Ik maak de keus dus zelf, en kies op basis van het paard (karakter, lichamelijke gesteldheid) voor een africhter die daar bij past.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 10:05

Kendra schreef:
Ik vind het belangrijk dat een africhter over een groot repertoire beschikt en daaruit kan kiezen. Helaas zijn die er weinig. Ik maak de keus dus zelf, en kies op basis van het paard (karakter, lichamelijke gesteldheid) voor een africhter die daar bij past.

Inderdaad; je kiest voor wat jij denkt wat het beste bij het paard past (en daarmee kan je natuurlijk ook wel eens een inschattingsfout maken, maar aldoende leert men Knipoog Al de mensen met een 'groot reportoire' zijn ook ooit ergens begonnen, en soms door schade en schande wijs geworden). Ik vind het ook belangrijk dat iemand over een 'groot reportoire' beschikt. Daarom ben ik misschien ook wel altijd zo fel op van die mensen die preken over wat je wel en niet met een (jong) paard moet doen en dat baseren op die ene ervaring die zij hebben met de fjord van de manege, de shet van de buurman, of hun eerste en enige paard in hun leven.... Dan denk ik echt; 'wat klets je nou?'

Ik heb mij met meerdere paarden laten begeleiden door iemand die over een 'groot reportoire' beschikt... Vooralsnog is dat prima bevallen. Mijn paarden deden en doen het goed, zijn gezond, vrolijk... Dan kan iemand echt mijn rug op die zegt: ja maar wat niet is kan nog komen, hij kan zomaar van de ene dag op de andere dag wat mankeren en dan komt het door jou/jouw training...

Dat wil niet zeggen dat ik geen fouten maak/gemaakt heb... (fouten maak ik nog heel regelmatig) Maar door de begeleiding die ik heb/had waren we er wel altijd tijdig bij om deze te herstellen. En van een rijtechnische fout valt een paard echt niet direct dood neer hoor. Als dat zo was dan zouden er maar weinig paarden meer rondlopen.