MarcR schreef:Je hebt het enkel over wat je rijtechnische hebt bereikt, hoe zit het met de opvoeding van je paarden ?
Misschien moet je even terug lezen, dit stelde ik namelijk eerder:
jasmijn78 schreef:Nu staat de omgang vaak ook centraal in dergelijke boeken, maar ik heb geen problemen in de omgang met mijn paarden en zij niet met mij. Daar kun jij natuurlijk je vraagtekens bij stellen, maar ik ben nogal praktisch ingesteld. If it aint broke dont try to fix it. Ze lopen keurig mee aan een touwtje, laden, scheren, bekappen etc. gaat ook allemaal best. Ik hoef ze nooit te halen want als ik ze roep komen ze naar het hek. Dus wat mij betreft zijn die al 'games' dan ook tijdverspilling.
Ook een vrij kortzichtige conclusie hoor: als ze met 6 jaar Z lopen, dan zullen ze wel slecht opgevoed zijn...
Maar goed, als je twijfelt aan de opvoeding van mijn paarden mag je altijd een keer lans komen hoor
MarcR schreef:Ons paard is nu ongeveer 1 jaar zadelmak en op dit tijd heeft ze nooit gebokt, gesteigerd of is ze gevlucht, als ze het niet weet blijft ze staan en dit zowel aan de hand als onder het zadel. Dit bereik je niet op 1 2 3 dat heeft TIJD nodig.
Ben ik niet met je eens. Ik bereik datzelfde. Ik heb daar alleen geen jaar voor nodig gehad. Echt niet.
En ik ben echt geen megatalent/prof en ik hoef er ook mijn geld niet mee te verdienen. Gewoon nuchter en praktisch. Ik kijk mijn paarden aan. Als ik denk dat ik er op kan gaan zitten doe ik dat. Dan denk ik niet bij mijzelf 'Nou, MarcR van Bokt zegt dat ik daar minstens een jaar voor nodig heb, dus laat ik nog maar 51 weken wachten'
Ik denk dat het vaker zo is dat het baasje zoveel tijd nodig heeft, ipv het paard (kennelijk om moed bij elkaar te rapen om er op te durven gaan)
MarcR schreef:Onze trainster heeft 2 merries van 20 jaar en doet daar nog regelmatig grondwerk mee, dit maakt deel uit van de wekelijkse onderhoudstraining.
En je punt is?
Goofy44 schreef:Een paard dat heel snel alles oppakt en aanbiedt om oefeningen/werk snel te doen kan veel lichamelijke schade berokkenen bijzichzelf als de africhter / ruiter hieraan voorbijgaat.
Maar als de ruiter dat niet doet kan het dus best.
Goofy44 schreef:De problemen ontstaan vaak van de ene op de andere dag en dan niet jong maar op een moment dat je van een paard zou mogen verwachten, dat het paard het werk aankan. Omdat het paard er gespierd en meer ontwikkeld uitziet, ontstaat het verkeerde beeld dat het met het paard wel goed zit ...... Niet dus.
Doel je nu op mijn paard? Moet ik nu mijn borst nat gaan maken voor een hoge DA rekening volgens jou?
Goofy, je blijft in je post vrij algemeen, en je wordt niet echt concreet... Ik heb een concreet voorbeeld aangehaald (mijn eigen paard). Doel je daarop? Kun je dan iets specifieker zijn?
Goofy44 schreef:Een paard dat verkeerd wordt afgericht, kan een ramp worden. Lukt dat africhten of wat daar voor door gaat per ongeluk wel, dan is dat meer door geluk en omstandigheden, dan door wijsheid en bekwaamheid.
Als je dit wilt beheersen moet je weten waar je mee bezig bent, en zou je dit in de praktijk moeten kunnen aantonen.
Wat is nu je punt? Als je een fijn opgeleid paard op stal hebt dan is dat volgens jou puur mazzel? Heeft kennis en deskundigheid daar NOOIT iets mee te maken? Als je paard iets mankeert is dat ALTIJD de schuld van de ruiter EN een verkeerde africhting? Hoe weet iemand volgens jou waar hij mee bezig is? En wat is voor jou in de praktijk aantoonbaar bewijs?
Nogmaals, je blijft erg in algemeenheden, en als ik jou post probeer te begrijpen dan krijg ik toch de indruk dat je vrij kort door de bocht je conclusies stelt, mocht je op mij/mijn paard doelen in je post....