Ik word hier zoooo moe van.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 18:50

Als je een tinker hebt, en je rijdt wedstrijden, en je hebt bij iedere proef het idee dat je wordt afgerekend op je tinker: Voor wie doe je het dan nog? Ik denk dat KWPNers en al dat spul inderdaad meer gebouwd zijn op dressuur en springen, maar dat wilt niet zeggen dat alles wat grof en groot is, het niet kan.

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 18:52

Neem aan dat je daar (oa) mij mee bedoelt, voel me allicht aangesproken.
Als ik me niet vergis heb ik op meerdere punten ondertussen toegegeven, qua buigzaamheid, schouders, gangwerk, springen.
Maar inderdaad ik weiger absoluut om in te zien dat ze het niet 'kunnen'.

Zeg nooit, nooit.
Waar een wil is, is een weg. jajaaa, zonder dwang natuurlijk

Anoniem

Re: Ik word hier zoooo moe van.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 19:05

:D

Daar verschillen we over van mening. Ik zou zeggen, bewijs mijn ongelijk maar :D Rijd het oude type Haf maar naar de Z.

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 19:36

@tmara: Hardstikke goed ! Lekker bezig zijn met je paard is waar het om gaat, zolang er respect bestaat voor het vermogen van mens (!) en dier is dat de kern van het plezier dat je samen hebt! Ik kan me voorstellen dat het voor een jury ook niet makkelijk is om een swingende KWPN er te vergelijken met een koudbloed (die veel stuwender zijn in hun beweging).
Ik ken overigens meerdere mensen die het met hun tinker heel goed doen op wedstrijden en die wel naar waarde en prestatie beoordeeld worden hoor! Enneh, word je een keer "afgerekend" op het feit dat je met je tinker of haf op een wedstrijd bent, lekker belangrijk! Als je zelf tevreden bent dan heb je toch gewonnen?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 19:57

en heus niet alleen koudbloeden worden erop 'afgerekend' want ja hebt natuurlijk jury's die niet houden van schimmels,of vossen,of welshjes,of kleine paarden,of grote kastelen,enz enz

en respect voor het vermogen van je paard vind ik ook belangrijk.
ik vind dat daar ook bijhoort dat je niet automatisch uitgaat van het feit dat je paard wel Z moet kunnen halen.
en dat weiger ik anders te zien.

maar dat geeft niet,van mening verschillen mag ;)

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 20:11

niet elk paard is naar het Z te krijgen zowel kwpn ers als tinkers haflingers en tuigers...
Als de wil bij het paard er niet is kun je het wel vergeten, maar ok net zo goed bij kwpn ers

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 20:21

Ik ken overigens meerdere mensen die het met hun tinker heel goed doen op wedstrijden en die wel naar waarde en prestatie beoordeeld worden hoor! Enneh, word je een keer "afgerekend" op het feit dat je met je tinker of haf op een wedstrijd bent, lekker belangrijk! Als je zelf tevreden bent dan heb je toch gewonnen?[/quote]

Of Kwpn er die te groot, te klein, verkeerde kleur, verkeerde afstamming enzovoort is

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 20:22

M2/ Z1 nivo is een nivo dat het overgrote deel van de paarden IN THEORIE zou moeten kunnen halen. Dat is nog steeds basisnivo. Dus ook oude, groffe typen Hafjes en Fjorden en zelfs Shetlanders moeten dat theoretisch aankunnen, met een goede ruiter en een hoop geduld en er zijn ook Shets die in het M2 lopen en ik meen zelfs ook eentje in het Z1. Als je als ruiter het er niet uit krijgt is dat niet per definitie de schuld van het paard. De weg is alleen door de lichaamsbouw langer, veel langer en veel zwaarder dan bij een voor de sport gebouwd paard met van nature goede bewegingen. Hetzelfde geld voor dravers, tuigers en dat soort paarden. Het is moeilijker om het voor elkaar te krijgen, maar op uitzonderingen na KUNNEN ze het allemaal wel. En mentaal kunnen Hafjes, Fjorden en dat soort paarden het zeker aan. Mischien wel beter nog dan veel dressuurgefokte paardjes.

Dit is weer een mooi voorbeeld van een topic waarin problemen van de ruiters afgerekend worden op de paarden. Dat mensen een koudbloed, of een tuiger/ draver kopen, daar dressuur mee willen rijden en het allemaal wat moeilijker gaat, de winstpunten niet zo hard binnen komen vliegen als bij een dressuurgefokt paard en de schuld dus maar bij het paard en/ of de jury leggen want die mankeert dit of dat en heeft beperking zus en zo en jury's willen nou eenmaal geen koudbloeden zien in de ring...

Maar inmiddels zijn er genoeg voorbeelden die bewijzen dat het niet aan het ras ligt, maar voornamelijk aan de ruiter die erop zit!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 20:40

vind ik niet helemaal waar.
dat er een aantal ruiters en koudbloedpaarden goed presteren,geeft imo dan niet direct aan dat het alleen aan de ruiter ligt.
het speelt wel een groot deel mee,maar ook gewoon het type paard wat je rijdt.(hoe bedoel je trouwens in theorie?want als je het zo bekijkt kan ieder paard het toch?)
dat geeft niks overigens!
je weet gewoon dat als je met een paard de dressuursport in gaat wat door wat voor reden ook minder makkelijk de proef doorkomt,je punten misschien ook minder hard gaan.

er zullen altijd mensen blijven die het afschuiven op de jury,niks aan te doen.
tuurlijk zijn er wel jury's bij die daarop afrekenen,maar er zijn er gelukkig veel meer die wel kijken naar hoe er gereden word en niet naar wat voor ras/soort/ kleur paard je hebt.
het blijft toch een jurysport!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 20:46

Basissport is basissport, juist omdat het overgrote deel van de dieren ongeacht ras/ afstamming dat nivo zowel fysiek als mentaal aan kan. Daarom heet het ook basissport. Topsport is voor de ultra- getalenteerden en de doordouwers, en daardoor zal er altijd maar een klein deel zijn dat daadwerkelijk doorstroomt. En op dat nivo komen er oefeningen bij die paarden met een niet specifieke bouw niet of amper kunnen uitvoeren.

Daarnaast is paardensport inderdaad een jurysport, en nog aan modes honderhevig ook. Wat vandaag de dag als de ultieme proef wordt gezien kan morgen afgebrand worden en andersom.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 20:47

ja dat is ook waar.
nu snap ik de in theorie opmerking.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 20:49

Zijn we het toch eens :)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 20:51

en bij jury's onderling bestaat ook zo'n enorm verschil in visie.
ik schrijf veel op wedstrijden,en manman wat je soms om de oren vliegt

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 21:23

nou als je je paard goed aan het lopen heb, krijg je vaak gewoon winst.. ongeacht wat voor ras/bloed of type je paard is.
En ik heb ook een tuiger, nou wordt gewoon steeds 1e met 2 of 4 winst.

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 22:34

als je eenmaal de basis erin hebt gehamerd en je hebt ze aan 't sjouwen...ga je als een speer

Goh, het lijkt er op dat we het eens gaan worden ! :Y)

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 22:36

Ik erger me ook aan dit soort topics, gewoon negeren. Pennys die aandacht willen meestal.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 06:32

ach ja joh waar is bokt anders voor :D

en zijn we het toch ergens met elkaar eens,zo kan een discussie ook zijn!

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 07:29

Ik ben trots op ons :D

Ik ben het volledig eens met Mick75
Dus ook met de rest :P

haflovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 14:38

haha,

't is echt bullshit dat haflingers/friezen/fjorden en dergelijke niks kunnen.
hallóoo. mijn haffie (die helaas te koop staat :'() kan een 1.20 parcour rondspringen en een enkel hindernisje van 1.35,
terwijl ze zelf 1.36 is, nou dat vind ik niet mis ! :D
Dat is trouwens 1 enkel hindernisje hoor!

en ik ga nu een fries rijden die M2 heeft gelopen heeft,
dus ze kunnen het zeker wel,

maar ik ben het er wel mee eens dat ze soms wel worden 'gediscrimineerd' door bepaalde juryleden,
lang niet iedereen maar af en toe zit er wel 1 tussen.
Er is nl 1 jurylid waarbij ik altijd 179 rijd, nou dat is geen toeval,
als ik anders (bijna) nooit zonder winst rijd,
en bij het schrijven bij bepaalde juryleden dan komt er bv een haf binnen.
en dan krijg je al meteen te horen dat dat toch niks wordt.

Maar dat verhaal heb je ook andersom, er zijn ook juryleden die het super vinden,
en waarbij je dan een beetje wordt voorgetrokken!
en laatst hoorde ik van een concour, dat 't heel hard geregend had,
en dat de friezen/haflingers/fjorden maar in de bak moesten die modderig was,
omdat ze dat toch wel gewend waren.

maar dat heb ik alleen maar gehoord he, dat kunnen natuurlijk ook verhalen zijn,
zoals die in dit paardenwereldje zo vaak in de wereld komen.

Liefs

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 19:03

natuurlijk liggen prestaties wel een beetje aan het ras.
een kwpn heeft het in dressuur en springen makkelijker dan een tinker of fjord
maar je paardje kan idd ook gwn talent of geen talent hebben.
maar het heeft zeker wel een béétje te maken met ras :D

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 19:05

Oud topic, slotje.