steeds eerder?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Re: steeds eerder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 09:56

indymo schreef:
Haha jah, maar als je voldoende ervaring hebt, je kan altijd bijleren, maarja.

Natuurlijk kun je altijd wat bijleren... Maar ik zie het nut niet in van drie volle dagen op cursus gaan om mijn paard te leren wijken voor 'FYSIEKE' druk.... Wat schiet ik daar mee op? (zie mijn eerdere post...)

indymo schreef:
Maar wat vind jij van de Emiel Voest methode? is dat wat? of denk je waar gaat dat heen?

jasmijn78 schreef:
Voor mijzelf zie ik geen enkele toegevoegde waarde in zo'n traject...

Ik vind 'grondwerk' maar een hoop getrut om niks... En volgens mij vinden paarden er ook niks an. Mijn (destijds jonge) paarden werden al opgevoed in de dagelijkse omgang. Binnen-buiten zetten, af een toe een borstel er over, hoefsmid etc. Die basis was voldoende voor het zadelmakmaken.

indymo schreef:
Hij kent nou alles wat we op die cursus hebben geleerd, hij wil ook graag leren maar is al snel flauw van iets. En dan gaat hij er proberen onderuit te komen, en in het begin lukte dat wel maar nou zetten we gewoon door totdat meneer doet wat ik wil en dan is het klaar.

Dabedoelik... Volgens mij is dat getrut dodelijk saai voor paarden, en worden ze er alleen maar vervelend van. Ik ga niet knoeien met een jong paard tot hij zich gaat vervelen of het zelf bedenken. Dan heb ik er namelijk nog een klus bij. Ik doe er een zadel op, ga er op zitten, laat hem 10 minuten draven/galloperen linksom en rechtsom, belonen en hup weer het land in....

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:18

grondwerk hoeft geen getrut te zijn, Jasmijn, sterker nog, mijn paarden worden er vrolijk en attent van, hangt er ook vanaf wat je doet en hoe; als je per definitie al niks hebt met grondwerk en je gaat er vanuit dat het toch niks is, zet je met je lcihaamstaal niet veel soeps neer. No offense.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 13:59

detour schreef:
grondwerk hoeft geen getrut te zijn

Sja, prima hoor... Ieder zijn ding... Ik VIND het dus wel getrut... Ik heb mensen gezien die op grondwerk 'zitten' waarbij hun paarden keurig, bijna slaafs achter hun baasje aanhobbelen, stilstaan wanneer zij stilstaan, draaien, achteruitgaan etc... Ik vond het plezier er nou niet echt afdruipen... Maar dat is mijn mening.

detour schreef:
mijn paarden worden er vrolijk en attent van

Mijn paarden ZIJN vrolijk en attent zonder dat ik er uren mee aan het grondwerken ben, dus wat dat betreft ontgaat nog altijd mij het nut van grondwerk...

Ik denk dat als mijn paarden mogen kiezen tussen een uur 'grondwerken' in de bak, of een rondje om over de landpaden, waar we ook even het gas opentrekken, dan denk ik wel te weten wat ze leuker vinden....

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:39

inrijden vind ik zelf ook pas goed op minimaal 3 en half jarige leeftijd en dan gewoon eerst een jaar op 1/2 rijden en dan kijken of je b drezuur gaat doen enz. zelf hou ik helemaal niet van wedstrijden dus mijn paard hoeft dat nooit te doen, maar ik vind dat veel mensen longerente zwaar opvatten. dat kan best op 2 en half jarig leeftijd

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 07:08

jasmijn78 schreef:
detour schreef:
grondwerk hoeft geen getrut te zijn

Sja, prima hoor... Ieder zijn ding... Ik VIND het dus wel getrut... Ik heb mensen gezien die op grondwerk 'zitten' waarbij hun paarden keurig, bijna slaafs achter hun baasje aanhobbelen, stilstaan wanneer zij stilstaan, draaien, achteruitgaan etc... Ik vond het plezier er nou niet echt afdruipen... Maar dat is mijn mening.

detour schreef:
mijn paarden worden er vrolijk en attent van

Mijn paarden ZIJN vrolijk en attent zonder dat ik er uren mee aan het grondwerken ben, dus wat dat betreft ontgaat nog altijd mij het nut van grondwerk...

Ik denk dat als mijn paarden mogen kiezen tussen een uur 'grondwerken' in de bak, of een rondje om over de landpaden, waar we ook even het gas opentrekken, dan denk ik wel te weten wat ze leuker vinden....

Wat bijzonder dat jouw paarden altijd vrolijk en attent zijn, jasmijn78. Knipoog

Uren grondwerken? Wie heeft het daarover? Pling
Soms kan ik even de puntjes op de i zetten, goeie vervanging als ik geen zin heb om te rijden, vind het dan een prima alternatief! Cool

Je kunt je afvragen wat ze leuker vinden, als je beide goed beheerst, no offence.
Een paard wat je volgt en met je mee gaat doet dat uit vrije wil.

Een stukje ethologische kennis zou je misschien goed kunnen gebruiken, Jasmijn78! Knipoog

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 08:16

detour schreef:
Wat bijzonder dat jouw paarden altijd vrolijk en attent zijn, jasmijn78.

Nee, hoor valt wel mee.... Gewoon elke dag de hele dag naar buiten met de groep, goed vreten en gewoon afwisselend werk voor ze... Vind ik verder niets bijzonders... Als ze puur en alleen vrolijk zouden moeten worden van dat uurtje per dag dat ik met ze bezig ben, dan zouden ze een vrij sneu leven hebben Vork

detour schreef:
Soms kan ik even de puntjes op de i zetten, goeie vervanging als ik geen zin heb om te rijden, vind het dan een prima alternatief!

Helemaal prima hoor Knipoog Maar ik doe daar niet aan... iig niet op de manier zoals mensen die op grondwerken zitten dat doen.... Ik doe naast rijden gewoon aan borstelen, wassen, trailerladen, binnen/buiten zetten... En dat gaat prima Knipoog

detour schreef:
Een paard wat je volgt en met je mee gaat doet dat uit vrije wil.

Concludeer jij nu dat mijn paarden mij niet volgen? Zo ja? Hoe kom je dan tot die conclusie?

Kun je enkel en alleen een goede band met je paard hebben als je grondwerk volgens e.o.a. goeroe toepast?

detour schreef:
Een stukje ethologische kennis zou je misschien goed kunnen gebruiken, Jasmijn78!

Hoe kom je daarbij dat ik mij daar niet in verdiep? Wat versta jij onder ethologische kennis? En welk deel mis ik dan volgens jou?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 08:25

Da's jouw conclusie, alsof wordt gesuggereerd dat mijn paarden anders niet vrolijk zijn?..

nee hoor, jij geeft een waardeoordeel over paarden die met hu baasjes meedraaien en hen volgen. Als je je wat minder subjectief opstelt weet je dat dit dier het uit vrije wil doet, dus dan zal het het niet vervelend vinden.

Nee hoor, wie zegt dat dat alleen op die absis kan? Jij zoekt spijkers op laag water.

Op dat laatste ga ik niet in. Ik heb dat net hierboven beantwoord namelijk.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 19:00

detour schreef:
Als je je wat minder subjectief opstelt weet je dat dit dier het uit vrije wil doet, dus dan zal het het niet vervelend vinden.

Is dat zo? Doet het dier dat ECHT uit vrije wil? Onlangs werd dat namelijk in een artikel in de hoefslag ernstig in twijfel getrokken.... Naast fysieke dwang kun je een paard namelijk ook psychisch onder dwang zetten.... Als je hem te denken geeft dat er echt geen andere uitweg is dan zich bij jou aan te sluiten... Dat versta ik dus niet onder vrije wil...

detour schreef:
nee hoor, jij geeft een waardeoordeel over paarden die met hu baasjes meedraaien en hen volgen.

Klopt... dat is mijn mening... Het spreekt mij gewoon niet aan... Ik wordt er niet warm of koud van mensen te zien 'grondwerken' en nogmaals: ik zie voor mijzelf de toegevoede waarde er niet van in... Dat anderen het wel leuk vinden vind ik ook prima. Ik zie liever iemand OP het paard volledig in harmonie MET het paard...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 16:24

Het kan allebei en het een hoeft het ander niet uit te sluiten. Een paard kan van allerlei dingen vrolijk en levendig worden, dat hoeft niet uit een ding te komen en dat wordt ook niet beweerd. Ik ben het met je eens dat je niet kunt spreken over echte vrije wil. Er is altijd een soort van "afspraak" als een mens met een paard werkt dat het mens toch wel de baas is, hoe subtiel dat ook kan zijn, en dit leg je hem op, hoe subtiel dan ook en op welke manier dan ook.
Een paard werk natuurlijk wel uit vrije wil in de zin van als het echt niet wil gaat het liggen en een goeie die het dan nog overeind krijgt. Maar wellicht is het ook uit loyaliteit. Maar dat is gewoon een heel andere discussie.
Om terug te komen op vroeg beginnen. Een jong paard moet je geen taak opleggen die het geeestelijk en of lichamelijk niet aan kan en dat gebeurt toch wel snel omdat mensen denken dat het wel kan, of vandaag lukte het ook dus waarom morgen niet. Maar WIJ moeten zorgen dat het paard niet overnomen wordt, daar zorgen de meesten zelf nl niet voor.

Ik sta versteld hoevaak ik reacties op adverts van 3 en 4 jarigen de vraag krijg hoeveel ze al kunnen. Wat dacht je van gewoon stap, draf en galop? Wat zou een 3 of 4 jarige in jullie ogen moeten kunnen? Ik vind het schandalige dat er competities bestaan voor die leeftijd en dat mensen zich zo vreselijk druk maken over waar het koppie staat omdat hij dan zogenaamd over de rug gereden wordt etc. De dressuur gaat nu eenmaal gewoon door fases die gewoon wat tijd kosten (variabel overigens) en als je shortcuts neemt dan schaadt dat een paard.

Vergelijking met rensport wordt wel eens gemaakt, daavoor worden ze immers ook jong ingereden, maar van die paarden worden geen oefeningen gevraagd die draagkracht of souplesse nodig hebben, het gaat puur om stuwing/snelheid. Dressuur is gericht op het paard meer en meer op de achterhand te laten dragen.
En vooral "meer en meer" en niet dat meteen in het eerste jaar!!!!!
Overigens zie ik tegenwoordig veel paarden gewoon zowat over de kop getrokken worden, dus hoe dat rijmt met dressuur is mij een raadsel. Maar ook dat is een andere punt.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 11:20

jasmijn78 schreef:
Natuurlijk kun je altijd wat bijleren... Maar ik zie het nut niet in van drie volle dagen op cursus gaan om mijn paard te leren wijken voor 'FYSIEKE' druk.... Wat schiet ik daar mee op? (zie mijn eerdere post...)

Behalve dat alle hulpen onder het zadel bestaan uit fysieke druk?

indymo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 20:19

Sanne83: Idd

en wat vinden jullie van deze manier:
Vaak gaat zadelmak maken op een standaard wijze. Wij menen dat het anders moet. Een basis van vertrouwen biedt tenslotte het beste begin voor een jarenlange relatie. De basis voor het zadelmak maken vormt uw relatie en communicatie met uw paard. Er wordt specifiek gewerkt aan een vertrouwensband.

Zadelmak maken doen we alleen samen met de eigenaar, waarbij we deze vriendelijk en veilig begeleiden bij de eerste stappen op de paardenrug. We starten de training met communicatie op basis van lichaamstaal. Het eerste opstappen is zonder zadel en hoofdstel. Daarna leert uw paard aan de dubbele longeerlijn de teugelhulpen zijn balans te vinden en nageeflijk te zijn in lichaam en geest. Als dit bevestigd is wordt het gewend aan het zadel en hoofdstel, gevolgd door het daadwerkelijke rijden.
Met zadelmak wordt bedoeld dat men normaal op kan stijgen, dat er gereden kan worden in stap en draf, dat het paard zowel links, rechts en achterwaarts gaat en heel belangrijk: dat hij stopt op uw aanwijzing.

Wij kunnen u tevens een totaalpakket aanbieden: wij maken uw jonge paard zadelmak, bosmak en verkeersmak. Duur: 8 weken.

Het is bijna hetzelfde als op de emiel voest manier.
Dit is dan klassiek rijden.

Ninthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 00:46

Ach, ik ben er geen voorstander van. maar ik kan me wel voorstellen dat als je als beroep paarden beleerd/traint niet zo lang wilt prutsen, maar gewoon zodra hij de basis kent op wedstrijd wilt, dat is hun werk en zo gaat dat in de bussines.

Als je gewoon voor je jezelf je eigen paard beleerd en alle tijd hebt snap ik niet waarom mensen al zo vroeg op hun paard stappen..

PatsyPatsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 14:34

Ik heb mijn jonge pony ook met 3 jaar en enkele maanden ingereden. En een maand nadien kon hij echt al vanalles.
Hij moest maar 1x op de week max een half uurtje werken, soms om de 14 dagen en de rest op het land tussen de andere paarden. En we hebben het echt heeel erg rustig aan gedaan. Niets geforceerd, op zijn tempo. Nu gaat ie wekelijks eens mee op les en doet niet onder voor de wat oudere paarden. Hij leert gewoon extreem snel Lachen En kan nu al met gemak een B-proefje lopen op wedstrijd.
Mijn ruin is nu 4,5 en begint nu stilletjes aan wat meer te kunnen. Hij begint nu pas echt lekker te lopen is nu pas klaar voor wedstrijd. Het hangt gewoon van het paard zelf af..